radwanska skrev 2015-05-28 08:08:05 följande:
Kattägaren kan inte ansvara för vad katten gör då den går ute. Det är ju inte som med en hund, att den måste hållas kopplad etc. Katter är fria, smarta individer som gör som de vill. Katten domesticerade människan för ungefär 10000 år sedan så att den skulle få tillgång till komjölk utan risk att bli trampad på av kon. Sedan dess har vi levt tillsammans sida vid sida. Det vet väl alla att katter finns överallt där människor finns, så det är så larvigt att man hyser agg mot katters "ägare" när man stör sig på en katt. Det är bara mot katten ni bör rikta er lilla ilska.
Jag förstår inte hur man kan ogilla så söta, eleganta och atletiska djur men om man nu verkligen inte gillar katter så är det klart att det finns tricks att ta till som inte gränsar till djurplågeri. T ex en simpel vattenspruta. Spruta vatten på katten när den går in på er heliga mark så lär den sig nog snabbt att hålla sig borta (på dagtid).
Så du menar att kattägare inte har något ansvar för sina katter?
Att lagen gör dem ansvarsfria?
Och varför ska man rikta sin ilska mot katten?
Den har ju blivit utsläppt av någon som anser att den ska leva som den är född att göra.
Alltså bär ägaren ansvaret.
Har man valt att inte skaffa katt så ska man inte behöva köpa en massa saker eller hägna in sin trädgård för att hålla andras katter borta.
Man måste också kunna ha öppet och vädra utan att en katt kommer in.
Man ska inte behöva anpassa sitt hem för andras katter.
Så vem är det då man ska ta upp problemet med,om inte ägaren?
Tyvärr så lyssnar ju inte så många kattägare då man påpekar problemet utan hänvisar till lagen. (Vilken jag för övrigt tycker borde ändras till att gälla även katter)
Min man är allergisk och kan bli riktigt dålig om han sätter sig i en utemöbel där en katt har varit.
Man måste väl kunna vistas ute på sin egen tomt utan att behöva drabbas av andras katter.
Och nej,jag är absolut inte katthatare bara för att jag tycker så.
Jag älskar både katter och andra djur.
Men jag ogillar däremot att ha kattbajs runt husknuten eller på altangolvet eller att katterna kissar i barnvagnen eller under trappan.
Man kan ju knappt släppa ut barnen barfota om somrarna.