• Anonym (Stina)

Varför är ni kattägare så jävla ignoranta?!

Blir galen snart, vad är det med kattägare som bara skiter i sitt ansvar.

Nu när solen tittar fram vill man ju gärna sitta ute o ha dörren öppen. O min 2åring gillar ju o leka i trädgården, men så fort vi sätter oss ute är det ALLTID en jävla katt som kommer, min dotter tycker det är jättekul, i början va de väl lite roligt, men man får ju säga va försiktigt klappa fint osv osv. Då kom den nån gång bara. Men nu är det

Vaaaarje dag vi är ute. Nu orkar jag inte hålla koll på vad dottern gör med katten. Råkar hon trampa eller sparka på den får det väl va så. O den försöker springa in heeela tiden. Får sitta med en jäkla vattenspruta nu. Både jag o sambon är allergiska så vi vill absolut inte ha den inne.

Men ska den hålla på så hela sommaren så överväger jag o doppa makrill i svinstark sås eller spruta tabasco i ögonen på den eller nått. Jag ska fan kunna sitta ute i min egen trädgård utan o "hålla vakt" vad får er kattägare o tro att era katter är välkomna o springa överallt. Varför har ni inte koll på era djur?!!!

• Svar på tråden Varför är ni kattägare så jävla ignoranta?!
  • Anonym (Kattjakt?)

Numera har jag två 60-kiloshundar på gården, också ett effektivt sätt att slippa oönskat kattbesök.

• Anonym (lagen)
    MatsMats skrev 2015-05-28 14:03:53 följande:
    Att kattägaren är ansvarig är inte en åsikt, det är fakta.

Självklart är man ansvarig för de skador man orsakar. Men precis som kattägare alltid skyller på andras katter kan jag skylla på att det är andra som sprutet citronvatten på din katt eller matat den med tabascofisk.

Den bästa lösningen på det här är att du håller ordning på dina husdjur!
    Nej, det är en åsikt.

Katter har rätten att ströva fritt. Vill du inte få in dem på din tomt så får du göra åtgärder för att förhindra det. Men de åtgärderna får inte innebära djurplågeri. Precis som att jag inte får slå din snorunge som kommer in och förpestar på min gård.
  • MajaMaria79

TS, och en del andra här inne, en sak är vad ni tycker, en annan sak vad lagen säger. Sedan kan man tycka vad man vill om det. 

Nej, det är inte kattägarens ansvar att se till katterna inte går in hemma hos er, eller inte ligger i era altanmöbler. Det är erat ansvar!

Lagen är inte heller lika gällande för hundar och katter (eller andra djur), sedan kan man ifrågasätta varför, men så är det. 

Så helt oavsett, kan du bara skrämma bort dem med tex vattenpistol, citronskal eller konservburkar. Dock får du stå för kostnaden själv. 

Djurskyddslagen
    Lagen (1943:459) om tillsyn över hundar och katter 

... 
    Lagen om tillsyn över hundar och katter 7 § 

En katt som med skäl kan antas vara övergiven eller förvildad får dödas av jakträttsinnehavaren eller av någon som företräder denne. Inom tätbebyggt område krävs dock tillstånd av polismyndighet. 

När man läser lagtexterna är det lätt att tro att man har lagen på sin sida om man blir störd av grannens katt, men så är oftast inte fallet. Djurägaren har ett ansvar att sköta sin katt så att olägenhet inte uppstår, men olägenhet i lagens mening kräver en mycket allvarlig störning, t.ex. så kallade ?katthus? där katter har tillåtits föröka sig ohejdat så att man har 100-tals katter på samma gård. 

Sedan år 2002 finns det en prejudicerande dom som säger: 
    "I ett villaområde är det inte ovanligt att folk har katter och katterna får vistas ute. Tåligheten när det gäller katter enligt rättspraxis är att en familj kan ha upp till några stycken katter. Att dessa har möjlighet att röra sig fritt utomhus är också accepterat. Att katterna därvid vistas såväl på ägarens som på andra fastigheter är också accepterat. 

Ifråga om katter som tränger in i fastighetsägarens hus torde det vara familjens sak att freda sig genom att hålla fönster och dörrar stängda om katterna enkelt kan komma in genom dem. Även i övrigt får fastighetsägaren själv överväga vilket skydd som kan finnas för att freda tomten mot passerande katter. En kattrepellent som förekommer är citronsyra som läggs i sandlådor för att avhålla katter från att förorena i barnens leksand" 

Enligt domstolspraxis är det alltså helt normalt för ett hushåll att ha några katter, och att dessa får röra sig fritt i omgivningen. Att katter passerar eller förorenar andras fastigheter bedöms inte utgöra en olägenhet, inte ens om du är allergisk mot katter. 

De prejudikat som finns visar att den som vill fredas för katter har ett ansvar att själv ordna med det. Man får absolut inte lägga ut gift eller på annat sätt skada katten. Det kan ge böter eller fängelse i upp till två år. 

Om en förvildad katt far illa ta gärna kontakt med ett katthem för att se om något av dessa kan ta emot katten, eller med polisen. Kommunen har ingen möjlighet att ta hand om herrelösa katter. Är katten öronmärkt kan numret skrivas in på Kattförbundet SVERAK:s hemsida, så visas ägaren till katten. 

• MatsMats
    Anonym (lagen) skrev 2015-05-28 16:35:30 följande:

Nej, det är en åsikt.

Katter har rätten att ströva fritt. Vill du inte få in dem på din tomt så får du göra åtgärder för att förhindra det. Men de åtgärderna får inte innebära djurplågeri. Precis som att jag inte får slå din snorunge som kommer in och förpestar på min gård.

Nej, andras katter har inte rätt att ströva fritt på min uteplats.

Även om det skulle vara så, är det inte moraliskt rätt att släppa ut husdjur som man vet stör andra.
  • Anonym (suck)

Åh gud, verkligen länge sen med en katttråd.

Enkel svar, vill du ha din egendom ifred skydda den, annars flyta till månen där du får vara den enda levande saken på klotet, hejdå.

• MatsMats
    MajaMaria79 skrev 2015-05-28 16:42:43 följande:

TS, och en del andra här inne, en sak är vad ni tycker, en annan sak vad lagen säger. Sedan kan man tycka vad man vill om det. 

Nej, det är inte kattägarens ansvar att se till katterna inte går in hemma hos er, eller inte ligger i era altanmöbler. Det är erat ansvar!

Lagen är inte heller lika gällande för hundar och katter (eller andra djur), sedan kan man ifrågasätta varför, men så är det. 

Så helt oavsett, kan du bara skrämma bort dem med tex vattenpistol, citronskal eller konservburkar. Dock får du stå för kostnaden själv. 

Djurskyddslagen

... 

Lagen om tillsyn över hundar och katter 7 § En katt som med skäl kan antas vara övergiven eller förvildad får dödas av jakträttsinnehavaren eller av någon som företräder denne. Inom tätbebyggt område krävs dock tillstånd av polismyndighet. 

När man läser lagtexterna är det lätt att tro att man har lagen på sin sida om man blir störd av grannens katt, men så är oftast inte fallet. Djurägaren har ett ansvar att sköta sin katt så att olägenhet inte uppstår, men olägenhet i lagens mening kräver en mycket allvarlig störning, t.ex. så kallade ?katthus? där katter har tillåtits föröka sig ohejdat så att man har 100-tals katter på samma gård. 

"I ett villaområde är det inte ovanligt att folk har katter och katterna får vistas ute. Tåligheten när det gäller katter enligt rättspraxis är att en familj kan ha upp till några stycken katter. Att dessa har möjlighet att röra sig fritt utomhus är också accepterat. Att katterna därvid vistas såväl på ägarens som på andra fastigheter är också accepterat. 

Ifråga om katter som tränger in i fastighetsägarens hus torde det vara familjens sak att freda sig genom att hålla fönster och dörrar stängda om katterna enkelt kan komma in genom dem. Även i övrigt får fastighetsägaren själv överväga vilket skydd som kan finnas för att freda tomten mot passerande katter. En kattrepellent som förekommer är citronsyra som läggs i sandlådor för att avhålla katter från att förorena i barnens leksand" 

Enligt domstolspraxis är det alltså helt normalt för ett hushåll att ha några katter, och att dessa får röra sig fritt i omgivningen. Att katter passerar eller förorenar andras fastigheter bedöms inte utgöra en olägenhet, inte ens om du är allergisk mot katter. 

De prejudikat som finns visar att den som vill fredas för katter har ett ansvar att själv ordna med det. Man får absolut inte lägga ut gift eller på annat sätt skada katten. Det kan ge böter eller fängelse i upp till två år. 

Om en förvildad katt far illa ta gärna kontakt med ett katthem för att se om något av dessa kan ta emot katten, eller med polisen. Kommunen har ingen möjlighet att ta hand om herrelösa katter. Är katten öronmärkt kan numret skrivas in på Kattförbundet SVERAK:s hemsida, så visas ägaren till katten. 

Det finns mycket som inte är olagligt, eller svårt ett bestraffa, men som ändå är moraliskt fel. Att utsätta sitt grannskap för husdjur som förstör möbler, lämnar avföring m.m är ett riktigt dåligt beteende.

Det är inte olagligt att spela hög och störande musik heller...Kanske ska rikta ett par rejäla högtalare mot mina kattägande grannar?
  • Anonym (***)

Utekatter håller borta möss och råttor som sprider äckel omkring sig.

• Anonym (skäms)

Tycker du ska skämmas ts. Du struntar i om din unge trampar eller sparkar katten. Tycker du ska sätta dej i ett 10 vånings hus högst upp och sätta dej på balkongen. Katter och andra djur finns det överallt. Och en katt som kommer och hälsar på får man stå ut med. Eller flytta. Tänk om jag skulle låta mina barn sparka eller slå på alla katter som kommer???? Fy!!!!

• molly50
    MajaMaria79 skrev 2015-05-28 16:42:43 följande:

Djurskyddslagen

... 
    Lagen om tillsyn över hundar och katter 7 § 

En katt som med skäl kan antas vara övergiven eller förvildad får dödas av jakträttsinnehavaren eller av någon som företräder denne. Inom tätbebyggt område krävs dock tillstånd av polismyndighet. 

Men oavsett vad lagen säger så kan man som kattägare ta sitt ansvar om ens katt förstör något på grannarnas egendom.
    Trots allt så tar man på sig ett ansvar när man skaffar ett husdjur,varesig det är en katt eller något annat djur.
    Det är ju helt sjukt att man ska behöva anpassa sin tomt och sitt hem efter andras husdjur.
    Om ens hund bajsade på grannens altan eller kissade på deras utemöbler så skulle man inte kunna gömma sig bakom lagen.
    Och därför anser jag att lagen behöver förändras så att även kattägare får lite mer ansvar.
    Mattias och Hannah.
  • Anonym (Stina)
    Anonym (skäms) skrev 2015-05-28 16:51:07 följande:

Tycker du ska skämmas ts. Du struntar i om din unge trampar eller sparkar katten. Tycker du ska sätta dej i ett 10 vånings hus högst upp och sätta dej på balkongen. Katter och andra djur finns det överallt. Och en katt som kommer och hälsar på får man stå ut med. Eller flytta. Tänk om jag skulle låta mina barn sparka eller slå på alla katter som kommer???? Fy!!!!

Yes, inte mitt ansvar om katten skadas. Det bästa är ju om kattägarna sätter sig i ett 10våningshus o ser till att hålla katten inne där. :)
Svar på tråden Varför är ni kattägare så jävla ignoranta?!