• Anonym (Vad gör man?)

Polisanmäla 12 åring?

Min son har fått en ny vän sedan skolstarten och de har lekt mycket sen dess. De är 7 år.

Idag berättade min son att de hade lekt med en pojk som är 12 år (som känner den andra pojken) och att han ville att de skulle suga av honom. Han hade sagt saker som "du kommer vara modigaste i sverige". Den andra pojken hade sugit av honom och vår son smet därifrån. Han berättade nu ikväll vad som hänt.

Vad gör man nu? Anmäler man detta? Jag ser på detta allvarligt men min man verkar tycka att vi bara ska prata med 12 åringen.

• Svar på tråden Polisanmäla 12 åring?
  • Anonym (jobbar på soc)

Jag jobbar på soc med barn. Jag förstår att du redan har pratat med pojkens föräldrar, men det var verkligen synd. Det man gör i sådana här lägen är att anmäla till soc. Soc kommer att ta ställning till om polisanmälan ska göras, och görs det en polisanmälan så tar man in barnen på förhör. Det är viktigt att barnen inte vet om, eftersom de annars kommer att förbereda sig för vad de ska säga. Vilket pojken nu troligtvis kommer att göra.

Det är viktigt att anmäla för att inte 12-åringen ska kunna utsätta andra barn. Det är också viktigt för att 7-åringen ev ska få vård om det behövs (t ex en samtalskontakt) men också för att 12-åringen ska få vård i tid. Det finns bedömningsinstrument som bedömer återfallsrisken och det finns vård att få för barn som utsätter andra barn för sexuella övergrepp. Kanske har även 12-åringen utsatts tidigare och behöver vård för det.

Och nej, det är inte att utforska när en 12-åring övertalar en 7-åring att suga av honom genom lock och/eller hot. Det är en stor maktskillnad pga åldern och absolut inte okej.

• Anonym (jobbar på soc)

Och givetvis blir det inget av en ev polisanmälan eftersom ingen är straffmyndig. Men polisen kan genomföra ett förhör som ger mycket material för soc utredning av barnet. (I detta fall kommer man ju att öppna utredning på båda barnen.) Kanske även din son behöver någon att prata med om detta, eftersom det uppenbarligen är något han funderar över eftersom han har pratat med er om det.

• Bf29okt
    Anonym (Sara) skrev 2015-09-15 22:20:46 följande:

Tar fl fram det då? Och om ts inte vill göra en polisanmälan är det väl bara att säga att hon trollar? Eller att hon inte vet vem pojken var eller att hennes son har erkänt att han ljög. Hur hög prioritet tror du att ett sånt här ärende får om det kommer in på det här sättet? Låt du ts komma fram till sitt beslut själv så det blir ordentligt gjort.

Den som polisanmälde gjorde iallafall nått . Vad gör du? Och om ta kommer fram till att hon inte vill göra nått då? Fy fan
  • Anonym (Sara)
    Bf29okt skrev 2015-09-15 22:24:53 följande:

Den som polisanmälde gjorde iallafall nått . Vad gör du? Och om ta kommer fram till att hon inte vill göra nått då? Fy fan

Löjligaste inlägget hittills. Vad har du själv gjort?
  • Anonym (polisanmäld)
    Anonym (Sara) skrev 2015-09-15 22:20:46 följande:
    Tar fl fram det då? Och om ts inte vill göra en polisanmälan är det väl bara att säga att hon trollar? Eller att hon inte vet vem pojken var eller att hennes son har erkänt att han ljög. Hur hög prioritet tror du att ett sånt här ärende får om det kommer in på det här sättet? Låt du ts komma fram till sitt beslut själv så det blir ordentligt gjort.
    Och TS beslut är: "Vi skiter i det här, låt 12-åringen fortsätta. Jag är konflikträdd och vill inte anmäla". Kommer man fram att allt är lögn är det gott och väl. Men hellre 100 anmälningar som inte är nåt, än att en förövare går fri. Och en 12-årig förövare kan bli en riktigt farlig vuxen om han inte fångas upp.

• Anonym (Jepp.)
    Anonym (Vad gör man?) skrev 2015-09-15 21:43:11 följande:

Som vanligt är folk väldigt dömande på detta forum. Det är väl klart att man blir chockad och kanske inte kan tänka helt klart vid en sån här händelse?

Har pratat med pojkens föräldrar nu och de väckte sin son som menar på att min son ljuger.

Ja, för att han skäms. Låt det bli en anmälan så får dessa reda ut vad som hänt.
  • Anonym (X)

Prata med tolvåringens föräldrar.

• Anonym (polisanmäld)

TS.  Anmäl detta till polisen imorgon. Min anmälan ligger redan inne. Och jag tror att du blir mer trovärdig om du själv anmäler detta. DU har inte gjort något fel!!! Men anmäler du inte så mörkar du istället och det riskerar att andra små barn blir offer för den här 12-åringen. Kan du leva med det? Jag har själv haft små barn, varav en liten tjej som råkat illa ut.

• Anonym (Jepp.)
    Anonym (jobbar på soc) skrev 2015-09-15 22:21:54 följande:

Jag jobbar på soc med barn. Jag förstår att du redan har pratat med pojkens föräldrar, men det var verkligen synd. Det man gör i sådana här lägen är att anmäla till soc. Soc kommer att ta ställning till om polisanmälan ska göras, och görs det en polisanmälan så tar man in barnen på förhör. Det är viktigt att barnen inte vet om, eftersom de annars kommer att förbereda sig för vad de ska säga. Vilket pojken nu troligtvis kommer att göra.

Det är viktigt att anmäla för att inte 12-åringen ska kunna utsätta andra barn. Det är också viktigt för att 7-åringen ev ska få vård om det behövs (t ex en samtalskontakt) men också för att 12-åringen ska få vård i tid. Det finns bedömningsinstrument som bedömer återfallsrisken och det finns vård att få för barn som utsätter andra barn för sexuella övergrepp. Kanske har även 12-åringen utsatts tidigare och behöver vård för det.

Och nej, det är inte att utforska när en 12-åring övertalar en 7-åring att suga av honom genom lock och/eller hot. Det är en stor maktskillnad pga åldern och absolut inte okej.

Det är INTE upp till soc om en polisanmälan ska göras, Harrejösses!
  • Anonym (A)
    Anonym (polisanmäld) skrev 2015-09-15 22:33:21 följande:

TS.  Anmäl detta till polisen imorgon. Min anmälan ligger redan inne. Och jag tror att du blir mer trovärdig om du själv anmäler detta. DU har inte gjort något fel!!! Men anmäler du inte så mörkar du istället och det riskerar att andra små barn blir offer för den här 12-åringen. Kan du leva med det? Jag har själv haft små barn, varav en liten tjej som råkat illa ut.

Du snackar så mycket skit just nu för att skrämma upp ts. Lägg av. Är själv polis och kan berätta att det inte går till på det viset.
Svar på tråden Polisanmäla 12 åring?