• Anonym (Vad gör man?)

Polisanmäla 12 åring?

Min son har fått en ny vän sedan skolstarten och de har lekt mycket sen dess. De är 7 år.

Idag berättade min son att de hade lekt med en pojk som är 12 år (som känner den andra pojken) och att han ville att de skulle suga av honom. Han hade sagt saker som "du kommer vara modigaste i sverige". Den andra pojken hade sugit av honom och vår son smet därifrån. Han berättade nu ikväll vad som hänt.

Vad gör man nu? Anmäler man detta? Jag ser på detta allvarligt men min man verkar tycka att vi bara ska prata med 12 åringen.

• Svar på tråden Polisanmäla 12 åring?
  • Nenne666
    Anonym (grustag) skrev 2015-09-15 22:49:16 följande:

Tänka sig, soctant, en polis och en barnutredare i samma tråd!

Eller så har de livlig fat.

Inte ens 50 inlägg är gjorda och hela kåren är på plats, haha.
  • Bf29okt
    Anonym (polisanmäld) skrev 2015-09-15 22:49:31 följande:

För min del är diskussionen avslutad här. TS och ni andra får gärna fortsätta. Om, När, Hur, Varför..... bryr mig inte. En anmälan upprättas förhoppningsvis. Jag har gjort mitt här och hoppas att den här 12-åringen utreds. Och har han blivit utsatt själv för övergrepp så hoppas jag han får hjälp.

Gör det du tror är bäst TS. Lycka till och hoppas allt löser sig till det bästa.

Håller med dig. Åter igen , bra gjort som anmälde detta!
  • Anonym (Sara)
    Anonym (polisanmäld) skrev 2015-09-15 22:41:50 följande:

Ok. Jag ska sitta med armarna i kors när jag läser att en 12-åring tvingat en unge suga av honom? Jag, som läser ett inlägg som detta, ska hoppas att TS tar beslut? Är du galen? Det är sånt här brist på civilkurage som gör att förövare går fria. Konflikträdsla, vågar inte, kan inte, vill inte.....  tänk om vänskapen förstörs? Jösses.

Hur hög prioriteten är frågar du. Ganska hög. Övergrepp mot barn är högprioriterat. Tro mig.

Jo men inte om anmälan inkommer från ett internetforum där anmälaren inte har en aning om vem det gäller eller för den delen sanningshalten. Om ts gör en anmälan är det en annan sak. Ser du inte skillnaden?
  • Anonym (polisanmäld)
    Anonym (Sara) skrev 2015-09-15 22:50:22 följande:
    Jo men då har antingen gärningsmannen eller offret medverkat i utredningen. Eller anhörig till offret. Om ingen medverkar blir det ju inget.
    Det vet man inte förrän efteråt. Om ingen anmälan lämnas in, så blir det överhuvudtaget ingen utredning.
    Och härmed lämnar jag diskussionen.
  • Anonym (Sara)
    Bf29okt skrev 2015-09-15 22:50:34 följande:

Så du gör hellre ingenting?

Jag tycker att det hade varit bättre att föra en nyanserad dialog med ts. Fördelar, nackdelar med att anmäla. Soc eller polisen eller båda. Prata med pojkens föräldrar eller inte. Prata med den andra pojkens föräldrar eller inte. Så hade ts själv kunnat komma fram till ett beslut och anmälan som hon troligtvis hade gjort hade tagits på allvar.

Nu fick hon istället gå i försvar kring att hon ännu inte gjort något och hennes självbestämmanderätt blev satt ur spel i och med att någon gjorde en helt meningslös anmälan över huvudet på henne. Jag tycker verkligen inte att det är bra agerat och tror inte att det hjälper någon av de inblandade.
  • Nenne666

Nej, det kommer inte att hända ett skit med den där anmälan. Du kan anmäla ditt skosnöre om du känner för det, det är inte det. Utan det är vad polisen gör med den. Förmodligen -NADA! Jävligt irriterande att du anonym (polisanmäld) ringt och belastat systemet, helt i onödan.

• Anonym (Vad gör man?)

Har läst de flesta inlägg nu så ska svara lite.

När ens 7åring kommer och berättar detta så slutar ens hjärna halvt att fungera. Vad ska man göra? Vem ska jag kontakta? Hur kommer detta bli? Finns det någon chans att min son ljuger osv? 

Jag hade inte vetat om detta länge när jag skrev här för råd. Istället får man bara massor med skit kastat i ansiktet.

Jag FÖRSTÅR att det är fel och hemskt men jag har aldrig råkat ut för detta så jag vet inte hur jag ska tänka eller reagera.

När jag försökte prata med min son syntes det att han skämdes och inte ville prata om det. Han berättade att 12åringen ville att de skulle suga av honom för då "skulle de vara sveriges modigaste killar". Den andra pojken hade då haft munnen i snoppen min inte slutit om med läpparna. Vi pratar knappast om sånt hemma så det anser jag gör min son trovärdig när han kan beskriva så tydligt. Han sa att han hade "smitit" därifrån och sen kom han hem och berättade för sin pappa.

Efter att ha läst era svar kontaktade jag den andra pojkens föräldrar. De var spektiska men jag förklarade att vi ser allvarligt på det och att jag inte kan ignorera det vilket de förstod. Men deras son nekade ju. Men jag tror verkligen inte att min son ljuger om det. Iallafall så tyckte föräldrarna att vi skulle prata med 12åringens föräldrar imorgon. Vad tycker ni? Jag tycker också det är bättre att polisen utreder och jag inte lägger mig i det. För jag fattar ju att 12 åringen kommer neka också.

Borde man prata med skolkuratorn? För nu är jag rädd att min son blir utstött på skolan (ja vad hemsk jag är)

Borde jag bara anmäla imorgon? till polisen, vart ska jag vända mig på soc?

Jag ser att många ger olika svar, vad gäller egentligen?

• Anonym (polisanmäld)
    Anonym (Sara) skrev 2015-09-15 23:02:19 följande:
    Jag tycker att det hade varit bättre att föra en nyanserad dialog med ts. Fördelar, nackdelar med att anmäla. Soc eller polisen eller båda. Prata med pojkens föräldrar eller inte. Prata med den andra pojkens föräldrar eller inte. Så hade ts själv kunnat komma fram till ett beslut och anmälan som hon troligtvis hade gjort hade tagits på allvar.

Nu fick hon istället gå i försvar kring att hon ännu inte gjort något och hennes självbestämmanderätt blev satt ur spel i och med att någon gjorde en helt meningslös anmälan över huvudet på henne. Jag tycker verkligen inte att det är bra agerat och tror inte att det hjälper någon av de inblandade.
    Det är möjligt att DU inte tycker det är bra agerat. Du tycker att en anmälan är överhuvudet på henne? En 12-åring i grannskapet begår övergrepp och du anser att TS skall tillfrågas om en anmälan skall göras? Det här är går inte under någon civilrättslig lag på något sätt. Hon har ingen självbestämmanderätt att anmäla en person som begår övergrepp på en sjuåring.
    Jag har gjort mitt och kan inte göra mer och hoppas att den här 12-åringen fångas upp. Inget mer. Inget mindre.
  • Nenne666
    Anonym (Vad gör man?) skrev 2015-09-15 23:05:14 följande:

När ens 7åring kommer och berättar detta så slutar ens hjärna halvt att fungera. Vad ska man göra? Vem ska jag kontakta? Hur kommer detta bli? Finns det någon chans att min son ljuger osv? 

Jag hade inte vetat om detta länge när jag skrev här för råd. Istället får man bara massor med skit kastat i ansiktet.

Jag FÖRSTÅR att det är fel och hemskt men jag har aldrig råkat ut för detta så jag vet inte hur jag ska tänka eller reagera.

När jag försökte prata med min son syntes det att han skämdes och inte ville prata om det. Han berättade att 12åringen ville att de skulle suga av honom för då "skulle de vara sveriges modigaste killar". Den andra pojken hade då haft munnen i snoppen min inte slutit om med läpparna. Vi pratar knappast om sånt hemma så det anser jag gör min son trovärdig när han kan beskriva så tydligt. Han sa att han hade "smitit" därifrån och sen kom han hem och berättade för sin pappa.

Efter att ha läst era svar kontaktade jag den andra pojkens föräldrar. De var spektiska men jag förklarade att vi ser allvarligt på det och att jag inte kan ignorera det vilket de förstod. Men deras son nekade ju. Men jag tror verkligen inte att min son ljuger om det. Iallafall så tyckte föräldrarna att vi skulle prata med 12åringens föräldrar imorgon. Vad tycker ni? Jag tycker också det är bättre att polisen utreder och jag inte lägger mig i det. För jag fattar ju att 12 åringen kommer neka också.

Borde man prata med skolkuratorn? För nu är jag rädd att min son blir utstött på skolan (ja vad hemsk jag är)

Nu ringer du inte runt och pratar med fler. Lämna över alltihopa till polisen och socialtjänsten och jag tycker absolut att du ska prata med skolan. Lycka till!
  • Anonym (polisanmäld)
    Anonym (Vad gör man?) skrev 2015-09-15 23:05:14 följande:

Mitt svar har du fått. Anmäl omedelbart. Övrig info får du från polisen i och med att du anmäler.
    Hoppas du fixar det här.Det blir tufft, men det löser sig :)
Svar på tråden Polisanmäla 12 åring?