Anonym (Vad gör man?) skrev 2015-09-16 10:22:51 följande:
Uppdatering
Jag träffade den andra pojkens föräldrar på skolan idag. Vi åkte tillsammans till polisen och gjorde en anmälan. Polisen skulle anmäla till socialtjänsten. Så får vi se vad som händer.
Även om jag vet att jag gjort rätt så har jag enorm ångest.
Bra gjort. Tråkigt att behöva anmäla ett barn, men det tråkiga ligger ju i händelsen från första början.
Sedan tycker jag inte du ska läsa in för mycket i 12-åringens beteende. T.ex. behöver det inte alls betyda att han själv utsatts för övergrepp, och börja titta misstänksamt på hans föräldrar... Jag har själv yngre barn, men har flera vänner med barn i samma ålder och äldre som har berättat vad som pågått bland deras barns vänner. Flera av dem har berättat om barn de hört som experimenterat sexuellt med vänner i den åldern (alla runt 12 - inte yngre vänner!), speciellt de som har "pojkvän/flickvän" givetvis men även bland pojkar som bara är vänner (och egentligen gillar flickor).
OBS!!! Detta betyder givetvis INTE att jag tycker det är OK som den här pojken har gjort! 7-åringarna är i ålder underlägsna en 12-åring och bara det i sig gör att det blir ett övergrepp, då de inte förstår på samma sätt vad det är som pågår. Och att det övergreppet självklart ska anmälas. Det enda jag menar är att det inte per automatik pekar på att vi har med en blivande våldtäktsman att göra. Han verkar ha svårt med gränsdragning, och det kommer förhoppningsvis utredas nu.
Jag känner en familj som för många år sedan blev utredd av soc pga att ena flickan glatt och oskyldigt berättat på förskolan att hon duschat tillsammans med pappa. Den familjen kände sig självklart utpekade som pedofiler och gick igenom ett helvete med utredningen innan det stod klart att inget försiggick i deras hem. Jag lägger ingen värdering i om anmälan var rätt eller fel i det fallet här, utan berättar bara hur familjen upplevde det. Jag skriver inte heller om det här för att ge dig ännu mer ångest TS!! Utan för att även fast det här är en hemsk händelse som många här skriver pekar på övergrepp i hemmet så behöver det inte alls vara här. Ge föräldrarna "the benefit of the doubt" innan något bevisats.