• Anonym (Stina)

Varför är ni kattägare så jävla ignoranta?!

Blir galen snart, vad är det med kattägare som bara skiter i sitt ansvar.

Nu när solen tittar fram vill man ju gärna sitta ute o ha dörren öppen. O min 2åring gillar ju o leka i trädgården, men så fort vi sätter oss ute är det ALLTID en jävla katt som kommer, min dotter tycker det är jättekul, i början va de väl lite roligt, men man får ju säga va försiktigt klappa fint osv osv. Då kom den nån gång bara. Men nu är det

Vaaaarje dag vi är ute. Nu orkar jag inte hålla koll på vad dottern gör med katten. Råkar hon trampa eller sparka på den får det väl va så. O den försöker springa in heeela tiden. Får sitta med en jäkla vattenspruta nu. Både jag o sambon är allergiska så vi vill absolut inte ha den inne.

Men ska den hålla på så hela sommaren så överväger jag o doppa makrill i svinstark sås eller spruta tabasco i ögonen på den eller nått. Jag ska fan kunna sitta ute i min egen trädgård utan o "hålla vakt" vad får er kattägare o tro att era katter är välkomna o springa överallt. Varför har ni inte koll på era djur?!!!

• Svar på tråden Varför är ni kattägare så jävla ignoranta?!
  • mikipiki

Skrämmande tråd. Hoppas fan till gud att vissa människor som skriver här inte är allvarliga utan bara trollar. Djurplåga och avliva andras husdjur? Blir mörkrädd!

• Anonym (m)

Bor man i närheten av andra människor ska man inte ha utekatt helt enkelt.
    Det kan man ha om man bor långt ut på landet.
    Men inte där den kan störa andra människor, katten är ägarens ansvar och det är ägarens skyldighet att se till att den inte stör. 
    Ska man ha katt i närheten av andra får man ha den som innekatt och gå ut med den i koppel som man gör med hundar.

Jag tror inte att andra vill vara elaka mot katter men till slut kan det bli för mycket om katten inkräktar på ens privata sfär och då kan det tyvärr bli såna avarter.
    Så ni kattägare håll koll på er katt om inte för andras skull så för er katts skull. 

• Anonym (Avskyr katter)

Jag förstår dig TS. Grannens kattskrälle härjar i vår trädgård hela sommaren och springer gärna in i huset om altandörren står öppen. Det är inte jättekul när den bajsar i barnens sandlåda etc. Dessvärre får vi som inte är kattägare stå ut med andras katter. Eftersom folk i villaområden av någon anledning måste skaffa utekatter.

• Mitarashi

Varje gång katten kommer på besök borde ni sätta den i en kartong och lämna in den hos polisen så kattägaren får hämta ut den.

Och ja, jag har två katter. Fullförsäkrade, vaccinerade, idmärkta och kastrerade. De bor såklart innomhus.

• radwanska

Kattägaren kan inte ansvara för vad katten gör då den går ute. Det är ju inte som med en hund, att den måste hållas kopplad etc. Katter är fria, smarta individer som gör som de vill. Katten domesticerade människan för ungefär 10000 år sedan så att den skulle få tillgång till komjölk utan risk att bli trampad på av kon. Sedan dess har vi levt tillsammans sida vid sida. Det vet väl alla att katter finns överallt där människor finns, så det är så larvigt att man hyser agg mot katters "ägare" när man stör sig på en katt. Det är bara mot katten ni bör rikta er lilla ilska.

Jag förstår inte hur man kan ogilla så söta, eleganta och atletiska djur men om man nu verkligen inte gillar katter så är det klart att det finns tricks att ta till som inte gränsar till djurplågeri. T ex en simpel vattenspruta. Spruta vatten på katten när den går in på er heliga mark så lär den sig nog snabbt att hålla sig borta (på dagtid).

• SpanskaFlugan

Det här påminner mig om när jag var liten. Grannens katt sprang alltid in på vår tomt men verkade i alla fall aldrig komma in i huset. En sommar åkte vi på semester i sex veckor. Min mormor tömde brevlådan men gick aldrig in i huset. När vi kom luktade det dött djur i huset, grannens katt låg död i badrummet. Den hade lyckats dricka ur toalettstolen men svalt ihjäl. På något sätt hade den smitit in, troligen precis innan vi åkte och höll på och sprang mellan den öppna dörren och bilen. Med den erfarenheten skulle jag aldrig våga låta min katt springa fritt ute när man bor nära grannarna.

Egentligen ska man inte klaga över allt hat vi får från SDtrollen. Tänk så mycket värre det skulle vara att få deras godkännande
  • MatsMats
    radwanska skrev 2015-05-28 08:08:05 följande:

Kattägaren kan inte ansvara för vad katten gör då den går ute. Det är ju inte som med en hund, att den måste hållas kopplad etc. Katter är fria, smarta individer som gör som de vill. Katten domesticerade människan för ungefär 10000 år sedan så att den skulle få tillgång till komjölk utan risk att bli trampad på av kon. Sedan dess har vi levt tillsammans sida vid sida. Det vet väl alla att katter finns överallt där människor finns, så det är så larvigt att man hyser agg mot katters "ägare" när man stör sig på en katt. Det är bara mot katten ni bör rikta er lilla ilska.

Jag förstår inte hur man kan ogilla så söta, eleganta och atletiska djur men om man nu verkligen inte gillar katter så är det klart att det finns tricks att ta till som inte gränsar till djurplågeri. T ex en simpel vattenspruta. Spruta vatten på katten när den går in på er heliga mark så lär den sig nog snabbt att hålla sig borta (på dagtid).

Hur tänker du nu? Det är kattägaren som har skaffat katten och äger den! Självklart är kattägaren ansvarig för katten och allt den gör. Jag som granne har inget som helst ansvar för din katt. Jag tänker inte lägga en spänn på att köpa särskilda medel. Om en katt kommer in på min uteplats så gör jag ett försök att påpeka det olämpliga i detta för ägaren. Om katten trots detta kommer tillbaks så löser jag det på mina sätt.
  • MatsMats
    mikipiki skrev 2015-05-28 07:09:42 följande:

Skrämmande tråd. Hoppas fan till gud att vissa människor som skriver här inte är allvarliga utan bara trollar. Djurplåga och avliva andras husdjur? Blir mörkrädd!

Hur tänker ni som skaffar husdjur, som ni vet kommer kliva runt i andras trädgårdar eller till och med inne i främlingars hus?
  • Snygg kotlett
    taquine skrev 2015-05-27 21:52:09 följande:

Wow vilken förebild du är för ditt barn ! Visa att plåga katter är helt ok ? Skämmes ta mig fan! Det finns hjälpmedel (ofarliga sådana) du kan köpa till din trädgård 

Googla om du vet vad det är 

Men baby, snygga babe, my future mother in law....... Hur tänkte den att en tvååring ska förstå vad tabasco är?
    Snygg svärmor föder snygg dotter
  • Anonym (Heaven)
    Anonym (m) skrev 2015-05-28 07:33:22 följande:

Bor man i närheten av andra människor ska man inte ha utekatt helt enkelt.

Det kan man ha om man bor långt ut på landet.

Jag bor långt ute på landet. Ändå har jag grannar inom 100m avstånd. Deras katter har aldrig stört och inte min dom. Däremot finns en annan granne 500m bort vars 2 katter kommer hit ibland. Det är liksom inget avstånd för en katt. Ska man bosätta sig som en eremit för att kunna ha utekatt menar du?
Svar på tråden Varför är ni kattägare så jävla ignoranta?!