• kluckis

Marsbebis 2016

En grupp för oss som nyss plussat och har barn sen innan :)

Vi har en dotter född Juni 2013 och är nu ÄNTLIGEN gravid igen :)

Skulle lämna spermaprov och massa blodprov nästa vecka men verkar som att vi slipper de :D

Vi flyttar till hus om 23 dagar och de känns ännu roligare nu när man kan se framemot ett syskon till våra stora tjej!

• Svar på tråden Marsbebis 2016
  • Frida Li
    Reflexen skrev 2016-03-14 10:23:49 följande:

Lycka till med "du vill väl inte att jag ska föda på visningen"-försöket idag, Madski!

Det är jobbigt att leta hus i Sthlm har jag förstått. Här på landet i Småland är ju inte trycket lika hårt

Jag har nu gjort en ny inventering av BB-väskan o kommit fram till att jag "måste" ha en ny necessär. Så får nog bli en liten tripp in till stan idag får sällskap av min mamma, är skönt att kunna få slippa köra bilen när magen har egna idéer om hur man ska sitta.

Ska till Apoteket också. Funderar på vilka bindor som är allra störst/tar mest... Har ni några tips?

Sist snodde jag med mig binder hem från BB. Det kan man väl fortfarande göra?:)

Jag har fått ställa tillbaka stolen o flytta upp ratten i min bil! Svårt att få plats!!:) kör hemskt gärna inte längre sträckor, men kör dottern varje dag till fsk för det gör för ont för att gå.
  • Frida Li

Sån hemsk klåda på magen!!!! Fick svar från Bm om antihistamin tabletter så mannen sprang till Apoteket nu. Blir tokig!!!

Idag planerade vi min föräldraledighet på försäkringskassan. Min graviditetspenning går ut nu den 18 mars. Är det fler som får en liten förmån från deras arbetsplats? Jag får 10% av min lön i 6 månader, alltid nått....
    Ska ni vara föräldralediga länge? Jag ska vara hemma till maj 2017, jobba två månader (pappan föräldraledig) o ha semester 1 månad o sen skola in dottern i augusti 2017. Detta året fick ju pappan en extra föräldramånad

• Carabellis kusp

Jag har nu gjort en ny inventering av BB-väskan o kommit fram till att jag "måste" ha en ny necessär. Så får nog bli en liten tripp in till stan idag får sällskap av min mamma, är skönt att kunna få slippa köra bilen när magen har egna idéer om hur man ska sitta.

Ska till Apoteket också. Funderar på vilka bindor som är allra störst/tar mest... Har ni några tips?

Tena lady inkontinensskydd?
  • Elenic
    Frida Li skrev 2016-03-14 10:51:31 följande:

Sån hemsk klåda på magen!!!! Fick svar från Bm om antihistamin tabletter så mannen sprang till Apoteket nu. Blir tokig!!!

Idag planerade vi min föräldraledighet på försäkringskassan. Min graviditetspenning går ut nu den 18 mars. Är det fler som får en liten förmån från deras arbetsplats? Jag får 10% av min lön i 6 månader, alltid nått....
    Ska ni vara föräldralediga länge? Jag ska vara hemma till maj 2017, jobba två månader (pappan föräldraledig) o ha semester 1 månad o sen skola in dottern i augusti 2017. Detta året fick ju pappan en extra föräldramånad

Åh, jobbigt med klåda! Hoppas det ger sig.

Jag kommer inte vara 100% ledig alls utan jobba 20% till och med juni, sen 40% från augusti till December. (men ha bebis med på jobbet och jobba hemifrån) I januari börjar vi dela så jag jobbar 60% och maken 40% och gör så fram till sommaren. Han får vara 100% ledig juni-så länge det går, antagligen oktober men förhoppningsvis januari. Sen kommer vi båda jobba 80% i nåt år eller mer så att liten bara går på dagis tis-tors.

Får tyvärr inte någon uppfyllnad av min arbetsgivare, maken får 80% av lönen i 6 månader om han tar ut full FK-ersättning...

Vi vill gärna spara en del dagar också så att vi kan göra långa resor de kommande 7 åren. =)
  • Elenic
    Carabellis kusp skrev 2016-03-13 23:10:03 följande:
    Tack! Känns så skönt att hon äntligen är utemiljö verkar må fint. Ska träffa barnläkaren först imorgon, men hon är pigg och glufsig vilket känns skönt.

Vad skönt att det var bra med din bebis! Man får ju panik när det bli stilla i magen. Du får väl ta och föda i natt så vi ses på hotellet imorgon
    Bra plan, men den sprack tyvärr... ;) Jag tycker egentligen att det planeringsmässigt vore bäst med bebis till helgen (dvs. på bf). Storbarnen är hos sin pappa i helgen, och då kommer ju också pappadagarna infalla över påsklovet så att vi är två vuxna hemma med bebisen och storbarnen samtidigt. Skulle vara mysigt och bekvämt. :)
  • Elenic
    Frida Li skrev 2016-03-13 22:55:11 följande:
    Känner likadant!! Men har faktiskt tagit en panodil två kvällar i rad o sovit hyfsat bra! Prova!
    Tack! Tog igår och kaaanske att jag sovit lite bättre faktiskt. Får kanske köra på det ibland, även om jag ogillar värktabletter egentligen...
  • Frida Li
    Elenic skrev 2016-03-14 11:19:18 följande:
    Åh, jobbigt med klåda! Hoppas det ger sig.

Jag kommer inte vara 100% ledig alls utan jobba 20% till och med juni, sen 40% från augusti till December. (men ha bebis med på jobbet och jobba hemifrån) I januari börjar vi dela så jag jobbar 60% och maken 40% och gör så fram till sommaren. Han får vara 100% ledig juni-så länge det går, antagligen oktober men förhoppningsvis januari. Sen kommer vi båda jobba 80% i nåt år eller mer så att liten bara går på dagis tis-tors.

Får tyvärr inte någon uppfyllnad av min arbetsgivare, maken får 80% av lönen i 6 månader om han tar ut full FK-ersättning...

Vi vill gärna spara en del dagar också så att vi kan göra långa resor de kommande 7 åren. =)
    Hur känns det att jobba samtidigt som du har en bebis? Vilket bra arbete du har där du kan vara både och. Lite som Isabella Löwengrip!:) läser hennes blogg.

Jag kan inte ta med bebis på jobbet då jag är förskollärare :P, jo egentligen hade det ju varit jätte smidigt! Jag jobbar ju med barn!
    Men jag känner att jag vill gå in i min bebisbubbla o vara 100% fokuserad på detta livet nu. Jag hade inte kunnat fokusera på jobb o samtidigt en bebis, det hade blivit för mycket i mitt huvud. Har bakgrund med utmattningssymptom o är inte alls lika stresstålig som förr, då jag kunde ha många bollar i luften! Men....jag var dum mot mig själv i höstas som jobbade heltid samtidigt som jag pluggade lite, därför jag haft en liten psykdipp nu.
  • Smilla80
    Frida Li skrev 2016-03-14 10:51:31 följande:

Vad jobbigt med sådan klåda! Hoppas det blir bättre med tabletterna.

Jag har också en liknande löneförmån och får 10 % av lönen i antingen 150 el 180 dagar.

Jag planerar att vara hemma i minst 1,5 år men chefen har sagt att jag är välkommen tillbaka när jag vill. Så jag får se lite helt enkelt. Nu när du går från gravpenning till föräldrapenning, får du fortfarande lämna dottern på fsk varje dag (för det var du som skrev att du gjorde det va? :))? Är ju så olika från kommun till kommun. Här får vi lämna 15 timmar i veckan så min 5-åring är hemma med mig resten av tiden. Vi har inte rätt till fritids längre så det har vi inget till vår 8-åring nu. Kommer bli lite för mig som mammave beskrev det, "packa in" 3 barn i bilen varje morgon och eftermiddag och massa amning där emellan! Puh! Vi har ca 7 km till skola och fsk.

Du får vara extra rädd om dig då du har en utbrändhet bakom dig. Fokusera på en sak i taget, det kommer jag också göra. Viktigt också att inte jämföra sig med andra utan utgå från sina egna förutsättningar. Ha inte för höga krav på dig själv som kommer livet som tvåbarnsmor bli enklare.
  • Smilla80

Aztec; vad skönt att höra att lillkillen mår bra efter omständigheterna. Men oj vad tufft du verkar ha det...! Hoppas du fått sova gott idag! :) Var rädd om dig.

Carabellis; är ju så skönt att tösen mår bra och är pigg med tanke på att det varit en lite "turbulent" graviditet, i samband med kub tex. Har du kommit på det perfekta namnet än?

Så mysigt att bebisarna börjar titta ut nu en efter en! :) ska bli kul o se om några får sina små samma dag.

• Smilla80

Lycka till med "du vill väl inte att jag ska föda på visningen"-försöket idag, Madski!

Det är jobbigt att leta hus i Sthlm har jag förstått. Här på landet i Småland är ju inte trycket lika hårt

Det är nog mer hysteriskt i Sthlm men drömmen om livet på landet gör gårdarna runtom här ganska eftertraktade också! Bara det att med de priser som lantställena ligger på har knappt ingen råd att slå till... Vi får hålla hårt i våra gårdar!
Svar på tråden Marsbebis 2016