suziz skrev 2015-08-13 07:38:05 följande:
Jag har tidigare i tråden försökt få svar på när i inslaget man påstår att plåster är rasistiska. Det verkar inte som om de gör det överhuvudtaget utan det är Gerts påstående i trådstarten som tydligen ska gälla och inte det som verkligen sägs i inslaget...
Återigen så är det inte plåstrets färg som är problemet. Många mörkhyade känner sig exkluderade på grund av sin hudfärg även om vita inte är medveten om och förstår varför. Tror inte man kan förstå detta om man inte är mörkhyad faktiskt, jag vet att jag har svårt att förstå men för den saken skull kan jag ju inte vara förringa och förlöjliga deras upplevelse eller hur?
Det är naturligtvis mycket annat som påverkar känslan av exkluderande så plåstren i sig är ju en löjlig sak men om man ser till helheten så blir det en ju en liten del av det stora problemet som är vad man egentligen vill förändra. Få folk medvetna om detta och jobba för att alla ska inkluderas men det är såklart andra grupper också som är exkluderade, inte medvetet men för att man helt enkelt inte tänker på det.
Vad som är korrekt eller inte spelar ingen roll för det här gnällgänget - det primära är att de får gnälla.
Egentligen är det ofattbart att vuxna människor kan uppröras över att apoteket kommer att saluföra hudfärgade plåster i flera nyanser