• Gert

Nu är plåster rasistiska!

Svenska plåster är för ljusa och anklagas idag för rasism i ett inslag i statliga Sveriges Radio. Det är en vänsterpartist (go figure) som anklagar plåster för att vara rasistiska.

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=6228751

tinyurl.com/oq2vuww

Give ´em Hell!
  • Svar på tråden Nu är plåster rasistiska!
  • Ego Lovers
    Embla twopointoh skrev 2015-08-11 21:57:05 följande:

Jag är också för blek för plåstren. Hur mycket jag än vistas i solen blir jag aldrig mer än röd och sedan blek igen. Jag tycker också det vore intressant att se vilken hudton plåstrens sägs stämma överens med.

Och några röda plåster i din Hudton finns väl inte heller. Det blir inte lätt för Apoteket att ha ett plåstersortiment i sortimentet.
    De kanske skulle slopa vanliga traditionella plåster och enbart saluföra sprayplåster
  • tobbe01

I ett radioinslag intervjuades en apotekschef och hon sa att det aldrig kommit ngn förfrågan från kunde!r och det är ju väldigt underligt OM det nu finns efterfrågan. Jag tror inte att svarta, mörkhyade människor är skrämda försynta individer som ÖÖÖÖNSKAR i sitt hjärta att det fanns svarta plåster men med gråten i halsen nödgas köpa beiga...........men jag har haft fel förr.

• Nayaa

Tobbe01: Men i valet av olika plåster skulle antagligen dom flesta människorna välja hudfärgade plåster som är närmast sin egen hudton.

EnAnonumius: Hur ser du på din egen kränkthet? Förstår du hur löjlig den uppfattas av oss andra?

Så fort någon ska påpeka någonting som berör vithetsnormen eller patriarkatet så kommer 2000 OERHÖRT kränkta människor fram och skriker sig hesa. DET är för mig fullständigt obegripligt.

Dina två sista frågor är nästan komiska då du bör ställa dom till dig själv. Har du inget bättre för dig än att skrika över folk som kritiserar vithetsnormen? Har du för mycket fritid? Du har säkert redan suttit i hundratals sådana här trådar och lär sitta i hundratals fler.

• suziz

Nu har jag lyssnat på inslaget och ställer mig frågan vad jag har missat... Kan någon citera exakt vad hon säger när hon säger att plåster är rasistiska? 

För så tolkar inte jag inslaget. Att man som vit inte förstår problemet är ju rätt självklart men att sitta och förminska hennes upplevelse är väl rätt onödigt?

Hon känner ju så, som vit så kan man tycka det är löjligt eftersom man själv aldrig reflekterat över detta och inte skulle må dåligt av att ha ett brunt plåster? Eller ett färgglatt för den delen för det är ju funktionen som är viktigast. Det är sant och det säger nog ingen emot men det är ju inte det som inslaget handlar om. 

Inslaget handlar enligt min tolkning om en känsla att alltid förbises, att inte vara lika mycket värd på grund av sin hudfärg. Som vit kan man inte relatera till det. 

• FDFMGA
    EnAnonumius skrev 2015-08-11 22:38:35 följande:
    Tänk att sitta och läsa inläggen och ändå missa poängen fast det står skrivet i rubriken.
    Ingen jävel i denna tråden har gått i taket för att man inte vill ha valmöjlighet. Kan du citera där någon säger att det är "fel med att ha valmöjlighet" med färg på plåster? 
    Jag har suttit och läste denna tråden och det som är märkligt är att de enda som har suttit och hävdat att folk är emot valmöjligheter, är dem som medvetet sitter och anklagar andra för att vara emot valmöjligheter, bara för att man tycker det är löjligt att dra in om rasism när det handlar om något som en jävla litet plåster.

Det folk går i taket är att man kallar det för rasism bara för att man inte råkar ha alla XX antal olika nyanser av plåster. Att man måste till varje pris skylla på rasism/diskriminering  bara för att en minoritet råkar bli utelämnade. Möjligheten att "ingen tänkt på det" är inget som tydligen finns som alternativ och att det kan bara var av den enkla anledningen. Måste man se "rasism/diskriminering" i precis allting i dag?

För mig är att sitta och dra upp om plåster och dess färg och skyller på rasism lika löjligt som att gnälla och klaga på att det inte finns skyltar med kvinnliga figurer på vid övergångsställen, och sitta och dra det till sitt absurdum och hävda "könsdiskriminering". 

Snart kan man väl fan inte andas i Sverige utan att det är diskriminerande/rasism på ett eller annat sätt... 
    Kan man inte lägga energi på något vettigare än att få precis allt i detta land att handla om rasism/diskriminering? Eller har dessa som letar efter rasism/diskriminering i minsta lilla sak för mycket fritid?

Nu har jag inte detaljstuderat tråden men det är väl ni ständigt kränkta sverigedemokrater som gormar om rasism och detta efter att Gert inlett med att förklara att plåster numer är rasistiska.

En i allra högsta  grad vanlig SD-tråd där man är lika upprörd som okunnig samt dessutom oförmögen att förstå den enklaste text.

Inget nytt under solen alltså, sverigedemokrater kan som inga andra göra en konst i att känna sig kränkta.

Hur går det med dina Rysslandsstudier förresten, tror du fortfarande att Ryssland är ett kommunistiskt landSkrattande
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Aikido
    Nayaa skrev 2015-08-12 07:07:02 följande:
    EnAnonumius: Hur ser du på din egen kränkthet? Förstår du hur löjlig den uppfattas av oss andra?
    Vilka oss? Tala för dig själv och blanda inte in påhittade andra.
  • ciann

Finns det plåster i andra färger överhuvudtaget?
    Finns det andra färger i Afrika, Kina, Indien mfl?
    Finns de att få tag på i de afroaffärer som säljer afrikanska hårvårdsprodukter mm?

Om det finns är det väl bara för apoteket att importera.
    Om det inte finns är det väl ett globalt problem för FN att ta ta i (obs ironi)

• Oerjan Lax
    familjenstyg skrev 2015-08-12 01:33:06 följande:

Eftersom jag inte kan sova:

En historia om hur det gick vid ett försök att lansera rasifierade plåster i USA: ( www.theatlantic.com/health/archive/2013/06/the-story-of-the-black-band-aid/276542/ )

Intressant. Så i USA - där 51% av befolkningen är svarta - så finns det obefintligt (eller för lågt för lönsamhet) kundunderlag för mörkare plåster.

Då är det som jag trott hela tiden - detta är en hobbyfråga för vänstern. Händer inte mycket mitt i sommaren, eh?
  • Oerjan Lax
    FDFMGA skrev 2015-08-12 08:07:54 följande:

Nu har jag inte detaljstuderat tråden men det är väl ni ständigt kränkta sverigedemokrater som gormar om rasism och detta efter att Gert inlett med att förklara att plåster numer är rasistiska.

För det första: obehagligt att du outar EnAnonumius politiska ställningstagande. Såvitt jag vet har hon inte nämnt det själv. Riktigt dålig stil.

För det andra: har du ens läst trådstarten? Gert såger ju att "en vänsterpartist anser att plåster är rasistiska". Ergo, inte SD:are.

För det tredje så skrev du någon bullshit om lättkränkthet. Åh vad du är rolig idag. Det vet väl minsta barn att vänstern har patent på att vara.
  • Oerjan Lax
    EnAnonumius skrev 2015-08-11 22:38:35 följande:

Tänk att sitta och läsa inläggen och ändå missa poängen fast det står skrivet i rubriken.

Ingen jävel i denna tråden har gått i taket för att man inte vill ha valmöjlighet. Kan du citera där någon säger att det är "fel med att ha valmöjlighet" med färg på plåster? 

Jag har suttit och läste denna tråden och det som är märkligt är att de enda som har suttit och hävdat att folk är emot valmöjligheter, är dem som medvetet sitter och anklagar andra för att vara emot valmöjligheter, bara för att man tycker det är löjligt att dra in om rasism när det handlar om något som en jävla litet plåster.

Det folk går i taket är att man kallar det för rasism bara för att man inte råkar ha alla XX antal olika nyanser av plåster. Att man måste till varje pris skylla på rasism/diskriminering  bara för att en minoritet råkar bli utelämnade. Möjligheten att "ingen tänkt på det" är inget som tydligen finns som alternativ och att det kan bara var av den enkla anledningen. Måste man se "rasism/diskriminering" i precis allting i dag?

För mig är att sitta och dra upp om plåster och dess färg och skyller på rasism lika löjligt som att gnälla och klaga på att det inte finns skyltar med kvinnliga figurer på vid övergångsställen, och sitta och dra det till sitt absurdum och hävda "könsdiskriminering". 

Snart kan man väl fan inte andas i Sverige utan att det är diskriminerande/rasism på ett eller annat sätt... 

Kan man inte lägga energi på något vettigare än att få precis allt i detta land att handla om rasism/diskriminering? Eller har dessa som letar efter rasism/diskriminering i minsta lilla sak för mycket fritid?

Applåd till dig. Har läst ditt inlägg flera gånger, så bra är det. Speciellt gillar jag :

"Det folk går i taket är att man kallar det för rasism bara för att man inte råkar ha alla XX antal olika nyanser av plåster. Att man måste till varje pris skylla på rasism/diskriminering... Möjligheten att "ingen tänkt på det" är inget som tydligen finns som alternativ... Måste man se "rasism/diskriminering" i precis allting i dag?"

Tyvärr finns det grupper som vill kapa debatten så bara de blir hörda, och tyvärr har de en agenda, ofta politisk sådan. Det finns det många bra exempel på.

Jag hade massa exempel och även exempel på liknande lobbifiering av liknande frågor där just diskriminering är på tapeten. Tyvärr försvann allt - FL verkar inte vara så kompatibelt med moderna plattor?
Svar på tråden Nu är plåster rasistiska!