• Sophie13

BF april 2016

Hej!

Ja, då var det dags igen :) Andra barnet för oss, plussade i förrgår. Nervöst men väldigt spännande. Men hur orkar man en 2-åring samtidigt?;)

Några fler som precis plussat?

• Svar på tråden BF april 2016
  • Milleman
    annsofie90 skrev 2015-12-07 08:25:39 följande:

Hej alla! Jag har en lite lustig undran kanske men jag är idag i v 21 (20+3). Jag har känt lite rörelser och små buffar sedan cirka v 18. (Jag har moderkakan i bakvägg). Jag känner dom dock fortfarande bara när jag sitter ner och aldrig när jag står upp! Inte heller när jag ligger ner lustigt nog. Det känns också som att de blir mycket tydligare när jag drar upp byxorna (resår) över magen och att buffarna då nästan "följer med" byxkanten.

Ni som har börjat känna rörelser, känner ni dom även när ni står upp?

Nja. Nej det gör jag inte tror jag. Har känt i många veckor men mest när jag ligger på rygg :) igårkväll kände mannen även rejält utifrån! :)
  • Milleman
    camillis86 skrev 2015-12-07 09:24:25 följande:

Är i v 20 + 3, känner fortfarande inga rörelser :( moderkakan fram dock....

Tjejer hur var det nu, hade många av er redan beställt vagn? Jag och mannen var ute å kikade i helgen, finns ju så vansinnigt mkt olika men vi föll båda två för en Brio Smile, lättkörd med stora svängbara luftdäck fram som ska vara bra för lite mer "terrängkörning".
    Kikade även på Bugaboo och Emmaljunga men mannen tyckte bäst om vagnen från Brio.
    Tror även att vi kommer köpa en bedside crib sen att ha i början bredvid vår säng så man slipper kliva upp varje gång för att amma på nätterna! :)

Är det någon som vet om man ALLTID måste på samtal hos ex aurora om man vill ha snitt? el kan man få komma direkt till läkare för samtal? Ska till bm imorgon! När börjar man förresten att mäta magen?

Hade moderkakan fram sist, kände inte mycket under hela graviditeten. Mer nu i v 21 än vad jag gjorde på hela graviditeten sist typ :) va inte orolig.

Vi har köpt vagn. Teutonia Be You. Kommer passa oss perfekt. Vi har som krav att babyskyddet måste kunna flyttas från bil till vagn :) och svängbara framdäck. Och att barnet kan sitta vänd mot föräldern. Skulle inte vilja ha en 6-månaders framåtvänd.

Varför vill du ha snitt? Det är inget man "får" utan det ska finnas anledning till det, fysiska eller psykiska

Jag ska till barnmorskan idag i v 20+0 och räknar med att få magen mätt :)
  • Issi

Tjejer hur var det nu, hade många av er redan beställt vagn? Jag och mannen var ute å kikade i helgen, finns ju så vansinnigt mkt olika men vi föll båda två för en Brio Smile, lättkörd med stora svängbara luftdäck fram som ska vara bra för lite mer "terrängkörning".
    Kikade även på Bugaboo och Emmaljunga men mannen tyckte bäst om vagnen från Brio.
    Tror även att vi kommer köpa en bedside crib sen att ha i början bredvid vår säng så man slipper kliva upp varje gång för att amma på nätterna! :)

Är det någon som vet om man ALLTID måste på samtal hos ex aurora om man vill ha snitt? el kan man få komma direkt till läkare för samtal? Ska till bm imorgon! När börjar man förresten att mäta magen?

Jag har köpt liggdel till vagn (Det var rea) och kommer beställa själva vagnen med sittdel i januari. Kronan City blir det för vår del. Tittade också på Brio Smile men tyckte att Kronan kändes smidigare, men det där är ju verkligen personligt. Efter att ha haft en Baby Jogger City Mini GT som "sulky" till dottern i ett par år så känns det som att en vagn ska vara så liten och smidig som möjligt, den ska dock klara grusvägar förstås. Planerar att åka mkt buss med vagn och då måste det ju vara lätt att komma på och av samt få plats. Då är säkert Brion också superbra.

• Issi
    Issi skrev 2015-12-07 10:05:57 följande:
    Jag har köpt liggdel till vagn (Det var rea) och kommer beställa själva vagnen med sittdel i januari. Kronan City blir det för vår del. Tittade också på Brio Smile men tyckte att Kronan kändes smidigare, men det där är ju verkligen personligt. Efter att ha haft en Baby Jogger City Mini GT som "sulky" till dottern i ett par år så känns det som att en vagn ska vara så liten och smidig som möjligt, den ska dock klara grusvägar förstås. Planerar att åka mkt buss med vagn och då måste det ju vara lätt att komma på och av samt få plats. Då är säkert Brion också superbra.
    Och med det menar jag att GT:n är världens smisigaste vagn om man kan ha en framåtvänd =) vilket jag ju inte vill ha med liten bebis...
  • camillis86

Jag vet att det inte bara är nåt man får men jag har lite olika fysiska besvär som gör att jag önskar snitt, + att jag sedan jag gjorde praktik på en avd för  efterkomplikationer för 7 år sedan under min utbildning känner mig livrädd för att föda vaginalt....men ska prata med min bm imorgon!

• Nonym
    camillis86 skrev 2015-12-07 11:05:31 följande:

Jag vet att det inte bara är nåt man får men jag har lite olika fysiska besvär som gör att jag önskar snitt, + att jag sedan jag gjorde praktik på en avd för  efterkomplikationer för 7 år sedan under min utbildning känner mig livrädd för att föda vaginalt....men ska prata med min bm imorgon!

Jag pratade med BM redan på inskrivningen om min förlossningsrädsla, har fått kallelse till aurora nu den 22a december

Jag tror att man som förstföderska måste gå på aurora-samtal om man vill få snitt, det är nog en relativt bra rutin, för jag tror långt ifrån alla som "vill ha" snitt vet helt vad det innebär, och då kan det vara bra att ha pratat med någon insatt om det och få all information.

Djupt inom mig har jag en önskan om att föda vaginalt, men jag är så jävla rädd för det och komplikationer att jag inte ser att det skulle vara möjligt, känner mig tyvärr själv väldigt låst vid snitt, men önskar att det hade varit annorlunda.
  • becka1989

Köpte en emmaljunga citycross varken jag eller sambon gillar snurrhjul så fick bli en med fasta hjul sen får vi se hur det blir senare :P

Var till bm i vecka 20 fick då moderskapsintyget och prata lite bara ny tid i vecka 25 för prover och mätning och lyssna på hjärta :) Här börjar dom inte mäta förren efter v 25 enligt min bm är det vanligt att dom börjar då
  • becka1989
    Milleman skrev 2015-12-07 09:40:41 följande:

Hade moderkakan fram sist, kände inte mycket under hela graviditeten. Mer nu i v 21 än vad jag gjorde på hela graviditeten sist typ :) va inte orolig.

Vi har köpt vagn. Teutonia Be You. Kommer passa oss perfekt. Vi har som krav att babyskyddet måste kunna flyttas från bil till vagn :) och svängbara framdäck. Och att barnet kan sitta vänd mot föräldern. Skulle inte vilja ha en 6-månaders framåtvänd.

Varför vill du ha snitt? Det är inget man "får" utan det ska finnas anledning till det, fysiska eller psykiska

Jag ska till barnmorskan idag i v 20+0 och räknar med att få magen mätt :)

Här börjar dom inte mäta förren efter vecka 25, då alla prover ska tas och hjärtat ska lyssnas på :)
  • Milleman

Jag tror att de allra flesta är väldigt rädda för komplikationer vid vaginal förlossning. Trots det går de flesta födslar bra :) man kan ju få otroliga komplikationer av snitt också.
    Jag födde ett barn på 5,3 kg och fick inga som helst komplikationer :)

• palmenA

Hej alla,

Har inte skrivit här förut men följt ett tag. Hoppas att det är okej att hoppa in nu.

Jag väntar andra barnet i slutet av april.

Jag fick gå på ett aurorasamtal följt av ett samtal med läkare för att få mitt snitt (pga "förlossningsrädsla", är inte rädd på det sättet men vill bara inte föda vaginalt) godkänt med första barnet. Det var inte svårt, det gäller bara att vara påläst och stå på sig. Nu med andra har jag redan fått mitt snitt-datum efter 5 min samtal med läkare.

Lycka till!

Svar på tråden BF april 2016