• Gert

Nu är plåster rasistiska!

Svenska plåster är för ljusa och anklagas idag för rasism i ett inslag i statliga Sveriges Radio. Det är en vänsterpartist (go figure) som anklagar plåster för att vara rasistiska.

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=6228751

tinyurl.com/oq2vuww

Give ´em Hell!
  • Svar på tråden Nu är plåster rasistiska!
  • Analysera mera
    Bammen skrev 2015-08-13 00:21:38 följande:

Vad jag har förstått så är det en mörkhyad som är kränkt över att "hudfärgade" plåster comes in beige? 

Förvånar mig över att inte afrosvenskarna grabbat tag i detta innan. Känns som nåt för dom. 

Och sverigedemokraten blir kränkt över att den mörkhyade personen överhuvudtaget får komma till tals.
  • Bammen
    Analysera mera skrev 2015-08-13 00:28:10 följande:
    Och sverigedemokraten blir kränkt över att den mörkhyade personen överhuvudtaget får komma till tals.
    Och? Det är väl fortfarande den mörkhyade som blev kränkt först?

Av ett jävla ickeproblem. Folk blir mördade till höger och vänster, men den där jävla muppen har mage att gnälla om plåster som inte matchar hennes hudfärg?

Äckligt jävla beteende!!!
  • Analysera mera
    Bammen skrev 2015-08-13 00:31:51 följande:

Och? Det är väl fortfarande den mörkhyade som blev kränkt först?

Av ett jävla ickeproblem. Folk blir mördade till höger och vänster, men den där jävla muppen har mage att gnälla om plåster som inte matchar hennes hudfärg?

Äckligt jävla beteende!!!

Din kränkthet tyder på dåligt beteende.
  • Bammen
    Analysera mera skrev 2015-08-13 00:43:41 följande:
    Din kränkthet tyder på dåligt beteende.
    Nej Catta, mitt beteende tyder på en uppgivenhet för sånt här trams. 
  • tobbe01
    Bammen skrev 2015-08-13 00:03:13 följande:

Kan vi snälla återgå till ämnet?
    Plåster i Sverige är rasistiska pga sin beigea färg. Cool

Only in Sweden.

Fast egentligen så är det väl för att de kallas "hudfärgade" HUGA vilken skymf för alla som inte har plåsterfärgad hud..
  • suziz
    Bammen skrev 2015-08-13 00:03:13 följande:

Kan vi snälla återgå till ämnet?
    Plåster i Sverige är rasistiska pga sin beigea färg. Cool

Only in Sweden. 

Jag har tidigare i tråden försökt få svar på när i inslaget man påstår att plåster är rasistiska. Det verkar inte som om de gör det överhuvudtaget utan det är Gerts påstående i trådstarten som tydligen ska gälla och inte det som verkligen sägs i inslaget...

Återigen så är det inte plåstrets färg som är problemet. Många mörkhyade känner sig exkluderade på grund av sin hudfärg även om vita inte är medveten om och förstår varför. Tror inte man kan förstå detta om man inte är mörkhyad faktiskt, jag vet att jag har svårt att förstå men för den saken skull kan jag ju inte vara förringa och förlöjliga deras upplevelse eller hur? 

Det är naturligtvis mycket annat som påverkar känslan av exkluderande så plåstren i sig är ju en löjlig sak men om man ser till helheten så blir det en ju en liten del av det stora problemet som är vad man egentligen vill förändra. Få folk medvetna om detta och jobba för att alla ska inkluderas men det är såklart andra grupper också som är exkluderade, inte medvetet men för att man helt enkelt inte tänker på det.
  • FDFMGA
    suziz skrev 2015-08-13 07:38:05 följande:
    Jag har tidigare i tråden försökt få svar på när i inslaget man påstår att plåster är rasistiska. Det verkar inte som om de gör det överhuvudtaget utan det är Gerts påstående i trådstarten som tydligen ska gälla och inte det som verkligen sägs i inslaget...

Återigen så är det inte plåstrets färg som är problemet. Många mörkhyade känner sig exkluderade på grund av sin hudfärg även om vita inte är medveten om och förstår varför. Tror inte man kan förstå detta om man inte är mörkhyad faktiskt, jag vet att jag har svårt att förstå men för den saken skull kan jag ju inte vara förringa och förlöjliga deras upplevelse eller hur? 

Det är naturligtvis mycket annat som påverkar känslan av exkluderande så plåstren i sig är ju en löjlig sak men om man ser till helheten så blir det en ju en liten del av det stora problemet som är vad man egentligen vill förändra. Få folk medvetna om detta och jobba för att alla ska inkluderas men det är såklart andra grupper också som är exkluderade, inte medvetet men för att man helt enkelt inte tänker på det.
    Vad som är korrekt eller inte spelar ingen roll för det här gnällgänget - det primära är att de får gnälla.

Egentligen är det ofattbart att vuxna människor kan uppröras över att apoteket kommer att saluföra hudfärgade plåster i flera nyanser
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Michael 310
    FDFMGA skrev 2015-08-13 08:21:57 följande:
    Vad som är korrekt eller inte spelar ingen roll för det här gnällgänget - det primära är att de får gnälla.

Egentligen är det ofattbart att vuxna människor kan uppröras över att apoteket kommer att saluföra hudfärgade plåster i flera nyanser
    Tror det som många stör sig på är att en sån liten skitsak får så stor uppmärksamhet. Det är väl jättebra om nu apoteken säljer plåster i alla färger folk kan tänkas vilja ha. Men tycker inte att det är något som bör tas upp på nyheterna, finns viktigare saker som hör hemma där..
  • EnAnonumius
    Michael 310 skrev 2015-08-13 12:31:08 följande:
    Tror det som många stör sig på är att en sån liten skitsak får så stor uppmärksamhet. Det är väl jättebra om nu apoteken säljer plåster i alla färger folk kan tänkas vilja ha. Men tycker inte att det är något som bör tas upp på nyheterna, finns viktigare saker som hör hemma där..
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • FDFMGA
    Michael 310 skrev 2015-08-13 12:31:08 följande:

Ja, det är snudd på ofattbart att Gertgänget ställer till ett sånt spektakel för en sådan skitsak.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
Svar på tråden Nu är plåster rasistiska!