• Anonym (v)

Vad äter ni kvinnor för att inte gå upp i vikt?

Vad äter ni kvinnor för att inte gå upp i vikt? Oftast har kvinnor en ämnesomsättning på 1500 kalorier/dag.

Hur gör ni för att behålla vikten och inte gå upp i vikt? Det är för mig otroligt för jag är kille och har en ämnesomsättning på 2000 kalorier/dag

• Svar på tråden Vad äter ni kvinnor för att inte gå upp i vikt?
  • Aniiee
    Anonym (Tussen) skrev 2015-09-23 16:37:23 följande:
    Tips: havregrynsgröt blir man smal av. Mackor med nyttiga pålägg får man hull av.
    Som om det skulle vara någon slags allmängiltig sanning.....Solig
    Gire bless me, have I only hot-blooded boys left in my fold?
  • scanmia

Jag äter mer grönsaker. En av sönerna är trådsmal så vi lagar all mat med extra kalorier för att hålla honom i god kondition. Jag äter samma, men tar bara mer grönsaker. Funkar toppen. Vågen ligger still även sedan hans "gödkur" startade för ett par, tre år sedan. Stilla för mig och hans far då, barnen växer mer eller mindre som de ska.

• Voluptuous Shalimar
    Tips: havregrynsgröt blir man smal av. Mackor med nyttiga pålägg får man hull av.
    HAHAHAHA, jo men visst...
  • Anonym (Strikt kost)

Enorma mängder grönsaker. Annars bara vitt kött (i huvudsak fisk och skaldjur) samt bär. Inget socker alls, aldrig godis/bakverk. Inte heller ris, pasta, gryn, bröd, mjöl eller potatis.

Jag håller samma vikt och samma klädstorlek (XS/34) idag som när jag var 20 år, är idag 37. Får ofta komplimanger för min figur av såväl yngre som äldre, män som kvinnor.

• Anonym (Håller igång)

Havregryn är långsamma kolhydrater som ska mätta länge. Därmed är det nyttigare än bröd med smör och pålägg som innehåller snabba kolhydrater, olika fetter och beroende på pålägg kanske även transfetter. Det är ingenting som kroppen har nytta av. Det mättar dock inte lika bra som havregryn, men ger inte nödvändigtvis mer hull än havregryn. Det beror på kroppens behov och individens livsstil. Havregryn drar däremot ut på mättnadskänslan till skillnad mot mackor. Du behöver inte äta lika snabbt igen. Dock är det rätt vanligt att havregryn i grötform inte ger de förväntade mättnadskänslorna eftersom man i regel inte orkar äta tillräcklig mängd för kroppen att hålla sig mätt på. Tips; kör 2dl (alltså dubbel portoon)i mixer med mjölk, frysta bär och proteinpulver så står du dig åtminstone i 3-4 timmar utan problem.
  • Anonym (Tussen)
    Anonym (Matvrak) skrev 2015-09-23 15:35:43 följande:

Jaha det här är en chihuahua hahaha ???? en aktiv och rolig sådan förvisso, men det händer rätt ofta att det blir 4 stycken 20-minuters lunkande promenader om dagen. Det blir ju några långpromenader i veckan också såklart men har tränat mycket mer förut med gym och löpning så trodde verkligen att den här livsstilen skulle sätta spår efter ett drygt år.

Det är inte alla som går så långt! Det är mer än vad luvsmedelsverket rekommenderar!
  • Anonym (Tussen)
    Aniiee skrev 2015-09-23 16:44:27 följande:

Som om det skulle vara någon slags allmängiltig sanning.....

Jo - ger mig inte förrän hon testat.
  • Aniiee
    Anonym (Håller igång) skrev 2015-09-23 18:55:51 följande:
    Havregryn är långsamma kolhydrater som ska mätta länge. Därmed är det nyttigare än bröd med smör och pålägg som innehåller snabba kolhydrater, olika fetter och beroende på pålägg kanske även transfetter. Det är ingenting som kroppen har nytta av. Det mättar dock inte lika bra som havregryn, men ger inte nödvändigtvis mer hull än havregryn. Det beror på kroppens behov och individens livsstil. Havregryn drar däremot ut på mättnadskänslan till skillnad mot mackor. Du behöver inte äta lika snabbt igen. Dock är det rätt vanligt att havregryn i grötform inte ger de förväntade mättnadskänslorna eftersom man i regel inte orkar äta tillräcklig mängd för kroppen att hålla sig mätt på. Tips; kör 2dl (alltså dubbel portoon)i mixer med mjölk, frysta bär och proteinpulver så står du dig åtminstone i 3-4 timmar utan problem.
    Nä, jag blir aldrig mätt på havregrynsgröt, däremot på en rejäl macka..... Frukost havregrynsgröt = hungrig igen på 2-2,5 timme, måste äta ngt proteinrikt, Frukost macka = börjar fundera 7 timmar senare om det inte är dags för middag.

Jag behöver både kolhydrater, proteiner och fetter. ca 40/30/30 funkar alldeles utmärkt för mig.

Inget är hugget i sten....
  • Aniiee
    Anonym (Tussen) skrev 2015-09-23 19:03:45 följande:
    Jo - ger mig inte förrän hon testat.
    Hon.... du menar den du svarade? Ja, klart det kan vara så för henne. Och för dig. Och för 99% av resten av alla på jorden, men finns det en enda person som det inte funkar så för är det inte en allmängiltig sanning.

Det enda man kan göra är att anpassa sitt matintag till sin kropp. Blir du smal av att äta havregrynsgröt istället för mackor så ät havregrynsgröt. Men tro inte att alla blir smalare av att äta havregryns än av att äta mackor.
  • Seven Costanza
    sextiotalist skrev 2015-09-23 11:37:10 följande:

Men så äter inte många idag, man skyller på socker, fett etc, men inser många gånger inte att det är portionen som ligger på deras tallrik som ofta är grunden.

Sedan finns vi, som har utrymme till mer, och de som inte har det utrymmet alls. Livet är orättvist.

Jag skulle troligen vara en av de första som skulle ryka i en svältkatastrof, eftersom min kropp är en maskin en låg effektivitet (dvs instoppad energi inte utnyttjas så bra, utan bara försvinner iväg någonstans). Men en annan, där alla extrakalorier sparas snällt i kroppen i fettceller, troligen skulle överleva.

Svävar ut lite, men USA är ett land med många överviktiga och jag är gissar på att de som överlevde färden över havet under svåra förhållande, hade en bättre förmåga att tillvara ta maten de åt och nu straffar det sig, då deras kroppar tar upp maten väldigt effektivt (och sedan gör det inte saken bättre att deras portioner är gigantiska)

Jag bor i USA och ja, portionerna är ofta stora så om man vill hålla vikten får man tänka på att här är det helt accepterat att äta ca halva portionen och ta med resten hem. Då blir man dels inte tjockare och dels blir det inte lika dyrt att äta ute eftersom maten oftast räcker till två portioner.

Jag ångrade mig SÅ mycket för några dagar sedan då jag var jättehungrig och beställde pasta med fyra sorters ost, som jag åt lite för snabbt och inte kände efter ifall det skulle kunna räcka med en halv portion. Slutade med att när jag hade ätit ca 3/4 var jag mätt, men då tyckte jag inte det kändes lönt att ta med sig så lite mat hem så jag åt upp allt. Fy fan som jag mådde illa sedan, hade ju varit bättre att bara lämna maten eller ta hem den och ätit något annat till så det blev en måltid. Så de amerikaner som faktiskt alltid äter upp hela portionen när de äter ute lär bli tjocka rätt snabbt om de inte rör sig mycket och/eller har en väldigt bra ämnesomsättning.
Svar på tråden Vad äter ni kvinnor för att inte gå upp i vikt?