• Gert

Nu är plåster rasistiska!

Svenska plåster är för ljusa och anklagas idag för rasism i ett inslag i statliga Sveriges Radio. Det är en vänsterpartist (go figure) som anklagar plåster för att vara rasistiska.

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=6228751

tinyurl.com/oq2vuww

Give ´em Hell!
  • Svar på tråden Nu är plåster rasistiska!
  • Analysera mera
    EnAnonumius skrev 2015-08-12 12:45:22 följande:

SVP är ett parti som förtjänar att brinna i helvetet...

Det gör de redan, partiet nedlades i våras...
  • Embla twopointoh
    EnAnonumius skrev 2015-08-12 13:13:00 följande:
    Tack..
    Det som är roligt är att han försöker outa mig till att tillhöra ett inte har för avsikt att rösta på alls.  Vilket jag har gått ut med i många trådar där även han med "FDFMGA" deltagit i..
    Jag har inte för avsikt att rösta på SD hur mycket "FDFMGA" försöker hävda att jag är en SD-are..

Jag har gått ut med min politiska åskådning i många trådar. Jag är libertarian i grunden..
    För att vara lite tydlig.. Jag är Libertarian med inslag av anarkism.
    Oerjan Lax skrev 2015-08-12 10:09:24 följande:
    Applåd till dig. Har läst ditt inlägg flera gånger, så bra är det. Speciellt gillar jag :

"Det folk går i taket är att man kallar det för rasism bara för att man inte råkar ha alla XX antal olika nyanser av plåster. Att man måste till varje pris skylla på rasism/diskriminering... Möjligheten att "ingen tänkt på det" är inget som tydligen finns som alternativ... Måste man se "rasism/diskriminering" i precis allting i dag?"

Tyvärr finns det grupper som vill kapa debatten så bara de blir hörda, och tyvärr har de en agenda, ofta politisk sådan. Det finns det många bra exempel på.

Jag hade massa exempel och även exempel på liknande lobbifiering av liknande frågor där just diskriminering är på tapeten. Tyvärr försvann allt - FL verkar inte vara så kompatibelt med moderna plattor?
    Tackar och bugar...

Dessa två inlägg jag har "citerat" fick mig att tänka på "EnArgBlatteTalar" ( Angry Foreigner på YT)
    han sa i en av sina vloggs att det är viktigare av vänsterfolket de s.k "goda människorna" att använda sig olika stämplar på folk, än att bemöta åsikten som framförs..

Jag har också märkt att FL och plattor inte går riktigt ihop alltid. Ibland så lyckas det och ibland så blir det pankaka.

Det vet du väl, att om du inte håller med "de goda" så måste du per definition rösta på "de onda". Snacka om vi och dem-tänk. Klistrandet av negativa epitet är som du säger ett sätt att slippa bemöta meningsmotståndare på ett sakligt och respektfullt sätt, och ett sätt att bevisa för sig själv och andra varför man inte ska behöva lyssna på personen.. Om epitet sedan är sant eller falskt har mindre betydelse, intentionen att svartmåla en meningsmotståndare är ju uppnådd.

Jag är bedrövad över den otroligt låga argumentativa nivån som genomsyrar debatten i Sverige idag, inkluderat hos våra riksdagspolitiker och media. Saklighet, logik och fakta får stå tillbaka för subjektiva känslor och upplevelser.
  • Analysera mera
    EnAnonumius skrev 2015-08-12 13:13:00 följande:

Jag har inte för avsikt att rösta på SD, hur mycket än "FDFMGA" försöker hävda att jag är en SD:are...

Jag tror han menar att du beter dig som en, inte nödvändigtvis röstar på dem...
  • Aikido
    suziz skrev 2015-08-12 11:30:11 följande:
    Och just det kände jag visar på att man inte lyfter blicken och ser själva poängen.

Nu är detta mina reflektioner från en mycket vit synvinkel men poängen som jag ser det är ju inte att det absolut måste finnas plåster i alla nyanser, problemet är att ljushyade är norm vilket kan upplevas exkluderande för mörkhyade. Det är ingen som påstår att någon undviker att tillverka mörkare plåster för att man vill diskriminera mörkhyade. 

Sen är det såklart inte konstigt att ljushyade fortfarande är en norm i Sverige, eftersom vi som kommer härifrån är ljusa i huden. Men det är detta man vill komma åt, inte specifikt just att plåstren är det viktigaste frågan utan det är en liten droppe i havet. 
    Men detta att vissa aktivt verkar leta efter saker andra kan känna sig kränkta över har gått för långt. Skulle inte vara förvånande om någon lägger fram ett förslag på förbud mot glasögon för att inte blinda ska känna sig "exkluderade". Eller förbud mot att skor säljs i parform för att inte enbenta ska känna sig åsidosatta.
  • Tilja
    Embla twopointoh skrev 2015-08-12 15:02:28 följande:
    Möjligheten att ingen reflekterat över färgen på plåstren, det verkar inte finnas i denna tankevärld. På sin höjd kan man kalla det tanklöst, men inte rasistiskt. Inte alla människor tänker konstant i termer som "rasifiering" och "vithetsnorm", utan att för den skull vara rasister. Du, liksom många andra, verkar ha fått om bakfoten vad den korrekta definitionen av "rasism" är. Slå upp det, vettja, och se att det inte är vänsterns/medias definition som är den rätta.
    Jag slog upp det innan jag postade, så det är SAOBs definition jag utgår från. Vilken definition utgår du själv från?

Just som du säger att ingen har reflekterat över färgen är sådant som förstärker normen. Grejen är att man måste se hela bilden, man kan inte bara ta ut denna lilla del med plåstren och analysera den för sig, utan man måste se till alla företeelser som bygger upp normen.
  • Embla twopointoh
    suziz skrev 2015-08-12 15:10:09 följande:
    Jag har fortfarande inte hittat var i inslaget man överhuvudtaget påstår att det är rasistiskt. Jag kan förstås ha missat det men jag hörde inte något om rasism i inslaget. Ingen verkar kunna upplysa mig om detta heller...
    Det är personer i tråden som påstår det här med rasism, åt bägge håll.
  • Embla twopointoh
    Tilja skrev 2015-08-12 15:29:47 följande:
    Jag slog upp det innan jag postade, så det är SAOBs definition jag utgår från. Vilken definition utgår du själv från?

Just som du säger att ingen har reflekterat över färgen är sådant som förstärker normen. Grejen är att man måste se hela bilden, man kan inte bara ta ut denna lilla del med plåstren och analysera den för sig, utan man måste se till alla företeelser som bygger upp normen.
    Med ditt resonemang kvittar det vad man säger, för i princip allting kan tas som ett tecken på att det förstärker normen. Det har ingenting med att vi andra inte kan "se helheten" att göra, utan förmågan att tolka allting så att det passar din personliga uppfattning om världen.

Jag har ärligt talat väldigt svårt att förstå hur du kan applicera SAOLs definition av rasism på dessa plåster. Förklara gärna.
  • EnAnonumius
    Analysera mera skrev 2015-08-12 15:14:07 följande:
    Jag tror han menar att du beter dig som en, inte nödvändigtvis röstar på dem...
    Jag skiter högaktningsfullt i vad "han anser".. 

Men det jävla resonemanget så kan man ju hävda att "FDFMGA" BETER SIG som en alkoholist bara för att han säger att han gillar att ta sig ETT glas med alkohol i bland...

Det är samma korkade svartvita bedömning bakom som du sitter och anser att "FDFMGA" har gjort om mig.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Analysera mera
    EnAnonumius skrev 2015-08-12 15:57:41 följande:

Jag skiter högaktningsfullt i vad "han anser".. 

Men det jävla resonemanget så kan man ju hävda att "FDFMGA" BETER SIG som en alkoholist bara för att han säger att han gillar att ta sig ETT glas med alkohol i bland...

Det är samma korkade svartvita bedömning bakom som du sitter och anser att "FDFMGA" har gjort om mig.

Verkligen inte, du visade ju bl a offermentalitet och gnällde om "PK". Klassiska sverigedemokratsbeteenden... FDFMGA har alltid rätt.
  • EnAnonumius
    Analysera mera skrev 2015-08-12 16:12:21 följande:
    Verkligen inte, du visade ju bl a offermentalitet och gnällde om "PK". Klassiska sverigedemokratsbeteenden... FDFMGA har alltid rätt.
    Oj.. Vad fan har jag yttrat  något om "PK"..

Citera där jag har gnällt något om "PK". Notera att inläggs numret skall vara med, och ingen "qoute mining" får idkas, och bokstäverna skall ingå  också..  Kom inte dragandes med abstrakta omskrivningar, likt "det fattar man ju att du gnäller på PK här när du skriver så" och etc andra korkade omskrivningar. 

Nu kan du sitta och Analyser mera ,varför jag skriver på det sättet i följande  och sista stycket:
    Sedan när jag tittar på din posthistorik med nicket "Analysera mera" i denna tråden så är det märkligt att du enbart har bara svarat EN styck skribent: Mig..   Skall jag känna mig smickrad av att du är mycket sexuellt attraherad av mig på något sätt, och blir sexuellt tänd  av att enbart försöka gå i polemik med mig på noll bevisning? {#emotions_dlg.djavulsk}

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
Svar på tråden Nu är plåster rasistiska!