• kluckis

Marsbebis 2016

En grupp för oss som nyss plussat och har barn sen innan :)

Vi har en dotter född Juni 2013 och är nu ÄNTLIGEN gravid igen :)

Skulle lämna spermaprov och massa blodprov nästa vecka men verkar som att vi slipper de :D

Vi flyttar till hus om 23 dagar och de känns ännu roligare nu när man kan se framemot ett syskon till våra stora tjej!

• Svar på tråden Marsbebis 2016
  • Carabellis kusp
    Reflexen skrev 2015-10-27 07:14:56 följande:

Förstår dig precis, tyvärr! Kan du inte prata med din bm och be hen berätta om riskerna/avsaknad av riskerna med att ha sex under graviditet. Nu är vi ju dessutom så långt gångna att jag spontant känner att barnet sitter ordentligt fast där inne. Försöker tänka så iaf

Det stämmer ju det du skriver, men även utan missfall i bagaget är det svårt att komma i känsla tycker jag. Känner mig tyvärr väldigt klumpig och det förvärrar nog situationen. Vissa kvinnor säger att de aldrig känner så feminina och vackra som under graviditet, men lyckas inte hitta det hos mig själv.

En annan aspekt av sexualiteten är ju att man kanske inte vill ha sex på ett bra tag efter förlossningen, så det är väl vettigt att bunkra upp lite närhet och intimitet i god tid! Annars blir tröskeln till sex så hög så hög efteråt. Rent krasst är det ju behagligare under graviditet än under amning givet hur slemhinnorna påverkas av östrogen vs prolaktin...
  • Reflexen

Japp, vad man vet och hur man känner stämmer ju inte alltid överens! Det stämmer för mig iaf. Jag känner mig inte så annorlunda, men är så himla trött så det också påverkar sexandet. Mina slemhinnor är torrare nu än vad de normalt är, så undrar hur det ska bli under anmning

• Elenic
    Carabellis kusp skrev 2015-10-26 18:33:47 följande:
    Vad härligt att höra! Så mysigt att börja handla lite. Jag har inte vågat börja ännu, men idag såg jag en fin filt på Hemtex som jag kanske köper. Kanske glädjen och tryggheten i graviditeten kommer på köpet om man göra lite praktiska markeringar. Vad köpte du för fint?

Ännu bättre att du kommit när din man. Det är ett dilemma för mig med att man är lite stingslig och emotionell som gravid. Jag blir lite bekräftelsesökande och fånig dessutom. En annan jobbig sak för mig har varit total brist på sexlust, men i går eftermiddag när dottern som bestämde jag mig för att låtsas att jag ville ha sex och innan jag visste ordet av kändes det toppen! Bara en sån sak för ju en närmare sin partner
    Ja, för mig är det nog så att graviditeten blir verklig och påtaglig och att jag vågar tro på den när jag börjar med de praktiska förberedelserna. Vi köpte några omlottbodies och byxor på PoP, jag tycker att deras klassiska randiga funkar så fint till både tjejer och killar oavsett om de är marinblå eller röda. Och så köpte vi nåt från deras nyföddserie i turkost/rött också, härligt könsneutralt.;)

Känner igen mig massor i det du skriver. Jag blir också jättestingslig, lättirriterad, nästan söker upp konflikter och bråk - och det är jättejobbigt! För jag VET att det är graviditeten som spökar men det KÄNNS ju lika verkligt för det. Och det där med sex... Det är fasiken inte lätt. Jag skulle inte säga att min sexlust egentligen minskar, men däremot vill jag inte ha sex med min man (honom är jag ju jätteirriterad på..). ;) Så det blir ju helt klart lite knepigt, haha. Ska kanske ta ditt tips till mig, skulle nog kunna funka - OCH vara riktigt bra för oss.
  • Elenic
    sandra84 skrev 2015-10-26 21:39:44 följande:
    Jag gick över 11 dagar med första barnet och födde 4 dagar för tidigt med andra. Men är rätt säker på att gå över ?.
    Oj, vad förvånad du måste blivit andra gången då? Jag räknar med att gå över så blir man inte sur och grinig för det. Försöker inte att tänka bf 20/3 utan "senast 3:e april har vi vår bebis hos oss"... :)
  • Elenic
    Reflexen skrev 2015-10-26 23:18:15 följande:

Kloka inlägg om både samtal och sex! har också som du, Carabellis, varit tvungen att tala om för mig själv att jag vill ha sex. Tror det har lite med våra mf att göra, båda var nog omedvetet rädda för att sex under första 12 veckorna skulle kunna påverka negativt. Sen kom jag lite av mig liksom. Jag _vet_ att sex inte ska påverka, men men... ;)

Åh, känner igen mig massor. VET ju också att det inte påverkar, men ändå är skillnaden markant denna graviditet vs. den förra (som slutade med missfall). Den här gången har vi nog bara haft sex en enda gång sen plus, och det var typ efter KUB-ultraljudet. Kan inte riktigt säga att jag saknar det heller faktiskt, men vet ju också att det är viktigt för relationen - inte minst med tanke på att det blir ett naturligt uppehåll efter förlossningen också. Vill liksom inte att vi tappar bort varandra på vägen..
  • shecity

Sunt att läsa vad ni skriver om både relationen och sex nu under graviditeten. Som förstföderska är detta verkligen en prövningsperiod både för mig och min partner. Hormonerna leker med mig dagligen och min partner får stå ut med både skratt, grått, ångest mm. Men än så länge tycker jag bara det gör vår relation starkare.

Behöver tyvärr skriva av mig om min dålig dag som jag har idag, men hoppas den vänder! Vaknade inatt och hade lite ont i magen långt ifrån någon smärta men lite obehag... Direkt kom tankarna som sedan UL förra veckan har varit som bortblåsta. Tänk om det är något med bebisen.... Så nu är det negativa tankarna här igen, inte ens en vecka sedan UL och det känns som jag är tillbaka i mina oroliga tankegångar, suck! Om två dagar är det RUL och det ska bli skönt! Hoppas även kunna känna fosterrörelser snart så att jag får ett dagligt tecken på att allt är som det ska.

Är det inte konstigt hur vi pendlar så fort mellan hopp och förtvivlan? Jag har sätt bebisen 3 gånger och allt har sätt normalt ut senast i v.19 men ändå finns en tvivlen...

Men antar att det går upp och ner under en graviditet, igår var en jättebra dag och jag anmälde mig till vattenträning för gravida som idag känns som ett förhastat beslut....

• Tessie83

Bra diskussion det här med sex. Vi har inte haft sen befruktningen :0 för direkt efter var vi först med mannens föräldrar i husbil och sedan med mina föräldrar i båt och då var det omöjligt att få till det. Hade verkligen inte trott jag skulle plussa den månaden i juli, men det gjorde jag ju :) de första 12 veckorna tog jag progresteronvaggisar (kräm upp i slidan) och då kändes det inte så fräsht. Sedan varken då eller efteråt vågar jag helt enkelt inte. Då jag fick moderkaksavlossning sist vågar jag inte riskera någon påverkan på min livmoder genom orgasm, samt att jag även då jag inte är gravid har ganska sköra slemhinnor och att börja blöda hade oroat mej så. Men nu börjar det bli svårt, känner mej typ konstant kåt, hehe. Men vi är bra på att visa närhet med mycket mys, kramar och pussar.

2 dagar kvar till rul nu. Nervös, har de senaste dagarna haft så ont i magen, den har känts öm och spänd. Börjar tro att det är för att jag är hård i magen. Som tur är har jag känt lilla pyret varje dag i magen :)

Emzaan: då har vi bf samma dag :)

• aztec

Vi de ända som har mer sex nu när man är gravid? Min sambo har relativt låg sexlust normalt (om ni frågar mig) men han blir alltid extra under graviditeten. Försöker inte tolka så mycket på det, Hehe. Medan min sexlust försvinner lite mot honom (som någon skrev?) så vi hamnar väl på någon jämn nivå :) dock så är jag som en vattenpöl där nere då så det är väl mindre roligt :)

Hade sex fram till kvällen innan min dotter föddes förra gången, så jag antar vi kör på så länge som vi känner oss sugna nu med ..

• Carabellis kusp

Det verkar som att det fanns ett behov av att diskutera sex! Och vad olika det är...!

Det finns väl inget rätt eller fel, men jag känner själv att jag inte vill vara för avvisande och vet med mig att sex föder sex i vår relation så att det ibland kan löna sig att peppa sig själv även om tröskeln är hög. Vi tillhör den där gruppen småbarnsföräldrar som inte så ofta orkar i vardagen och det begär jag inte av mig själv heller, men vill ju helst inte bli helt inaktiv.

Under amningen hade jag kruttorra slemhinnor tills jag hittade ovesterin östrogen. De får man nog inte ta under graviditeten, men det är vagitorier som gör slemhinnan lite roligare och mindre torr.

• pomperiposa
    aztec skrev 2015-10-27 12:23:31 följande:

Vi de ända som har mer sex nu när man är gravid? Min sambo har relativt låg sexlust normalt (om ni frågar mig) men han blir alltid extra under graviditeten. Försöker inte tolka så mycket på det, Hehe. Medan min sexlust försvinner lite mot honom (som någon skrev?) så vi hamnar väl på någon jämn nivå :) dock så är jag som en vattenpöl där nere då så det är väl mindre roligt :)

Hade sex fram till kvällen innan min dotter föddes förra gången, så jag antar vi kör på så länge som vi känner oss sugna nu med ..

För mig är det oförändrat, har ganska stort behov, pojkvännen ser det som positivt. Så det är bra
Svar på tråden Marsbebis 2016