• Gert

Nu är plåster rasistiska!

Svenska plåster är för ljusa och anklagas idag för rasism i ett inslag i statliga Sveriges Radio. Det är en vänsterpartist (go figure) som anklagar plåster för att vara rasistiska.

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=6228751

tinyurl.com/oq2vuww

Give ´em Hell!
  • Svar på tråden Nu är plåster rasistiska!
  • FDFMGA
    Bammen skrev 2015-08-14 23:33:33 följande:
    Veckans berikning= 3 döda människor. 

Älska Sverige. eller hur var det nu?
    Tre döda, det dör långt fler i Sverige varje vecka.

Dessutom hjälper det inte med plåster på döda människor och det alldeles oavsett nyans på plåstret.

Jag skulle gissa att du helt missförstått plåsters funktion, de kan säkert stilla blodflöde i viss mån och se till att ett sår förblir någotsånär fritt från bakterier, men inte återuppväcka döda.

Du glömde förresten att förklara vad piraya är, eftersom du nu kallade mig piraya så vill jag gärna ha en översättning från SD-klanspråk till svenska. Skrattande

Ja, herregud. SD-klanen måste vara nära nog omöjlig att integrera med den svenska kulturen.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA
    Oerjan Lax skrev 2015-08-15 02:59:56 följande:
    Det är bra, flagga stolt, fortsätt kalla alla precis vem som helst för SD-anhang.
    MMM, that's good debate!

Måste vara jobbigt att vara vänster idag när man ser sin värld falla till spillror, MBL försvinna, kollektivavtal luckras upp, polacker och ryssar ta över svenska jobben.... Arbetstid och semesterveckor ligger kvar på samma nivp sen tidigt sjuttiotal... Medan fransktalande länder mfl har 35- timmarsvecka sen 20 år tillbaks.

Där finns det mycket att göra, flaggan. Du kan vara till nytta du med. *klappar på ryggen*
    Hm, mycket skrik för lite ull, sa sverigedemokraten - klippte grisen.

Tja, nu tycks ni ha retirerat från det stora nationella plåsterslaget för att i stället skrika om pirayor, berikning, polacker, ryssar och kortare arbetsvecka.

Tror ni skulle få mer uträttat om ni förmådde vara stringenta och behålla fokus. Ett första steg skulle kunna vara att kolla trådens ämne, då skulle det kunna bli mindre skrik och kanske några grisfärgade plåster över till den sårade självkänslanSolig
  • Embla twopointoh
    FDFMGA skrev 2015-08-15 13:47:25 följande:
    Hm, mycket skrik för lite ull, sa sverigedemokraten - klippte grisen.

Tja, nu tycks ni ha retirerat från det stora nationella plåsterslaget för att i stället skrika om pirayor, berikning, polacker, ryssar och kortare arbetsvecka.

Tror ni skulle få mer uträttat om ni förmådde vara stringenta och behålla fokus. Ett första steg skulle kunna vara att kolla trådens ämne, då skulle det kunna bli mindre skrik och kanske några grisfärgade plåster över till den sårade självkänslanSolig
    Stringens, säger du? Det finns inte ett enda av dina egna inlägg som är detta. Att klistra epitet på folk av den enda anledningen att de säger emot dig, det är snarare motsatsen. Det myllrar av logiska felslut i dina inlägg, ad hominem är väl det du använder dig mest av. Förvånas inte att folk slutar diskutera med dig när du inte för en saklig, konstruktiv diskussion. Du får så gärna tro att det beror på din lysande argumentation om det får sig att känna dig bättre.
  • Smarthuvud

Jag har endast Hello Kitty-plåster här hemma, och de matchar garanterat inte min hudfärg.

Nu har jag inte lyssnat på radio-klippet, eller läst artiklarna om det, men jag kan anta att problemet ligger i att man har en färg som man kallar hudfärgat, vilket kan uppfattas som en kränkning mot de med annan hudfärg? Man kan väl kalla dem fulfärgade, för det är ju banne mig ingen fin färg på plåster.

Jag tycker att man kan anpassa sig..Är det så att folk verkligen tar illa vid sig av detta, så kan man ju ändra det. Det är väl viktigare att folk trivs och mår bra, än att vi får ha en skitful färg som vi prompt ska kalla för hudfärgad?

• FDFMGA
    Embla twopointoh skrev 2015-08-15 14:00:16 följande:
    Stringens, säger du? Det finns inte ett enda av dina egna inlägg som är detta. Att klistra epitet på folk av den enda anledningen att de säger emot dig, det är snarare motsatsen. Det myllrar av logiska felslut i dina inlägg, ad hominem är väl det du använder dig mest av. Förvånas inte att folk slutar diskutera med dig när du inte för en saklig, konstruktiv diskussion. Du får så gärna tro att det beror på din lysande argumentation om det får sig att känna dig bättre.
    Det verkar gå mode i allt utom möjligen olikfärgade plåsterSkrattande

Numer kan man nästan inte diskutera med en SD-kramare utan att "ad hominen"-omnämnandena står som spön i backen och detta inte sällan tillsammans med påståenden om oxymoroner.
    .

Det var liksom bättre förr då var det bara varianten "detta är mitt sista inlägg" som plåster på såren för att folk inte tröstar den upprörda SD-kramaren.  Alltså som i ditt inlägg här nedan.

För att återgå till trådens ämne så har alltså Gert lyssnat till en radiointervju med en person som anser att apoteket borde ha hudfärgade plåster i olika nyanser. Detta omtolkas av Gert till att nu är till och med plåstren rasistiska i pk-landet Sverige. Därefter tillstöter Gertgänget för att få peka finger och få skratta åt galenskaperna.

Slutligen blir det ett liv och kiv så det står härliga till när Gertversionen av apoteksplåstrens påstådda rasism ifrågasätts.

Och det är enligt min uppfattning ur det sistnämnda perspektivet man ska tolka pirayorna, polackerna och ryssarna med mera som dyker upp här i trådslutet, en SD-kramare i affekt brukar tappa fotfästet.
    Embla twopointoh skrev 2015-08-12 23:39:14 följande:
    Det har inget med denna tråd att göra. Jag tänker inte veckla in mig mer i någon OT-diskussion, speciellt inte med någon som tycker att ad hominem är en bra argumentationsmetod.

Därför avslutar jag detta nu.
    Sensmoralen i den här tråden är väl att det inte är så lyckat att försöka retas med andra om man är så oerhört lättstött som SD-kramare nästan undantagslöst är. Dessutom har det sina fördelar om man vill vara stringent att försöka förstå vad något handlar om innan man påstår att "Nu är plåster rasistiska!"
  • FDFMGA
    Oerjan Lax skrev 2015-08-15 14:19:09 följande:
    Tsk, tsk. Vilket fördjävligt svek mot de bestialiskt mördade! Jämföra folk som dör oga ålder eller långvarig sjukdom, med några mitt i livet, som skulle köpa saker till hemmet, mördade i kallt blod av en man som inte ens skulle befinna sig på vår sida om kontinenten!
    Inte då.

Jag tycker snarare att SD-krämaren är oerhört osmaklig när hen försöker göra propaganda av "berikade personer" i en tråd som handlar om olika färger på plåster.

Då är det likmaskvarning, anser jag.
  • Embla twopointoh
    FDFMGA skrev 2015-08-15 14:35:08 följande:
    Det verkar gå mode i allt utom möjligen olikfärgade plåsterSkrattande

Numer kan man nästan inte diskutera med en SD-kramare utan att "ad hominen"-omnämnandena står som spön i backen och detta inte sällan tillsammans med påståenden om oxymoroner.
    .

Det var liksom bättre förr då var det bara varianten "detta är mitt sista inlägg" som plåster på såren för att folk inte tröstar den upprörda SD-kramaren.  Alltså som i ditt inlägg här nedan.

För att återgå till trådens ämne så har alltså Gert lyssnat till en radiointervju med en person som anser att apoteket borde ha hudfärgade plåster i olika nyanser. Detta omtolkas av Gert till att nu är till och med plåstren rasistiska i pk-landet Sverige. Därefter tillstöter Gertgänget för att få peka finger och få skratta åt galenskaperna.

Slutligen blir det ett liv och kiv så det står härliga till när Gertversionen av apoteksplåstrens påstådda rasism ifrågasätts.

Och det är enligt min uppfattning ur det sistnämnda perspektivet man ska tolka pirayorna, polackerna och ryssarna med mera som dyker upp här i trådslutet, en SD-kramare i affekt brukar tappa fotfästet.
    Embla twopointoh skrev 2015-08-12 23:39:14 följande:
    Det har inget med denna tråd att göra. Jag tänker inte veckla in mig mer i någon OT-diskussion, speciellt inte med någon som tycker att ad hominem är en bra argumentationsmetod.

Därför avslutar jag detta nu.
    Sensmoralen i den här tråden är väl att det inte är så lyckat att försöka retas med andra om man är så oerhört lättstött som SD-kramare nästan undantagslöst är. Dessutom har det sina fördelar om man vill vara stringent att försöka förstå vad något handlar om innan man påstår att "Nu är plåster rasistiska!"
    Det var mitt sista inlägg i diskussionen med "Analysera mera". Inte mitt sista inlägg i tråden.

Det är Gert som i sin trådstart talar om rasistiska plåster, samt någon/-ra andra i tråden. Dock inte alla de du försöker brännmärka som SD:are, det är påhitt från din sida.

Och detta är mitt sista inlägg i diskussionen med dig. Inte nödvändigtvis i tråden.
  • FDFMGA
    Embla twopointoh skrev 2015-08-15 17:52:25 följande:
    Det var mitt sista inlägg i diskussionen med "Analysera mera". Inte mitt sista inlägg i tråden.

Det är Gert som i sin trådstart talar om rasistiska plåster, samt någon/-ra andra i tråden. Dock inte alla de du försöker brännmärka som SD:are, det är påhitt från din sida.

Och detta är mitt sista inlägg i diskussionen med dig. Inte nödvändigtvis i tråden.
    Det ska bli kul att se om du kan hålla detta löfte. I normalfallet brukar det inte ta lång stund innan SD-kramaren är tillbaka igen med ett absolut sista inlägg och därefter ett absolut, absolut sista inlägg.

Min uppfattning är att SD-kramarna har så många varianter av detta är mitt sista inlägg att om apoteket hade lika många nyanser på plåster så skulle gnället från SD låta värre än en ljudbang.

Psykologin bakom behovet av att markera med "detta är mitt absolut sista inlägg" tolkar jag som tillhörig diskussionsarsenalen du är dum, så jag menar nog att "detta är mitt sista inlägg", "du är bara PK" eller "Du är som en piraya" hör till samma genre i SD-krämarnas gnällrepertoar.

Eller vad säger duFlört
  • Maria 434

Tänk...jag hade ingen aning om att plåster kunde vara rasistiska.

Vilken färg ett plåster har är för mig skitsamma så länge de fyller sin funktion. Förstår inte diskussionen alls. I tex Malaysia och Thailand är plåster ljusbeige och ingen där ser det som nåt rasistiskt.

Svar på tråden Nu är plåster rasistiska!