• Gert

Nu är plåster rasistiska!

Svenska plåster är för ljusa och anklagas idag för rasism i ett inslag i statliga Sveriges Radio. Det är en vänsterpartist (go figure) som anklagar plåster för att vara rasistiska.

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=6228751

tinyurl.com/oq2vuww

Give ´em Hell!
  • Svar på tråden Nu är plåster rasistiska!
  • Oerjan Lax

Han och hans kompisar har försökt det där med mig också. Klumpigt och klantigt.

• EnAnonumius
    Oerjan Lax skrev 2015-08-12 10:02:56 följande:
    För det första: obehagligt att du outar EnAnonumius politiska ställningstagande. Såvitt jag vet har hon inte nämnt det själv. Riktigt dålig stil.
    För det andra: har du ens läst trådstarten? Gert såger ju att "en vänsterpartist anser att plåster är rasistiska". Ergo, inte SD:are.
    För det tredje så skrev du någon bullshit om lättkränkthet. Åh vad du är rolig idag. Det vet väl minsta barn att vänstern har patent på att vara.
    Tack..
    Det som är roligt är att han försöker outa mig till att tillhöra ett inte har för avsikt att rösta på alls.  Vilket jag har gått ut med i många trådar där även han med "FDFMGA" deltagit i..
    Jag har inte för avsikt att rösta på SD hur mycket "FDFMGA" försöker hävda att jag är en SD-are..

Jag har gått ut med min politiska åskådning i många trådar. Jag är libertarian i grunden..
    För att vara lite tydlig.. Jag är Libertarian med inslag av anarkism.
    Oerjan Lax skrev 2015-08-12 10:09:24 följande:
    Applåd till dig. Har läst ditt inlägg flera gånger, så bra är det. Speciellt gillar jag :

"Det folk går i taket är att man kallar det för rasism bara för att man inte råkar ha alla XX antal olika nyanser av plåster. Att man måste till varje pris skylla på rasism/diskriminering... Möjligheten att "ingen tänkt på det" är inget som tydligen finns som alternativ... Måste man se "rasism/diskriminering" i precis allting i dag?"

Tyvärr finns det grupper som vill kapa debatten så bara de blir hörda, och tyvärr har de en agenda, ofta politisk sådan. Det finns det många bra exempel på.

Jag hade massa exempel och även exempel på liknande lobbifiering av liknande frågor där just diskriminering är på tapeten. Tyvärr försvann allt - FL verkar inte vara så kompatibelt med moderna plattor?
    Tackar och bugar...

Dessa två inlägg jag har "citerat" fick mig att tänka på "EnArgBlatteTalar" ( Angry Foreigner på YT)
    han sa i en av sina vloggs att det är viktigare av vänsterfolket de s.k "goda människorna" att använda sig olika stämplar på folk, än att bemöta åsikten som framförs..

Jag har också märkt att FL och plattor inte går riktigt ihop alltid. Ibland så lyckas det och ibland så blir det pankaka.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Ego Lovers
    Oerjan Lax skrev 2015-08-12 11:52:05 följande:
    Längre ner i artikeln stod det ju att folk som skulle köpa dem var 12-15% av befolkningen och därför inte ansågs lönsamt? Har jag fel? Glöm inte att afro-amerikaner är en blandad grupp och oftast inte alls lika svarta som afrikaner.

Hursomhelst. Vi kan inte TVINGA fabriker att göra olika plåster för att några ita människor "lyft blicken" smile1.gif
    Och hur skulle lönsamheten se ut i Sverige?
  • tobbe01
    Nayaa skrev 2015-08-12 07:07:02 följande:

Tobbe01: Men i valet av olika plåster skulle antagligen dom flesta människorna välja hudfärgade plåster som är närmast sin egen hudton.

EnAnonumius: Hur ser du på din egen kränkthet? Förstår du hur löjlig den uppfattas av oss andra?

Så fort någon ska påpeka någonting som berör vithetsnormen eller patriarkatet så kommer 2000 OERHÖRT kränkta människor fram och skriker sig hesa. DET är för mig fullständigt obegripligt.

Dina två sista frågor är nästan komiska då du bör ställa dom till dig själv. Har du inget bättre för dig än att skrika över folk som kritiserar vithetsnormen? Har du för mycket fritid? Du har säkert redan suttit i hundratals sådana här trådar och lär sitta i hundratals fler.

Jo förmodligen, men det är ju bara för de svarta att säga till på Apoteket så tar man hem!? Tydligen så har ingen gjort det och vad det kan bero på vet inte jag men jag tror INTE det är för att svarta är hjälplösa och inte vågar utan väntar på att en extra kränkt(?) talesman ska dyka upp? Jag tror det beror på att detta är ett konstruerat I-lands/icke-problem!? Men jag kan ha fel.
  • Tilja
    tobbe01 skrev 2015-08-12 14:10:06 följande:
    Jo förmodligen, men det är ju bara för de svarta att säga till på Apoteket så tar man hem!? Tydligen så har ingen gjort det och vad det kan bero på vet inte jag men jag tror INTE det är för att svarta är hjälplösa och inte vågar utan väntar på att en extra kränkt(?) talesman ska dyka upp? Jag tror det beror på att detta är ett konstruerat I-lands/icke-problem!? Men jag kan ha fel.
    Det är det som är problemet - att personer som befinner sig utanför en norm ska behöva säga ifrån för att andra ska ta hänsyn till dem.
  • suziz

Ställer återigen denna frågan: Var exakt sägs det i inslaget att plåster är rasistiska?

• EnAnonumius
    EnAnonumius: Hur ser du på din egen kränkthet? Förstår du hur löjlig den uppfattas av oss andra?
    Oj är jag kränkt?  

Du vet alltså mer om mig, än vad jag vet om mig själv. 
    Förstår du hur löjlig den uppfattas av oss andra?
    Snacka om att använda sig av härskartekniken "vi(/oss)"-strategin över andra som deltar i tråden.

Vi -strategin - Härska genom språket. Genom en retorisk vinkling där ”jag” blir ”vi”/"oss" får man andra att förstå att de förväntas tycka likadant och följa ledaren.

Kan du inte låta andra människor får prata själva för vad de skall tycka?
    Eller är det dina kvalster du har på din kropp, som du hänvisar till med ditt "oss andra"?

• Embla twopointoh
    Tilja skrev 2015-08-12 10:41:40 följande:
    Gert skrev 2015-08-11 21:21:26 följande:
    Jag är mer intresserad av att höra din argument hur plåster kan vara rasistiska.

Att utgå endast från normen och kalla det för "hudfärg".
    Möjligheten att ingen reflekterat över färgen på plåstren, det verkar inte finnas i denna tankevärld. På sin höjd kan man kalla det tanklöst, men inte rasistiskt. Inte alla människor tänker konstant i termer som "rasifiering" och "vithetsnorm", utan att för den skull vara rasister. Du, liksom många andra, verkar ha fått om bakfoten vad den korrekta definitionen av "rasism" är. Slå upp det, vettja, och se att det inte är vänsterns/medias definition som är den rätta.
  • EnAnonumius
    Embla twopointoh skrev 2015-08-12 15:02:28 följande:
    Möjligheten att ingen reflekterat över färgen på plåstren, det verkar inte finnas i denna tankevärld. På sin höjd kan man kalla det tanklöst, men inte rasistiskt. Inte alla människor tänker konstant i termer som "rasifiering" och "vithetsnorm", utan att för den skull vara rasister. Du, liksom många andra, verkar ha fått om bakfoten vad den korrekta definitionen av "rasism" är. Slå upp det, vettja, och se att det inte är vänsterns/medias definition som är den rätta.
    {#emotions_dlg.flower}Skål

• suziz
    Embla twopointoh skrev 2015-08-12 15:02:28 följande:
    Jag har fortfarande inte hittat var i inslaget man överhuvudtaget påstår att det är rasistiskt. Jag kan förstås ha missat det men jag hörde inte något om rasism i inslaget. Ingen verkar kunna upplysa mig om detta heller...
Svar på tråden Nu är plåster rasistiska!