Anonym (suck) skrev 2015-05-28 18:59:30 följande:
Det vore idealet ja, men villaområden erbjuder tillräckligt med grönt och öppet i brist på annat.
Vad menar du gömma sig bakom lagen?
Gör inte det då, klaga sen inte i efterhand om nått har hänt hos dig du inte önskade det.
Vi bor i ett samhälle bland båpde djur och andra människor, vissa till och med idioter som vill dlda smådjur som värsta psykopater men ansvaret att ta hand om våra egna grejer ligger fortfarande på oss.
molly50 skrev 2015-05-28 18:45:36 följande:
Är det inte just det som många kattägare brukar göra? Strunta i att ta ansvar och skylla på alla andra?
Du säger det igen, vad ag ser däremot är en massa gnäll från folk som skyller sina egna kortkommande på andra.
Javisst. Och de erbjuder också en del faror.
T ex närhet till vägar där katten kan bli påkörd och närheten till ilskna grannar som kan skada katten om det vill sig illa.
Vad jag menar med att gömma sig bakom lagen är att många kattägare gärna skyller på lagen för att slipp ta ansvar för något som deras katter har ställt till med.
Istället för att bortse från den och ta sitt ansvar som djurägare och ersätta saker som ens katt har förstört.
Hade jag haft katt så hade jag utan tvekan gjort det.
Om inte annat så för grannsämjans skull.
Jag tycker inte heller att man ska skada katter.
Men jag känner inte att jag ska behöva betala för att hålla andras husdjur borta från min gård. Jag har valt att inte skaffa katt. Då tänker inte jag anpassa min gård efter andras.
Jag skulle heller aldrig kräva att mina grannar ska anpassa sina hem och gårdar efter mina djur.
Likaväl som att ansvaret för att ta hand om våra gårdar och saker ligger på oss så ligger det på kattägarens ansvar att se efter sin katt.
Skyller sina egna tillkortakommanden på andra?
Är det någon som gör det så är det väl ändå kattägarna?
Försöker man prata med en kattägare om vad deras katter har ställt till med så måste man antingen bevisa att det var just deras katt eller så är man en katthatare.
Jag skulle inte ha något emot att ha katter på min gård om de inte bajsade och kissade överallt utan att gräva ner det efter sig.
De bajsade på vårt altangolv och ovanpå grannens nät som hon lagt på sina rosenbuskar.
De kissar i vår barnvagn och i makens stövlar som han hade stod ute på vädring och på vår dörrmatta.
Granen fick sina nytvättade kläder nerkissade som hon hade hängt ut på tork.
I sådana fall så tycker jag att kattägaren borde ta sitt ansvar och ersätta.