• Anonym (Stina)

Varför är ni kattägare så jävla ignoranta?!

Blir galen snart, vad är det med kattägare som bara skiter i sitt ansvar.

Nu när solen tittar fram vill man ju gärna sitta ute o ha dörren öppen. O min 2åring gillar ju o leka i trädgården, men så fort vi sätter oss ute är det ALLTID en jävla katt som kommer, min dotter tycker det är jättekul, i början va de väl lite roligt, men man får ju säga va försiktigt klappa fint osv osv. Då kom den nån gång bara. Men nu är det

Vaaaarje dag vi är ute. Nu orkar jag inte hålla koll på vad dottern gör med katten. Råkar hon trampa eller sparka på den får det väl va så. O den försöker springa in heeela tiden. Får sitta med en jäkla vattenspruta nu. Både jag o sambon är allergiska så vi vill absolut inte ha den inne.

Men ska den hålla på så hela sommaren så överväger jag o doppa makrill i svinstark sås eller spruta tabasco i ögonen på den eller nått. Jag ska fan kunna sitta ute i min egen trädgård utan o "hålla vakt" vad får er kattägare o tro att era katter är välkomna o springa överallt. Varför har ni inte koll på era djur?!!!

• Svar på tråden Varför är ni kattägare så jävla ignoranta?!
  • Anonym (.)
    Anonym (djurvän) skrev 2015-05-28 13:23:53 följande:
    Om barn springer omkring och uträttar sina behov i din trädgård samt går ut och in i ditt hus utan att ha blivit inbjudna och dessutom river sönder/förorenar dina ägodelar så föreslår jag en soc.anmälan om deras föräldrar trots tilllsägelse inte tar tag i problemet. Då är det ett solklart fall av bristande föräldraskap.

Att jämföra barn och katter (eller vilka djur som helst) är ett tecken på att vissa kattägare egentligen inte har något försvar för sin ovilja att ta hand om och ansvara för sina djur och deras framfart. Det spelar ingen roll om det finns föräldrar som lagt ner sitt föräldraskap eller om det finns hundägare som låter sina hundar bajsa utan att ta upp efter dem. Det ger fortfarande inte ägarna till utekatter frisedel att låta sina djur förorena och förstöra andra människors ägodelar.
    Ingen säger att katter måste låsas in. Bara att om man som kattägare inte kan garantera att ens katt INTE förorenar, förstör och vandrar in i andras hem utan inbjudan kanske man måste ompröva sitt beslut att ha utekatt eller katt överhuvudtaget.

Jag har bott i hus i hela mitt liv och aldrig har det gått in någon katt i vårt hus. Aldrig. Däremot har grannarnas barn varit på vår tomt och lekt, skrikit och gormat. Men bara för det skulle jag aldrig få för mig att plåga barnen som är på vår tomt genom att hälla tabascosås (!!!) på dom. Och JA, vi har pratat med föräldrarna om att deras barn stör oss men det sker ingen ändring. Jag har accepterat det nu. Vi valde att bo i ett villaområde och det har både fördelar och nackdelar. Jag kan bara inte förstå hur folk kan vara så irriterade på katter?!  Hur menar du att man ska "ompröva sitt beslut att ha katt överhuvudtaget" om man inte kan kontrollera dom? Du vill helt enkelt utrota alla utekatter eller? För det finns INGEN som har tid eller lust att kontrollera sin utekatt dag ut och dag in, det kan jag lova.
  • MatsMats
    Anonym (.) skrev 2015-05-28 13:33:08 följande:

Jag har bott i hus i hela mitt liv och aldrig har det gått in någon katt i vårt hus. Aldrig. Däremot har grannarnas barn varit på vår tomt och lekt, skrikit och gormat. Men bara för det skulle jag aldrig få för mig att plåga barnen som är på vår tomt genom att hälla tabascosås (!!!) på dom. Och JA, vi har pratat med föräldrarna om att deras barn stör oss men det sker ingen ändring. Jag har accepterat det nu. Vi valde att bo i ett villaområde och det har både fördelar och nackdelar. Jag kan bara inte förstå hur folk kan vara så irriterade på katter?!  Hur menar du att man ska "ompröva sitt beslut att ha katt överhuvudtaget" om man inte kan kontrollera dom? Du vill helt enkelt utrota alla utekatter eller? För det finns INGEN som har tid eller lust att kontrollera sin utekatt dag ut och dag in, det kan jag lova.

Självklart ska inte djur och barn behandlas likadant. Att jag lurar i katten tabasco betyder så klart inte att främmande barn ska utsättas för samma sak. Behandlar du djur och barn likadant? Brukar du t.ex ha barn i koppel? Barn är barn och djur är djur, två helt olika sorters varelser.

Jag vill inte ha katter i min trädgård, på min uteplats eller i mitt vardagsrum. Hur du som granne och kattägare löser detta - genom dressyr, koppel, tagetes runt tomten eller genom att sluta ha katt, det angår inte mig! Lös problemet.
  • Anonym (.)
    MatsMats skrev 2015-05-28 13:40:57 följande:
    Självklart ska inte djur och barn behandlas likadant. Att jag lurar i katten tabasco betyder så klart inte att främmande barn ska utsättas för samma sak. Behandlar du djur och barn likadant? Brukar du t.ex ha barn i koppel? Barn är barn och djur är djur, två helt olika sorters varelser.

Jag vill inte ha katter i min trädgård, på min uteplats eller i mitt vardagsrum. Hur du som granne och kattägare löser detta - genom dressyr, koppel, tagetes runt tomten eller genom att sluta ha katt, det angår inte mig! Lös problemet.
    Jag menar inte att barn och djur är likadana. Nej, jag har inte mitt barn i kopplel, lika lite som jag sätter på kläder på mina husdjur. Men när det gäller hur de ska behandlas håller jag inte med dig. Jag behandlar både barn och djur med respekt, det är en sak som är säker. Jag skulle aldrig låta mitt barn sparka på ett annat barn och inte heller på ett djur, till exempel. Du vill inte ha katter på din tomt, jag vill inte ha skrikande barn på min. Så jag ska gå och säga så till mina grannar också menar du? "Jag bryr mig inte om hur du löser problemet med dina barn. Lös problemet bara". Om det ändå var så enkelt.
  • Anonym (Stina)
    Anonym (Jossan) skrev 2015-05-28 13:31:50 följande:

Tja, nu verkar det ju som att du trollar men om det du skriver är sant är jag mer orolig för uppfostran av er dotter. Sparka på ett djur?

Åhmen guuuud vad korkat! Nä jag låter inte mitt barn sparka på djur. Men OM hon skulle göra det (en 2åring förstår inte alltid att man ska va försiktig, eller hur pass hårdhänta dom faktiskt kan va) så skulle jag inte orka bry mig nu, är dottern i VÅR trädgård ska jag inte behöva hålla koll varenda minut på att hon är försiktig mot en katt jag inte valt att ha där.
  • Anonym (Se Lösningar)

Många skriver att kattägarna bär ansvar för det katten förstör (dynor, barnvagnar,bilar m.m.), bär ni då ansvar om era metoder för bortschasning skadar min katt, står för veterinärskostnader eller eventuell avlivning?

• Dossy
    MatsMats skrev 2015-05-28 13:23:13 följande:

Den här tråden bevisar hur svårt det är att handskas med kattägare. Ni tycker att era katter har rätt att springa runt hemma hos andra, samtidigt som ni inte är ansvariga. En del uttrycker att jag som granne ska lägga tid och pengar på att köpa staket, spray, vattengevär m.m för att hålla ANDRAS HUSDJUR borta. Helt sjukt. Era attityder kommer tyvärr bara leda till fler katter som på olika sätt "försvinner" när era grannar tröttnat...

Det handlar väl lite mer om hur hon ska handskas med problemet nu? Hon och hennes parter är allergiska och det är väl mer som en nödlösning så de inte får en reaktion. De har först och främst uppmuntrat katten till att vara hos dem till att börja med. Hur mycke pengar och tid kostar det att använda en vattenslang eller en spann vatten? Det är väl ägaren som i så fall ska ställas till svars och inte katten? 

Om du bor ute på landet så kommer alla möjliga djur komma in i din trädgård, men det ger dig väl inte infallet att vilja skjuta allt som kommer in som tex rådjur?

Vi har problem med en granne som har två lösa hundar som biter hjäl grannarnas katter och attackerar hundar och jag ser fortfarande inte att det är en anledning att plåga eller döda dessa hundar utan det ska tas med ägaren. 

Det beror väl helt på var du bor och att du ser detta som en rätt att döda eller plåga ett djur som omöjligt kan veta att det är din trädgård låter lite som ett sociopattänk. 

Har du problem med detta så får du väl tala med politiker eller kommunen, starta nån jävla fb grupp eller liknande?
  • Anonym (Stina)
    Anonym (Se Lösningar) skrev 2015-05-28 13:55:15 följande:

Många skriver att kattägarna bär ansvar för det katten förstör (dynor, barnvagnar,bilar m.m.), bär ni då ansvar om era metoder för bortschasning skadar min katt, står för veterinärskostnader eller eventuell avlivning?

• molly50
    Anonym (.) skrev 2015-05-28 13:33:08 följande:

Jag tycker inte heller att djur ska plågas. Absolut inte!
    Men jag tycker att har man skaffat katt så har man tagit på sig ett ansvar,precis som med vilket annat husdjur som helst.
    Man har således ansvar för om katten ställer till med olägenheter hos en granne.
    Men försöker man prata med en kattägare om problemet så får man ofta till svar att man måste bevisa att det var just deras katt som t ex kissade i ens barnvagn,bajsade på altanen eller repade lacken på ens bil.
    Vilket inte alltid är så lätt då det kan vara svårt att få tag på en utekatt och kolla ev ID-märkning eller adresslapp i halsbandet.
    Om mina barn skulle störa någon av mina grannar så skulle jag självklart ta ansvar för det.
    Hade jag haft katt så skulle jag ta ansvar för vad den gör också.
    I motsats till vad många kattägare gör.
    Mattias och Hannah.
  • MatsMats
    Anonym (.) skrev 2015-05-28 13:49:20 följande:

Jag menar inte att barn och djur är likadana. Nej, jag har inte mitt barn i kopplel, lika lite som jag sätter på kläder på mina husdjur. Men när det gäller hur de ska behandlas håller jag inte med dig. Jag behandlar både barn och djur med respekt, det är en sak som är säker. Jag skulle aldrig låta mitt barn sparka på ett annat barn och inte heller på ett djur, till exempel. Du vill inte ha katter på din tomt, jag vill inte ha skrikande barn på min. Så jag ska gå och säga så till mina grannar också menar du? "Jag bryr mig inte om hur du löser problemet med dina barn. Lös problemet bara". Om det ändå var så enkelt.

Självklart kan man i den första kontakten vara trevlig, det räcker att påpeka att barnen/katten varit inne på din tomt. Förhoppningsvis förstår grannen det olämpliga i detta och vidtar åtgärder. Men om grannen försöker lägga över ansvaret på dig eller inte gör något åt det, då blir det tyvärr en hårdare ton.
  • molly50
    Anonym (Se Lösningar) skrev 2015-05-28 13:55:15 följande:

Jag skulle aldrig skada en katt. Men om något jag hade gjort hade skadat din katt så skulle jag självklart stå för det.
    Men jag tvivlar på att det skadar katten att spruta på den med vattenslangen.
    Mattias och Hannah.
Svar på tråden Varför är ni kattägare så jävla ignoranta?!