• Anonym (Vad gör man?)

Polisanmäla 12 åring?

Min son har fått en ny vän sedan skolstarten och de har lekt mycket sen dess. De är 7 år.

Idag berättade min son att de hade lekt med en pojk som är 12 år (som känner den andra pojken) och att han ville att de skulle suga av honom. Han hade sagt saker som "du kommer vara modigaste i sverige". Den andra pojken hade sugit av honom och vår son smet därifrån. Han berättade nu ikväll vad som hänt.

Vad gör man nu? Anmäler man detta? Jag ser på detta allvarligt men min man verkar tycka att vi bara ska prata med 12 åringen.

• Svar på tråden Polisanmäla 12 åring?
  • Anonym (Läs)
    Nenne666 skrev 2015-09-16 10:36:57 följande:
    Ja, men det är inget soc 'ska ta ställning till', utan det är något som bara ska göras (med eller utan soc ställningstagande) och precis som jag skrev så går inget från soc till polisen /automatik så som det görs från polis till soc när det handlar om minderåriga.
    Men vad är det du inte förstår?

OM soc får in en anmälan tar soc ställning till om den är allvarlig nog att en polisanmälan ska göras av soc. Alltså leder inte alla orosanmälningar till soc per automatik till att en polisanmälan görs av soc. (Vilket är bra - de screenar ut mindre viktiga ärenden - "min granne röker på balkongen när barnet är med" är väl ett ärende som borde kunna besparas polisen, t.ex.)

Om soc gör eller inte gör en polisanmälan har inget med TS möjligheter att själv göra en polisanmälan. TS tar alltså själv ställning till om hon själv vill göra en polisanmälan.

Så det går alltså inte att säga att "det är inget som soc ska ta ställning till", för det gör de ju självklart varje gång de får in ett ärende. Det blir löjeväckande när du skriver "jobbar inte du på soc" när det är du själv som misstolkat!
  • Nenne666
    Anonym (Läs) skrev 2015-09-16 10:46:54 följande:

Men vad är det du inte förstår?

OM soc får in en anmälan tar soc ställning till om den är allvarlig nog att en polisanmälan ska göras av soc. Alltså leder inte alla orosanmälningar till soc per automatik till att en polisanmälan görs av soc. (Vilket är bra - de screenar ut mindre viktiga ärenden - "min granne röker på balkongen när barnet är med" är väl ett ärende som borde kunna besparas polisen, t.ex.)

Om soc gör eller inte gör en polisanmälan har inget med TS möjligheter att själv göra en polisanmälan. TS tar alltså själv ställning till om hon själv vill göra en polisanmälan.

Så det går alltså inte att säga att "det är inget som soc ska ta ställning till", för det gör de ju självklart varje gång de får in ett ärende. Det blir löjeväckande när du skriver "jobbar inte du på soc" när det är du själv som misstolkat!

Jag skriver exakt så som det går till och om du vill vända och vrida på det till fanders får du väldigt gärna göra det. Jag har Framfört mitt budskap och är nöjd med det. Polisen gör brottsutredningar och det är endast dessa som ska ta ställning till om ärendet ska fortskrida. Ingen annan.
  • Anonym (Läs)
    Nenne666 skrev 2015-09-16 10:54:15 följande:
    Jag skriver exakt så som det går till och om du vill vända och vrida på det till fanders får du väldigt gärna göra det. Jag har Framfört mitt budskap och är nöjd med det. Polisen gör brottsutredningar och det är endast dessa som ska ta ställning till om ärendet ska fortskrida. Ingen annan.
    Jag har inte vänt och vridit på någonting alls. Polisen kan inte göra någon utredning förrän en anmälan kommit in, eftersom de inte vet om ärendet än. Anmälan kan komma från soc, en privat anmälare som TS, eller båda - det var det enda jag skrev. Förstår verkligen inte hur du får det till att jag "vänder och vrider" på ting, men får väl acceptera att det är så du tycker.
  • Anonym (Läs)
    Anonym (Vad gör man?) skrev 2015-09-16 10:22:51 följande:

Uppdatering

Jag träffade den andra pojkens föräldrar på skolan idag. Vi åkte tillsammans till polisen och gjorde en anmälan. Polisen skulle anmäla till socialtjänsten. Så får vi se vad som händer.

Även om jag vet att jag gjort rätt så har jag enorm ångest.

Bra gjort. Tråkigt att behöva anmäla ett barn, men det tråkiga ligger ju i händelsen från första början.

Sedan tycker jag inte du ska läsa in för mycket i 12-åringens beteende. T.ex. behöver det inte alls betyda att han själv utsatts för övergrepp, och börja titta misstänksamt på hans föräldrar... Jag har själv yngre barn, men har flera vänner med barn i samma ålder och äldre som har berättat vad som pågått bland deras barns vänner. Flera av dem har berättat om barn de hört som experimenterat sexuellt med vänner i den åldern (alla runt 12 - inte yngre vänner!), speciellt de som har "pojkvän/flickvän" givetvis men även bland pojkar som bara är vänner (och egentligen gillar flickor).

OBS!!! Detta betyder givetvis INTE att jag tycker det är OK som den här pojken har gjort! 7-åringarna är i ålder underlägsna en 12-åring och bara det i sig gör att det blir ett övergrepp, då de inte förstår på samma sätt vad det är som pågår. Och att det övergreppet självklart ska anmälas. Det enda jag menar är att det inte per automatik pekar på att vi har med en blivande våldtäktsman att göra. Han verkar ha svårt med gränsdragning, och det kommer förhoppningsvis utredas nu.

Jag känner en familj som för många år sedan blev utredd av soc pga att ena flickan glatt och oskyldigt berättat på förskolan att hon duschat tillsammans med pappa. Den familjen kände sig självklart utpekade som pedofiler och gick igenom ett helvete med utredningen innan det stod klart att inget försiggick i deras hem. Jag lägger ingen värdering i om anmälan var rätt eller fel i det fallet här, utan berättar bara hur familjen upplevde det. Jag skriver inte heller om det här för att ge dig ännu mer ångest TS!! Utan för att även fast det här är en hemsk händelse som många här skriver pekar på övergrepp i hemmet så behöver det inte alls vara här. Ge föräldrarna "the benefit of the doubt" innan något bevisats.
  • Anonym (Vad gör man?)

Hej

Hjärnan är bra lustig. Jag mår väldigt dåligt över detta och är orolig för vad som kommer hända.

Ena stunden tänker jag att jag gjort fel. Nästa känner jag att det är rätt.

jag lider med föräldrarna som kommer få denna anmälan nu och hoppas att allt kommer gå bra för dem. Jag förstår att det inte behöver vara något fel i hemmet och att detta kan vara en engångsföreteelse men tänk om det finns fler barn? Eller om pojken eskalerar?

Jaja, anmälan är gjord och vi ska prata med rektorn under dagen så de kan hålla lite koll på pojkarna.

Hoppas så att det kommer lösa sig bra för alla inblandade. Jag vill verkligen inte göra någon illa om det tyvärr kommer bli så för denna familj nu :(

• Anonym (sexbrottsling?)

Jag måste berätta en sak. en gång när jag var 12 år lekte jag med en lillasyster till en klasskompis. Jag hade aldrig lekt med henne innan. Vi hade ett tält i trädgården och lekte att vi var på läger. Plötsligt flög det i mig att "leka" att "lägerledaren" ville se oss nakna. Och så klädde jag av mig, haha...hon blev rädd och sprang hem. Berättade för sina föräldrar som kontaktade mina föräldrar.

Mina föräldrar frågade mig om vi hade varit nakna i tältet. Nej, sa jag - väldigt medveten om att det var fel att vara naken sådär.

Sen hände aldrig något mer. Varken förr eller senare hade jag tankar på liknande lekar.  Vet inte vad som hände just det tillfället.

Nu vet jag inget alls om den 12-åriga pojken i TS - det låter ju mer genomtänkt än hur jag agerade, men som någon annan skrev så ska man inte läsa in för mycket i att en 12-åring gör något som är ett felaktigt beteende.

Om han hade vettiga föräldrar, skulle jag nog pratat med dem innan jag bestämde mig för att polisanmäla.

• Birgitta02
    Anonym (sexbrottsling?) skrev 2015-09-16 11:41:53 följande:
    Om han hade vettiga föräldrar, skulle jag nog pratat med dem innan jag bestämde mig för att polisanmäla.
    Polisanmält har hon redan gjort, tillsammans med pojkens föräldrar imorse.
  • Anonym (Läs)
    Anonym (Vad gör man?) skrev 2015-09-16 11:39:08 följande:

Hej

Hjärnan är bra lustig. Jag mår väldigt dåligt över detta och är orolig för vad som kommer hända.

Ena stunden tänker jag att jag gjort fel. Nästa känner jag att det är rätt.

jag lider med föräldrarna som kommer få denna anmälan nu och hoppas att allt kommer gå bra för dem. Jag förstår att det inte behöver vara något fel i hemmet och att detta kan vara en engångsföreteelse men tänk om det finns fler barn? Eller om pojken eskalerar?

Jaja, anmälan är gjord och vi ska prata med rektorn under dagen så de kan hålla lite koll på pojkarna.

Hoppas så att det kommer lösa sig bra för alla inblandade. Jag vill verkligen inte göra någon illa om det tyvärr kommer bli så för denna familj nu :(

Du har absolut gjort rätt, ingen tvekan om saken. Inte för att "sätta dit" någon, utan för att som du skriver se till att det inte händer igen, och eskalerar.

DU har inte gjort någon illa. Det var olyckligt att händelsen inträffade överhuvudtaget...
  • Anonym (Läs)
    Birgitta02 skrev 2015-09-16 11:44:35 följande:
    Polisanmält har hon redan gjort, tillsammans med pojkens föräldrar imorse.
    Tillsammans med den andra utsatta 7-åringens föräldrar, fattar jag det som - inte 12-åringens. Tror "sexbrottsling?" menade att TS borde prata med 12-åringens föräldrar. Men som du skriver är ju polisanmälan redan gjord.
  • Birgitta02
    Anonym (Läs) skrev 2015-09-16 11:50:11 följande:
    Tillsammans med den andra utsatta 7-åringens föräldrar, fattar jag det som - inte 12-åringens. Tror "sexbrottsling?" menade att TS borde prata med 12-åringens föräldrar. Men som du skriver är ju polisanmälan redan gjord.
    Aaaahhh... jag tolkade att det var 12-åringens föräldrar. Hur kunde jag fatta så fel? Men mycket mycket bra gjort. Förstår att det måste kännas jobbigt. Inte minst för 12-åringens föräldrar när de kontaktas.

TS. Vet du om 12-åringens föräldrar är vidtalade om detta, eller kommer en kallelse från soc som en chock för dom?
Svar på tråden Polisanmäla 12 åring?