• Anonym (Stina)

Varför är ni kattägare så jävla ignoranta?!

Blir galen snart, vad är det med kattägare som bara skiter i sitt ansvar.

Nu när solen tittar fram vill man ju gärna sitta ute o ha dörren öppen. O min 2åring gillar ju o leka i trädgården, men så fort vi sätter oss ute är det ALLTID en jävla katt som kommer, min dotter tycker det är jättekul, i början va de väl lite roligt, men man får ju säga va försiktigt klappa fint osv osv. Då kom den nån gång bara. Men nu är det

Vaaaarje dag vi är ute. Nu orkar jag inte hålla koll på vad dottern gör med katten. Råkar hon trampa eller sparka på den får det väl va så. O den försöker springa in heeela tiden. Får sitta med en jäkla vattenspruta nu. Både jag o sambon är allergiska så vi vill absolut inte ha den inne.

Men ska den hålla på så hela sommaren så överväger jag o doppa makrill i svinstark sås eller spruta tabasco i ögonen på den eller nått. Jag ska fan kunna sitta ute i min egen trädgård utan o "hålla vakt" vad får er kattägare o tro att era katter är välkomna o springa överallt. Varför har ni inte koll på era djur?!!!

• Svar på tråden Varför är ni kattägare så jävla ignoranta?!
  • Tom Araya
    fluu skrev 2015-05-28 11:05:23 följande:
    Jo, det tycker iofs jag med, men jag tror att det är lättare att komma någon vart om det finns en tydlig regel.
    Egentligen finns ju det, bara det att den är utformad så att konsekvenser för just kattägare i stort sett saknas och då skiter ju folk i reglerna.
  • molly50
    radwanska skrev 2015-05-28 08:08:05 följande:

Kattägaren kan inte ansvara för vad katten gör då den går ute. Det är ju inte som med en hund, att den måste hållas kopplad etc. Katter är fria, smarta individer som gör som de vill. Katten domesticerade människan för ungefär 10000 år sedan så att den skulle få tillgång till komjölk utan risk att bli trampad på av kon. Sedan dess har vi levt tillsammans sida vid sida. Det vet väl alla att katter finns överallt där människor finns, så det är så larvigt att man hyser agg mot katters "ägare" när man stör sig på en katt. Det är bara mot katten ni bör rikta er lilla ilska.

Jag förstår inte hur man kan ogilla så söta, eleganta och atletiska djur men om man nu verkligen inte gillar katter så är det klart att det finns tricks att ta till som inte gränsar till djurplågeri. T ex en simpel vattenspruta. Spruta vatten på katten när den går in på er heliga mark så lär den sig nog snabbt att hålla sig borta (på dagtid).

Så du menar att kattägare inte har något ansvar för sina katter?
    Att lagen gör dem ansvarsfria?
    Och varför ska man rikta sin ilska mot katten?
    Den har ju blivit utsläppt av någon som anser att den ska leva som den är född att göra.
    Alltså bär ägaren ansvaret.

Har man valt att inte skaffa katt så ska man inte behöva köpa en massa saker eller hägna in sin trädgård för att hålla andras katter borta.
    Man måste också kunna ha öppet och vädra utan att en katt kommer in.
    Man ska inte behöva anpassa sitt hem för andras katter.
    Så vem är det då man ska ta upp problemet med,om inte ägaren?
    Tyvärr så lyssnar ju inte så många kattägare då man påpekar problemet utan hänvisar till lagen. (Vilken jag för övrigt tycker borde ändras till att gälla även katter)
    Min man är allergisk och kan bli riktigt dålig om han sätter sig i en utemöbel där en katt har varit.
    Man måste väl kunna vistas ute på sin egen tomt utan att behöva drabbas av andras katter.
    Och nej,jag är absolut inte katthatare bara för att jag tycker så.
    Jag älskar både katter och andra djur.
    Men jag ogillar däremot att ha kattbajs runt husknuten eller på altangolvet eller att katterna kissar i barnvagnen eller under trappan.
    Man kan ju knappt släppa ut barnen barfota om somrarna.
    Mattias och Hannah.
  • fluu
    Tom Araya skrev 2015-05-28 11:14:42 följande:
    Egentligen finns ju det, bara det att den är utformad så att konsekvenser för just kattägare i stort sett saknas och då skiter ju folk i reglerna.
    Då kan det knappast räknas som regel tyvärr.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (Tröttsamt)

Självklart så ska kattägare ta ansvar för sina djur, lika mycket som en hundägare skulle ta ansvar för sin hund. Dock kan man ju tycka att du, TS, beter dig lite oansvarigt själv. Visst, du har inte skaffat en katt så därför ska du inte behöva ta ansvar för en katt. Dock kan man ju anse att du ska bete dig som en vuxen människa, och inte en 5-åring.

Har du ett problem med att katten är på din tomt, sätt upp lappar alternativt fråga dina grannar ifall någon vet vems katten är/ifall någon av dem också har problem med den. På det sättet kan du faktiskt försöka lösa problemet på ett moget och smart vis. Kattägaren kanske inte vet att du har problem med katten, berättar du detta för personen i fråga så kanske den kan komma fram till en lösning? Kanske bekosta ett skydd för din tomt?

Jag anser att oavsett ifall man bor i villaområde eller ute i skogen så ska man få ha utekatter. Att katter ska få vara ute är ett av deras behov och något de mår bra av, och jag anser personligen att det är jävligt tröttsamt att folk ska kontrollera precis allting i dagens samhälle utan någon som helst hänsyn till djuren. Isåfall skulle jag vilja kontrollera folks ungar, som irriterar mig något oerhört, och kanske införa speciella barntimmar i villaområden? Är det inte en "barntimme" så ska inget barnskrik höras överhuvudtaget. Ungefär så ser jag på folk som vill "förbjuda utekatter".

• Anonym (Karrägare)

Jag skulle gärna förbjuda både lösa barn och lösa katter i ett bostadsområde.
    Vad tycker ni kattägare om överkörda katter då, är inte det heller ert fel? Eller som tidigare i tråden, att en katt blev instängd en längre tid, inte heller ert fel?

• Anonym (Karrägare)
    Anonym (Karrägare) skrev 2015-05-28 12:09:57 följande:

Vad tycker ni kattägare om överkörda katter då, är inte det heller ert fel? Eller som tidigare i tråden, att en katt blev instängd en längre tid, inte heller ert fel?

Eller för den delen, när er katt repar lacken på någons bil på parkeringen, inte heller ert ansvar?
  • Sniper

Jag är faktiskt så "fräck" så jag menar att om man ska ha utekatt får man antingen bosätta sig i obygden eller ha den i sele när den är ute på gården. Katter kommer att skita i rabatter och de kommer att riva på diverse grejer för det är deras instinkt, och därför så tycker jag att man får se till att den (om den ska vara ute) kan göra det där den inte stör någon annan...

• Anonym (Tröttsamt)
    Anonym (Karrägare) skrev 2015-05-28 12:09:57 följande:

Det är såklart att man har ansvar för sina lösa katter, ingen tvekan om saken. Jag anser att det inte är någons fel när en katt blir överkörd, självklart väldigt tragiskt men skedde det inte med avsikt så är det bara en olycklig händelse. Dock kan man ju tycka att den som körde över katten av välmening kan lämna in katten hos veterinären/polisen så att ägarna får veta att det skett.

Att en katt sprungit in i en lägenhet och svultit ihjäl är även det olyckligt, och självklart har kattägaren ett ansvar. Dock anser jag inte att man kan vara förbannad på kattägaren, då detta inte är något avsiktligt. Men man kan ju tillsammans hjälpas åt att få bort kroppen/städa upp. Samarbete och medmänsklighet kan man ju kalla det.
  • Anonym (djurvän)
    Anonym (Tröttsamt) skrev 2015-05-28 11:55:29 följande:

Självklart så ska kattägare ta ansvar för sina djur, lika mycket som en hundägare skulle ta ansvar för sin hund. Dock kan man ju tycka att du, TS, beter dig lite oansvarigt själv. Visst, du har inte skaffat en katt så därför ska du inte behöva ta ansvar för en katt. Dock kan man ju anse att du ska bete dig som en vuxen människa, och inte en 5-åring.

Har du ett problem med att katten är på din tomt, sätt upp lappar alternativt fråga dina grannar ifall någon vet vems katten är/ifall någon av dem också har problem med den. På det sättet kan du faktiskt försöka lösa problemet på ett moget och smart vis. Kattägaren kanske inte vet att du har problem med katten, berättar du detta för personen i fråga så kanske den kan komma fram till en lösning? Kanske bekosta ett skydd för din tomt?

Jag anser att oavsett ifall man bor i villaområde eller ute i skogen så ska man få ha utekatter. Att katter ska få vara ute är ett av deras behov och något de mår bra av, och jag anser personligen att det är jävligt tröttsamt att folk ska kontrollera precis allting i dagens samhälle utan någon som helst hänsyn till djuren. Isåfall skulle jag vilja kontrollera folks ungar, som irriterar mig något oerhört, och kanske införa speciella barntimmar i villaområden? Är det inte en "barntimme" så ska inget barnskrik höras överhuvudtaget. Ungefär så ser jag på folk som vill "förbjuda utekatter".

Tyvärr  så bryr sig kattägare inte om lappar eller direkt framförda önskemål. Precis som du skriver så anser de att man ska få utekatter även i tättbebyggt område och de inte kan lastas för något som deras katt gjort om man inte har bilder/film (samt helst DNA) som bevis för ens påstående. Det är alltid någon annans katt som kissat, rivit sönder, repat lack på bilen eller bajsat i nån rabatt.

Jag vill inte kontrollera allt. Jag vill bara kontrollera den bit mark jag äger. Barn brukar ibland gena över tomten eller ta sig friheter, men det är ganska enkelt att prata med ett barn och förklara varför de inte får använda min tomt som lekplats.
    Att förklara för en katt varför de inte är välkomna att använda min tomt som toalett eller mina utemöbler som rastplats är svårare. Katter lyssnar nämligen inte på vad man säger. Och det gör de allra flesta kattägare inte heller.

Jag har (till skillnad från dig) inget emot barn som leker och stojar runt omkring mig utanför min tomt. Vad andra gör på sina tomter kan jag näppeligen lägga mig i så länge det är lagligt och inom rimlighetens gränser.
    Jag har heller inget emot katter som sådana, jag förstår till fullo varför katter helst bör vara utekatter och de får gärna röra sig i naturen, men inte på min tomt. Jag har absolut ingen förståelse varför man skaffar en utekatt i tätbebyggt område.
    Jag förstår heller inte varför det ska åligga mig som husägare att själv införskaffa och montera vad som krävs för att hålla andras tamdjur utanför min tomt.

Mitt djur = mitt ansvar. Det är ett moget sätt att lösa problem. Inte att skaffa ett djur och lassa över ansvaret för de olägenheter som ens djur utgör för andra på sagda andra.  Tyvärr är det djuret som får klä skott för ilskan som egentligen är riktad mot djurägarens bristande vilja att ta sitt ansvar.

• Anonym (kattansvar)

Självklart har en kattägare ansvar för vad katten gör när den är ute. Enligt lagen är även kattägare skyldiga att se till att katten hålls under sådan tillsyn och sköts på ett sådant sätt att den inte orsakar skador eller avsevärda olägenheter. Att t.ex. få möbler och dynor nerkissade eller sönderrivna är ju solklara skador och att få in en okänd katt inomhus när man är allergiker tycker iaf jag är en avsevärd olägenhet. Tyvärr är det ofta svårt att ställa kattägare till ansvar då det ofta är svårt att bevisa vilken katt som gjort vad och vem som äger den och lagen är lite tandlös när det gäller påföljder för att bryta mot ansvaret utan man måste gå på vanliga regler om skadegörelse/skadestånd o.d.. Men många kattägare borde allt ta lite mer ansvar för vad deras katter gör när de är ute och strövar. Det ska inte vara mitt ansvar att slippa skador och olägenheter orsakade av katter på min tomt och hus utan kattägarens.   

Svar på tråden Varför är ni kattägare så jävla ignoranta?!