• Anonym (Stina)

Varför är ni kattägare så jävla ignoranta?!

Blir galen snart, vad är det med kattägare som bara skiter i sitt ansvar.

Nu när solen tittar fram vill man ju gärna sitta ute o ha dörren öppen. O min 2åring gillar ju o leka i trädgården, men så fort vi sätter oss ute är det ALLTID en jävla katt som kommer, min dotter tycker det är jättekul, i början va de väl lite roligt, men man får ju säga va försiktigt klappa fint osv osv. Då kom den nån gång bara. Men nu är det

Vaaaarje dag vi är ute. Nu orkar jag inte hålla koll på vad dottern gör med katten. Råkar hon trampa eller sparka på den får det väl va så. O den försöker springa in heeela tiden. Får sitta med en jäkla vattenspruta nu. Både jag o sambon är allergiska så vi vill absolut inte ha den inne.

Men ska den hålla på så hela sommaren så överväger jag o doppa makrill i svinstark sås eller spruta tabasco i ögonen på den eller nått. Jag ska fan kunna sitta ute i min egen trädgård utan o "hålla vakt" vad får er kattägare o tro att era katter är välkomna o springa överallt. Varför har ni inte koll på era djur?!!!

• Svar på tråden Varför är ni kattägare så jävla ignoranta?!
  • Broom
    Anonym (suck) skrev 2015-05-28 20:02:50 följande:

Ja, dom ja, jag har skydd på min sandlåda, tar in mina utemöbler när dom inte behövs och parkerar bilen i garaget bakom stängd dörr.

Anledning? Jag vill ha mina ägodelar intakta och att dom ska hålla länge.

Good for you! Är det för att du har en utekatt och vet vilken skada dom kan ställa till med?
  • Anonym (suck)
    Broom skrev 2015-05-28 20:04:47 följande:
    Good for you! Är det för att du har en utekatt och vet vilken skada dom kan ställa till med?

Nej, har ingen katt, däremot en hjärna och önskan att mina saker ska inte bli påverkade av djur människor väder eller annat som kan påverka dom negativt.

• Anonym (Karrägare)
    Anonym (suck) skrev 2015-05-28 20:00:29 följande:

Inte tamdjur och skyddar du inte dig så får du väl stå ditt kast.

Eller vänta, jag vet, alla kattägare borde utrusta sina katter med gopro och följa med på upptäcktsfärderna

Eller så kan du ta upp saken med ägaren, det låter nog som den vettigaste första hands alternativet.

Fast just, dom som gapar mest vet inte vad eller om det ens är katter som ställer till skador, det antas och närmsta ägaren som tros ha katt får skulden.

Kattägare har inte ansvar för dina ägodelar, hur svårt ska det vara?
    Däremot om du har lite tur och kommer fram som en vettig människa så kan du kanske bli ersatt om du vet var katten bor.

Man får sån lust att gå ut och skjuta lite katter när man läser dina inlägg.
  • JosephA

jag vet inte om någon skrivit detta,

Efter en dom i Miljödomstolen (Stockholms Tingsrätt 2001-12-20, mål nr M 398-00) har fastslagits att miljöbalken gör det omöjligt för myndigheter att ingripa vid lösspringande tamkatter, det vill säga det anses ej som olägenhet av betydelse. För att olägenhet ska kunna anses föreligga måste det röra sig om ett stort antal katter, t.ex. en så kallad kattsamlare.

Det betyder att det inte finns något rättsligt stöd.

Det finns flera rättsfall som visar att katter får röra sig fritt utomhus även på andra fastigheter än ägarens. Den som känner sig störd måste därför ofta själv freda sig mot att katter tar sig in i hus eller upp på altaner.

Domstol har fastslagit att katter som vistas eller gör sina behov på annans tomt normalt inte utgör en olägenhet.

Det gäller även katter som tar sig in i bostäder genom öppna dörrar eller fönster. Generellt är det därför mycket sällan kommunen kan göra något när det gäller sådana störningar från katter.

Om du upplever att en katt stör dig genom att exempelvis kissa på din tomt eller ta sig in i din bostad är du själv ansvarig för att freda dig. Det kan du göra genom att till exempel stänga dörrar och fönster och försöka jaga bort katten från tomten.

Prata också med djurägaren om du vet vem det är, ofta vet dessa inte om att deras djur stör någon annan.

Avslutingsvis, jag avskyr katter på min tomt, och gör allt i min makt förutom att förgifta dom m en skål glykol.
    Sist om syvende tror jag helt uppriktigt att det är något ondskefullt med katter och att kattägare är jordens mest korkade invånare och kommer vara dom första offren när katterna gör revolution och börjar mörda människor i sömnen.

Prata med ägaren, ni med katter, sätt på halsband så man kan spåra er och ha förståelse för att det är, trots lagrummen ovan, vansinnigt irretarande med kattbajs i sandlådan

//j

• JosephA

Domsultets formulering

"I ett villaområde är det inte ovanligt att folk har katter och katterna får vistas ute. Tåligheten när det gäller katter enligt rättspraxis är att en familj kan ha upp till några stycken katter.
    Att dessa har möjlighet att röra sig fritt utomhus är också accepterat. Att katterna därvid vistas såväl på ägarens som på andra fastigheter är också accepterat. Allergier mot olika djur är inte ovanliga och katter som passerar tomten kan vara till olägenhet för allergiker.
    Att katter passerar över tomten skulle dock inte av ett större antal personer normalt uppfattas som mer än möjligen en ringa störning, och är därmed inte en störning av sådan betydelse att den ska anses som en olägenhet för människors hälsa. Det är därmed inte motiverat att ålägga ett flertal kattägare i grannskapet restriktioner ifråga om deras katthållning.
    Det är fastighetsägarens sak att freda sig genom att hålla fönster och dörrar stängda om katterna enkelt kan komma in genom dem, och i övrigt överväga vilket skydd som kan finnas för att freda tomten mot passerande katter"

• Anonym (mmm)

Jag vet inte vad det är för fruktansvärda katter som ni katthatare pratar om som pissar på allas möbler och förstör.. jag har bott i alla möjliga villa områden som är fulla i katter och har både kunnat haft öppet min dörr och haft dynor och utemöbler och har inte en enda gång fått mina saker ner pissade och förstörda. katter är renliga djur och skulle aldrig skita/pissa ner era möbler om de inte redan var äckliga. sen så finns det ju alltid undantag givetvis för sådana katter som är dåligt omhändertagna eller inte har några hem alls men det är inte alla kattägares fel. och så länge det är tillåtet att ha katt ute så kan ni gött hålla käften och klaga på annat istället som ouppfostrade ungar som medvetet förstör och hundägare som medvetet ger fan i o plocka upp sin hundskit, det är långt mycket värre än om nån katt råkar sova på din dyna lr bajsa i din rabatt. och är du rädd om dina grejer så är det ditt ansvar att skydda dem också. och är det nån katt som förstör eller bajsar i din rabatt så ta reda på vart den bor och fråga om det inte går att göra något åt saken tillsammans med ägaren istället för att utöva djurplågeri som inte kommer hjälpa ett skit .

• Anonym (***)
    Broom skrev 2015-05-28 20:03:25 följande:
    Ingen dålig ide. Då kanske folk verkligen skulle bli ersatta för skadorna som andras kräk orsakar.
    Varför refererar du till katterna som "kräk"?

Vill du att folk ska respektera din åsikter och argumentera på ett normalt sätt så bör du själv inte sätta ribban i nivå med en golvtröskel. 

Jag vet att det finns folk som lider av kattskräck och bygger upp ett oresonligt hat mot dem som följd. 
    Tråkigt för alla att det ska vara så, terapi kanske? 
    Katter är vanligtvis väldigt snälla, klöser inte sönder en massa och är det en kastrerad katt så markerar den inte heller ohämmat.

Det är något alla kattägare bör göra med sina utekatter faktiskt,(kastrera) det finns allt för gott om hemlösa katter, avla inte fram en massa nya. 
  • Anonym (Icke)
    Anonym (suck) skrev 2015-05-28 19:55:50 följande:

För dom är farliga för sin omgivning, katter är smula mindre och inte farliga för människan, mer än för slarver som bryr sig inte om sina ägodelar och sen klagar när nått händer eller småbarn som plågar dom utan att föräldrar ser till vad barnet gör.

Vill man inte ha andras djur i sin bakgård så bygger man lämplig skydd för det.

Jag önskar dig lycka till med det, såvida inte du personligen hjälper hunden in och då blir du ansvarig för vad som hände efter det givetvis.

Om det hade gått överstyr, reson hade inte fungerat heller inte anmälningar skulle hjälpa så skulle jag nog vara tvungen till det, vem vill bo bland idioter som medvetet stör andra?

Du insisterar hela tiden din katt din katt, skulle min katt vara ute i området och nån hade sett den skada andras egendom så skulle jag givetvis ersätta detta, däremot så tycker jag det är ren bullskit när man generaliserar så pass, det finns hundratals katter som springer runt i utkanten av stan och i villaområden, vissa har ägare andra inte.

Anklaga enskilda ägare för skador som har uppstått där man _tror_ en katt var inblandad går jag inte på, då är man bara bra dum och få ta skadan själv, tänka efter till nästa gång och skydda sig.

Katterna bär och sprider toxoplasma, som är farligt för foster om den gravida kommer i kontakt med det. Vanligtvis sprids det i trädgårdar då katter gjort sitt behov.

Kattbett är oerhört fulla med bakterier och kan skada allvarligt. Jag har en bekant som blev biten av sin katt och kan inte längre använda handen hon blev biten i.

Dina argument är sjukt svaga.
  • Anonym (Hannes)

Haha vilken rolig tråd! Vissa är ju helt hysteriska.

Våra grannar har inte sina katter ute längre, det är ett val. Kanske för att de tar sig in på vår inhängnade tomt (2 m staket) och vi har tre jakthundar vars favoritsysselsättning är att bita ihjäl katter. Efter några missöden så har vi inga katter rännande på vår tomt!

• Broom
    Anonym (Hannes) skrev 2015-05-28 20:31:51 följande:
    Haha vilken rolig tråd! Vissa är ju helt hysteriska.

Våra grannar har inte sina katter ute längre, det är ett val. Kanske för att de tar sig in på vår inhängnade tomt (2 m staket) och vi har tre jakthundar vars favoritsysselsättning är att bita ihjäl katter. Efter några missöden så har vi inga katter rännande på vår tomt!
Svar på tråden Varför är ni kattägare så jävla ignoranta?!