Anonym (anonym) skrev 2015-09-23 11:28:58 följande:
Äter man den mängd mat som recept i kokböcker säger bör man hålla vikten om man inte är fullständigt stilla i vardagen. 100-125 gram av kött/fisk/fågel+ den mängd potatis/ris/pasta som räknas som en portion + en portion grönsaker detta under förutsättning att man inte öser på en halvliter sås eller dressing på allt och inte dricker 1 liter Cola till detta.
Men så äter inte många idag, man skyller på socker, fett etc, men inser många gånger inte att det är portionen som ligger på deras tallrik som ofta är grunden.
Sedan finns vi, som har utrymme till mer, och de som inte har det utrymmet alls. Livet är orättvist.
Jag skulle troligen vara en av de första som skulle ryka i en svältkatastrof, eftersom min kropp är en maskin en låg effektivitet (dvs instoppad energi inte utnyttjas så bra, utan bara försvinner iväg någonstans). Men en annan, där alla extrakalorier sparas snällt i kroppen i fettceller, troligen skulle överleva.
Svävar ut lite, men USA är ett land med många överviktiga och jag är gissar på att de som överlevde färden över havet under svåra förhållande, hade en bättre förmåga att tillvara ta maten de åt och nu straffar det sig, då deras kroppar tar upp maten väldigt effektivt (och sedan gör det inte saken bättre att deras portioner är gigantiska)