• Anonym (Vad gör man?)

Polisanmäla 12 åring?

Min son har fått en ny vän sedan skolstarten och de har lekt mycket sen dess. De är 7 år.

Idag berättade min son att de hade lekt med en pojk som är 12 år (som känner den andra pojken) och att han ville att de skulle suga av honom. Han hade sagt saker som "du kommer vara modigaste i sverige". Den andra pojken hade sugit av honom och vår son smet därifrån. Han berättade nu ikväll vad som hänt.

Vad gör man nu? Anmäler man detta? Jag ser på detta allvarligt men min man verkar tycka att vi bara ska prata med 12 åringen.

• Svar på tråden Polisanmäla 12 åring?
  • Anonym (Sara)
    Anonym (polisanmäld) skrev 2015-09-15 23:07:22 följande:

Det är möjligt att DU inte tycker det är bra agerat. Du tycker att en anmälan är överhuvudet på henne? En 12-åring i grannskapet begår övergrepp och du anser att TS skall tillfrågas om en anmälan skall göras? Det här är går inte under någon civilrättslig lag på något sätt. Hon har ingen självbestämmanderätt att anmäla en person som begår övergrepp på en sjuåring.

Jag har gjort mitt och kan inte göra mer och hoppas att den här 12-åringen fångas upp. Inget mer. Inget mindre.

Ts är en vuxen kvinna och har visst rätt att bestämma om hon vill polisanmäla eller inte. Framför allt blir det en mycket bättre anmälan om hon själv gör den. Du kan ju känna att du har gjort ditt men du har faktiskt inte hjälpt någon inblandad.
  • Anonym (Sara)
    Nenne666 skrev 2015-09-15 23:08:30 följande:

Nu ringer du inte runt och pratar med fler. Lämna över alltihopa till polisen och socialtjänsten och jag tycker absolut att du ska prata med skolan. Lycka till!

Håller helt med!
  • Anonym (jobbar på soc)
    Anonym (Jepp.) skrev 2015-09-15 22:34:34 följande:
    Det är INTE upp till soc om en polisanmälan ska göras, Harrejösses!
    Herrejösses på dig själv. Det var väl för fan inte vad jag sa. Jag sa att om ts gör en anmälan till soc så kommer de att ta ställning till om en polisanmälan ska göras. Soc tar alltid ställning till det om det finns misstanke om brott. Sen finns det förstås inget som motsäger att ts inte kan göra en polisanmälan själv.

Oavsett vem ts anmäler till kommer anmälan att hamna på båda ställen. Polisen kommer att anmäla till soc om de får in en anmälan och vice versa. Men ts och hennes grabb befinner sig mitt i situationen och det finns relationer mm, allt är inte svart eller vitt, och det kanske minst ansträngande för relationerna är att anmäla till soc utan att själv polisanmäla. Soc kommer som sagt ändå att ta ställning till om det ska polisanmälas och då slipper ts stå med "skulden" med att ha gjort polisanmälan men ändå med det goda samvetet att ha agerat, plus att konsekvenserna blir desamma oavsett vem anmälan går till.
  • Anonym (Vad gör man?)
    Anonym (jobbar på soc) skrev 2015-09-15 23:29:56 följande:

Herrejösses på dig själv. Det var väl för fan inte vad jag sa. Jag sa att om ts gör en anmälan till soc så kommer de att ta ställning till om en polisanmälan ska göras. Soc tar alltid ställning till det om det finns misstanke om brott. Sen finns det förstås inget som motsäger att ts inte kan göra en polisanmälan själv.

Oavsett vem ts anmäler till kommer anmälan att hamna på båda ställen. Polisen kommer att anmäla till soc om de får in en anmälan och vice versa. Men ts och hennes grabb befinner sig mitt i situationen och det finns relationer mm, allt är inte svart eller vitt, och det kanske minst ansträngande för relationerna är att anmäla till soc utan att själv polisanmäla. Soc kommer som sagt ändå att ta ställning till om det ska polisanmälas och då slipper ts stå med "skulden" med att ha gjort polisanmälan men ändå med det goda samvetet att ha agerat, plus att konsekvenserna blir desamma oavsett vem anmälan går till.

Tack för svar. Vart eller hur gör jag enbart en soc anmälan?
  • Nenne666
    Anonym (jobbar på soc) skrev 2015-09-15 23:29:56 följande:

Nä, det stämmer inte heller att det per automatik hamnar på båda ställena. En polisanmälan överlämnas tillsocialtjänsten,ja. Men en anmälan till soc överlämnas inte till polis per automatik. Jobbar inte du på soc? Och detta är ett brott som ska ligga på polisens bord vad soc än tycker om det. Dom/ni är inga brottsutredare någonstans. Ni sköter ert och polisen sitt.
  • Nenne666
    Anonym (Vad gör man?) skrev 2015-09-15 23:43:57 följande:

Varför ska du nöja dig med bara soc? Om du inte orkar göra båda anmälningarna så gör då hellre en anmälan hos polisen. För polisen bör kopplas in och det gör dom om DU går dit. Soc får det rätt omgående till sitt bord.
  • Flash Gordon
    Anonym (Vad gör man?) skrev 2015-09-15 23:43:57 följande:
    Det räcker att prata med skolan. Får de höra om detta har de en skyldighet att ta ärendet vidare.

Prata med NÅGON.

Polisen, kommunens socialtjänst eller skolan. Så är bollen i rullning, en utredning görs och 12-åringen får den hjälp han eventuellt behöver.

http://www.skolverket.se/regelverk/mer-om-skolans-ansvar/barn-som-far-illa-1.201708
    "Utsatta barn och ungdomar måste fångas upp tidigt. Personalen i förskola och skola har en viktig roll i att upptäcka när barn far illa eller när det finns risk för det. De har också en skyldighet att anmäla till socialtjänsten om de får kännedom om eller misstänker missförhållanden. "
  • Liten ekorre

Prata inte med 12-åringens föräldrar! Om hans beteende kommer från att han är utsatt för övergrepp hemifrån kan det gå riktigt illa..

• Anonym (Stina)
    Birgitta02 skrev 2015-09-15 20:10:25 följande:
    Inte via soc. Då blir det liggande i månader. Gå via polisen.
    Va? När socialtjänsten får in en orosanmälan får det MAX ta två veckor (enligt lag) att träffa föräldrarna och skriva en sk. förhandsbedömning. Det kan säkert dra över tiden på några socialkontor, men tro inte polisen är mindre belastad, och snacka inte om månader.

Till TS, jag skulle både ringa till socialförvaltningen och göra en orosanmälan och polisanmäla händelsen.
  • Anonym (Läs)
    Nenne666 skrev 2015-09-16 00:04:50 följande:
    Nä, det stämmer inte heller att det per automatik hamnar på båda ställena. En polisanmälan överlämnas tillsocialtjänsten,ja. Men en anmälan till soc överlämnas inte till polis per automatik. Jobbar inte du på soc? Och detta är ett brott som ska ligga på polisens bord vad soc än tycker om det. Dom/ni är inga brottsutredare någonstans. Ni sköter ert och polisen sitt.
    Hon skrev ju det i sitt första inlägg, att socialtjänsten tar ställning till om det ska polisanmälas!
Svar på tråden Polisanmäla 12 åring?