• Anonym (Vad gör man?)

Polisanmäla 12 åring?

Min son har fått en ny vän sedan skolstarten och de har lekt mycket sen dess. De är 7 år.

Idag berättade min son att de hade lekt med en pojk som är 12 år (som känner den andra pojken) och att han ville att de skulle suga av honom. Han hade sagt saker som "du kommer vara modigaste i sverige". Den andra pojken hade sugit av honom och vår son smet därifrån. Han berättade nu ikväll vad som hänt.

Vad gör man nu? Anmäler man detta? Jag ser på detta allvarligt men min man verkar tycka att vi bara ska prata med 12 åringen.

• Svar på tråden Polisanmäla 12 åring?
  • Birgitta02
    Anonym (Stina) skrev 2015-09-16 09:42:17 följande:
    Va? När socialtjänsten får in en orosanmälan får det MAX ta två veckor (enligt lag) att träffa föräldrarna och skriva en sk. förhandsbedömning. Det kan säkert dra över tiden på några socialkontor, men tro inte polisen är mindre belastad, och snacka inte om månader.

Till TS, jag skulle både ringa till socialförvaltningen och göra en orosanmälan och polisanmäla händelsen.
    Vi kan bara ta lilla Yara från Karlskrona som exempel. Hon blev ihjälslagen till slut av morbror och hans fru trots orosanmälningar under ett års tid.
  • Anonym (grustag)

Ring bara soc, det räcker med det.
    Se till att inte vara anonym, anmälningar från personer som står för sina ord väger tyngre.
    Vågar du inte stå för din anmälan så gå via skola/förskola som har anmälningsplikt och alltid står för sina anmälningar.

Polisen lämnar iallafall bara över ärendet till soc, en 12-åring är inte straffmyndig.

• Anonym (Stina)
    Birgitta02 skrev 2015-09-16 09:46:07 följande:
    Vi kan bara ta lilla Yara från Karlskrona som exempel. Hon blev ihjälslagen till slut av morbror och hans fru trots orosanmälningar under ett års tid.
    Det var otroligt hemskt och sånt får absolut inte hända!! Jag säger absolut inte emot dig. Orosanmälningarna som kom in hanterades men missbedömdes snarare?, det var den sista som inte hanterades och blev liggande. Tänk på att ett socialkontor kan hantera flera hundra anmälningar i veckan. Tycker det är tråkigt när det målas upp en sådan negativ bild av socialtjänsten och det skadar människors tilltro till att anmäla när barn far illa. Det förekommer (fruktansvärda) missöden inom alla organisationer, sen kan man ju istället ifrågasätta om det är rimligt att en barnutredare sitter med 25 öppna utredningar och x-antal ärenden som fortlöpande ska övervägas och omprövas. DET är det som ska ifrågasättas..
  • Birgitta02
    Anonym (Stina) skrev 2015-09-16 09:56:58 följande:
     Tänk på att ett socialkontor kan hantera flera hundra anmälningar i veckan. Tycker det är tråkigt när det målas upp en sådan negativ bild av socialtjänsten och det skadar människors tilltro till att anmäla när barn far illa.
    Som du säger så hanterar socialtjänsten otroligt många ärenden. Och därför bör detta anmälas hos polisen. Inte minst därför att en sån här handling kan rendera fängelsestraff om ett liknande brott begåtts av en vuxen.
  • Anonym (Stina)
    Birgitta02 skrev 2015-09-16 10:01:49 följande:
    Som du säger så hanterar socialtjänsten otroligt många ärenden. Och därför bör detta anmälas hos polisen. Inte minst därför att en sån här handling kan rendera fängelsestraff om ett liknande brott begåtts av en vuxen.
    Absolut, självfallet är det bäst om det anmäls av den som var förstahandsuppgifterna till BÅDE socialtjänst och polis.Tyckte bara inte om din negativa ton mot de sociala myndigheterna. För tro inte att polisen inte är belastad och hanterar flera hundra anmälningar i veckan. Ett barnförhör är inget som sker på direkten (tyvärr), utan det kan dröja både veckor och månader och då kan socialtjänsten minsann få stå på tårna och vänta. Samarbete från början är A och O. 

Nåja, nu lägger jag ner - vi ser det på olika sätt. Mors!
  • Anonym (Vad gör man?)

Uppdatering

Jag träffade den andra pojkens föräldrar på skolan idag. Vi åkte tillsammans till polisen och gjorde en anmälan. Polisen skulle anmäla till socialtjänsten. Så får vi se vad som händer.

Även om jag vet att jag gjort rätt så har jag enorm ångest.

• Anonym (Självklart)

Bra! Tänk på att det kunde blivit värre nästa gång... Eller så finns det redan fler utsatta barn... Och 12-åringen behöver ju få hjälp! Liksom era barn, givetvis! Tänker på er! Ångesten kommer att lätta med tiden även om det är jobbigt på många plan just nu.

• Birgitta02
    Anonym (Självklart) skrev 2015-09-16 10:30:29 följande:
    Bra! Tänk på att det kunde blivit värre nästa gång... Eller så finns det redan fler utsatta barn... Och 12-åringen behöver ju få hjälp! Liksom era barn, givetvis! Tänker på er! Ångesten kommer att lätta med tiden även om det är jobbigt på många plan just nu.
    Håller helt med dig.
    TS. Du har gjort helt rätt. Bra gjort!
  • Nenne666
    Anonym (Läs) skrev 2015-09-16 09:45:49 följande:

Hon skrev ju det i sitt första inlägg, att socialtjänsten tar ställning till om det ska polisanmälas!

Ja, men det är inget soc 'ska ta ställning till', utan det är något som bara ska göras (med eller utan soc ställningstagande) och precis som jag skrev så går inget från soc till polisen /automatik så som det görs från polis till soc när det handlar om minderåriga.
  • Nenne666
    Anonym (Vad gör man?) skrev 2015-09-16 10:22:51 följande:

Uppdatering

Jag träffade den andra pojkens föräldrar på skolan idag. Vi åkte tillsammans till polisen och gjorde en anmälan. Polisen skulle anmäla till socialtjänsten. Så får vi se vad som händer.

Även om jag vet att jag gjort rätt så har jag enorm ångest.

Jättebra!
Svar på tråden Polisanmäla 12 åring?