• Anonym (TS)

Funderar du på att rösta på SD? Läs det här!

Jag måste erkänna att jag tyckt att SD har haft sina poänger i att vi måste diskutera minskad invandring pga av kostnaden och svårigheter med integration. Men SD:s reaktion i spåren av flyktingkatastrofen i Europa har fått mig att inse att SD-toppen trots sina fina ord om att "hjälpa på plats" och värna om "svenskheten" bara är vidriga människor som inte har ett uns av medmänsklighet. 

Jag läste texten nedan i DN (har förkortat den) och kollade upp det hon skriver, allt stämmer och ALDRIG kommer igen överväga att rösta på SD! De visar sin rätt sida i hur de talar om utsatta människor. 

"I krisens spår fullkomligt väller hatet fram i och runt Sverigedemokraterna. När bilden på den drunknade treåringen Alan Kurdi, uppspolad med ansiktet ner i sanden, blev en världsnyhet vinklade den SD-kopplade hatsajten Avpixlat det till att pojkens öde berodde på att hans pappa bara var ute efter "ett nytt vitt leende" i Sverige. Detta efter att pappans syster berättat att tänderna dragits ut under IS-tortyr. 
    Joachim Hägg, gruppledare för SD på Lidingö, jämför på Twitter tyskarnas varma välkommnande av flyktingarna som nu anländer med österrikarnas välkommnande av nazister vid Hitlers annektering 1938. 
    Men den so mtror att hatet bara syns i partiets utkanter tror fel. Bland annat sprider riksdagsledamoten Kent Ekeroth på Twitter budskapet att människors flykt enbart är muslimers sätt att invandera Europa. När han blir ifrågasatt svarar han: "Flyr? De kommer ju fr säkra länder. Väl medvetna om att de tar sig t Sve för att leva på välfärden. Ni e lättlurade." 
    Dag ut och dag in misstänkliggörs och förlöjligas de män, kvinnor och barn som flyr. 
    Att argumentera för minskad invandring är i sig inte främlingsfientligt. Men att raljera och hetsa mot flyktingar är det definitivt. SD kan tala om sin nya image och påstådda nolltolerans. Men i kriser samlas vi - och i SD är det runt främlingsfientligheten." 

Amanda Björkman - ledarskribent på DN

• Svar på tråden Funderar du på att rösta på SD? Läs det här!
  • Anonym (Dumskallar)
    Nerfherder skrev 2015-09-11 13:59:23 följande:
    Kan du förklara vad du menar angående mig?
    Hehe, du får visst inte medhåll från nåondera sida längre nålfjädern?
  • todo nada
    SpanskaFlugan skrev 2015-09-11 15:17:18 följande:

Ja, enda möjliga verkar vara om man är ensamstående med minst fyra barn och får så kallat etableringsstöd (vilket man får i Max två år). Men då verkar det totala bidraget vara på närmare 20'000 kr/månaden och då räknar man alla bidrag som även "vanliga" får som bostadsbidrag, barnbidrag, flerbarnstillägg, underhållsstöd osv. Och visst, 20'000 i månaden kanske låter mycket men att som ensamstående med fyra barn få allt att-göra-listan runt på 20'000 kr i månaden är tufft i Sverige.

Fast har de rätt till etableringsstöd direkt när de anlänt? 20 000kr för en vuxen och fyra barn är verkligen inte fett på något vis. Barn dessutom är en stor utgift, det vet alla som är föräldrar i dagens Sverige.
  • todo nada
    Anonym (Dumskallar) skrev 2015-09-11 15:25:50 följande:

Så du menar att de ska glida räkmacka istället för att anstränga sig?

Bidragen de får är förenade med krav, så det blir ingen räkmacka där.
  • Anonym (Dumskallar)
    todo nada skrev 2015-09-11 15:30:33 följande:
    Bidragen de får är förenade med krav, så det blir ingen räkmacka där.
    I see, som vad t ex?
  • Anonym (b)

Jag håller helt med dig ts.
    Jag kan brottas med mig själv när det gäller invandringen, å ena sidan vill jag och är stolt över att jag bor i ett så solidariskt och ansvarsfullt land som Sverige som gör vad dom kan för sina medmänniskor.
    å, andra sidan blir jag ibland orolig för hur allt ska bli när det blir så stor invandring och kan känna tvivel.
    Men mest är det det förstnämnda som väger tyngst.

Jag kommer aldrig nånsin att rösta på sd men jag hade kunnat respektera dom om det bara hade handlat om åsikten att invandringen måste minska.
    Det jag däremot bara kan känna förakt för och aldrig nånsin acceptera är deras mer eller mindre oförblommerade hat och rasism mot människor av vissa ursprung.
    Det skrämmer mig och gör att för mig kan sd aldrig bli ett parti som alla andra, den typen av partier ska aldrig få styra vårt land. 
    Dom står för raka motsatsen till allt jag tror på. 

• Anonym (inte bestämt mig)
    todo nada skrev 2015-09-11 15:22:32 följande:
    Det ska täcka allt utöver boendet.

71 kr/dag blir 2160kr/månad, det ska bekosta alla utgifter utöver bostad. Allt från mat till medicin, transport, sjukvård, tandvård, mm.

Det går nog att överleva på om man vänder och vrider på varje krona. Men inte är det mycket. Bara i matkostnader så går ju det mesta åt kan jag tänka mig. Det är inte billigt att leva i Sverige.
    Absolut varken billigt eller lätt. Dock är det sällan mitt matkonto går över 1000. Men alla har olika behov som sagt.

Undrar hur mycket och hur dyrt en genomsnittlig flykting är van att äta?

Vart ska de transportera sig? Är det längre än vad en flykting klarar att gå?

Märk väl att jag på inga vis lägger någon värdering bakom de här frågorna, bara funderar på hur lätt eller svårt det är för dom att klara sig på de där pengarna. Själv skulle jag fixa det, men det har jag ju redan sagt.

Vet du förresten hur mycket socialbidrag man får som ensam svensk medborgare? Bara nyfiken på hur mycket som skiljer, och om det skiljer
  • SpanskaFlugan
    Anonym (Dumskallar) skrev 2015-09-11 15:25:50 följande:
    Så du menar att de ska glida räkmacka istället för att anstränga sig?

Om du på allvar tror att de får bidragen utan motprestation är du mer än lovlig okunnig om hur samhället fungerar. Bland annat krävs att de går på SFI 8-17 varje vardag. Personligen tycker jag det är bra att vi ger dem chansen att lära sig svenska eftersom det är inträdesbiljetten till vidare studier och jobb. Om vi inte gav dem bidrag så de kan försörja sig under tiden de lär sig svenska skulle de ha mycket svårare att komma i arbete och bidra till samhället.
  • SpanskaFlugan
    Anonym (inte bestämt mig) skrev 2015-09-11 16:25:54 följande:
    Absolut varken billigt eller lätt. Dock är det sällan mitt matkonto går över 1000. Men alla har olika behov som sagt. Undrar hur mycket och hur dyrt en genomsnittlig flykting är van att äta? Vart ska de transportera sig? Är det längre än vad en flykting klarar att gå? Märk väl att jag på inga vis lägger någon värdering bakom de här frågorna, bara funderar på hur lätt eller svårt det är för dom att klara sig på de där pengarna. Själv skulle jag fixa det, men det har jag ju redan sagt. Vet du förresten hur mycket socialbidrag man får som ensam svensk medborgare? Bara nyfiken på hur mycket som skiljer, och om det skiljer

Vad en svensk får i social bidrag är svårt att få svar på. Jag googlade det igår men det verkar som att det görs en individuel bedömning för varje fall. Jag blev inte mycket klokare så det vore intressant om någon har ett svar. Transporter har varit en stötesten, många boenden ligger otillgängligt till utanför städer och samhällen, så mycket av pengarna har gått åt till att ta bussen till matbutiker. Men vissa kommuner ger asylsökande gratis busskort så vissa behöver inte ta den kostnaden från ersättningen, medan andra måste betala transporter själva.
  • Gert
    SpanskaFlugan skrev 2015-09-11 14:06:42 följande:

Det var tydligen svårt att svara på det här, trots att jag tyckte frågan var så enkel... Men det kanske har att göra med var man har sina källor. Så, frågan var: var får ni i formationen att invandrare i Sverige får 10'000 kr i månaden? Och vilken sorts invandrare talar vi om, asylsökande, asylsökande som fått PUT, arbetskraftsinvandrare, anhöriginvandrare, papperslösa illegala flyktingar? Vilka får 10'000 kr i månaden och var hittar ni den informationen?
    10.000 kr i månaden verkar vara i underkant, i alla fall om du är ensamstående trebarnsmamma. Vänsterjournalisten Stefan Lindgren har kontaktat Försäkringskassan för att reda ut det hela. 22.249 kr per månad och detta är inte skattepliktig inkomst, fick han till svar av Försäkringskassan.

www.8dagar.com/2013/08/invandringens-pris-enligt.html
    Give ´em Hell!
Svar på tråden Funderar du på att rösta på SD? Läs det här!