• Anonym (???)

Ni som säger att barnen kommer före eran partner!?

Exakt på vilket sätt kommer barnen främst? Jag undrar detta varje gång jag hör uttrycket. Ingen vettig människa skulle ju be sin partner "välja" mellan barnen och partnern så på vilket sätt menar ni att barnen kommer först?

• Svar på tråden Ni som säger att barnen kommer före eran partner!?
  • BioBonus
    Mymlan L skrev 2015-06-26 13:36:18 följande:
    Att offra något, göra en uppoffring, är en negativ aktivitet. 
    Själva ordet uppoffring är negativt laddat.
    Använd inte det om du menar något annat.

Har du gjort ett fritt val är det ingen uppoffring. Använd inte uppoffring om du menar ett val. Det är en annan sak och inte ett negativt laddat ord.

Det var svåra val. Vi tänkte noga igenom huruvida vi ville ha barn eller inte, just utifrån att det liv vi levde då inte kunde fortsätta på samma sätt om vi blev tre. Det var lite som att ha en plus- och minuslista.
    Pluslistan vägde förstås över eftersom jag nu har flera barn, men jag kan fortfarande sakna det liv jag levde innan de kom. Utan att ångra valet jag gjorde.

Nu är de flesta snart utflugna, så vem vet  - det kanske blir storstadsliv och mc igen. Livets cykel.

• Mymlan L
    Anonym (xx) skrev 2015-06-26 13:33:26 följande:
    Men snälla ge dig! Satt du bara och väntade på en stol i fjorton år och sen födde du barn på löpande band och äntligen fann du meningen med livet?! Berätta! Hur var det för dig?
    Varför skulle jag göra det?
    Varifrån har du fått  "satt och väntade på en stol i fjorton år"?
    Och vem har sagt att jag fött barn på löpande band?
    För att finna meningen med livet?

Hur var din egen barndom?
    Hur många barn har du?
    Hur gammal var du när du födde dem?
    Och så kan jag fortsätta ...   men det är ingen vits eftersom du inte förstår vanlig skriven text utan tillför  en massa som inte finns.
  • sextiotalist
    BioBonus skrev 2015-06-26 13:43:39 följande:

Det var svåra val. Vi tänkte noga igenom huruvida vi ville ha barn eller inte, just utifrån att det liv vi levde då inte kunde fortsätta på samma sätt om vi blev tre. Det var lite som att ha en plus- och minuslista.
    Pluslistan vägde förstås över eftersom jag nu har flera barn, men jag kan fortfarande sakna det liv jag levde innan de kom. Utan att ångra valet jag gjorde.

Nu är de flesta snart utflugna, så vem vet  - det kanske blir storstadsliv och mc igen. Livets cykel.

Jag kunde också sakna det barnlösa livet i början. Men ju äldre vårt barn blev, desto lättare var det att styra sitt eget liv. Han blev ju mer och mer självständig och nu när han blir myndig det här året och inom ett par år utflugen, så kan man göra andra val i livet
  • Mymlan L
    Uppoffring betyder försakelse, offer.
    Var noggrann med ordvalet!

BioBonus skrev 2015-06-26 13:32:05 följande:
    *skrattar* och försakat har jag skrivit var? Du börjar bli lite pinsam i din iver att göra mig till en förfärlig människa... 
    BioBonus skrev 2015-06-26 12:34:12 följande:
    Klart man gör uppoffringar för sina barn. Vad är så fruktansvärt med det?
  • BioBonus
    Mymlan L skrev 2015-06-26 13:59:33 följande:
    Uppoffring betyder försakelse, offer.
    Var noggrann med ordvalet!
    Tagga ner.
  • Anonym (xx)
    Mymlan L skrev 2015-06-26 13:44:51 följande:

Hur många barn har du?

Och så kan jag fortsätta ...   men det är ingen vits eftersom du inte förstår vanlig skriven text utan tillför  en massa som inte finns.

Men du hackar ned på folk och påstår att de har en hemsk syn gentemot sina barn! Berätta hur du ser på dig och dina barn och vilket ord du vill välja istället!

Jag fick barn sent och är otroligt glad för att jag har dom. Men omställningen med första barnet var enormt. Mitt liv var rätt trist tycker jag idag, bättre med barn men jobbigt är det ändå.

Men om andra får barn mitt i sina spännande liv och kallar det uppoffring eller omprioritering är ingen fara, jag förstår och tycker tom det är starkt.

Hur tänker du?
  • sextiotalist
    Mymlan L skrev 2015-06-26 13:44:51 följande:

Hur många barn har du?
    Det kan ju vara intressant att veta ungefär ålder och hur gamla ditt/dina barn är.
    Både jag och Biobonus har ju äldre barn, är lite äldre.
    Själv ser jag den fördelen att jag har ett förhållande som fungerat i över 20 år, och då mitt enda samboförhållande (så din teori att jag valsat runt med en massa karlar och har barn till höger och vänster stämmer inte alls).
    Jag är väldigt säker på att vårt förhållande fungerar för att vi prioriterar alla lika högt här hemma, dvs alla är ettor, här kommer alla först och därmed är alla sedda och hörda. Vår gemensamma har tidigt lärt sig att det finns 4 personer till kring honom som är lika viktiga. Ibland har han fått backa för sina äldre syskon eller hans föräldrar och ibland har någon annan fått backa för vårt barns skull.

• Anonym (...)
    Mymlan L skrev 2015-06-26 13:36:18 följande:

Att offra något, göra en uppoffring, är en negativ aktivitet. 

Själva ordet uppoffring är negativt laddat.

Använd inte det om du menar något annat.

Har du gjort ett fritt val är det ingen uppoffring. Använd inte uppoffring om du menar ett val. Det är en annan sak och inte ett negativt laddat ord.

Själv kallade du att skaffa barn för ett heltidsjobb. Det är inte heller ett positivt laddat ord om man menar obetalt arbete. Och jo, en uppoffring kan givetvis vara ett fritt val. Någon som går ner i vikt kanske ser det dom en uppoffring att avstå från sötsaker, men ser ett annat värde i att avstå från dem.
  • Mymlan L
    sextiotalist skrev 2015-06-26 13:40:27 följande:
    Hon gör alla till förfärliga människor som inte delar hennes syn på livet
    Du tror en massa. Nöj dig med att läsa texten!
  • BioBonus
    sextiotalist skrev 2015-06-26 14:05:54 följande:
    Det kan ju vara intressant att veta ungefär ålder och hur gamla ditt/dina barn är.
    Både jag och Biobonus har ju äldre barn, är lite äldre.
    Själv ser jag den fördelen att jag har ett förhållande som fungerat i över 20 år, och då mitt enda samboförhållande (så din teori att jag valsat runt med en massa karlar och har barn till höger och vänster stämmer inte alls).
    Jag är väldigt säker på att vårt förhållande fungerar för att vi prioriterar alla lika högt här hemma, dvs alla är ettor, här kommer alla först och därmed är alla sedda och hörda. Vår gemensamma har tidigt lärt sig att det finns 4 personer till kring honom som är lika viktiga. Ibland har han fått backa för sina äldre syskon eller hans föräldrar och ibland har någon annan fått backa för vårt barns skull.
    Kallar du mig gammal Förvånad Förvånad Flört
Svar på tråden Ni som säger att barnen kommer före eran partner!?