Jag är bara jag skrev 2015-11-09 14:30:06 följande:
Vad snäll du är! Om man passerat 38-39 får man bekosta IVF privat och jag var precis på gränsen när vi började för drygt 7,5 år sen. Eftersom IVF:erna inte gick bra och jag passerade 42 som är gränsen även privat övergick vi till ED. Det är inte tillåtet i Sverige så vi har åkt till Tjeckien. De gick inte heller bra. 4 ggr inte gravid och nu i maj gravid, men MA med tvillingar. Så denna bebbe är extremt efterlängtad!
Hade ingen aning om att Frankrike var så generös vad gäller IVF! Det besparar mycket elände hos folk det.
Ja, Frankrike är är verkligen toppen för de som vill bli gravida, för de som redan är gravida (3 obligatoriska och helt kostnadsfria UL, kostnadsfria gyn/BM-besök varje månad från vecka 12 och rent allmänt bättre sjukvård). Du stannar dessutom alltid minst 3 nätter på BB så att de kan se att mamma och barn mår bra, att amning kommer igång etc

Själv råkade jag ut för förlossningsdepression när jag fick min son. Sjukhuset skickade genast in en psykiatriker när de märkte att jag inte mådde bra. När jag sen var mammaledig kom motsvarande BVC på hembesök och ringde mig typ en gång i veckan för att se hur JAG mådde. Jag fick även tilldelad mig en mamma/barn-psykolog som jag fick prata med en gång i veckan, senare varannan vecka och till slut en gång i månaden tills jag var helt på banan igen. Bättre vård kunde jag inte ha önskat mig.
Däremot är de inte alls generösa med betald barnledighet. 4 månader varav en månad måste tas innan BF. Har du inte råd att vara barnledig utan ersättning får du glatt lämna din bebis på dagis eller dagmamma vid 3 månaders ålder. De som kan lämnar dock till mor- och farföräldrar. Franska barn har ofta nästan lika stark anknytning till sina mor- och farföräldrar som till mamma och pappa. Helt annan kultur här med andra ord.