• Anonym (???)

Ni som säger att barnen kommer före eran partner!?

Exakt på vilket sätt kommer barnen främst? Jag undrar detta varje gång jag hör uttrycket. Ingen vettig människa skulle ju be sin partner "välja" mellan barnen och partnern så på vilket sätt menar ni att barnen kommer först?

• Svar på tråden Ni som säger att barnen kommer före eran partner!?
  • sextiotalist
    BioBonus skrev 2015-06-26 13:11:02 följande:

Fast en omprioritering behöver inte innebära något positivt i o f s. Men det vet du säkert.

Jag gjorde uppoffringar när jag skaffade barn. Jag offrade långa, och många utlandsresor. Jag offrade min mc till förmån för bil. Jag offrade storstadslivet för vi hittade ingen större lägenhet där vi bodde. Massor av uppoffringar gjorde jag och min man. Självklara uppoffringar, men ända stora förändringar i det liv jag levde och trivdes med.

Jag offrade också en massa när jag fick barn. Jag offrade ett spännande projekt (nej det stannade inte upp för att jag var föräldraledig) t.ex, slutade att rida (det blev för långt och för krånglig), min frihet (den största uppoffringen).
    Skriver under att det var självklara uppoffringar, men ändå uppoffringar.
  • Mymlan L
    BioBonus skrev 2015-06-26 13:11:02 följande:

Fast en omprioritering behöver inte innebära något positivt i o f s. Men det vet du säkert.

Jag gjorde uppoffringar när jag skaffade barn. Jag offrade långa, och många utlandsresor. Jag offrade min mc till förmån för bil. Jag offrade storstadslivet för vi hittade ingen större lägenhet där vi bodde. Massor av uppoffringar gjorde jag och min man. Självklara uppoffringar, men ända stora förändringar i det liv jag levde och trivdes med.

Ändå värre! 
    Du anser verkligen att du har gjort många offer och försakat en massa för dina barn?
    Sorgligt!!!
  • sextiotalist
    Mymlan L skrev 2015-06-26 13:25:45 följande:
    Ändå värre! 
    Du anser verkligen att du har gjort många offer och försakat en massa för dina barn?
    Sorgligt!!!
    Varför är det sorgligt, det är sorgligt om man är bitter och inte kan stå för sina val. Men inte sorligt om man är tillfreds med valen.

Livet är en kompromiss, ständigt. Man får försaka något för att få något annat.
  • Mymlan L
    sextiotalist skrev 2015-06-26 13:15:27 följande:
    Jag offrade också en massa när jag fick barn. Jag offrade ett spännande projekt (nej det stannade inte upp för att jag var föräldraledig) t.ex, slutade att rida (det blev för långt och för krånglig), min frihet (den största uppoffringen).
    Skriver under att det var självklara uppoffringar, men ändå uppoffringar.
    Det är verkligen sorgligt att du anser dina barn orsak till dina försakelser!
    För mig är det obegripligt att man kan se det som att man gör uppoffringar, offrar saker för sina barn.  
  • BioBonus
    Ändå värre! 
    Sorgligt!!!
    *skrattar* och försakat har jag skrivit var? Du börjar bli lite pinsam i din iver att göra mig till en förfärlig människa... 
  • Anonym (xx)

Ändå värre! 

Sorgligt!!!

Men snälla ge dig! Satt du bara och väntade på en stol i fjorton år och sen födde du barn på löpande band och äntligen fann du meningen med livet?! Berätta! Hur var det för dig?
  • Mymlan L
    sextiotalist skrev 2015-06-26 13:29:06 följande:
    Varför är det sorgligt, det är sorgligt om man är bitter och inte kan stå för sina val. Men inte sorligt om man är tillfreds med valen.

Livet är en kompromiss, ständigt. Man får försaka något för att få något annat.
    Att offra något, göra en uppoffring, är en negativ aktivitet. 
    Själva ordet uppoffring är negativt laddat.
    Använd inte det om du menar något annat.

Har du gjort ett fritt val är det ingen uppoffring. Använd inte uppoffring om du menar ett val. Det är en annan sak och inte ett negativt laddat ord.
  • sextiotalist
    Mymlan L skrev 2015-06-26 13:30:53 följande:
    Det är verkligen sorgligt att du anser dina barn orsak till dina försakelser!
    För mig är det obegripligt att man kan se det som att man gör uppoffringar, offrar saker för sina barn.  
    Ja, du tycker kanske det. Men eftersom barn inte fanns i mina framtidsplaner, så var verkligheten så. Men inga offer som jag inte kan hantera.
    Jag har offrat saker för min sambo också, är det lika sorgligt (nej, jag är inte bitter över de valen heller)
  • sextiotalist
    Mymlan L skrev 2015-06-26 13:36:18 följande:
    Att offra något, göra en uppoffring, är en negativ aktivitet. 
    Själva ordet uppoffring är negativt laddat.
    Använd inte det om du menar något annat.

Har du gjort ett fritt val är det ingen uppoffring. Använd inte uppoffring om du menar ett val. Det är en annan sak och inte ett negativt laddat ord.
    Men för mig var det två negativa saker, jag arbetade i ett projekt som var superkul och det var sorgligt och jag var uppriktigt sagt ledsen när jag insåg att jag inte skulle vara med i projektet längre. Jag skulle ljuga för mig själv om jag påstod något sådant.
    Samma sak med ridningen, som jag av praktiska skäl var tvungen att ge upp, det var också en sak jag var uppriktigt ledsen över.
  • sextiotalist
    BioBonus skrev 2015-06-26 13:32:05 följande:
    *skrattar* och försakat har jag skrivit var? Du börjar bli lite pinsam i din iver att göra mig till en förfärlig människa... 
    Hon gör alla till förfärliga människor som inte delar hennes syn på livet
Svar på tråden Ni som säger att barnen kommer före eran partner!?