• MimmiGbg

Ont efter ägglossning?!

Jag hade trolig ÄL i fre-lör och vi hoppas nu på ett plus i aug. En del symptom uppkom iom denna ÄL och jag undrar över följande:

Dagen innan ÄL-test visade positivt hade jag mensvärk så till den grad att jag gick och köpte tamponger och väntade på en plötslig, oväntad mens. Men, ingen mens. Varför sån värk?!
    Nu dagarna efter (idag ÄL+3) har jag upplevt molande värk från mitten av magen mot vänster äggstock. Kan man känna värk eller andra symptom efter befruktning, isf vilka?

Jag har även tagit tempen och den ligger nu nästan en hel grad över min BBT. Hoppas att det ska båda gott!

Jättetacksam för era inputs! Solig

• Svar på tråden Ont efter ägglossning?!
  • MimmiGbg
    chbw skrev 2015-08-02 00:21:42 följande:
    Men eller hur! Det är bara skuldbeläggande från de som säger det. Grejen om att flera blir gravida efter adoption är också en myt. Så det argumentet blir jag bara förbannad på :p 

Men typ så tänker jag med! haha. När man ändå är igång kan man ju liksom njuta av det ;) 

Haha, den risken får vi ta :P jo, det ska ju som jag förstått eventuellt hjälpa till o skjutsa soldaterna rätt ;) Ja, man borde ju va mer sugen då, eftersom det är då kroppen kan bli gravid. "Tyvärr" är jag sugen mest hela tiden, förutom dagarna innan mens haha. 

okej =) ja, men precis. håller tummarna! :D 

Vi bor i stor tvåa. När vi letade lägenhet så ville vi ha en trea först, eftersom vi visste vi skulle börja försöka ganska snart efter att vi flyttat (så det passade sig att jag jobbat heltid iallafall ett år när bäbisen kommer), men hittade ingen i bra storlek till bra pris. Dock har vi 69 kvadrat, så utrymme finns iallafall första två, tre åren om vi inte tröttnar innan det o köper större =) Nästa gång blir det nog hus eller radhus iallafall!
     Ja, vi kan båda vara lediga. Vi jobbar båda natt, alltså få pass åt gången (jag jobbar 4 varannan v o 2 varannan o sambon i snitt 3-4 pass/v), vilket gör att vi kan spara på föräldradagarna och vara hemma längre totalt, eftersom vi ändå är lediga rätt mkt =) jag kommer va ledig på heltid iallafall ett år, gärna längre, men kan tänka mig börja jobba smått då, typ två nätter varannan v =) bor strax utanför stockholm. Ni då? =)  
    Jag läste runt lite på nätet för några år sen om hur vi påverkas av p-piller och preventivmedel. Många kvinnor skrev att de fått bättre sexliv och lust efter att dom lagt ner med det. Jag måste säga att jag håller med! Det är en helt annan sak idag. Win! Under tiden vi skyddade oss kanske det blev 1-2 gånger per vecka, nu är det kanske det dubbla. 

Mjaa... blinkande smily idag med *gäsp* Äh! Jag ska inte ta det så dramatiskt. Faktiskt är det ju så att östrogenet ligger högt isf. Då känns det ju som att ÄL ligger nära. Jag fortsätter testa, tempa och ligga.  

Så ni bor i en bostadsrätt? Vad spännande! Jag har hundra frågor typ! Vi har lagt ett förhandsbud på en trea som säljaren godkänt. Första gången vi köper. Vi ska dit och titta imorgon efter jobbet. Finns det något särskilt som är bra att tänka på?

Vi bor i en stor tvåa idag, etage med stor uteplats i funkisstil (tänk dig litet radhus). Skithäftig lägenhet men som ligger liiite för långt från stan. Lägenheten vi ska titta på imorgon ligger mitt i Göteborg med en enorm lummig innergård, helt utan trafik. Dagis, skola, affärer och ja typ allt finns där. Nära våra jobb också. Blir perfa! Bara vi inte hittar några konstigheter på visningen eller i papper/kvitton/garantier etc, eller att säljaren backar :-O

Vad passande att ni båda jobbar natt :) Vilka branscher är ni i? Grymt upplägg för dig där, mammaledigt med så få arbetsdagar per vecka är ju guld! I wish. Både jag och gubben jobbar dagtid mån-fre. Fast jag trivs iofs ganska bra med det. Jag tänker nog precis som du att jag vill vara hemma ca ett år och jobba någon dag i veckan eller så, så fort jag känner att det funkar för oss. Killen vill gärna vara hemma med liten en tid han med. Känns fint tycker jag :) 
    I slutet är kärleken allt som räknas
  • chbw
    MimmiGbg skrev 2015-08-02 15:35:46 följande:
    Jag läste runt lite på nätet för några år sen om hur vi påverkas av p-piller och preventivmedel. Många kvinnor skrev att de fått bättre sexliv och lust efter att dom lagt ner med det. Jag måste säga att jag håller med! Det är en helt annan sak idag. Win! Under tiden vi skyddade oss kanske det blev 1-2 gånger per vecka, nu är det kanske det dubbla. 

Mjaa... blinkande smily idag med *gäsp* Äh! Jag ska inte ta det så dramatiskt. Faktiskt är det ju så att östrogenet ligger högt isf. Då känns det ju som att ÄL ligger nära. Jag fortsätter testa, tempa och ligga.  

Så ni bor i en bostadsrätt? Vad spännande! Jag har hundra frågor typ! Vi har lagt ett förhandsbud på en trea som säljaren godkänt. Första gången vi köper. Vi ska dit och titta imorgon efter jobbet. Finns det något särskilt som är bra att tänka på?

Vi bor i en stor tvåa idag, etage med stor uteplats i funkisstil (tänk dig litet radhus). Skithäftig lägenhet men som ligger liiite för långt från stan. Lägenheten vi ska titta på imorgon ligger mitt i Göteborg med en enorm lummig innergård, helt utan trafik. Dagis, skola, affärer och ja typ allt finns där. Nära våra jobb också. Blir perfa! Bara vi inte hittar några konstigheter på visningen eller i papper/kvitton/garantier etc, eller att säljaren backar :-O

Vad passande att ni båda jobbar natt :) Vilka branscher är ni i? Grymt upplägg för dig där, mammaledigt med så få arbetsdagar per vecka är ju guld! I wish. Både jag och gubben jobbar dagtid mån-fre. Fast jag trivs iofs ganska bra med det. Jag tänker nog precis som du att jag vill vara hemma ca ett år och jobba någon dag i veckan eller så, så fort jag känner att det funkar för oss. Killen vill gärna vara hemma med liten en tid han med. Känns fint tycker jag :) 
    Okej =) jo, det är ju så. Massa biverkningar. Jag måste egentligen behandlas med hormoner pga endometrosen, men nu går ju inte det =) Får typ alla biverkningar också, så gav upp ppiller, men fick ett annat hormonläkemedel som fungerade o gav få biverknignar som tur e, dock är inte det ett preventivmedel. Men sånt behövs ju inte just nu iallafall! =) 

Okej! :o ja, men bra o se det så! :D ja men det låter som en plan! Bara köra på ;) haha

Ja, det gör vi =) Okej, vad spännande! Det viktigaste tror jag är o se ekonomin i föreningen (vi hade tur o fick hjälp då jag är totalt ointresserad av ekonomi o siffror, och därmed inte fatta nånting, o sambon kan inte så mycket om det heller). Kolla fall det är planerade höjningar av boendeavgiften. Stökiga grannar? Fungerar allt? typ att allt vatten rinner som det ska (inga stopp), ser det fräscht ut osv? Tyvärr hade han som bodde innan inte städat vår lgh ordentligt, fanns en del kvar som inte var ordentligt/fixat. Hade jag varit smart hade jag sagt till om det, men glömdes liksom mitt i lyckan om vårt första egna gemensamma boende =) 
    En annan sak som min svärmor e noga med haha. Är trafiknivån så pass att ni kan leva med det? Jag har bott i stan så jag tänker inte ens på trafiken (nu har inte vi mycket trafik här alls ändå), men svärmor t.ex. e väldigt känslig. =) O känslan ska vara bra när man kliver in. Ska kännas att "här kan jag bo!" :) Håller tummarna för att det går bra! 

Okej, skönt med bättre läge och lite större! Vi har nära till tåget här, så kommer snabbt till stan o båda har dryga timmen till jobbet, o så finns det flera dagis o skolor nära, så känns skönt iallafall! :) trivs otroligt bra, vilket jag faktiskt inte var säker att jag skulle göra. Fel sida om stan för mig, men trivs bättre här än vad jag skulle göra där jag bodde förut =) 

Ja, det är skönt =) Jag jobbade både natt och dag förut, men mår bättre när jag jobbar natt, så är väldigt tacksam att jag fått byta tider till enbart natt! Personlig assistent och väktare =) Däremot kommer jag eventuellt byta jobb sen när även sambon varit föräldraledig (dock är ju det typ 2-3 år kvar haha). Får se lite. Är utbildad arbetsterapeut, men trivdes så bra på mitt extrajobb så fick heltid där ;) 

Ja, det är skönt. Sambon vill ju också vara hemma! Så det är toppen att han ändå jobbar så pass långa pass, för det ger oss mer tid att vara hemma tillsammans också utan att det blir något strul med fk =) och att vi kan dra ut på dagarna =) Och så kan jag börja jobba smått hyfsat tidigt o barnet kan vara hemma så länge som möjligt =)  
  • MimmiGbg

Men dumma dator! Mina BÅDA inlägg försvann! :( Långa också.

Jag skriver imorgon, chbw!

• chbw
    MimmiGbg skrev 2015-08-03 22:12:47 följande:

Men dumma dator! Mina BÅDA inlägg försvann! :( Långa också.

Jag skriver imorgon, chbw!

Aj jobbigt! Verkar vara så i fler trådar :/

Gör så! :)
  • MimmiGbg

Lägenheten gick i stöpet, tyvärr. Mäklaren körde en fuling och priset stack iväg bortom vettiga proportioner. Så njet! Sambon däremot blev så himla ledsen! Han kunde inte somna igår kväll och var helt tyst och tom i blicken hela kvällen. Mitt hjärta brast lite :-/ Men då var det ju inte meningen. Vi letar tappert vidare.

Idag ringde jag två kliniker i Göteborg. En privat och en som jobbar både privat och för landstinget. Jag fick en snabbare tid från ena medan den andra hade mer resurser att tillgå, så vi är bokade på Göteborgs kvinnoklinik i början av sept. Värst av allt, dom tar blodprov! :-O Jag som hatar, hatar, HATAR nålar i vener! *ryser* Det hjälper inte direkt att jag har dåliga armveck för blodprovtagning... Jag får snällt suck it up om vi ska få till det.

Eftersom det är privat så kostar det 200 kr/person och tillfälle, utöver tester och prov dom behöver göra. Spermaprov kostade 950 kr! Jag tycker oavsett att det känns bra att hjulen är i rullning nu. Dom sa att man ofta kan prova med att ägglossningsstimulera rätt så tidigt om läkaren bedömer det som passande. Eftersom det verkar vara jag som inte får ÄL ordentligt så tror jag på det alternativet i första hand. Totalt sett skulle utredningen ta ca 2 veckor. Det var rätt snabbt, tyckte jag?! Sahlgrenska däremot hade 4 mån väntetid för gynbesök och 5,5 mån till fertilitetskliniken. Inte så uppmuntrande. 

Så hur har det gått för dig, chbw? Hade du BIM nu i aug eller väntar du på ÄL? Några symptom än?

• chbw
    MimmiGbg skrev 2015-08-04 14:04:34 följande:

Lägenheten gick i stöpet, tyvärr. Mäklaren körde en fuling och priset stack iväg bortom vettiga proportioner. Så njet! Sambon däremot blev så himla ledsen! Han kunde inte somna igår kväll och var helt tyst och tom i blicken hela kvällen. Mitt hjärta brast lite :-/ Men då var det ju inte meningen. Vi letar tappert vidare.

Idag ringde jag två kliniker i Göteborg. En privat och en som jobbar både privat och för landstinget. Jag fick en snabbare tid från ena medan den andra hade mer resurser att tillgå, så vi är bokade på Göteborgs kvinnoklinik i början av sept. Värst av allt, dom tar blodprov! :-O Jag som hatar, hatar, HATAR nålar i vener! *ryser* Det hjälper inte direkt att jag har dåliga armveck för blodprovtagning... Jag får snällt suck it up om vi ska få till det.

Eftersom det är privat så kostar det 200 kr/person och tillfälle, utöver tester och prov dom behöver göra. Spermaprov kostade 950 kr! Jag tycker oavsett att det känns bra att hjulen är i rullning nu. Dom sa att man ofta kan prova med att ägglossningsstimulera rätt så tidigt om läkaren bedömer det som passande. Eftersom det verkar vara jag som inte får ÄL ordentligt så tror jag på det alternativet i första hand. Totalt sett skulle utredningen ta ca 2 veckor. Det var rätt snabbt, tyckte jag?! Sahlgrenska däremot hade 4 mån väntetid för gynbesök och 5,5 mån till fertilitetskliniken. Inte så uppmuntrande. 

Så hur har det gått för dig, chbw? Hade du BIM nu i aug eller väntar du på ÄL? Några symptom än?

Nej vad trist! :( men då hittar ni nog något som passar er ännu bättre!! =) 

Okej =) skönt att ha det på g. oj haha, här itne ett dugg nålrädd som tur e =) med tanke på alla blodprover jag tar/behöver ta för sköldkörteln :P

Oj! lät rätt dyrt, men det är det ju värt i slutändan! =) Okej, vad bra. Och 2 veckor är ju ingenting :o för oss tog det 3-4 månader, då jag var tvungen vänta på rätt tid i cykeln för olika prover.. o pga att jag var så oregelbunden tog det ju tid.. Härligt att det är på g!
    nä. drygt när det är lång vänteti :/ vi hade tur, fick återbudstid inom en månad efter remissen.. 

Just nu väntar vi in äl, som kan komma när som helst från typ nu tillomed den 15. eftersom min cykel kortas ner lite för varje månad efter att den var oregelbunden. Så börade testa med äl-stickor igår. Bim kommer vara runt 25-27 om äl är kring 13 som apparna räknat ut.. får se helt enkelt haha. Bim är iallafall ca 14-15 dagar efter äl. Så vänta vänta. Nä inga symtom än. ont i äggstockarna, men ju mer jämn cyklerna blir desto värre blir endon igen. Men förhoppningsvis är det äl på g =)
  • MimmiGbg
    chbw skrev 2015-08-04 15:59:34 följande:
    Nej vad trist! :( men då hittar ni nog något som passar er ännu bättre!! =) 

Okej =) skönt att ha det på g. oj haha, här itne ett dugg nålrädd som tur e =) med tanke på alla blodprover jag tar/behöver ta för sköldkörteln :P

Oj! lät rätt dyrt, men det är det ju värt i slutändan! =) Okej, vad bra. Och 2 veckor är ju ingenting :o för oss tog det 3-4 månader, då jag var tvungen vänta på rätt tid i cykeln för olika prover.. o pga att jag var så oregelbunden tog det ju tid.. Härligt att det är på g!
    nä. drygt när det är lång vänteti :/ vi hade tur, fick återbudstid inom en månad efter remissen.. 

Just nu väntar vi in äl, som kan komma när som helst från typ nu tillomed den 15. eftersom min cykel kortas ner lite för varje månad efter att den var oregelbunden. Så börade testa med äl-stickor igår. Bim kommer vara runt 25-27 om äl är kring 13 som apparna räknat ut.. får se helt enkelt haha. Bim är iallafall ca 14-15 dagar efter äl. Så vänta vänta. Nä inga symtom än. ont i äggstockarna, men ju mer jämn cyklerna blir desto värre blir endon igen. Men förhoppningsvis är det äl på g =)
    Jag har tänkt på en sak, varför tar man inte blod från fötterna? Där finns ju en helskottans massa blodkärl att pricka i! Jag kanske ska föreslå det istället. Det känns lite mindre läbbigt där. Fast blodet kanske är syrefattigt där.

Med sköldkörtelproblem, har du haft problem med vikten någonting och isf hur är det med den idag? Visst är också det en aspekt man tittar på i en utredning för infertilitet? Jag frågar för att jag har varit lite större förut (BMI på drygt 30) men som jag idag gått ner sedan några år tillbaka (normalt BMI). Det skulle vara så tråkigt om det visar sig att vikten hindrar oss att bli gravida!

Vad för ÄL-test använder du och hur ser resultaten ut hittills? Närmar du dig ÄL tro? Hade jag haft en normal hormonproduktion så hade jag säkert inte fått blinkande smiley varje dag och då skulle CB säkert vara det bästa alternativet. Nu kör jag lite med båda två. Dyrt men förhoppningsvis värt det.
  • chbw
    MimmiGbg skrev 2015-08-05 09:37:20 följande:
    Jag har tänkt på en sak, varför tar man inte blod från fötterna? Där finns ju en helskottans massa blodkärl att pricka i! Jag kanske ska föreslå det istället. Det känns lite mindre läbbigt där. Fast blodet kanske är syrefattigt där.

Med sköldkörtelproblem, har du haft problem med vikten någonting och isf hur är det med den idag? Visst är också det en aspekt man tittar på i en utredning för infertilitet? Jag frågar för att jag har varit lite större förut (BMI på drygt 30) men som jag idag gått ner sedan några år tillbaka (normalt BMI). Det skulle vara så tråkigt om det visar sig att vikten hindrar oss att bli gravida!

Vad för ÄL-test använder du och hur ser resultaten ut hittills? Närmar du dig ÄL tro? Hade jag haft en normal hormonproduktion så hade jag säkert inte fått blinkande smiley varje dag och då skulle CB säkert vara det bästa alternativet. Nu kör jag lite med båda två. Dyrt men förhoppningsvis värt det.
    Man tar från fötterna på barn tror jag.. :o Kan tänka mig det är smidigare i armen, kanske lättare att blodkärlen spricker i foten? du får fråga =) 

Ja, jag har ju både hypotyreos och pcos, så vikten har strulat som bara den. För två år sen lyckades jag gå ner 16 kg, men fick en ätstörning och svår depression på köpet. Fick medicin som gjorde att jag gick upp allt igen (o lite till) och efter det har det inte gått o få ner ett enda kg pga ämnesomsättningen. Nu har jag behandlat med levaxin, o kroppen känns både lättare och inte lika ont, så kanske vikten går att rucka lite. Jag väger mig inte o äger ingen våg pga rädsla för återfall då jag fortfarande har svårt att äta (känner inte hunger). 
    Ja.. Jag tror iof att för min del är det sköldkörteln som satt stopp, eftersom jag alltid varit regelbunden innan oavsett undervikt, normalvikt eller övervikt. Men tappar jag lite nu så är det ju bara bra. Men på utredningen sa läkaren att det troligen beror på att ägglossningen uteblivit pga sköldkörteln eller pcosen =) Om du nu är normalviktig så ska ju det inte vara orsaken =) 

Jag använder stickor från graviditetskollen (21 st för 159 kr). Jag kan ha äl allt från nu till den 15, beroende på hur cykeln bestämmer sig för att vara den här månaden. Tredje dagen i rad det är negativt, men det har blivit lite starkare än i måndags. Så nån gång kommer det väl haha =) 
    okej! Ja, i slutändan är det nog värt det kan jag tänka mig =) 
    kram
  • MimmiGbg

Hej hej!

Då är vi på dag 5 av mellanblödningar/spottings. Jag vet inte om kroppen försöker genomföra en menstruation. Huh? Cb visar frotfarande blinkande smily, så nu avvaktar jag använda den mer tills de vanliga stickorna visar starkare streck. GT visade negativt iaf. No baby yet. 

Jag funderar på om jag också kan ha PCOS. Hur fick du diagnosen? Anade du något? Jag har jättegles ÄL, lätt för att lägga på mig och hade med övervikt stora problem med acne. 

Svar på tråden Ont efter ägglossning?!