Smilla80 skrev 2015-11-12 12:35:20 följande:
Tycker föräldrarna själva ska få göra sina egna val när det gäller föräldraledighet, tror de flesta är kompetenta nog att fatta egna, välgrundade beslut utifrån sin familjesituation. Att dela på föräldraledighet är väl något bra ur flera aspekter naturligtvis, men det har man ju möjlighet till redan nu - ett fritt val - varför ska det tvingas fram? Jag tror på demokrati och VALFRIHET. Risken med denna lag är att dagar bara kommer att brinna inne och barnet kommer inte att få vara hemma lika länge som det annars hade kunnat. Istället "tvingas de ut" i barnomsorgen när de är alldeles för små och inte mogna för det, och egentligen hade mått bättre av att vara hemma i lugnets trygga vrå med en förälder. Långtifrån alla familjer har möjlighet att anpassa sig efter detta beslut. Om ena partnern tex är arbetslös känns det ju helt meningslöst att den andra föräldern måste vara hemma samtidigt, en situation som dessutom kan slå stora hål i ekonomin. Är det bra för barnet? I ett jämställdhetsperspektiv - tror ni inte det behövs fler än 3 månader som öronmärks för att det ska ge effekt på arbetsmarknaden? I det hänseendet kanske det krävs att föräldraledigheten kvoteras 50/50?
Är VÄLDIGT enig med dig Smilla. Vart finns barnperspektivet i detta? Känner också till fall där
föräldrarna har gemensam vårdnad men där föräldrarna inte längre lever tillsammans och där föräldradagarna då kan bli ett maktmedel. Det här kan alltså slå hårt mot redan utsatta kvinnor.
Vi har en grymt generös föräldraförsäkring i Sverige idag, vilket är toppen. Jag är också en klart tydlig feminist och kämpar för jämställdhet. Men jag tror inte att föräldradagarna är det enda medel, eller det bästa medel, vi har att ytterligare stimulera jämställdhetsarbetet. Att vara hemma med barnet i 60 eller 90 dagar är liksom inte avgörande för de kommande 18 årens ansvar..
Jag tror tvärt om på mer FRIHET, valfrihet och upp till varje föräldrapar/familj att lösa föräldraledighet, barnomsorg etc. som det passar DEM bäst. Och, saknar som sagt, barnperspektivet. Varför kan man t.ex. inte kombinera partiell barnomsorg och föräldraledighet på ett smidigt sätt? Det är bättre privatekonomiskt att ta en sammanhängande ledighet och sen sätta barnen på dagis, än att göra vad man kan för att undvika fullt barnomsorgsbehov så länge som möjligt ? även om det sistnämnda vore mer samhällsekonomiskt nyttigt.