• Anonym (???)

Ni som säger att barnen kommer före eran partner!?

Exakt på vilket sätt kommer barnen främst? Jag undrar detta varje gång jag hör uttrycket. Ingen vettig människa skulle ju be sin partner "välja" mellan barnen och partnern så på vilket sätt menar ni att barnen kommer först?

• Svar på tråden Ni som säger att barnen kommer före eran partner!?
  • Mymlan L
    sextiotalist skrev 2015-06-26 14:05:54 följande:
    Det kan ju vara intressant att veta ungefär ålder och hur gamla ditt/dina barn är.
    Både jag och Biobonus har ju äldre barn, är lite äldre.
    Själv ser jag den fördelen att jag har ett förhållande som fungerat i över 20 år, och då mitt enda samboförhållande (så din teori att jag valsat runt med en massa karlar och har barn till höger och vänster stämmer inte alls).
    Jag är väldigt säker på att vårt förhållande fungerar för att vi prioriterar alla lika högt här hemma, dvs alla är ettor, här kommer alla först och därmed är alla sedda och hörda. Vår gemensamma har tidigt lärt sig att det finns 4 personer till kring honom som är lika viktiga. Ibland har han fått backa för sina äldre syskon eller hans föräldrar och ibland har någon annan fått backa för vårt barns skull.
    Att du har valsat runt med en massa karlar och har barn till höger och vänster har jag aldrig skrivit. Du har hjärnspöken!

Jag bryr mig uppriktigt sagt inte om varför, eller varför inte, folk blir kvar i sina förhållanden.
    Även om jag vore nykär i ett förhållande, skulle mina barn komma i första hand. För mig är de viktigast i världen och de som alltid kommer att få min villkorslösa kärlek.
  • sextiotalist
    Mymlan L skrev 2015-06-26 15:14:16 följande:
    Att du har valsat runt med en massa karlar och har barn till höger och vänster har jag aldrig skrivit. Du har hjärnspöken!

Jag bryr mig uppriktigt sagt inte om varför, eller varför inte, folk blir kvar i sina förhållanden.
    Även om jag vore nykär i ett förhållande, skulle mina barn komma i första hand. För mig är de viktigast i världen och de som alltid kommer att få min villkorslösa kärlek.
    Ur vad du skrev (inlägg 210)
    "Och visst har din/dina tidigare relationer inte hållit utan ersatts av en ny sambo/pojkvän.
    Varför inte erkänna att pojkvänner du haft har bytts ut mot nya i dina tidigare förhållanden?  Dina tidigare älsklingar är ju en del av statistiken över avbrutna förhållanden".

Du påstår ju att jag har ersatt pojkvänner med varandra och jag har tidiga älsklingar som ska vara statistik över avbrutna förhållande.
    Det senare tolkade jag som barn (eftersom jag kallar de där hemma för stora och lilla älsklingen)

Jag tycker nog att man kan lära sig av de som har långa relationer (och om man ser ur barnperspektiv så är det bra för barnens uppväxt att ha föräldrar som är stabila och älskar varandra och håller ihop)
  • Mymlan L
    Ess skrev 2015-06-26 14:09:25 följande:
    Läs rätt!!
    Jag ser tråkiga aktiviteter som tex fotboll som en uppoffring att gå på. En uppoffring som jag gör för mina egna barn, men skulle inte drömma om att gå på om det gällde partnerns barn.
    Skillnaden mellan dig och mig är att jag inte ser en fotbollsmatch som en uppoffring. Och då ogillar jag sport i allra största allmänhet.
    Och hade jag extrabarn, bonusbarn, styvbarn, grannbarn eller vilka barn som helst, så vore det inte heller en uppoffring att gå med dem, eller ta med dem på en sportaktivitet.
  • BioBonus
    Mymlan L skrev 2015-06-26 15:22:39 följande:
    Skillnaden mellan dig och mig är att jag inte ser en fotbollsmatch som en uppoffring. Och då ogillar jag sport i allra största allmänhet.
    Och hade jag extrabarn, bonusbarn, styvbarn, grannbarn eller vilka barn som helst, så vore det inte heller en uppoffring att gå med dem, eller ta med dem på en sportaktivitet.
    Nu låter du mer än lagom självgod. Det är ingen trevlig egenskap.
  • Mymlan L
    Ess skrev 2015-06-26 14:15:36 följande:
    Så du tycker att grannen ska lämna sina barn ensamma eller ta dem med sig, bara för att du inte kan rubba dina barns cirkel?

Hade jag varit din tillfrågade granne, så hade jag undrat vad det var för fel på dig som inte själv skjutsade din sambo till akuten 
    Varför hittar du på en massa?

Min granne har inga barn. De har bil och han hjälper till när det krisar med transporter. Jag bor på landet med urusla kommunikationer.

Min granne skulle inte fundera på varför jag inte kunde skjutsa någon. Jag har ingen bil och det vet de.
  • Mymlan L
    BioBonus skrev 2015-06-26 15:26:05 följande:
    Nu låter du mer än lagom självgod. Det är ingen trevlig egenskap.
    Att vara så ego som du framstår är verkligen ingen trevlig egenskap.
    Men vanlig, tyvärr!

Mina vänner ser mig som omtänksam Glad
  • sextiotalist
    Mymlan L skrev 2015-06-26 15:22:39 följande:
    För mig skulle det vara en mardröm, så illa tycker jag om sådant. Nej, jag hade nog inte ens sett en fotbollsmatch om mitt barn spelat fotboll. Hade han velat spela fotboll så hade jag förklarat det för honom, att han fick gärna spela, men jag kommer inte titta på någon match.
    Jag kan nog säga att jag tycker så illa om det att jag hellre städar offentliga toaletter än tittar på något sådant.
    Tack och lov var vi föräldrar förbjudna att vara med under simundervisningen, passade mig utmärkt, för då handlade jag istället

• sextiotalist
    Mymlan L skrev 2015-06-26 15:33:44 följande:
    Att vara så ego som du framstår är verkligen ingen trevlig egenskap.
    Men vanlig, tyvärr!

Mina vänner ser mig som omtänksam Glad
    Man kan vara självgod och omtänksam, det är ingen konflikt.
  • Mymlan L
    sextiotalist skrev 2015-06-26 14:19:49 följande:
    Nu har inte det varit ett heltidsarbete att ha barn för mig (jag har ju arbetat sedan grabben var ett år, det har varit mitt heltidsarbete).
    Men hade jag haft det som heltidsarbete (dvs hemmafru) då hade jag nog avskytt detta liv
    Jag antar att någon annan tagit den del av det arbete som barn innebär under de timmar du arbetat med lönearbete?
  • Ess
    Mymlan L skrev 2015-06-26 15:28:40 följande:
    Varför hittar du på en massa?

Min granne har inga barn. De har bil och han hjälper till när det krisar med transporter. Jag bor på landet med urusla kommunikationer.

Min granne skulle inte fundera på varför jag inte kunde skjutsa någon. Jag har ingen bil och det vet de.
    När man skriver att man inte tänker skjutsa sin sambo till akuten om han blir sjuk, om det går ut över barnen. Då tolkar jag det som att man har bil, men vägrar använda den för att barnet ska bygga lego eller nåt just då.

Sen förstår jag inte varför man bosätter sig långt utanför stan när man inte har bil. Det är självklart ett personligt val, jag tycker bara att det verkar krångligt.
    Bor själv på landet, men vi har varsin bil för att ens kunna ta oss till jobbet.
Svar på tråden Ni som säger att barnen kommer före eran partner!?