• Anonym (TS)

Funderar du på att rösta på SD? Läs det här!

Jag måste erkänna att jag tyckt att SD har haft sina poänger i att vi måste diskutera minskad invandring pga av kostnaden och svårigheter med integration. Men SD:s reaktion i spåren av flyktingkatastrofen i Europa har fått mig att inse att SD-toppen trots sina fina ord om att "hjälpa på plats" och värna om "svenskheten" bara är vidriga människor som inte har ett uns av medmänsklighet. 

Jag läste texten nedan i DN (har förkortat den) och kollade upp det hon skriver, allt stämmer och ALDRIG kommer igen överväga att rösta på SD! De visar sin rätt sida i hur de talar om utsatta människor. 

"I krisens spår fullkomligt väller hatet fram i och runt Sverigedemokraterna. När bilden på den drunknade treåringen Alan Kurdi, uppspolad med ansiktet ner i sanden, blev en världsnyhet vinklade den SD-kopplade hatsajten Avpixlat det till att pojkens öde berodde på att hans pappa bara var ute efter "ett nytt vitt leende" i Sverige. Detta efter att pappans syster berättat att tänderna dragits ut under IS-tortyr. 
    Joachim Hägg, gruppledare för SD på Lidingö, jämför på Twitter tyskarnas varma välkommnande av flyktingarna som nu anländer med österrikarnas välkommnande av nazister vid Hitlers annektering 1938. 
    Men den so mtror att hatet bara syns i partiets utkanter tror fel. Bland annat sprider riksdagsledamoten Kent Ekeroth på Twitter budskapet att människors flykt enbart är muslimers sätt att invandera Europa. När han blir ifrågasatt svarar han: "Flyr? De kommer ju fr säkra länder. Väl medvetna om att de tar sig t Sve för att leva på välfärden. Ni e lättlurade." 
    Dag ut och dag in misstänkliggörs och förlöjligas de män, kvinnor och barn som flyr. 
    Att argumentera för minskad invandring är i sig inte främlingsfientligt. Men att raljera och hetsa mot flyktingar är det definitivt. SD kan tala om sin nya image och påstådda nolltolerans. Men i kriser samlas vi - och i SD är det runt främlingsfientligheten." 

Amanda Björkman - ledarskribent på DN

• Svar på tråden Funderar du på att rösta på SD? Läs det här!
  • Anonym (inte bestämt mig)
    todo nada skrev 2015-09-11 14:15:45 följande:
    Du vet om att en vuxen ensamkommande flykting i eget boende (den kategori som får högsta summan individuellt) får 71:-/dag, som ska täcka mat, förbrukningsvaror, medicin, sjukvård, etc etc..

Sååå... Bättre förmåner säger du.. Hur tänker du då? Tycker du 71kr om dagen är mycket?
    nej jag tycker ingenting särskilt om vad de får eller inte, för jag vet inte vad de får.

Jag bara förklarade vad jag trodde att duke menade eftersom Smecker frågade om ifall terrorister kommer till Sverige pga förmånerna

har fattat det som, att duke menade, att "förmånerna" är sämre i andra länder än i Sverige för flyktingarna. Men jag har inte kollat upp saken, har ingen aning om vad de får för "förmåner".
  • todo nada
    Anonym (inte bestämt mig) skrev 2015-09-11 14:37:39 följande:

nej jag tycker ingenting särskilt om vad de får eller inte, för jag vet inte vad de får.

Jag bara förklarade vad jag trodde att duke menade eftersom Smecker frågade om ifall terrorister kommer till Sverige pga förmånerna

har fattat det som, att duke menade, att "förmånerna" är sämre i andra länder än i Sverige för flyktingarna. Men jag har inte kollat upp saken, har ingen aning om vad de får för "förmåner".

Aha, då är jag med.

71:-/dag är det dem får som får mest iaf (kategorin jag beskrev innan).

Jag undrar var man egentligen kan hitta siffror på vad de får i dagspenning i övriga Europa..? Det hade varit kul att faktiskt få det svart på vitt. Många skriver att de får mer bidrag här, men jag har aldrig sett en hänvisning till en faktisk siffra.
    todo nada skrev 2015-09-11 14:15:45 följande:
    Du vet om att en vuxen ensamkommande flykting i eget boende (den kategori som får högsta summan individuellt) får 71:-/dag, som ska täcka mat, förbrukningsvaror, medicin, sjukvård, etc etc..

Sååå... Bättre förmåner säger du.. Hur tänker du då? Tycker du 71kr om dagen är mycket?
    Kanske bättre att svara på frågorna rakt av

Bättre förmåner säger du..Hur tänker jag då? -  Jag tänker inget om det, har aldrig påstått att de har bättre förmåner (för jag vet inte) bara kom med en teori om vad duke menade.

Tycker jag 71 kr om dagen är mycket? -  Svårt att svara på, måste de även betala boendet med de pengarna? Och olika människor har olika behov av olika sorters konsumtion så om pengarna räcker är omöjligt att ha en uppfattning om, egentligen. Vet inte heller vad en flykting uppfattar som "mycket".

Om du menar att jag ska utgå från mig själv och mina behov när jag svarar på frågan så skulle det funka om det är så att boendet redan är betalt. Skulle inte tycka att det var "mycket" men det skulle funka för mig. Men ska jag betala även boende, nej då skulle det vara alldeles för lite.
    todo nada skrev 2015-09-11 14:47:40 följande:
    Aha, då är jag med.

Jag undrar var man egentligen kan hitta siffror på vad de får i dagspenning i övriga Europa..? Det hade varit kul att faktiskt få det svart på vitt. Många skriver att de får mer bidrag här, men jag har aldrig sett en hänvisning till en faktisk siffra.
    förlåt jag skrev igen för att förtydliga och svara bättre på frågorna innan jag hann se att du redan svarat och förstått hur jag menade. Det kändes som det kanske blev lite otydligt iförsta svaret jag gav dig
  • todo nada
    SpanskaFlugan skrev 2015-09-11 14:06:42 följande:

Det var tydligen svårt att svara på det här, trots att jag tyckte frågan var så enkel... Men det kanske har att göra med var man har sina källor. Så, frågan var: var får ni i formationen att invandrare i Sverige får 10'000 kr i månaden? Och vilken sorts invandrare talar vi om, asylsökande, asylsökande som fått PUT, arbetskraftsinvandrare, anhöriginvandrare, papperslösa illegala flyktingar? Vilka får 10'000 kr i månaden och var hittar ni den informationen?

Bra fråga..

Jag kan inte få någon av dessa dagspenningar till 10 000:-/månad.

För en familj med flertal barn möjligtvis isf.

www.migrationsinfo.se/fragor-och-svar/hur-mycket-pengar-fr-flyktingar/
  • SpanskaFlugan
    Anonym (inte bestämt mig) skrev 2015-09-11 15:01:52 följande:
    Kanske bättre att svara på frågorna rakt av Bättre förmåner säger du..Hur tänker jag då? -  Jag tänker inget om det, har aldrig påstått att de har bättre förmåner (för jag vet inte) bara kom med en teori om vad duke menade. Tycker jag 71 kr om dagen är mycket? -  Svårt att svara på, måste de även betala boendet med de pengarna? Och olika människor har olika behov av olika sorters konsumtion så om pengarna räcker är omöjligt att ha en uppfattning om, egentligen. Vet inte heller vad en flykting uppfattar som "mycket". Om du menar att jag ska utgå från mig själv och mina behov när jag svarar på frågan så skulle det funka om det är så att boendet redan är betalt. Skulle inte tycka att det var "mycket" men det skulle funka för mig. Men ska jag betala även boende, nej då skulle det vara alldeles för lite.

71 kr i månade ska räcka till allt utom boende. Mat, kläder, sjukvård, medicin, hygienartiklar, fritidsaktiviteter, buss/tågbiljetter, allt helt enkelt.
    todo nada skrev 2015-09-11 14:47:40 följande:
    Aha, då är jag med.

Jag vet inte heller, men de som skriver kanske utgår ifrån att det alltid är bättre bidrag (eller ersättning, vet inte vad det kallas) i Sverige än andra länder.

Och om det är så att flyktingarna själva säger i intervjuer att de hellre vill till Sverige pga bättre ekonomisk situation, så är det väl troligt att de har bättre kollat upp det, eftersom det är deras liv och framtid det handlar om (Teori igen)
  • SpanskaFlugan
    todo nada skrev 2015-09-11 15:10:41 följande:
    Bra fråga.. Jag kan inte få någon av dessa dagspenningar till 10 000:-/månad. För en familj med flertal barn möjligtvis isf. www.migrationsinfo.se/fragor-och-svar/hur-myc.../

Ja, enda möjliga verkar vara om man är ensamstående med minst fyra barn och får så kallat etableringsstöd (vilket man får i Max två år). Men då verkar det totala bidraget vara på närmare 20'000 kr/månaden och då räknar man alla bidrag som även "vanliga" får som bostadsbidrag, barnbidrag, flerbarnstillägg, underhållsstöd osv. Och visst, 20'000 i månaden kanske låter mycket men att som ensamstående med fyra barn få allt att-göra-listan runt på 20'000 kr i månaden är tufft i Sverige.
  • todo nada
    Anonym (inte bestämt mig) skrev 2015-09-11 15:01:52 följande:

Kanske bättre att svara på frågorna rakt av

Bättre förmåner säger du..Hur tänker jag då? -  Jag tänker inget om det, har aldrig påstått att de har bättre förmåner (för jag vet inte) bara kom med en teori om vad duke menade.

Tycker jag 71 kr om dagen är mycket? -  Svårt att svara på, måste de även betala boendet med de pengarna? Och olika människor har olika behov av olika sorters konsumtion så om pengarna räcker är omöjligt att ha en uppfattning om, egentligen. Vet inte heller vad en flykting uppfattar som "mycket".

Om du menar att jag ska utgå från mig själv och mina behov när jag svarar på frågan så skulle det funka om det är så att boendet redan är betalt. Skulle inte tycka att det var "mycket" men det skulle funka för mig. Men ska jag betala även boende, nej då skulle det vara alldeles för lite.

Det ska täcka allt utöver boendet.

71 kr/dag blir 2160kr/månad, det ska bekosta alla utgifter utöver bostad. Allt från mat till medicin, transport, sjukvård, tandvård, mm.

Det går nog att överleva på om man vänder och vrider på varje krona. Men inte är det mycket. Bara i matkostnader så går ju det mesta åt kan jag tänka mig. Det är inte billigt att leva i Sverige.
  • Anonym (Dumskallar)
    SpanskaFlugan skrev 2015-09-11 15:17:18 följande:

Ja, enda möjliga verkar vara om man är ensamstående med minst fyra barn och får så kallat etableringsstöd (vilket man får i Max två år). Men då verkar det totala bidraget vara på närmare 20'000 kr/månaden och då räknar man alla bidrag som även "vanliga" får som bostadsbidrag, barnbidrag, flerbarnstillägg, underhållsstöd osv. Och visst, 20'000 i månaden kanske låter mycket men att som ensamstående med fyra barn få allt att-göra-listan runt på 20'000 kr i månaden är tufft i Sverige.
    Så du menar att de ska glida räkmacka istället för att anstränga sig?
Svar på tråden Funderar du på att rösta på SD? Läs det här!