• Svar på tråden Majbebisar 2016
  • Jag är bara jag
    MakeitHappen skrev 2015-11-09 15:38:36 följande:
    Ussh kan inte va kul detta!! då förstår jag att du tvivlar. men har ni fått reda på varför ni fått missfall? detta är min tredje graviditet men första barnet så har haft två missfall innan. Fick ta spruta o kolla så min sköldkörtel fungerade som den skulle o det gjorde den ej så var antagligen därför jag fick missfall sa min BM..
    Det första MA:t berodde väl på dålig äggkvalitet-egna ägg. De tidiga missfallen-vet ej exakt hur många- likaså. MA:t nu tror jag personligen berodde på för låg dos Prednisolon. Ökade nämligen dosen lite och det har ju hittills gått mycket längre tid än då. Kan vara slump också, men tveksamt eftersom "föräldrarna" är 22 resp. 24 år bara.

Du har ju själv en historik då-usch att folk ska drabbas av flera m.f.   Men 2 räknas "normalt" och man får sällan ens hjälp efter 3 här i Sverige så det är tur ändå att 3 är så ovanligt. Du tar Levaxin antar jag då? Gör jag också sen  7,5 år. Låg dock jättebra i tsh sist,bara 0,96 vilket är perfekt. Alltid nåt! Glad
  • Ananass
    anas998 skrev 2015-11-09 15:51:58 följande:

Tjejer, nu håller jag nog på att bli galen!

Jag ska på ul på torsdag v.13(12+0) och jag mår hur bra som helst klart en del grav symtom men inte värsta illamåendet eller så. Min mamma berättade att hon mått hur bra som helst med oss 3 syskon. Men jag håller på att bli galen nu! Jag kan inte släppa tanken på att de kommer säga att bebisen är död på torsdag :( men ma är ganska ovanligt va? Oftast kommer det väl ut av sig själv isf även om inte direkt..? Åh Gud jag blir helt tokig. Hur känner nu andra er? Är ni oroliga?

Känner igen mig mycket väl, är också grymt orolig just över MA, trots att jag fortfarande mår illa och kräker nästan varje dag, (är i v.12+4). Känner mig inte gravid, ska få lyssna på hjärtljud den 26/11 men innan dess kommer jag nog fortsätta att vara orolig och inte riktigt tro på att jag är gravid!
  • anas998

Usch alltså det är hemskt att man ska behöva oroa sig så mkt... Jag har fart ett tidigt ul för att jag tidigt i graviditeten haft blödningar men bm sa att det var lugnt för det var gammalt blod och det har inte kommit nåt på flera veckor och att jag har gravidsymtom. Hemskt att man ska behöva oroa sig till vecka 18-20 annars.
    Men vad mysigt att få lyssna på hjärtat <3

• Acamilla
    MakeitHappen skrev 2015-11-09 15:44:25 följande:
    haha ja såklart katt måste vi ha :D  japp jag har växt upp med katt och även han.. så men har inte velat ha i lägenhetne här när den inte kunnat gå ut... så nu ska vi banne mig skaffa en :D
    åh mysigt :D

Ja men dåså :D ja toa är bra att ha nära... nu fråga sambon igår om vi skulle ha sovrummet uppe men jag sa att kan vi inte ha sovrummet nere tills maj .. jag behöver kissa :p haha sen kan vi flytta upp.. det höll han med om att så kan vi göra.. så får se hur vi gör nu när vi flyttar in grejjerna :)
    Jag håller helt med dig, katter ska helst ha möjlighet till att gå ut. Men sen verkligen avskyr jag kattlåda med :D

Haha, tajmat! Ni verkar vara överens om allt :D katter och sovrumsplacering!
  • nonameleft
    Jag är bara jag skrev 2015-11-09 14:30:06 följande:

Vad snäll du är!    Om man passerat 38-39 får man bekosta IVF privat och jag var precis på gränsen när vi började för drygt 7,5 år sen. Eftersom IVF:erna inte gick bra och jag passerade 42 som är gränsen även privat övergick vi till ED. Det är inte tillåtet i Sverige så vi har åkt till Tjeckien. De gick inte heller bra. 4 ggr inte gravid och nu i maj gravid, men MA med tvillingar. Så denna bebbe är extremt efterlängtad!   

Hade ingen aning om att Frankrike var så generös vad gäller IVF! Det besparar mycket elände hos folk det.

Ja, Frankrike är är verkligen toppen för de som vill bli gravida, för de som redan är gravida (3 obligatoriska och helt kostnadsfria UL, kostnadsfria gyn/BM-besök varje månad från vecka 12 och rent allmänt bättre sjukvård). Du stannar dessutom alltid minst 3 nätter på BB så att de kan se att mamma och barn mår bra, att amning kommer igång etc Själv råkade jag ut för förlossningsdepression när jag fick min son. Sjukhuset skickade genast in en psykiatriker när de märkte att jag inte mådde bra. När jag sen var mammaledig kom motsvarande BVC på hembesök och ringde mig typ en gång i veckan för att se hur JAG mådde. Jag fick även tilldelad mig en mamma/barn-psykolog som jag fick prata med en gång i veckan, senare varannan vecka och till slut en gång i månaden tills jag var helt på banan igen. Bättre vård kunde jag inte ha önskat mig.

Däremot är de inte alls generösa med betald barnledighet. 4 månader varav en månad måste tas innan BF. Har du inte råd att vara barnledig utan ersättning får du glatt lämna din bebis på dagis eller dagmamma vid 3 månaders ålder. De som kan lämnar dock till mor- och farföräldrar. Franska barn har ofta nästan lika stark anknytning till sina mor- och farföräldrar som till mamma och pappa. Helt annan kultur här med andra ord.
  • Alice i Underlandet
    Jag är bara jag skrev 2015-11-09 15:37:29 följande:

Ingen mening läsa sig till saker när man ändå inte vet om man faktiskt är gravid. Dessutom kan värk lika gärna vara missfall... Enligt F.l är vi inte ens i trimester 2 än,ingen aning när den börjar enligt dom.

Tyckte det stod att ni båda var i v 14 vilket är trimester 2 enligt BVC o 1177..

Nu är ju jag lite mer positivt inställd o hoppas ju självklart på det bästa utfallet..
  • Krickelin med Naemi
    Cherryay skrev 2015-11-08 22:13:52 följande:

Första gången jag stöter på någon som känner till namnet Naemi, coolt! (Var inne på din sida o läste att din äldsta dotter heter det) Jag hade det som alternativ när min äldsta dotter föddes 2005 men hon blev en Tindra istället, däremot sparade jag namnet och nu i maj i år när andra dottern föddes fick hon heta Naemi :D

Kul! Ja det är inte vanligt . Min pappas mormor hette det OCH dotterns farfars mormor oxå haha. Så det var givet.
  • Jag är bara jag
    Alice i Underlandet skrev 2015-11-09 20:29:22 följande:
    Tyckte det stod att ni båda var i v 14 vilket är trimester 2 enligt BVC o 1177..
    Nu är ju jag lite mer positivt inställd o hoppas ju självklart på det bästa utfallet..
    Inte enligt F.l dock. Haft väldig molvärk ikväll-kan det vara normalt det? Vi pratar nästan ont,i vart fall så man vill sitta ner.
  • Alice i Underlandet
    Jag är bara jag skrev 2015-11-09 21:14:42 följande:

Inte enligt F.l dock. Haft väldig molvärk ikväll-kan det vara normalt det? Vi pratar nästan ont,i vart fall så man vill sitta ner.

1177 är ju sjukvårdens egna sida, trimester 2 börjar v 13.

Jag har som kraftig mensvärk av o till hela dagen, samma med första sonen. Det växer ju ganska fort just nu..

O när jag nyser o står rak hugger det i hela magen så jag har blivit snabb på att vika mig.

Vi såg en frisk liten krabat i magen förra veckan.
  • knasigknapp

Hej alla! 

Nu tänkte jag också våga mig in i gemenskapen. Har följt er på håll ett tag, men har inte haft internet på ett par veckor så det har inte varit så himla intensivt läsande här. Grattis till alla bebisar och alla lyckade KUBtest. Är sjukt avundsjuk på er som gjort det! Själv får jag vänta till vecka 51 innan UL. Har funderat på privat UL, men att åka så många mil för det känns drygt. 

Är gravid med första barnet och är idag i vecka 13+5. Mamma har sagt att det ska vara sjukt svårt för mig att bli gravid eftersom det blev så svårt för henne när hon närmade sig 30 och jag är 31 nu, men det tog sig på andra ordentliga försöket. Första försöket blev ett tidigt missfall. Jag har mått alldeles förträffligt hela vägen (några få illamåendedagar och några trötta kvällar bara) och tycker att det känns alldeles för enkelt och därför är jag till och från bombsäker på att något är galet. Min BM tycker att jag ska lita på att kroppen gör sitt och bara hänga med. Eh. Enkelt. Not. 

Hur ser det ut med facebookgrupper? Tycker mig ha sett att det finns några olika som är hemliga, men hittar inte hur man kommer åt dem nu? 

Svar på tråden Majbebisar 2016