• MimmiGbg

Ont efter ägglossning?!

Jag hade trolig ÄL i fre-lör och vi hoppas nu på ett plus i aug. En del symptom uppkom iom denna ÄL och jag undrar över följande:

Dagen innan ÄL-test visade positivt hade jag mensvärk så till den grad att jag gick och köpte tamponger och väntade på en plötslig, oväntad mens. Men, ingen mens. Varför sån värk?!
    Nu dagarna efter (idag ÄL+3) har jag upplevt molande värk från mitten av magen mot vänster äggstock. Kan man känna värk eller andra symptom efter befruktning, isf vilka?

Jag har även tagit tempen och den ligger nu nästan en hel grad över min BBT. Hoppas att det ska båda gott!

Jättetacksam för era inputs! Solig

• Svar på tråden Ont efter ägglossning?!
  • maja747

Jag använde en app (P tracker) för att bli gravid och hålla koll på ÄL. Efter att ha knappat in första mensens dag i 8 månader räknade den själv nästa ÄL o BIM. Den sista gången (är i v. 12 nu) fick jag kraftig molvärk BIM -7 och tänkte, att detta stämmer ju inte. Jag får alltid molvärk/mensvärk samma dag som mensen ska komma. Tog ett test och det visade + redan BIM -7.

• chbw
    MimmiGbg skrev 2015-08-14 14:03:39 följande:

Ja, det är seriöst ett riktigt tålamodsprov att vänta med att ta ett GT fram till BIM. Nu när jag fick ett så tydligt positivt ÄL-test för första gången och tempen i morse var uppe i 36,5 C så blir man ju alldeles nipprig! Man tänker typ "nu kanske en liten person blir till där inne".  Det får en att dagdrömma det. Måtte tålamodet vara med mig till min uppskattade BIM den 26-27 aug. 

Fredag, den bästa dagen på hela veckan, är här och stan bjuder på Kulturkalas.  Jag och gubben tänkte ta en kik på World street food på Gustav Adolfs torg där dom serverar allt möjligt udda. Det blir nog kul! Way out West är ju i stan med så jag tippar på en smockfull stad. Något roligt planerat i helgen för er? Kram

Ja det är ju det! Åh det kan ja tänka mig! Håller tummarna nu! Spännande, vi har bim typ samtidigt! =)

Åh låter härligt!

Vi jobbar bpda två hela helgen. eller jag ör ledig söndag natt men jobbar på bortaplan, så blir fullt ändå :) fyra pass kvar, sen semester :)

Kram
  • MimmiGbg
    chbw skrev 2015-08-14 22:51:33 följande:
    Ja det är ju det! Åh det kan ja tänka mig! Håller tummarna nu! Spännande, vi har bim typ samtidigt! =)

Åh låter härligt!

Vi jobbar bpda två hela helgen. eller jag ör ledig söndag natt men jobbar på bortaplan, så blir fullt ändå :) fyra pass kvar, sen semester :)

Kram
    Asså chbw, jag går så himla upp-och-ner nu! Ena dagen tänker ja, jo da visst kan det ha blivit en liten parvel av detta, andra dagen tänker jag att det inte kan vara sant.

Jag har fortsatt ta min morgontemperatur och den brukar som du vet ligga runt 36,2. När min ÄL kom var den uppe i 36,7(!) sen har den varit där omkring tills i morse: 36,4. Humm..

Jag googlade (såklart) och hittade att ofta gemensamt med befruktning är att tempen går upp efter ÄL - sen dippar lite då ägget fäster - och sist sticker upp (något som kallas triphasic pattern). Detta förutsatt att ägget fäst då. Annars går man ner i temp efter lutealfasen är slut = mensen kommer.

Som man försöker analysera sin kropp, det är nästan galet. Du och jag väntade ju Äl ungefär samtidigt. Hur går det för dig? Känner du efter lite extra? Blir du lika nojig och ibland orolig som jag?! Drömmer Jag kan nästan inte se mig vänta med att ta ett GT så länge som 27:e... Jag bör nog ta ner mina förväntningar lite när brösten inte ömmar eller andra symptom saknas. Fast jag vill ju så oerhört gärna! Solig
    I slutet är kärleken allt som räknas
  • chbw
    MimmiGbg skrev 2015-08-18 13:06:14 följande:
    Asså chbw, jag går så himla upp-och-ner nu! Ena dagen tänker ja, jo da visst kan det ha blivit en liten parvel av detta, andra dagen tänker jag att det inte kan vara sant.

Jag har fortsatt ta min morgontemperatur och den brukar som du vet ligga runt 36,2. När min ÄL kom var den uppe i 36,7(!) sen har den varit där omkring tills i morse: 36,4. Humm..

Jag googlade (såklart) och hittade att ofta gemensamt med befruktning är att tempen går upp efter ÄL - sen dippar lite då ägget fäster - och sist sticker upp (något som kallas triphasic pattern). Detta förutsatt att ägget fäst då. Annars går man ner i temp efter lutealfasen är slut = mensen kommer.

Som man försöker analysera sin kropp, det är nästan galet. Du och jag väntade ju Äl ungefär samtidigt. Hur går det för dig? Känner du efter lite extra? Blir du lika nojig och ibland orolig som jag?! Drömmer Jag kan nästan inte se mig vänta med att ta ett GT så länge som 27:e... Jag bör nog ta ner mina förväntningar lite när brösten inte ömmar eller andra symptom saknas. Fast jag vill ju så oerhört gärna! Solig
    Jaa. man blir ju knasig. Ena dagen hoppfullt, nästa tänker man att nä. Antagligen inte.. 

OKej =) Jag tempar också o innan ÄL har tempen legat kring 36.4-36.7 varje dag. på ÄL-dagen var den 37.1 o sen dess legat på 37.0-37.3, idag var den 36.9-37.0 
    Spännande det här med temp. O att den kan säga så mycket. Vi får se hur det slutar den här månaden! Äl enligt tester och hur kroppen kändes var i onsdags (12), så imorgon är det äl+7, tror det är tidigaste man kan testa. Dock är det bara kring 10% som plussar så tidigt tror jag. När var det du hade bim? var det kring 27e också?? =) 

Ja, men det blir ju så! Man känner o känner, o försöker att inte känna. Haha jag kommer inte kunna vänta tills 27 med o testa, börjar nog imorgon eller torsdag... :p 
    Tänk på att en del inte får symtom alls förrns några veckor efter bim =) Det beror nog på hur mycket hormoner man har o hur känslig man är. Däremot läste jag nånstans att man redan i v3 kan känna tecken som t.ex. ömma bröst, illamående (alltså redan en v efter ägglossning), men absolut inte alla som gör det. 

Eftersom jag hade ägglossning på dag 20 så blir det lite knasigt o räkna eventuella veckor också... Man räknar ju graviditetsveckor från mensens första dag, men på en "normal" cykel är äl ca 2v efter mensens första dag, och så är bim två veckor efter det. Så när man har bim är man isåfall i v4, och fostret i v 2. 
    Om jag ska räkna från mensens första dag så kommer (om jag blivit gravid) jag vara i v5 vid bim, men fostret bara i v2. Om jag tänker rätt nu :p 
    Min ena app har snällt räknat ut att om jag är gravid är BF iallafall 3maj (den räknar ut det automatiskt).. :p Men en vill ju inte hoppas för mycket när det inte gått de andra 13 (eller vad det nu blir) gångerna... Hmm.

Ska träffa läkaren på fertilitetskliniken på fredag iallafall, och ta upp att jag vill börja behandla nästa cykel om jag inte plussar den här månaden =) Kan bli knöligt eftersom jag är på semester när mensen isåfall kommer, och jag vet inte vilken dag i cykeln sprutan ska tas, o om jag måste på nått besök innan eller tätt inpå.. Får se =) 

Håller tummarna att vi lyckats den här gången båda två =) 

kramar
  • MimmiGbg
    chbw skrev 2015-08-18 13:29:35 följande:
    Jaa. man blir ju knasig. Ena dagen hoppfullt, nästa tänker man att nä. Antagligen inte.. 

OKej =) Jag tempar också o innan ÄL har tempen legat kring 36.4-36.7 varje dag. på ÄL-dagen var den 37.1 o sen dess legat på 37.0-37.3, idag var den 36.9-37.0 
    Spännande det här med temp. O att den kan säga så mycket. Vi får se hur det slutar den här månaden! Äl enligt tester och hur kroppen kändes var i onsdags (12), så imorgon är det äl+7, tror det är tidigaste man kan testa. Dock är det bara kring 10% som plussar så tidigt tror jag. När var det du hade bim? var det kring 27e också?? =) 

Ja, men det blir ju så! Man känner o känner, o försöker att inte känna. Haha jag kommer inte kunna vänta tills 27 med o testa, börjar nog imorgon eller torsdag... :p 
    Tänk på att en del inte får symtom alls förrns några veckor efter bim =) Det beror nog på hur mycket hormoner man har o hur känslig man är. Däremot läste jag nånstans att man redan i v3 kan känna tecken som t.ex. ömma bröst, illamående (alltså redan en v efter ägglossning), men absolut inte alla som gör det. 

Eftersom jag hade ägglossning på dag 20 så blir det lite knasigt o räkna eventuella veckor också... Man räknar ju graviditetsveckor från mensens första dag, men på en "normal" cykel är äl ca 2v efter mensens första dag, och så är bim två veckor efter det. Så när man har bim är man isåfall i v4, och fostret i v 2. 
    Om jag ska räkna från mensens första dag så kommer (om jag blivit gravid) jag vara i v5 vid bim, men fostret bara i v2. Om jag tänker rätt nu :p 
    Min ena app har snällt räknat ut att om jag är gravid är BF iallafall 3maj (den räknar ut det automatiskt).. :p Men en vill ju inte hoppas för mycket när det inte gått de andra 13 (eller vad det nu blir) gångerna... Hmm.

Ska träffa läkaren på fertilitetskliniken på fredag iallafall, och ta upp att jag vill börja behandla nästa cykel om jag inte plussar den här månaden =) Kan bli knöligt eftersom jag är på semester när mensen isåfall kommer, och jag vet inte vilken dag i cykeln sprutan ska tas, o om jag måste på nått besök innan eller tätt inpå.. Får se =) 

Håller tummarna att vi lyckats den här gången båda två =) 

kramar
    Min temp gick idag ner till 36,3 igen. Asså, vad är det för jäkla kroppstemp jag har?! Fast jag läste ju att i triphasic cycle väntas kroppen 7-10 dar efter ÄL dippa innan den stiger igen. Mensvärk sen igår. Inga flytningar/blödningar. Jag är så avundsjuk på att din temp är uppe! Önskar min kunde vara det också! Jag blir nog himla ledsen om mensen kommer om lite drygt en vecka...

Jag tog gt igår - negativt. För tidigt.. Eller så är jag inte gravid. 

Bokade du besök hos vanlig gynekolog nu då eller är detta hos en fertilitetsklinik? 

Jag hoppas också för oss båda. Hoppas hoppas! 

Det är tur vi håller på med lägenheter just nu, så man får annat att tänka på mellan varven. 
  • chbw
    MimmiGbg skrev 2015-08-19 16:04:07 följande:
    Min temp gick idag ner till 36,3 igen. Asså, vad är det för jäkla kroppstemp jag har?! Fast jag läste ju att i triphasic cycle väntas kroppen 7-10 dar efter ÄL dippa innan den stiger igen. Mensvärk sen igår. Inga flytningar/blödningar. Jag är så avundsjuk på att din temp är uppe! Önskar min kunde vara det också! Jag blir nog himla ledsen om mensen kommer om lite drygt en vecka...

Jag tog gt igår - negativt. För tidigt.. Eller så är jag inte gravid. 

Bokade du besök hos vanlig gynekolog nu då eller är detta hos en fertilitetsklinik? 

Jag hoppas också för oss båda. Hoppas hoppas! 

Det är tur vi håller på med lägenheter just nu, så man får annat att tänka på mellan varven. 
    Okej, vad mystiskt! :O Ja, det är väl nånstans vid 7-10 dagar som ägget fäster? Så än finns ju stora chanser =) Den har hoppat upp o ner mellan 37.0, 37.3, 37.0 o nu 37.3 igen. Blir ju mest förvirrad haha! 

Tog igår med, och idag. Negativt här också. Men är ju rätt tidigt. Jag är på äl+7 bara. Man får tänka på att en del inte ens plussar förrns nån/några dagar efter bim =) 

Nu är det hos fertilitetsläkaren som gjorde vår utredning och bedömning kring att vi ska få sprutor =) Så ska dit på fredag, o då tänker jag kräva att få sprutorna när vi är hemma från semestern igen! 

jaa. hoppas o håller tummar. Nu är det vår tur tycker jag minsann!! =) 

Ja, det är skönt att få annat att tänka på. Här har det varit mycket semesterplanering och så. Redan för en vecka eller två sen så började jag fundera på vad jag behöver packa haha! På sändag/måndag är det iallafall äntligen dags att börja packa =) 
    kram
  • chbw

Hjälp! Tog tempen nu o den är på 36.3-36.4 från att ha varit över 37 i en vecka efter äl! O innan var normal kring 36.5 . Wat. Måste googla på det du nämnde! (triphasic cycle?)

Ih vilken bergodalbana det är alltså! O samtidigt kan jag skratta åt mig själv för att jag mäter o googlar o känner osv! :o

• chbw

Slänger in ännu mer nu haha.

Jag vet ju inte heller om jag kan lita på.min temp tilö hundra procent. Mäter ju ofta när jag kommrr från jobbet på.morgonen, när jag legat i sängrn eller suttit en stund.. Så blir ungefär.samma.tid. Om.det inte blir nått den hår gången får jag köra innan jag går upp på.eftermiddagarna :)

• MimmiGbg

Var inte orolig, det kan mycket väl vara den där dippen Triphasic cycle

Jag tog min temp som vanligt i morse och kolla på bilden här! Dippen gick ner vid dag 7 och idag dag 8 steg den upp till 36,7 igen :D Nu gäller det bara att tempen håller sig över min normala kroppstemp längre tid än BIM.

Mäter du ungefär samtidigt varje dag så bör det vara tillförlitligt. Skriv så fort du ser att tempen går upp igen (vilken den bör eftersom man väntas ha förhöjd temp under lutealfasen fram till mens). Själva "dippen" är däremot ett kännetecken förknippat med graviditet

HOPPA HOPPAS HOPPAS!

Svar på tråden Ont efter ägglossning?!