• Anonym (Stina)

Varför är ni kattägare så jävla ignoranta?!

Blir galen snart, vad är det med kattägare som bara skiter i sitt ansvar.

Nu när solen tittar fram vill man ju gärna sitta ute o ha dörren öppen. O min 2åring gillar ju o leka i trädgården, men så fort vi sätter oss ute är det ALLTID en jävla katt som kommer, min dotter tycker det är jättekul, i början va de väl lite roligt, men man får ju säga va försiktigt klappa fint osv osv. Då kom den nån gång bara. Men nu är det

Vaaaarje dag vi är ute. Nu orkar jag inte hålla koll på vad dottern gör med katten. Råkar hon trampa eller sparka på den får det väl va så. O den försöker springa in heeela tiden. Får sitta med en jäkla vattenspruta nu. Både jag o sambon är allergiska så vi vill absolut inte ha den inne.

Men ska den hålla på så hela sommaren så överväger jag o doppa makrill i svinstark sås eller spruta tabasco i ögonen på den eller nått. Jag ska fan kunna sitta ute i min egen trädgård utan o "hålla vakt" vad får er kattägare o tro att era katter är välkomna o springa överallt. Varför har ni inte koll på era djur?!!!

• Svar på tråden Varför är ni kattägare så jävla ignoranta?!
  • MatsMats
    Anonym (Heaven) skrev 2015-05-28 08:25:54 följande:

Jag bor långt ute på landet. Ändå har jag grannar inom 100m avstånd. Deras katter har aldrig stört och inte min dom. Däremot finns en annan granne 500m bort vars 2 katter kommer hit ibland. Det är liksom inget avstånd för en katt. Ska man bosätta sig som en eremit för att kunna ha utekatt menar du?

Kanske, det beror väl på katterna? Det är ingen rättighet ett ha husdjur som dräller omkring inne i andras trädgårdar...
  • Anonym (Stina)
    Anonym (hobbypsyko) skrev 2015-05-28 02:14:03 följande:

Men herregud människa...

Jag gav ju dig tips om hur du skulle hålla katten borta, är du med? Då skrev du att tråden INTE handlade om det. Men nu gör handlar den om det? Du börjar nästan lukta troll.

Poängen går rakt över ditt huvud ser jag.

Det jag menade på var att visa er sjuka syn på att hantera irritationsmoment. Såsom provocerande ungar/katter. Suck.

• Anonym (Stina)
    Anonym (hobbypsyko) skrev 2015-05-28 02:14:03 följande:

Men herregud människa...

Jag gav ju dig tips om hur du skulle hålla katten borta, är du med? Då skrev du att tråden INTE handlade om det. Men nu gör handlar den om det? Du börjar nästan lukta troll.

Poängen går rakt över ditt huvud ser jag.

Det jag menade på var att visa er sjuka syn på att hantera irritationsmoment. Såsom provocerande ungar/katter. Suck.

Har oxå svarat att jag har provat vatten o "snälla" metoder, pengar tänker jag inte lägga ut på nät osv. Så om kattfan inte fortfarande inte fattar....
  • Anonym (Stina)
    Mitarashi skrev 2015-05-28 08:01:17 följande:

Varje gång katten kommer på besök borde ni sätta den i en kartong och lämna in den hos polisen så kattägaren får hämta ut den.

Och ja, jag har två katter. Fullförsäkrade, vaccinerade, idmärkta och kastrerade. De bor såklart innomhus.

• Anonym (Stina)
    Anonym (m) skrev 2015-05-28 07:33:22 följande:

Bor man i närheten av andra människor ska man inte ha utekatt helt enkelt.

Det kan man ha om man bor långt ut på landet.

Men inte där den kan störa andra människor, katten är ägarens ansvar och det är ägarens skyldighet att se till att den inte stör. 

Ska man ha katt i närheten av andra får man ha den som innekatt och gå ut med den i koppel som man gör med hundar.

Jag tror inte att andra vill vara elaka mot katter men till slut kan det bli för mycket om katten inkräktar på ens privata sfär och då kan det tyvärr bli såna avarter.

Så ni kattägare håll koll på er katt om inte för andras skull så för er katts skull. 

Tack, en till som fattat. Det är såna som du/ni som är kapabla till ha katt. :P
  • Anonym (Stina)
    MatsMats skrev 2015-05-28 08:21:51 följande:

Hur tänker du nu? Det är kattägaren som har skaffat katten och äger den! Självklart är kattägaren ansvarig för katten och allt den gör. Jag som granne har inget som helst ansvar för din katt. Jag tänker inte lägga en spänn på att köpa särskilda medel. Om en katt kommer in på min uteplats så gör jag ett försök att påpeka det olämpliga i detta för ägaren. Om katten trots detta kommer tillbaks så löser jag det på mina sätt.

• Anonym (Se Lösningar)
    https://shop.grene.com/store/agro-se/sv/product/2043817

testa denna då får du kattfritt i huset och runt omkring er utan att skada vari sig er själva eller djuren. Förstår att du blir förbannad men försök istället att lugna dig och tänka ett steg längre. Be om tips istället för att hota med djurplågeri, flertalet härinne har jättebra tips mot katter m.m.
    Känner du att du inte vill lägga ut pengar på en sån här, försök lokalisera kattägaren och be dom betala, är nog dom flesta som gladeligen skulle göra de.
    Vill dom inte så kan du och din familj överväga vad er hälsa är värt, är de värt den investeringen för att slippa ha katter på tomten?

Jag förstår att du tycker att kattägarna har ett ansvar men du är faktiskt vuxen och måste förstå att är det inte katter som stör så kommer de vara något annat, lös problemet istället för att blåsa upp det.

Hela meningen med de här inlägget är ju att du inte vill ha katter på din tomt eller i ditt hus. Bara för att en katt försvinner så betyder de ju inte att de kommer bli kattfritt för då skaffar väl någon ny granne en katt. Jobba istället proaktivt och skydda din tomt och dina ägor mot oönskade gäster, precis som människor som nätar in sina odlingar för att rådjuren inte ska äta upp dom eller folk som installerar larm för att slippa tjuvar.
  • Anonym (Stina)
    radwanska skrev 2015-05-28 08:08:05 följande:

Kattägaren kan inte ansvara för vad katten gör då den går ute. Det är ju inte som med en hund, att den måste hållas kopplad etc. Katter är fria, smarta individer som gör som de vill. Katten domesticerade människan för ungefär 10000 år sedan så att den skulle få tillgång till komjölk utan risk att bli trampad på av kon. Sedan dess har vi levt tillsammans sida vid sida. Det vet väl alla att katter finns överallt där människor finns, så det är så larvigt att man hyser agg mot katters "ägare" när man stör sig på en katt. Det är bara mot katten ni bör rikta er lilla ilska.

Jag förstår inte hur man kan ogilla så söta, eleganta och atletiska djur men om man nu verkligen inte gillar katter så är det klart att det finns tricks att ta till som inte gränsar till djurplågeri. T ex en simpel vattenspruta. Spruta vatten på katten när den går in på er heliga mark så lär den sig nog snabbt att hålla sig borta (på dagtid).

Det är ju därför folk som har katt får ta o hålla den inne eller i sele. Alla djur har väl spatserat fritt en gång i tiden. Men i dagens samhälle skulle det bli lite kaos om grisar kor o får sprang hur de ville.....

Sen är det väl inte vidare snällt mot sin katt att låta den riskera o bli överkörd osv. Oooo så ledsen jag är lille misse blev överkörd buhuhuhu. Dumma bilägare. Riskera sitt djurs liv = bryr sig ändå inte om djuret = oansvarigt.
  • MatsMats
    Anonym (Se Lösningar) skrev 2015-05-28 08:48:30 följande:

shop.grene.com/store/agro-se/sv/product/2043817

testa denna då får du kattfritt i huset och runt omkring er utan att skada vari sig er själva eller djuren. Förstår att du blir förbannad men försök istället att lugna dig och tänka ett steg längre. Be om tips istället för att hota med djurplågeri, flertalet härinne har jättebra tips mot katter m.m.

Känner du att du inte vill lägga ut pengar på en sån här, försök lokalisera kattägaren och be dom betala, är nog dom flesta som gladeligen skulle göra de.

Vill dom inte så kan du och din familj överväga vad er hälsa är värt, är de värt den investeringen för att slippa ha katter på tomten?

Jag förstår att du tycker att kattägarna har ett ansvar men du är faktiskt vuxen och måste förstå att är det inte katter som stör så kommer de vara något annat, lös problemet istället för att blåsa upp det.

Hela meningen med de här inlägget är ju att du inte vill ha katter på din tomt eller i ditt hus. Bara för att en katt försvinner så betyder de ju inte att de kommer bli kattfritt för då skaffar väl någon ny granne en katt. Jobba istället proaktivt och skydda din tomt och dina ägor mot oönskade gäster, precis som människor som nätar in sina odlingar för att rådjuren inte ska äta upp dom eller folk som installerar larm för att slippa tjuvar.

Jag har ingen katt och tänker inte lägga pengar på att köpa medel för att hålla andras katter borta. Det är inte heller min uppgift att läsa på om olika produkter och tipsa mina kattägande grannar. Att lägga tid på att läsa om kattmedel, det kan ju ni som faktiskt äger katter göra.

Att kattägarna har ett ansvar är inget jag "tycker" - det är fakta! Man kan inte äga ett djur utan att vara ansvarig för det.

Självklart ger jag kattägaren en chans att själv åtgärda problemet. Om katten fortsätter komma tillbaks så vidtar jag egna åtgärder.
  • Anonym (redan blå skåpet)

Tyvärr TS, du "välkomnade" katten i början och nu har du fått problem med den. Till nästa gång: visa från första början att den inte är välkommen. Klappa inte, utan skräm i väg den direkt. En dyr läxa (och tråkigt att det ska behövas) men inte mycket annat att göra.

Jag skaffade ett batteridrivet vattengevär (ofarligt men oväsnigt och obehagligt). Grannens katt kommer fortfarande när den inte tror jag är hemma (för att använda mitt grönsaksland som toalett) men springer direkt den hör mig öppna dörren. Den har äntligen lärt sig att vara rädd för att gå in i min lilla trädgård (men kommer ändå dit).

Ogillar också folk som skaffar utekatt i tätbebyggt område (där det redan finns alldeles för många katter).

Svar på tråden Varför är ni kattägare så jävla ignoranta?!