• Anonym (Stina)

Varför är ni kattägare så jävla ignoranta?!

Blir galen snart, vad är det med kattägare som bara skiter i sitt ansvar.

Nu när solen tittar fram vill man ju gärna sitta ute o ha dörren öppen. O min 2åring gillar ju o leka i trädgården, men så fort vi sätter oss ute är det ALLTID en jävla katt som kommer, min dotter tycker det är jättekul, i början va de väl lite roligt, men man får ju säga va försiktigt klappa fint osv osv. Då kom den nån gång bara. Men nu är det

Vaaaarje dag vi är ute. Nu orkar jag inte hålla koll på vad dottern gör med katten. Råkar hon trampa eller sparka på den får det väl va så. O den försöker springa in heeela tiden. Får sitta med en jäkla vattenspruta nu. Både jag o sambon är allergiska så vi vill absolut inte ha den inne.

Men ska den hålla på så hela sommaren så överväger jag o doppa makrill i svinstark sås eller spruta tabasco i ögonen på den eller nått. Jag ska fan kunna sitta ute i min egen trädgård utan o "hålla vakt" vad får er kattägare o tro att era katter är välkomna o springa överallt. Varför har ni inte koll på era djur?!!!

• Svar på tråden Varför är ni kattägare så jävla ignoranta?!
  • cirkusmusen

Låter du ditt barn sparka katten så får barnet skylla sig självt om katten säger ifrån. Och det hoppas jag att den gör.

• Anonym (Jenn)
    cirkusmusen skrev 2015-05-28 20:35:43 följande:
    Låter du ditt barn sparka katten så får barnet skylla sig självt om katten säger ifrån. Och det hoppas jag att den gör.
    Tack för det inlägget. Det betyder massor i debatten. Drömmer
  • Anonym (Stina)
    Anonym (suck) skrev 2015-05-28 19:55:50 följande:

För dom är farliga för sin omgivning, katter är smula mindre och inte farliga för människan, mer än för slarver som bryr sig inte om sina ägodelar och sen klagar när nått händer eller småbarn som plågar dom utan att föräldrar ser till vad barnet gör.

Vill man inte ha andras djur i sin bakgård så bygger man lämplig skydd för det.

Jag önskar dig lycka till med det, såvida inte du personligen hjälper hunden in och då blir du ansvarig för vad som hände efter det givetvis.

Om det hade gått överstyr, reson hade inte fungerat heller inte anmälningar skulle hjälpa så skulle jag nog vara tvungen till det, vem vill bo bland idioter som medvetet stör andra?

Du insisterar hela tiden din katt din katt, skulle min katt vara ute i området och nån hade sett den skada andras egendom så skulle jag givetvis ersätta detta, däremot så tycker jag det är ren bullskit när man generaliserar så pass, det finns hundratals katter som springer runt i utkanten av stan och i villaområden, vissa har ägare andra inte.

Anklaga enskilda ägare för skador som har uppstått där man _tror_ en katt var inblandad går jag inte på, då är man bara bra dum och få ta skadan själv, tänka efter till nästa gång och skydda sig.

Du måste va en sån som bara vill slippa ansvar? Riktigt jävla korkad. För vår del är katter mycket farligare än hundar eftersom vi är allergiska, o vad är det du inte fattar? Vi som inte vill ha katt ska inte behöva skydda oss från o få in katter i våra hem. Därav kan ju inte jag heller ta ansvar för vad som råkar hända om katten befinner sig hos oss. Så länge den befinner sig där kan jag då göra vad jag vill med sen, tex åka o avliva den? För det är ju ändå ingen som bryr sig? Är man rädd om sitt djur ser man ju efter så inget ont händer den
  • Anonym (Stina)
    cirkusmusen skrev 2015-05-28 20:35:43 följande:

O katten o dess ägare får skylla sig själv om jag "råkar" spilla tabasco i ögonen på den. :D
  • MatsMats

Men Anonym suck - du står alltså fast vid att om min hund orsakar skador eller problem när jag inte är med, då har jag inget som helst ansvar? Du tycker inte att jag borde ses som ansvarig eftersom det är min hund?

• DeLo

Hey, dra inte alla över en kam. 
    Det är er uppgift som förälder att se till att barn inte behandlar andra som skit men det är även kattägarens uppgift att se till att katten inte förpestar andras vardag. 

Jag är oerhört trött på de iqbefriade människor som anser att "kattskit, det är ju bara lite gödsel" men ack vad (många) av dessa säger att hundskit är vidrigt o.s.v. All skit är vidrig, även era katters. Om kattskit är bra gödsel fungerar även hundskit som gödsel. Punkt slut. Tyvärr följer ju inte kattägarna reglerna "hållas inom uppsyn" vilket jag anser att utekatter inte gör. 

Jag har själv två katter och när de är ute är de i koppel. Jag litar inte på andra människor och jag vill inte att de ska utsatta för andra människors elakheter. Jag tycker det är himlans idiotiskt att folk ska behöva stå ut med någon annans katt med.

• kaffe
    Anonym (Icke) skrev 2015-05-28 20:29:49 följande:
    Katterna bär och sprider toxoplasma, som är farligt för foster om den gravida kommer i kontakt med det. Vanligtvis sprids det i trädgårdar då katter gjort sitt behov.

Kattbett är oerhört fulla med bakterier och kan skada allvarligt. Jag har en bekant som blev biten av sin katt och kan inte längre använda handen hon blev biten i.

Dina argument är sjukt svaga.
    Jag har en bekant som blev påkörd av en bil. Efter det förlorade hon sitt barn. Bilar i samma modell och färg passerar dagligen utanför mitt hus, farligt nära mina grässtrån. Bilarna spyr dessutom ut massor av farliga gaser som kan göra mina barn sjuka. Bilavgaserna lägger sej som ett täcke över min tomt. 

Jag har sagt till bilägarna att dom ska hålla sina bilar borta från min tomtgräns, men dom skiter i det. Kanske ska jag fundera över att skicka ut mina barn med knivar och skära sönder däcken... 
  • molly50
    Anonym (suck) skrev 2015-05-28 18:59:30 följande:

Det vore idealet ja, men villaområden erbjuder tillräckligt med grönt och öppet i brist på annat.

Vad menar du gömma sig bakom lagen?

Gör inte det då, klaga sen inte i efterhand om nått har hänt hos dig du inte önskade det.
    Vi bor i ett samhälle bland båpde djur och andra människor, vissa till och med idioter som vill dlda smådjur som värsta psykopater men ansvaret att ta hand om våra egna grejer ligger fortfarande på oss.

molly50 skrev 2015-05-28 18:45:36 följande:
    Är det inte just det som många kattägare brukar göra? Strunta i att ta ansvar och skylla på alla andra?

Du säger det igen, vad ag ser däremot är en massa gnäll från folk som skyller sina egna kortkommande på andra.

Javisst. Och de erbjuder också en del faror.
    T ex närhet till vägar där katten kan bli påkörd och närheten till ilskna grannar som kan skada katten om det vill sig illa.

Vad jag menar med att gömma sig bakom lagen är att många kattägare gärna skyller på lagen för att slipp ta ansvar för något som deras katter har ställt till med.
    Istället för att bortse från den och ta sitt ansvar som djurägare och ersätta saker som ens katt har förstört.
    Hade jag haft katt så hade jag utan tvekan gjort det.
    Om inte annat så för grannsämjans skull.

Jag tycker inte heller att man ska skada katter.
    Men jag känner inte att jag ska behöva betala för att hålla andras husdjur borta från min gård. Jag har valt att inte skaffa katt. Då tänker inte jag anpassa min gård efter andras.
    Jag skulle heller aldrig kräva att mina grannar ska anpassa sina hem och gårdar efter mina djur.
    Likaväl som att ansvaret för att ta hand om våra gårdar och saker ligger på oss så ligger det på kattägarens ansvar att se efter sin katt.

Skyller sina egna tillkortakommanden på andra?
    Är det någon som gör det så är det väl ändå kattägarna?
    Försöker man prata med en kattägare om vad deras katter har ställt till med så måste man antingen bevisa att det var just deras katt eller så är man en katthatare.
    Jag skulle inte ha något emot att ha katter på min gård om de inte bajsade och kissade överallt utan att gräva ner det efter sig.
    De bajsade på vårt altangolv och ovanpå grannens nät som hon lagt på sina rosenbuskar.
    De kissar i vår barnvagn och i makens stövlar som han hade stod ute på vädring och på vår dörrmatta.
    Granen fick sina nytvättade kläder nerkissade som hon hade hängt ut på tork.
    I sådana fall så tycker jag att kattägaren borde ta sitt ansvar och ersätta.
    Mattias och Hannah.
  • Anonym (Språkpolisen!)
    Anonym (Stina) skrev 2015-05-28 19:00:05 följande:
    Nytt? Jag använde det ju för att beskriva trådstarten. Va flummar du om?
    Jag flummar inte över huvud taget. Du använder ordet ignorant i bemärkelsen att kattägare struntar i sina katter, ignorerar dem och vad som gäller. Inte att de är okunniga vad gäller deras skyldigheter.

Men du är långt ifrån ensam. De flesta tror att ignorant betyder just att de inte bryr sig.
  • molly50
    Anonym (suck) skrev 2015-05-28 19:19:56 följande:

Ingen släpper ut sin katt för att störa.

MatsMats skrev 2015-05-28 19:11:33 följande:
    Du är ansvarig för vad dina husdjur gör! Hur tänker du egentligen? Att katten är frigående är liksom inget argument. Lejon kan döda människor. Om jag har ett lejon och den dödar min granne så kan jag inte säga att "lejon gör sånt" - jag är ansvarig! Katten som du har valt att skaffa är en förlängning av dig.

Om din katt går in på min uteplats och förstör min stolsdyna, på vilket sätt har jag slarvar? Ska inte jag kunna ha en stol ute?

Du känner alltså ingen moralisk skyldighet att vara schysst mot dina grannar, att inte orsaka skador m.m?

ursäkta men håller du kommun stat ansvarig för vad gnagare gör på din tomt, fåglar , insekter eller så?

Inte? 

Ajdå, hur som helst så är det inte mitt fel att du slarvar med dina ägodelar, när jag lämnar min bil på gatan så räknar jag med att skada kan uppstå, av den anledning som jag har garage och försäkring, likaså trädgårdsgrejer, dom kan bli stulna, saboterade, ja djur kan komma till också.

Fantastiskt vilket koll du har på vilken katt bor var eller om den ens har en ägare.

Nej, jag känner ingen som helst moralisk skyldighet att fostra andra till att ta hand om sig själva, det skulle dina föräldrar göra.

Men man kan ju inte jämföra vilda djur med katter. Vilda djur har ju ingen ägare som ansvarar för dem.
    Så  det finns ju ingen man kan ställa till svars om de använder ens gård som toalett eller sovplats eller om de ställer till med skada.

Och vad är det egentligen du menar med slarv? Ska man inte kunna ha sina saker stående ute bara för att folk ska få ha sina katter springande ute vind för våg?
    Mattias och Hannah.
Svar på tråden Varför är ni kattägare så jävla ignoranta?!