• Anonym (v)

Vad äter ni kvinnor för att inte gå upp i vikt?

Vad äter ni kvinnor för att inte gå upp i vikt? Oftast har kvinnor en ämnesomsättning på 1500 kalorier/dag.

Hur gör ni för att behålla vikten och inte gå upp i vikt? Det är för mig otroligt för jag är kille och har en ämnesomsättning på 2000 kalorier/dag

• Svar på tråden Vad äter ni kvinnor för att inte gå upp i vikt?
  • Iowhannah
    Anonym (50+) skrev 2015-09-24 21:55:42 följande:

@Anniiee Jag googlade "kalorier kvinna och hittade en massa exempel som passade in på mej och de sa 2000. Ca 60 kg och medel aktiv. Jag antar att flera sajter valt det exemplet som nån slags "medelkvinna ". Klart det varierar. Miffling och pal har jag ingen aning om vad det är. Jag kör egentligen helt på min aptitreglering som funkar bra.

Men "medelaktiv" innebär ju inte stillasittande 24/7.
  • Aniiee
    Anonym (50+) skrev 2015-09-24 21:55:42 följande:

@Anniiee Jag googlade "kalorier kvinna och hittade en massa exempel som passade in på mej och de sa 2000. Ca 60 kg och medel aktiv. Jag antar att flera sajter valt det exemplet som nån slags "medelkvinna ". Klart det varierar. Miffling och pal har jag ingen aning om vad det är. Jag kör egentligen helt på min aptitreglering som funkar bra.

Du är alltså en medelkvinna (vikt längd och ålder) som sitter helt stilla hela dagarna? Nä, den tror jag inte på..... (för det var det du skrev - 2000 kcal för den som sitter stilla, och menade på att det är för lite).

Jag är rätt övertygad om att du inte vet hur mycket 2000 kcal är, eller vas grundmetabolism (dvs ligga i koma) är i kcal. Du skrev det i princip själv. Vill du ha ett exempel på en matdag från mig? För att få en uppfattning om hur mycket 2000 kcal är? Ett erbjudande, fixar jag på 6 minuter (eftersom jag har inskrivet på en websida, inte för att räkna kcal, utan för att få rätt kolhydrat/fett/protein-balans).
    Gire bless me, have I only hot-blooded boys left in my fold?
  • Anonym (50+)

Alltså ts skrev 1500 för en kvinna resp 2000 för en man. Det är de siffrorna jag tycker låter låga. 2000 för en kvinna har jag inte sagt är lågt.

• K grrl

Min kaloribalans ligger på 2200 med stillasittande arbete och intensiv träning 4 ggr i veckan. Med ett annat jobb låg jag på 2600 kcal. Jag tycker också att 2000 kcal låter lite för en man om han inte är liten. 

• Anton Chigurh
    K grrl skrev 2015-09-25 07:33:14 följande:
    Min kaloribalans ligger på 2200 med stillasittande arbete och intensiv träning 4 ggr i veckan. Med ett annat jobb låg jag på 2600 kcal. Jag tycker också att 2000 kcal låter lite för en man om han inte är liten. 
    Jag tyckte också att det lät som alldeles för lite med 2000 kcal/dygn för en man, men, jag kollade på kaloriguiden (enl länk) och en man på 30 år, 175 cm lång och som väger 70 kilo, han behöver vid sk lite, elr ingen, motion....han skall inte trycka i sig mer än 1800 kcal/dygn.

Jag är litta förvånad......

http://www.kaloriguiden.se/rakna/kaloriraknare/

MVH //Anton treadmill2.gif
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • Anton Chigurh

Lite konstigt skrivit där ovan. men det får ni försöka stå ut med.....shiny.gif

• Aniiee
    Anton Chigurh skrev 2015-09-25 07:54:29 följande:
    Jag tyckte också att det lät som alldeles för lite med 2000 kcal/dygn för en man, men, jag kollade på kaloriguiden (enl länk) och en man på 30 år, 175 cm lång och som väger 70 kilo, han behöver vid sk lite, elr ingen, motion....han skall inte trycka i sig mer än 1800 kcal/dygn.

MVH //Anton 
    Det var ju dock en man under medellängd för män i Sverige....hela 6,5 cm "för kort". Harris-Benedikt-ekvationen är dessutom väldigt gammal och aningens förlegad. 

Men om vi tar din man och den nya ekvationen (Mifflin, som jag skrev ovan).....

Vi kan jämföra med mig själv...... 

På den tiden jag var frisk och stark... Erkänner att jag inte gjorde egen palberäkning i hastigheten, utan bara körde på deras ungefärsiffror.

Båda dessa är om man vill vara viktstabil.
  • Aniiee
    Anton Chigurh skrev 2015-09-25 07:54:29 följande:

MVH //Anton 
    Tillägger, Anton, att du måste ha förstått fel. När jag skriver i dina siffror i din länk får jag 2041 kcal för ingen eller lite motion. Dock får jag upp 1701 kcal i BMR. BMR (basal metabolic rate, eller grundmetabolism på ren svenska) är det som kroppen använder för att fungera alls. Som jag skrev högre upp, det är vad man förbränner när man ligger i koma och inte rör sig ett dyft, i princip. Det är alltså MINDRE än "ingen eller lite motion".
  • Anonym (K)

Min man har däremot ca 2000 i bmr, och 3500-4000(!) när man lägger in arbete och träning och det låter ju extremt mycket :O

• Aniiee
    Anonym (K) skrev 2015-09-25 15:54:04 följande:

Min man har däremot ca 2000 i bmr, och 3500-4000(!) när man lägger in arbete och träning och det låter ju extremt mycket :O

Ja, det låter väldigt. Har han väldigt tungt jobb?
  • Anonym (K)
    Aniiee skrev 2015-09-25 16:00:21 följande:
    Ja, det låter väldigt. Har han väldigt tungt jobb?
    Han jobbar inom byggbranschen så det är rätt tungt och en hel del spring, men jag valde motsvarande att arbeta inom restaurangbranschen, vården, lokalvårdare osv för att inte överskatta helt och det motsvarade enligt programmet 963 kcal för 7,5 timme. Träningen kom upp i 470 kcal.
  • Aniiee
    Anonym (K) skrev 2015-09-25 16:17:58 följande:
    Han jobbar inom byggbranschen så det är rätt tungt och en hel del spring, men jag valde motsvarande att arbeta inom restaurangbranschen, vården, lokalvårdare osv för att inte överskatta helt och det motsvarade enligt programmet 963 kcal för 7,5 timme. Träningen kom upp i 470 kcal.
    Ja, då förstår jag. Det är skittungt att jobba i restaurangbranschen, så att jobba i bygg måste vara ännu värre.  Jag låg säkert lätt på 3000 kcal när jag jobbade i restaurang.

Vilket program, förresten? Nyfiken....
  • Anonym (K)
    Aniiee skrev 2015-09-25 16:41:38 följande:
    Ja, då förstår jag. Det är skittungt att jobba i restaurangbranschen, så att jobba i bygg måste vara ännu värre.  Jag låg säkert lätt på 3000 kcal när jag jobbade i restaurang.

Vilket program, förresten? Nyfiken....
    Ja, det är verkligen inte semester. Han har jobbat lite i restaurangbranschen och tycker att det är ungefär likvärdigt.

Energibalans, det riktar sig till folk som arbetar med kost så det går inte att komma åt gratis.
  • Aniiee
    Anonym (K) skrev 2015-09-25 16:54:05 följande:
    Ja, det är verkligen inte semester. Han har jobbat lite i restaurangbranschen och tycker att det är ungefär likvärdigt.

Energibalans, det riktar sig till folk som arbetar med kost så det går inte att komma åt gratis.
    Ok. Kanske ska bli byggjobbare =P Nej, jag håller mig i köket....

Ok, nice. 
  • Anton Chigurh
    Aniiee skrev 2015-09-25 15:42:13 följande:
    Tillägger, Anton, att du måste ha förstått fel. När jag skriver i dina siffror i din länk får jag 2041 kcal för ingen eller lite motion. Dock får jag upp 1701 kcal i BMR. BMR (basal metabolic rate, eller grundmetabolism på ren svenska) är det som kroppen använder för att fungera alls. Som jag skrev högre upp, det är vad man förbränner när man ligger i koma och inte rör sig ett dyft, i princip. Det är alltså MINDRE än "ingen eller lite motion".
    Hmm, mysko AniieeGlad men du har så rätt, fast jag är säker på att jag hade "mannen" ikryssad, ändå fick jag tydligen värdena för en kvinna.....

Jaja, nu var det tydligen en föråldrad räkneapparat jag lyckades googla fram, bra att du styr upp det när jag klantar mig.

Ha en fortsatt skön afton, AniieeSkrattande

Kram //Anton
  • Aniiee
    Anton Chigurh skrev 2015-09-25 23:25:50 följande:
    Hmm, mysko AniieeGlad men du har så rätt, fast jag är säker på att jag hade "mannen" ikryssad, ändå fick jag tydligen värdena för en kvinna.....

Jaja, nu var det tydligen en föråldrad räkneapparat jag lyckades googla fram, bra att du styr upp det när jag klantar mig.

Ha en fortsatt skön afton, AniieeSkrattandeKram //Anton
    Solig
Svar på tråden Vad äter ni kvinnor för att inte gå upp i vikt?