• Sophie13

BF april 2016

Hej!

Ja, då var det dags igen :) Andra barnet för oss, plussade i förrgår. Nervöst men väldigt spännande. Men hur orkar man en 2-åring samtidigt?;)

Några fler som precis plussat?

• Svar på tråden BF april 2016
  • Josefine85
    TootsieRoll skrev 2015-12-14 17:47:48 följande:

Okej, ska se om jag kan låna ett och testa innan jag bestämmer mig för om det är bra eller inte  Härligt att bo på en stor gård! Vi bor i en liten etta, så ganska så olika hehe. Jobbar du på gården också?

Oj. En liten etta Bara? Har ni planer på att flytta när bebisen kommer, eller kör ni på "compact living"? :)

Jag jobbar heltid som undersköterska i hemtjänsten, men är för tillfället sjukskriven. Jag har 3 egna hästar och 5 inackorderade, så visst finns det att göra.. Å så 2 katter, hund och 2 barn :D

Bälte brukar finnas att låna.. Jag fick låna ett utav min sjukgymnast!
    Loke -07, Alvin -09
  • Nonym

Hur gör man för att söka havandeskapspenning?

Jobbar som montör/svetsare/grovplåtslagare och har ett extremt tungt yrke där man står upp hela dagarna. Mycket lyftande, bärande, slitande, bankande och slipande.

Känner inte att det är några problem än, men om det skulle bli? Hur funkar det om man blir beviljad havandeskapspenning men inte känner att man behöver ta ut det, går det?

Tacksam om någon hade nåt svar

• Milleman
    mintuu skrev 2015-12-14 19:15:31 följande:

Ska till Ullared på onsdag och undrar om de ä nått man ska passa på o köpa spm man tjänar lite på liksom?:)

De har ett ganska litet sortiment babykläder så jag köpte faktiskt inga kläder alls till bebis där. Men ju äldre de blir ju mer kläder. Mycket att välja på till vår 4-åring.
    Vi köpte vår första åkpåse där för 299:- tror jag. Den var bra hela tiden!! Köpte även snuttefiltar där.
    Jag vet att andra köper våtservetter där, vi har inte köpt deras så kan ej ge betyg :)
    I största allmänhet tycker jag inte att man tjänar så mycket på babygrejor där. Men sen, leksaker kostar 60% mot toys r us.
  • TootsieRoll
    Josefine85 skrev 2015-12-14 20:06:59 följande:
    Oj. En liten etta Bara? Har ni planer på att flytta när bebisen kommer, eller kör ni på "compact living"? :)

Jag jobbar heltid som undersköterska i hemtjänsten, men är för tillfället sjukskriven. Jag har 3 egna hästar och 5 inackorderade, så visst finns det att göra.. Å så 2 katter, hund och 2 barn :D

Bälte brukar finnas att låna.. Jag fick låna ett utav min sjukgymnast!
    Jaa det är en etta på 40 kvadrat, men räknas som 1,5 rum och är väldigt välplanerad så vi känner att vi absolut kan bo kvar iallafall ett år efter att bebisen kommit. Bostadsmarknaden i Sthlm är ju helt galen, så vi kommer nog få en del pengar för lägenheten som vi kan lägga på ett större boende. Vi tar det när vi känner att behovet finns helt enkelt :) Vi har också två katter, men det är i princip vad som får plats i djurväg Flört
  • Josefine85
    TootsieRoll skrev 2015-12-14 20:28:21 följande:

Jaa det är en etta på 40 kvadrat, men räknas som 1,5 rum och är väldigt välplanerad så vi känner att vi absolut kan bo kvar iallafall ett år efter att bebisen kommit. Bostadsmarknaden i Sthlm är ju helt galen, så vi kommer nog få en del pengar för lägenheten som vi kan lägga på ett större boende. Vi tar det när vi känner att behovet finns helt enkelt :) Vi har också två katter, men det är i princip vad som får plats i djurväg 

Ja, det vore tokigt med en häst i lägenhet :D

Jaa. Det är galet med bostadspriserna. Här i Västerås är det inte särskilt billigt heller, även om det inte går att jämföra med sthlm! :D
    Loke -07, Alvin -09
  • Emma90
    Nonym skrev 2015-12-14 20:16:56 följande:

Hur gör man för att söka havandeskapspenning?

Jobbar som montör/svetsare/grovplåtslagare och har ett extremt tungt yrke där man står upp hela dagarna. Mycket lyftande, bärande, slitande, bankande och slipande.

Känner inte att det är några problem än, men om det skulle bli? Hur funkar det om man blir beviljad havandeskapspenning men inte känner att man behöver ta ut det, går det?

Tacksam om någon hade nåt svar

Jag jobbar som CNC operatör och det är som ditt jobb med mkt lyftande, hög volym på omgivningen, slitande, tråg jobbyta m.m
    Jag ska också söka om gravpenning, fick det utan problem med Den blivande storebrorn. Bara för du får det beviljat av försäkringskassan så betyder det inte att du måste ta ut det, men om jag hade varit dig så hade jag gjort det för omgivningen är ju i sig inte så bra enligt mig i alla fall.

Jag vet dock inte riktigt hur det ska gå denna gång, är fortfarande mammaledig och är det till J ska skolas in på förskolan den 1/2. Ska försöka få gravpenning direkt där efter, men vet inte om det går ihop eller inte, men hoppas :)
  • Nonym
    Emma90 skrev 2015-12-14 21:05:32 följande:

Jag jobbar som CNC operatör och det är som ditt jobb med mkt lyftande, hög volym på omgivningen, slitande, tråg jobbyta m.m

Jag ska också söka om gravpenning, fick det utan problem med Den blivande storebrorn. Bara för du får det beviljat av försäkringskassan så betyder det inte att du måste ta ut det, men om jag hade varit dig så hade jag gjort det för omgivningen är ju i sig inte så bra enligt mig i alla fall.

Jag vet dock inte riktigt hur det ska gå denna gång, är fortfarande mammaledig och är det till J ska skolas in på förskolan den 1/2. Ska försöka få gravpenning direkt där efter, men vet inte om det går ihop eller inte, men hoppas :)

Än så länge verkar ljudnivån inte störa bebisen iaf, är kanske var vid oljudet

Kör med friskluftsmask både när jag svetsar och slipar, plus utsug, så där känner jag mig inte heller så orolig..

Älskar verkligen mitt jobb och trivs jättebra så vill ju vara här så länge det går Är dessutom inhyrd och kunden är verkligen jättestöttande och ser inte alls min graviditet som något problem (har kanske att göra med att det varit extremt svårt för dem att hitta rätt personal) så jag vill ju helst inte lämna dem förrän jag verkligen verkligen måste..

Svårt det här
  • Milleman

Får då och då sammandragningar. Kan inte alls minnas att jag hade det så tidigt sist. Lite läskigt.

• Josefine85
    Milleman skrev 2015-12-16 19:11:54 följande:

Får då och då sammandragningar. Kan inte alls minnas att jag hade det så tidigt sist. Lite läskigt.

Jag med.. Men har haft så i flera veckor. Hade tidigt med andra barnet med. Första brukar inte börja så tidigt... Hade också smärtsamma eftervärkar efter förlossning nr 2!
    Loke -07, Alvin -09
  • Milleman
    Josefine85 skrev 2015-12-16 21:30:09 följande:
    Jag med.. Men har haft så i flera veckor. Hade tidigt med andra barnet med. Första brukar inte börja så tidigt... Hade också smärtsamma eftervärkar efter förlossning nr 2!
    Loke -07, Alvin -09
    Vad gör de åt eftervärkar?
Svar på tråden BF april 2016