• Sophie13

BF april 2016

Hej!

Ja, då var det dags igen :) Andra barnet för oss, plussade i förrgår. Nervöst men väldigt spännande. Men hur orkar man en 2-åring samtidigt?;)

Några fler som precis plussat?

• Svar på tråden BF april 2016
  • Issi
    palmenA skrev 2015-12-07 13:17:57 följande:

Hej alla,

Har inte skrivit här förut men följt ett tag. Hoppas att det är okej att hoppa in nu.

Jag väntar andra barnet i slutet av april.

Jag fick gå på ett aurorasamtal följt av ett samtal med läkare för att få mitt snitt (pga "förlossningsrädsla", är inte rädd på det sättet men vill bara inte föda vaginalt) godkänt med första barnet. Det var inte svårt, det gäller bara att vara påläst och stå på sig. Nu med andra har jag redan fått mitt snitt-datum efter 5 min samtal med läkare.

Lycka till!

Välkommen!
    Skönt att du får föda på det sätt som passar dig bäst!

Själv drömde jag inatt att jag födde :O... Även om det är ganska lång tid kvar så börjar det ju trots allt närma sig, hua!
  • Milleman

Jag trodde de började mäta direkt efter RUL. Jag antar att de kommer mäta på mig och göra det oftare än andra graviditeter pga att jag födde ett så stort barn sist. Min läkare är hysteriskt rädd för att jag ska få en stor till.
    Hittills har jag känt mig lugn men nu senaste dagarna har jag verkligen blivit rund och tjock om magen. Jag tycker det är jobbigt för jag vet att det bara kommer bli värre och värre nu och detta barn får inte växa i den takt Milton gjorde :(

• becka1989
    Milleman skrev 2015-12-09 08:59:23 följande:

Jag trodde de började mäta direkt efter RUL. Jag antar att de kommer mäta på mig och göra det oftare än andra graviditeter pga att jag födde ett så stort barn sist. Min läkare är hysteriskt rädd för att jag ska få en stor till.

Hittills har jag känt mig lugn men nu senaste dagarna har jag verkligen blivit rund och tjock om magen. Jag tycker det är jobbigt för jag vet att det bara kommer bli värre och värre nu och detta barn får inte växa i den takt Milton gjorde :(

Oj ja då kan vi ju hoppas dom börjar mäta tidigare på dig. Trodde oxå det först men sen läste jag om det och bm sa att nästan alla börjar efter v 25 och mäta. Ska bli intressant att se hur det blir eftersom jag har tid vid lunch och då är magen inte så uppsvälld men om jag får tid efter lunch kommer den vara det så vet inte hur dom kan hålla koll så det är rätt mått dom fått.
  • Issi
    becka1989 skrev 2015-12-09 09:24:55 följande:
    Oj ja då kan vi ju hoppas dom börjar mäta tidigare på dig. Trodde oxå det först men sen läste jag om det och bm sa att nästan alla börjar efter v 25 och mäta. Ska bli intressant att se hur det blir eftersom jag har tid vid lunch och då är magen inte så uppsvälld men om jag får tid efter lunch kommer den vara det så vet inte hur dom kan hålla koll så det är rätt mått dom fått.
    Tror de mäter livmodern bara, dvs inte allt "runt om", de är nog duktiga på att känna det där... =)
  • camillis86

Var på MVC igår! Normalt brukar man tydligen inte börja mäta förrän i v 24 sa min bm men hon gjorde det ändå igår! 20 cm va det nu innebär haha! Det var en student med så hon försökte lyssna på bebisens hjärtljud men hittade inte, men hörde moderkakan som då tydligen indirekt var barnet... 146 slag/min var det iaf!
    Hon hörde även en spark, frustrerande då jag fortfarande inte känner något!! nästa besök hos bm blir 4/1! Känns som att tiden bara rusar iväg! v 20 + 5 idag!

• Milleman

Är ni yra?
    Jag får dagar då det känns som att mot blodsocker pendlar i berg- och dalbanor. Yr, huvudvärk, irriterad osv.
    Skulle vilja ha sockermätare hemma.

• Josefine85
    Milleman skrev 2015-12-09 08:59:23 följande:

Men hur låg du på sf-kurvan med första? Jag låg på den översta och var helt gigantisk med första, "det blir ingen liten bebis dethär ", sa barnmorskan.. 2 veckor innan bf kom han.. 3160 gram.. Då hade jag gått och vart livrädd för att föda fram en riktig heffaklump!!

Med andra så låg jag på normalkurvan.. Det var knappt anmärkningar på det. Han föddes 8 dagar innan bf och vägde 3625g.

Menar att de kan ju inte mara mäta och gissa.. För måtten behöver ju inte alls stämma med bebisen faktiskta vikt egentligen.. Eller!?
    Loke -07, Alvin -09
  • Milleman
    Josefine85 skrev 2015-12-09 15:57:07 följande:
    Men hur låg du på sf-kurvan med första? Jag låg på den översta och var helt gigantisk med första, "det blir ingen liten bebis dethär ", sa barnmorskan.. 2 veckor innan bf kom han.. 3160 gram.. Då hade jag gått och vart livrädd för att föda fram en riktig heffaklump!!

Med andra så låg jag på normalkurvan.. Det var knappt anmärkningar på det. Han föddes 8 dagar innan bf och vägde 3625g.

Menar att de kan ju inte mara mäta och gissa.. För måtten behöver ju inte alls stämma med bebisen faktiskta vikt egentligen.. Eller!?
    Loke -07, Alvin -09
    Jag låg högt och i slutet gick kurvan rakt upp. Han vägde 5300 g.
    Nej måttet indikerar inte på om bebisen är för stor egentligen men det är avvikelser på måttet som de ska ta reda på varför de blir.
    Jag vet sedan länge att jag kommer skickas på tillväxtultraljud oavsett vad mitt sf-mått visar.
  • Malla1

Jag har alltid haft litet sfmått, alltid legat på nedersta kurvan. Dom första 3 var små när dom föddes, 2790g 3110g och 3260g men den fjärde vägde 3945g och jag hade lika lågt sfmått som med dom andra.

• Josefine85
    Milleman skrev 2015-12-09 17:45:08 följande:

Jag låg högt och i slutet gick kurvan rakt upp. Han vägde 5300 g.

Nej måttet indikerar inte på om bebisen är för stor egentligen men det är avvikelser på måttet som de ska ta reda på varför de blir.

Jag vet sedan länge att jag kommer skickas på tillväxtultraljud oavsett vad mitt sf-mått visar.

Ja! Det är bra att du får tillväxt-ul och att de inte bara tittar på måtten! Jag vart ju uppriktigt uppskrämd när hon sa att jag skulle få en stor bebis, men han var ju faktiskt pytteliten i mina ögon :)
    Loke -07, Alvin -09
Svar på tråden BF april 2016