• MimmiGbg

Ont efter ägglossning?!

Jag hade trolig ÄL i fre-lör och vi hoppas nu på ett plus i aug. En del symptom uppkom iom denna ÄL och jag undrar över följande:

Dagen innan ÄL-test visade positivt hade jag mensvärk så till den grad att jag gick och köpte tamponger och väntade på en plötslig, oväntad mens. Men, ingen mens. Varför sån värk?!
    Nu dagarna efter (idag ÄL+3) har jag upplevt molande värk från mitten av magen mot vänster äggstock. Kan man känna värk eller andra symptom efter befruktning, isf vilka?

Jag har även tagit tempen och den ligger nu nästan en hel grad över min BBT. Hoppas att det ska båda gott!

Jättetacksam för era inputs! Solig

• Svar på tråden Ont efter ägglossning?!
  • chbw
    MimmiGbg skrev 2015-08-06 15:52:30 följande:

Hej hej!

Då är vi på dag 5 av mellanblödningar/spottings. Jag vet inte om kroppen försöker genomföra en menstruation. Huh? Cb visar frotfarande blinkande smily, så nu avvaktar jag använda den mer tills de vanliga stickorna visar starkare streck. GT visade negativt iaf. No baby yet. 

Jag funderar på om jag också kan ha PCOS. Hur fick du diagnosen? Anade du något? Jag har jättegles ÄL, lätt för att lägga på mig och hade med övervikt stora problem med acne. 

Hej! 

vad lustigt. kanske kolla upp? Bättre o få uteslutet om inte annat =) Det störta symtomet är ju just utebliven/gles ägglossning!
    trist med negativt :/ fortsätter hålla tummarnra =) här är äl-stickorna fortfarande negativa, men tempen lever sitt egna liv. Tycker min temp alltid är lägre när jag går o lägger mig än när jag går upp :O den var på 37 när jag vaknade, brukar ha 35.9-36.5 när jag varit vaken en stund.. :S ska leta fram min temp o ta i munnen istället för armhålan! 

Kan ju vara så, eftersom du har långt mellan äl och de andra symtomen. 
    Jag misstänkte aldrig pcos. Min endoläkare gjorde ett vul och sa "dina äggstockar ser ut som såna som sällan har ägglossning, testa med äl-stickor o återkom om du inte får utslag". (jäkligt korkat då pcos kan göra så man får falska svar på äl-tester. Sen sa hon inget mer. begärde att få ut journalanteckningen o där stod det att jag hade multifollikulära ovarier (många små äggblåsor/cystor i äggstockarna), o när jag googlade på det var det enda som kom upp pcos. men tänkte inte så mycket på det. Sen var jag hos min hudläkare pga rosacea o hon konstaterade att jag även fått akne, och tyckte jag skulle kolla pcos, speciellt som att det stått att jag hade multifollikulära ovarier. Gick till min vanliga gynläkare o bad om prover. Hon kikade på äggstockarna o konstaterade pco, och med blodprov kunde hon se att min halt av aktiv testosteron är för högt = pcos. Jag har inte tänkt så mycket på det innan, men nu har jag lagt märke till symtom som jag haft länge och som kommit senare. de symtom jag har på pcos är bl.a. :
    blir stark lätt, lätt för o öka kondition. benhåren blivit mörka (haft blonda strån tills typ ett halvår sen). mer hår (som tur är ljusa) på armarna, akne, problem med vikten (som också beror på sköldkörteln), och mörka hårstrån kring naveln. O blir inte gravid.  Än så länge inget hår i ansiktet, vilket jag är glad för.. 

• MimmiGbg
    chbw skrev 2015-08-06 22:17:15 följande:

Hej! 

vad lustigt. kanske kolla upp? Bättre o få uteslutet om inte annat =) Det störta symtomet är ju just utebliven/gles ägglossning!
    trist med negativt :/ fortsätter hålla tummarnra =) här är äl-stickorna fortfarande negativa, men tempen lever sitt egna liv. Tycker min temp alltid är lägre när jag går o lägger mig än när jag går upp :O den var på 37 när jag vaknade, brukar ha 35.9-36.5 när jag varit vaken en stund.. :S ska leta fram min temp o ta i munnen istället för armhålan! 

Kan ju vara så, eftersom du har långt mellan äl och de andra symtomen. 
    Jag misstänkte aldrig pcos. Min endoläkare gjorde ett vul och sa "dina äggstockar ser ut som såna som sällan har ägglossning, testa med äl-stickor o återkom om du inte får utslag". (jäkligt korkat då pcos kan göra så man får falska svar på äl-tester. Sen sa hon inget mer. begärde att få ut journalanteckningen o där stod det att jag hade multifollikulära ovarier (många små äggblåsor/cystor i äggstockarna), o när jag googlade på det var det enda som kom upp pcos. men tänkte inte så mycket på det. Sen var jag hos min hudläkare pga rosacea o hon konstaterade att jag även fått akne, och tyckte jag skulle kolla pcos, speciellt som att det stått att jag hade multifollikulära ovarier. Gick till min vanliga gynläkare o bad om prover. Hon kikade på äggstockarna o konstaterade pco, och med blodprov kunde hon se att min halt av aktiv testosteron är för högt = pcos. Jag har inte tänkt så mycket på det innan, men nu har jag lagt märke till symtom som jag haft länge och som kommit senare. de symtom jag har på pcos är bl.a. :
    blir stark lätt, lätt för o öka kondition. benhåren blivit mörka (haft blonda strån tills typ ett halvår sen). mer hår (som tur är ljusa) på armarna, akne, problem med vikten (som också beror på sköldkörteln), och mörka hårstrån kring naveln. O blir inte gravid.  Än så länge inget hår i ansiktet, vilket jag är glad för.. 

Finns det fler fördelar, tror du, att mäta kroppstemp i armhåla, mun eller öra? Jag har kört i munhåla och får nästan alltid mellan 35,9-36,4. Känns lågt, så jag funderar om det är för att mätsäkerheten i munnen är sämre.

Har lätt för att bygga muskler men min löpträning utvecklas inte. Jag springer inte särskilt snabbt och har alltid grämt mig över att det inte blir bättre, hur mycket jag än tränar för det.

Igår när jag klädde av mig inför att lägga mig stod jag med ryggen till honom och han utbrast "Ooj.. Vad du fått knotter på ryggen" O_o Jag har ju märkt att det kliat mer på ryggen på sistone. Aknen jag hade för tror jag hade delvis med övervikten att göra men också med hormonell obalans. Jag har ganska mörk, lite grövre kroppsbehåring men inget nämnvärt i ansiktet. Undra om det är PCOS. Det sägs ju vara en av dom mer "tacksamma" diagnoserna att ha i fertilitetsutredningar. De som får lättast att bli gravida med behandling och hjälp.

Det ska bli intressant att se blodprovsresultaten!
    I slutet är kärleken allt som räknas
  • chbw
    MimmiGbg skrev 2015-08-07 09:15:37 följande:
    Finns det fler fördelar, tror du, att mäta kroppstemp i armhåla, mun eller öra? Jag har kört i munhåla och får nästan alltid mellan 35,9-36,4. Känns lågt, så jag funderar om det är för att mätsäkerheten i munnen är sämre.

Har lätt för att bygga muskler men min löpträning utvecklas inte. Jag springer inte särskilt snabbt och har alltid grämt mig över att det inte blir bättre, hur mycket jag än tränar för det.

Igår när jag klädde av mig inför att lägga mig stod jag med ryggen till honom och han utbrast "Ooj.. Vad du fått knotter på ryggen" O_o Jag har ju märkt att det kliat mer på ryggen på sistone. Aknen jag hade för tror jag hade delvis med övervikten att göra men också med hormonell obalans. Jag har ganska mörk, lite grövre kroppsbehåring men inget nämnvärt i ansiktet. Undra om det är PCOS. Det sägs ju vara en av dom mer "tacksamma" diagnoserna att ha i fertilitetsutredningar. De som får lättast att bli gravida med behandling och hjälp.

Det ska bli intressant att se blodprovsresultaten!
    Jag vet faktiskt inte. Har för mig att mun är säkrast efter tarmmätning, som ju inte är svinenkelt o göra på sig själv haha. Att temperaturen är låg kan ju vara pga att ämnesomsättningen är låg. så har det varit för mig. När jag hade som lägst temp hade jag kring 34.5. 

Okej. Jag tycker det är astrist o springa, så kan nästan räkna hur många gånger jag gjort det haha. Men har tränat kampsport (judo) som är väldigt uthållighetskrävande, så har fått kondition på så sätt istället. 

Okej. Det låter ju som att det skulle kunna vara pcos. 
    Ja, det är ju så. Dels blir äl ofta mer jämna med åldern, och ofta behövs "bara" ägglossningsstimulering om man inte har/har väldigt oregelbunden äl, så det är ju skönt =) När du tar prover, hör så de kollar sköldkörteln också. TSH ska vara under 2.0 när man vill bli gravid, 1.0 ska vara optimalt. Tror sköldkörtelprover brukar ingå, men inte helt undra =) 
  • MimmiGbg
    samanta1234 skrev 2015-08-07 23:11:48 följande:

inte prata om lägenheter här

Säger vem?
  • chbw
    samanta1234 skrev 2015-08-07 23:11:48 följande:

inte prata om lägenheter här

varför inte det?
  • MimmiGbg
    chbw skrev 2015-08-07 21:48:18 följande:
    Jag vet faktiskt inte. Har för mig att mun är säkrast efter tarmmätning, som ju inte är svinenkelt o göra på sig själv haha. Att temperaturen är låg kan ju vara pga att ämnesomsättningen är låg. så har det varit för mig. När jag hade som lägst temp hade jag kring 34.5. 

Okej. Jag tycker det är astrist o springa, så kan nästan räkna hur många gånger jag gjort det haha. Men har tränat kampsport (judo) som är väldigt uthållighetskrävande, så har fått kondition på så sätt istället. 

Okej. Det låter ju som att det skulle kunna vara pcos. 
    Ja, det är ju så. Dels blir äl ofta mer jämna med åldern, och ofta behövs "bara" ägglossningsstimulering om man inte har/har väldigt oregelbunden äl, så det är ju skönt =) När du tar prover, hör så de kollar sköldkörteln också. TSH ska vara under 2.0 när man vill bli gravid, 1.0 ska vara optimalt. Tror sköldkörtelprover brukar ingå, men inte helt undra =) 
    Hej hej! 

Springa är många gånger inte roligt och just nu är jag i en dipp med löpningen. Urgh.. Men det som är trevligt är att så länge man orkar springa utan att dö så rensar man mycket tankar, kommer fram till bra beslut i vardagen och känslan efteråt är svårslagen. Det är också bland det bättre sätten att bränna fett. Sen att det inte kostar som gym eller så känns också gött! :)

När du gick ner i vikt, var det kosten eller träningen som var betydande? Eller kanske kombinationen? Hur gick du till väga och hur lång tid tog det att nå ditt mål?
    I slutet är kärleken allt som räknas
  • chbw
    MimmiGbg skrev 2015-08-09 12:08:19 följande:
    Hej hej! 

Springa är många gånger inte roligt och just nu är jag i en dipp med löpningen. Urgh.. Men det som är trevligt är att så länge man orkar springa utan att dö så rensar man mycket tankar, kommer fram till bra beslut i vardagen och känslan efteråt är svårslagen. Det är också bland det bättre sätten att bränna fett. Sen att det inte kostar som gym eller så känns också gött! :)

När du gick ner i vikt, var det kosten eller träningen som var betydande? Eller kanske kombinationen? Hur gick du till väga och hur lång tid tog det att nå ditt mål?
    Hej =) 
    Haha, lite småsant ;) dock blir jag så uttråkad av det, eftersom det går så sakta :P Föredrar intensivare träning :) Men det var rätt mysigt o springa lidingö tjejlopp när jag gjorde tjejklassikern :)  Men det berodde nog mest på naturen runt om, här finns inga roliga spår, så det är rätt tråkigt :/ 

Jag ökade min träning o sprang två, tre mornar i veckan (3km varje gång) sen hade jag judon 2-3 gånger i veckan och även gym ibland. Ändrade kost och tog bort ALLT onyttigt, och sen åt jag enligt lchf ett tag. Första veckan då bara utan socker tappade jag 4 kg. Efter ca 5-6 månader hade jag tappat 16 kg, och var typ två kg ifrån målvikten. Däremot blev jag ju ätstörd också, blev för besatt av vågen och av att äta mindre, så ett tag åt jag ingenting. Det var då jag sökte hjälp, fick medicin och gick upp i vikt, sen gick det inte o gå ner. Vilket antagligen berott på att sköldkörteln blev riktigt dålig i samma veva. Nu vågar jag inte ha en våg hemma, utan går efter hur kroppen känns. Förhoppningsvis kan jag tappa en del nu när sköldkörteln faktiskt mår bättre, men det återstår o se =) Hade jag inte blivit så besatt av vågen o att gå ner varje dag hade jag nog inte slutat äta och kunnat behålla den livsstilen.. =) För i början var det både bra o nyttigt, men det gick överstyr... :/ 
  • samanta1234
    chbw skrev 2015-08-09 00:32:45 följande:
    varför inte det?
    det handlar inte om lgh utan om ägglossning
  • chbw
    samanta1234 skrev 2015-08-10 22:47:12 följande:
    det handlar inte om lgh utan om ägglossning
    det är ju bara jag o TS som skriver, så hon kan nog avgöra själv vad hon tycker är okej i sin egen tråd.. haha :'D

Vi har ju haft en diskussion ända sen första inlägget, och just nu är det ju bara jag o ts som skriver. Ska vi göra en ny tråd för varje ämne då? när vi lika gärna kan diskutera allt här? hahaha 
Svar på tråden Ont efter ägglossning?!