• kluckis

Marsbebis 2016

En grupp för oss som nyss plussat och har barn sen innan :)

Vi har en dotter född Juni 2013 och är nu ÄNTLIGEN gravid igen :)

Skulle lämna spermaprov och massa blodprov nästa vecka men verkar som att vi slipper de :D

Vi flyttar till hus om 23 dagar och de känns ännu roligare nu när man kan se framemot ett syskon till våra stora tjej!

• Svar på tråden Marsbebis 2016
  • Frida Li

Jag sökte oxå i början av dec. Fick svar efter en vecka. Med dottern tog de längre tid innan jag fick svar. Går på grav.penning 29 jan o har bf 29 mars. Är fsk lärare

• Bonebag
    Carabellis kusp skrev 2016-01-01 19:30:16 följande:
    Vad har du för yrke?
    Jobbar med dementa i vanliga fall.
    Fast nu går jag direkt från att va föräldraledig till graviditetspenning och sen över på föräldraledig igen på den nya bäbisen :) men det va inga problem att få graviditetspenning för det. Mitt jobb är inge lämpligt att jobba som höggravid med.
  • Carabellis kusp
    Bonebag skrev 2016-01-01 22:11:45 följande:

Jobbar med dementa i vanliga fall.

Fast nu går jag direkt från att va föräldraledig till graviditetspenning och sen över på föräldraledig igen på den nya bäbisen :) men det va inga problem att få graviditetspenning för det. Mitt jobb är inge lämpligt att jobba som höggravid med.

Nej, det är ju både tungt och riskfyllt. Har tillbringat fyra somrar som vårdbiträde inom demensvården medan jag studerade. Skönt att bara flyta mellan olika ersättningar inom försäkringskassan! Vet du möjligen hur det går till med utbetalning? Kommer det automatiskt den månad man går på sin graviditetspenning?
  • Emzaan

Tack för alla svar, får fundera en vända till på det här med garviditespenningoch prata med chefen efter julledigheten. Men jag tror jag söker på heltid om jag söker.

• Frida Li
    Emzaan skrev 2016-01-01 22:44:30 följande:

Tack för alla svar, får fundera en vända till på det här med garviditespenningoch prata med chefen efter julledigheten. Men jag tror jag söker på heltid om jag söker.

Vad jobbar du med?
  • Reflexen

Bonebag:

Får jag fråga om ansökan om graviditetspenning, eftersom du gjort den två gånger.

Förstod jag rätt om du söker pga risker i arbetet och inte fysiskt ansträngande jobb? Ska man då inte motivera varför man behöver få gravpenning utan bara att chefen förbjudit en att jobba?

Det känns som om det borde finnas ett mellanläge där, jobbet kan väl vara riskfyllt utan att chefen förbjuder en att arbeta?

I mitt jobb finns risker, men jag har svårt att tro att jag kommer att bli förbjuden att jobba! har tänkt att jag ska jobba till 1 mars, bf 25/3, o sen ta ut semesterdagar. Nu känner jag av magen mer o mer (konstigt, va?! ) så börjar bli orolig över ifall jag kommer kunna/borde jobba så länge. Får sammandragningar ganska fort o har svårt att ta mig in/ut ut bilen. Så kvalar kanske in bland fysiska besvär/ansträngande arbete snart iaf.

• Bonebag

Utbetaningen sker samma månad. 20-20:de tror jag dom räknar. Utbetalning 25-27 varje månad. Precis som föräldrapenningen. Men kan mycket väl ha fel....

Min chef förbjuder inte mig till att jobba. Det är bara jobb som labb tex som kan ha vätskor osv som gravida inte ska utsättas för.

Men i en ansökan skriver chefen en lapp och arbetstagaren en. Jag gjorde det tillsammans med chefen... Där beskrivs varför man bör få graviditetspenning. I mitt fall med dementa är att ingen dag är den andra lik, arbete i obekväma situationer/ställningar. Våld kan ske oprovocerat. Mycket ensamjobb. Tunga lyft trotts hjälpmedel. 30 min rast på en arbetsdag 7-16 och ingen möjlighet att vila under dagen. OSV.

• Reflexen

Tack för svar, Bonebag!

Får se hur det går när jag kör igång igen efter julledigheten. Hoppas ju på att må bra o jobba tänkt tid ut!

Träffade en bekant som tydligen tyckte jag var gigantisk o omöjligt kan ha tre månader kvar. Blev lite sårad, eller kanske mer förvånad, för själv tycker jag inte jag är så stor. Har inte gått upp nåt tex även om magen ju ändrat utseende mycket.

Visst är det egentligen lustigt att folk anser sig ha rätt att kommentera ens mage bara för att man är gravid!?

• Emzaan

Samma som du förskollärare med de yngsta.

Frida Li skrev 2016-01-02 00:07:36 följande:

Vad jobbar du med?

• Bonebag
    Reflexen skrev 2016-01-02 18:39:02 följande:

Tack för svar, Bonebag!

Får se hur det går när jag kör igång igen efter julledigheten. Hoppas ju på att må bra o jobba tänkt tid ut!

Träffade en bekant som tydligen tyckte jag var gigantisk o omöjligt kan ha tre månader kvar. Blev lite sårad, eller kanske mer förvånad, för själv tycker jag inte jag är så stor. Har inte gått upp nåt tex även om magen ju ändrat utseende mycket.

Visst är det egentligen lustigt att folk anser sig ha rätt att kommentera ens mage bara för att man är gravid!?

Alla ser oss olika.. Nästa kanske tycker tvärt om ;)

Sen tillhör jag en av dom som gärna låter de jag känner ta på magen och dom får gärna nämna storlek osv.. Så jäkla skönt att kunna slappna av rent utseendemässigt i sitt huvud dessa månaderna. :)
Svar på tråden Marsbebis 2016