• Gert

Nu är plåster rasistiska!

Svenska plåster är för ljusa och anklagas idag för rasism i ett inslag i statliga Sveriges Radio. Det är en vänsterpartist (go figure) som anklagar plåster för att vara rasistiska.

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=6228751

tinyurl.com/oq2vuww

Give ´em Hell!
  • Svar på tråden Nu är plåster rasistiska!
  • Nayaa

Embla: Der ju också det enda som stått.

Ingen annan har påstått att det är rasistiskt.

• Embla twopointoh
    FDFMGA skrev 2015-08-12 19:08:25 följande:
    Är det?

De jag har sett har varit just röster från de lättkränktas förening som ironiserat över att man kan tycka att det är rasistiskt med en färg på hudfärgade plåster. Men jag uppfattar det som den gamla vanliga visan. Ungefär som Gert i ts skriver att en person i en SR-sändning påstår att plåster är rasistiska. Ett utmärkt exempel på att lättkränkta individer rotar runt så mycket i den egna naveln att de inte ens kan begripa vanlig enkel talad svenska.

Själv anser jag att det här är en bagatell, men om någon vill ha fler nyanser på hudfärgade plåster så vore det mig främmande att börja ynka mig och känna mig kränktSkrattande

Kan du ge exempel på personer som anser att sakernas nuvarande tillstånd på plåsterfronten i Sverige är ett exempel på rasism?
    Jag tycker också att färgen på plåster är en bagatell. Inte heller skulle jag känna mig det minsta kränkt om sortimentet skulle ökas (eller det bara skulle säljas bruna/Hello Kitty-plåster).

Det jag vänt mig emot, är att detta faktum -att det säljs beiga plåster- direkt ska tolkas som ett tecken på någon vithetsnorm, när det faktiskt kan finnas andra förklaringar på detta som inte har ett dugg med rasism/rasifiering/normer att göra.
  • EnAnonumius
    Embla twopointoh skrev 2015-08-12 19:24:26 följande:
    Jag tycker också att färgen på plåster är en bagatell. Inte heller skulle jag känna mig det minsta kränkt om sortimentet skulle ökas (eller det bara skulle säljas bruna/Hello Kitty-plåster).

Det jag vänt mig emot, är att detta faktum -att det säljs beiga plåster- direkt ska tolkas som ett tecken på någon vithetsnorm, när det faktiskt kan finnas andra förklaringar på detta som inte har ett dugg med rasism/rasifiering/normer att göra.
    Precis...

Allting måste inte handla om normer/rasism/rasifiering....

Man kan ju tycka att det hade varit lättare och smidigare lösning med att sluta med begia plåster och enbart ha transparenta och barnplåster.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • FDFMGA
    Embla twopointoh skrev 2015-08-12 19:24:26 följande:

Inte omöjligt, men kanske inte så sannolikt. Det troliga är väl att man valde en färg som inte skulle kontrastera allt för mycket mot hudfärgen på de tänkta användarna.

Tydligen uppfanns plåstret 1924 av Earle Dickson som jobbade på Johnson & Johnson som lanserade plåster genom att exponera dem på scouter.

Alltid lär man sig något nyttSolig

www.google.se/search&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0CAcQ_AUoAWoVChMIgY-j-YukxwIVZXByCh0jawpP&biw=1722&bih=711#imgrc=Sk5shg_BWbVxvM%3A

Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Embla twopointoh
    FDFMGA skrev 2015-08-12 19:45:07 följande:
    Inte omöjligt, men kanske inte så sannolikt. Det troliga är väl att man valde en färg som inte skulle kontrastera allt för mycket mot hudfärgen på de tänkta användarna.

Tydligen uppfanns plåstret 1924 av Earle Dickson som jobbade på Johnson & Johnson som lanserade plåster genom att exponera dem på scouter.

Alltid lär man sig något nyttSolig

www.google.se/search&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0CAcQ_AUoAWoVChMIgY-j-YukxwIVZXByCh0jawpP&biw=1722&bih=711#imgrc=Sk5shg_BWbVxvM%3A
    Att uppfinnarna i USA tänkte på hudfärg, förklarar ju faktiskt inte varför det idag nittio år senare säljs beigea plåster i Sverige. Man kan inte ta uppfinnarnas tanke och direkt applicera den på dagens tillverkare/återförsäljare. Det är orimligt, helt enkelt.
  • Oerjan Lax
    Embla twopointoh skrev 2015-08-12 17:40:39 följande:

Jo, att kalla någon för SD-anhängare är att klistra negativa epitet.

Dessutom försöker du göra samma sak med mig nu, du insinuerar att eftersom jag säger emot dig så visar jag att jag tar åt mig personligen, d.v.s. att det visar vad jag röstar på.

Det är precis sådant som gör att jag suckar över den låga argumentativa nivån, det visar min poäng på ett klart och tydligt sätt. I stället för att komma med sakliga, konkreta argument för sin ståndpunkt, börjas det med ad hominem. Lågt.

Håller med om i stort sett allt du skriver i varenda inlägg.
  • Embla twopointoh
    Oerjan Lax skrev 2015-08-12 20:14:34 följande:
    Håller med om i stort sett allt du skriver i varenda inlägg.
    Ja, visst är jag briljant? Flört
  • Oerjan Lax

[quote=75630828][quote-nick]FDFMGA skrev 2015-08-12 19:08:25 följande:[/quote]

Själv anser jag att det här är en bagatell, men om någon vill ha fler nyanser på hudfärgade plåster så vore det mig främmande att börja ynka mig och känna mig kränkt. [/quote]

...

Men sluta nu, bara sluta! DET FINNS INGEN som börjat ynka eller känna sig kränkt pga att någon eventuell person vill ha fler färger på plåster!

Och det VET du bannemig väl! Sluta ljug!

Gud hjälpe mig alltså! Alla vet att det är en ickefråga, en fullständigt löjlig ickefråga!

• Oerjan Lax

Förresten, vad säljs för plåster i afrikanska länder? Någon som vet?

• DVQ
    Gert skrev 2015-08-10 19:20:13 följande:

Svenska plåster är för ljusa och anklagas idag för rasism i ett inslag i statliga Sveriges Radio. Det är en vänsterpartist (go figure) som anklagar plåster för att vara rasistiska.

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=6228751

tinyurl.com/oq2vuww

Jag förstår att det måste vara hemskt att tänka sig plåster i olika nyanser. 

Hur gör vi nu? Att det behövs en terapigrupp är ju självklart efter att ha läst den här tråden. Men bör vi sikta högre? Starta ett 90-konto och hålla en insamling?

Kanske rent av en gala på tv4 för dem som vill fortsätta kalla beiga plåster för hudfärgade utan att någonsin behöva höra någon annan åsikt om det. 
Svar på tråden Nu är plåster rasistiska!