Anonym (.) skrev 2015-05-28 13:33:08 följande:
Jag har bott i hus i hela mitt liv och aldrig har det gått in någon katt i vårt hus. Aldrig. Däremot har grannarnas barn varit på vår tomt och lekt, skrikit och gormat. Men bara för det skulle jag aldrig få för mig att plåga barnen som är på vår tomt genom att hälla tabascosås (!!!) på dom. Och JA, vi har pratat med föräldrarna om att deras barn stör oss men det sker ingen ändring. Jag har accepterat det nu. Vi valde att bo i ett villaområde och det har både fördelar och nackdelar. Jag kan bara inte förstå hur folk kan vara så irriterade på katter?! Hur menar du att man ska "ompröva sitt beslut att ha katt överhuvudtaget" om man inte kan kontrollera dom? Du vill helt enkelt utrota alla utekatter eller? För det finns INGEN som har tid eller lust att kontrollera sin utekatt dag ut och dag in, det kan jag lova.
Men TS har det problemet, och de är allergiska mot katter. Bara för att du inte haft problemet innebär det inte att ingen annan heller har det.
Jag har också haft katter inomhus mot min vilja som tur är så är ingen i vårt hushåll allergisk. När vi åkte bort en helg råkade en av grannens katter bli inlåst i vårt hus för att ingen såg att den smet in genom källardörren under tiden som vi packade bilen. Jag gick en vända runt huset och kollade att alla fönster var stängda och dörrar låsta innan vi åkte utan att se någon katt så den gömde sig säkert. Vi var borta i 3.5 dygn. Katten hade uträttat sina behov lite överallt och ägaren vägrade ersätta vad katten förstört under tiden den varit inlåst. Men vems ansvar är störst? Kattägarens eller vårt?
Det är inte mycket begärt att kunna ha altandörren öppen om man är ute på sin tomt en varm sommardag utan att måsta ha nät eller grindar för att hindra katter från att ta sig in. Det är inte mycket begärt att man ska kunna lämna dynor till utemöbeln eller barnvagnen utomhus om man går in för att laga lunch utan att katterna sover på/i och kissar eller förstör dem. Det är inte mycket begärt att vilja slippa att ens rabatter eller barnens sandlådor används som toalett av traktens katter för att ägarna anser att det inte är deras problem vad deras katter gör.
Bara för att det inte händer varje dag eller ens varje vecka innebär det inte att det är ok.
Och du har rätt, INGEN har lust eller tid att kontrollera sin utekatt dag ut och dag in. Det är just därför man inte ska ha utekatter i tättbebyggt område. För att man med bristande uppsikt och ägaransvar orsakar olägenheter för sina grannar.
Man kanske måste tänka efter före. Och om man inte gjort det, och ens katt orsakar olägenheter för grannarna, så är det läge att ompröva beslutet att ha en utekatt.
Jag vill inte utrota alla utekatter. Jag tycker om djur, även katter. Jag tycker bara att man ska tänka mer på djurens behov och hur lämpligt det är att ha djur där man bor än på sitt eget behov av att ha djur. Men ägare till utekatter som vägrar lyssna till och förstå hur andra uppfattar deras lösspringande älsklingar och deras härjningar, gör omgivningen mindre benägna att tolerera deras djur.