• Anonym (???)

Ni som säger att barnen kommer före eran partner!?

Exakt på vilket sätt kommer barnen främst? Jag undrar detta varje gång jag hör uttrycket. Ingen vettig människa skulle ju be sin partner "välja" mellan barnen och partnern så på vilket sätt menar ni att barnen kommer först?

• Svar på tråden Ni som säger att barnen kommer före eran partner!?
  • Anonym (xx)
    Mymlan L skrev 2015-06-26 14:35:00 följande:

Jaså, du tror att jag vill soc- anmäla dig? Eller någon annan?

Varför?

Vad menar du med "inte är så i din värld"?

Ja, dina inlägg låter i det närmaste så. Inte mig men de som säger uppoffra och omprioritera.
  • Anonym (xx)
    BioBonus skrev 2015-06-26 14:35:02 följande:

Självklart inte, men jag tror du inser att det inte är ett liv som passar för alla och att du är helt ok med det utan att kalla de som inte ivll vara hemmafru för onormala :)

Det är det jag inser, ja. Och jag tror inte det ena eller andra är bättre för barnen. Så länge du inte beklagar dig över alla uppoffringar och därav kräver tacksamhet. För det var ju värt uppoffringen och gav glädje också.
  • Mymlan L
    sextiotalist skrev 2015-06-26 14:34:31 följande:
    Jag ser redan idag att jag har lyckats rätt bra. Vårt barn är en självständig, kreativ yngling som gillar sina föräldrar och fungerar bra i skolan och med vänner. Han är väldigt klok, gillar att prata och ventilera funderingar med sina föräldrar.
    Ser på sambons äldre barn (kring 30) som klarat sig väldigt bra i livet.
    Nu vet jag inte om de kommer skaffa familj, men jag kanske inte delar din uppfattning, men för mig är inte lyckat föräldraskap att ens barn skaffar familj, utan för mig är det att de vågar göra de val i livet som de vill göra.

Jag känner inte igen den bilden, men så har jag bara ett barn, som varit väldigt lätt att vägleda.
    Jag skrev inte heller att lyckat föräldraskap är att barnen bildar familj. Jag skrev
    " Tyvärr ser man inte resultat direkt - det dröjer tills barnen blir stora och har skaffat egna familjer. Då ser man hur väl man lyckades med sitt jobb som förälder."
    Det innebär att det är först när barnen bildar familj och får egna barn, som man ser hur de fungerar, om de är lyckliga i sina familjer och om deras barn har det bra.
    Det handlar om hur de mår. Och hur deras egna familjemedlemmar mår. Och det beror till största delen på hur barnets förälder, dvs jag, har lyckats som förälder med allt vad det innebär.

Får barnet inga barn, lever singel eller i barnlöst förhållande, hoppas jag att jag har lyckats ge dem allt det de behövt för att ha bra och lyckliga liv. 
  • Mymlan L
    BioBonus skrev 2015-06-26 14:01:28 följande:
    Tagga ner.
    Vill du att folk ska missförstå dig?
  • BioBonus
    Mymlan L skrev 2015-06-26 14:47:47 följande:
    Vill du att folk ska missförstå dig?
    Det verkar som om de flesta förstår vad jag menar, utom du. Så det ser jag inte som ett problem faktiskt.
  • sextiotalist
    Mymlan L skrev 2015-06-26 14:45:53 följande:
    Jag skrev inte heller att lyckat föräldraskap är att barnen bildar familj. Jag skrev
    " Tyvärr ser man inte resultat direkt - det dröjer tills barnen blir stora och har skaffat egna familjer. Då ser man hur väl man lyckades med sitt jobb som förälder."
    Det innebär att det är först när barnen bildar familj och får egna barn, som man ser hur de fungerar, om de är lyckliga i sina familjer och om deras barn har det bra.
    Det handlar om hur de mår. Och hur deras egna familjemedlemmar mår. Och det beror till största delen på hur barnets förälder, dvs jag, har lyckats som förälder med allt vad det innebär.

Får barnet inga barn, lever singel eller i barnlöst förhållande, hoppas jag att jag har lyckats ge dem allt det de behövt för att ha bra och lyckliga liv. 
    Vet du, jag anser nog att när man är vuxen är man ansvarig för sitt eget mående, i varje fall om man inte haft en dysfunktionell uppväxt.

Jag har väldigt svårt för de som beskyller ens egna dåliga val och mående på sina föräldrar och sin barndom, när man är vuxen.
    Självklart är det en helt annan sak om man som barn upplevt något traumatisk eller vuxit upp med dysfunktionella föräldrar. Men barn som är uppvuxna med normalstörda föräldrar, de har ett eget ansvar över sitt eget mående och sina egna val
  • Mymlan L
    Anonym (xx) skrev 2015-06-26 14:01:38 följande:
    Men du hackar ned på folk och påstår att de har en hemsk syn gentemot sina barn! Berätta hur du ser på dig och dina barn och vilket ord du vill välja istället!

Jag fick barn sent och är otroligt glad för att jag har dom. Men omställningen med första barnet var enormt. Mitt liv var rätt trist tycker jag idag, bättre med barn men jobbigt är det ändå.

Men om andra får barn mitt i sina spännande liv och kallar det uppoffring eller omprioritering är ingen fara, jag förstår och tycker tom det är starkt.

Hur tänker du?
    Du har fortfarande inte svarat på var du fått det ifrån att jag "satt och väntade på en stol i fjorton år". Och vad du menar med det.

Och inte heller kan du svara på var du fått det ifrån att jag fött barn på löpande band.

Sedan är det så att uppoffring och omprioritering är två helt olika saker.
  • sextiotalist
    Mymlan L skrev 2015-06-26 14:55:28 följande:
    Du har fortfarande inte svarat på var du fått det ifrån att jag "satt och väntade på en stol i fjorton år". Och vad du menar med det.

Och inte heller kan du svara på var du fått det ifrån att jag fött barn på löpande band.

Du var väldigt snabb själv hitta på saker om mig. Trots att jag varit medlem så pass så länge att de flesta i det här fallet borde veta (om de läst mina svar)
    Jag är en kvinna, 50+, ett barn (myndig i år), ett långt samboförhållande (sedan över 20 år), sambon har två barn sedan tidigare som är omkring 30.
    Du skrev att jag har flera barn, valsat omkring i olika förhållande (och fattar inte ens varifrån du fått detta) så du är rätt bra på att hitta på saker om folk du också
  • BioBonus

Verkar bara vara du som inte förstår vad Anonym(xx) menar med det här inlägget. Men visst det kanske inte går att bokstavstolka utan handlar mer om liknelser och det kan vara svårt för en del.
  • Anonym (xx)

Nånting måste du ha som gör att du framstår som från en annan planet. Ursäkta men du måste ha en anledning att reagera så. En förälder, någon som använt ordet uppoffring på ett elakt sätt?
Svar på tråden Ni som säger att barnen kommer före eran partner!?