• Anonym (v)

Vad äter ni kvinnor för att inte gå upp i vikt?

Vad äter ni kvinnor för att inte gå upp i vikt? Oftast har kvinnor en ämnesomsättning på 1500 kalorier/dag.

Hur gör ni för att behålla vikten och inte gå upp i vikt? Det är för mig otroligt för jag är kille och har en ämnesomsättning på 2000 kalorier/dag

• Svar på tråden Vad äter ni kvinnor för att inte gå upp i vikt?
  • Anonym (anonym)

Äter 5-6 ggr per dag utan att gå upp det minsta i vikt.
    Frukost 2 smörgåsar med skinka
    Mellanmål en smörgås
    Lunch 1 portion lagad mat
    Mellanmål 1 smörgås 
    Middag 1 portion lagad mat
    Mellanmål 1 smörgås
    Sedan slinker det ned några frukter och ett par rutor mörk choklad under dagen kanske också några kex typ Ballerina. Ena portionen lagad mat innehåller någon from av potatis+kött eller fisk, den andra lagade måltiden består av ris eller pasta +kött eller fisk. Ingen motion förutom 4-5 km promenad per dag för att ta mig till och från arbetet. Har samma vikt nu vid 50+ som vid 20 år kring 22 i BMI.

• Iowhannah
    sextiotalist skrev 2015-09-23 11:09:24 följande:

Lägger till, i min ålder så ligger min kalorinivå på 1700 om jag ska behålla min vikt (jag kan med all säkerhet säga att mitt intag ligger betydligt högre)

Hade jag varit 30 och rört mig ännu mer, så hade den legat på dryga 2000 (och jag äter mer än så)

Så trots att jag äter mer än vad jag egentligen ska förbruka, så behåller jag min vikt.

Men sånt där är ju så individuellt. Du kanske helt enkelt har lite högre ämnesomsättning än snittet. Eller har du fått konstaterat av dietist eller läkare att det är 1700 kcal som just du ska ha?
  • Iowhannah
    HäckHäxan skrev 2015-09-23 10:48:47 följande:

Det är min uppfattning också alltså de som bara är naturligt smala och inte tränar eller tänker på vad de äter. Kvinnor som män, de ätet allt rakt av. Mitt ex är sådan, han kunde äta vilken skit som helst men det hände inte ett skit på honom, han bara var smal oavsett.

Min bror är också en sån person. I sådana lägen kan man trösta sig med att de människorna är feta på insidan. Vilket så klart är farligare, eftersom det inte syns, men deras kroppar mår inte bra.
  • sextiotalist
    Iowhannah skrev 2015-09-23 11:15:11 följande:
    Men sånt där är ju så individuellt. Du kanske helt enkelt har lite högre ämnesomsättning än snittet. Eller har du fått konstaterat av dietist eller läkare att det är 1700 kcal som just du ska ha?
    Jag vände mig mot ts påstående att kvinnor har en förbrukning på 1500, vilket inte stämmer generellt.
    Jag kollade av dessa  mer generella beräkningarna och det var endast om jag låg i koma som man låg så lågt, självklart tar jag detta med en nypa salt, men misstänker att det stämmer på ett ungefär, med en viss felmarginal

Ja, det stämmer att jag har en högre ämnesomsättning, och jag inser att det finns de som har lägre ämnesomsättning också.
  • Anonym (Olika)

Tror folk måste jämföra sig mindre med andra. Jag har alltid ätit vad jag vill. Är jag sugen på tårta och en påse ostkrokar samma dag, då äter jag det. Är jag sugen på en halv paj nästa dag så äter jag även det. Hindrar mig väldigt sällan och hoppar aldrig helt över sötsaker om det bjuds. Jag väger 48kg och är 30+. Sen finns det dagar när jag helt enkelt inte är hungrig och då äter jag kanske några mackor, några chokladbitar, ett ägg och några koppar kaffe det dygnet. Det funkar att leva så för mig, funkar knappast för majoriteten.

• sextiotalist
    Iowhannah skrev 2015-09-23 11:16:33 följande:
    Min bror är också en sån person. I sådana lägen kan man trösta sig med att de människorna är feta på insidan. Vilket så klart är farligare, eftersom det inte syns, men deras kroppar mår inte bra.
    Inte ens detta är jag, det vet jag eftersom jag genomgått en läkarundersökning där även mina kranskärl och annat är undersökt.

Jag har fått höra (eftersom jag använder mycket grädde och smör och även en kolhydratrik kost) att min insida är en katastrof, nu har jag svart på vitt, att min insida är perfekt (och detta tre år i rad)
  • Anonym (anonym)

Äter man den mängd mat som recept i kokböcker säger bör man hålla vikten om man inte är fullständigt stilla i vardagen. 100-125 gram av kött/fisk/fågel+ den mängd potatis/ris/pasta som räknas som en portion + en portion grönsaker detta under förutsättning att man inte öser på en halvliter sås eller dressing på allt och inte dricker 1 liter Cola till detta.

• Anonym (Olika)

Ja sextiotalist. Jag tror folk blandar ihop "smala KAN vara feta på insidan" med "ALLA smala är feta på insidan" Man kan vara fet på båda sidorna, ena sidan, eller faktiskt inte alls! Hur det är med mig vet jag inte. Förmodligen varken mer eller mindre troligt att jag har fet insida än gemene Svensson med mina 48kg.

• sextiotalist
    Anonym (anonym) skrev 2015-09-23 11:28:58 följande:

Äter man den mängd mat som recept i kokböcker säger bör man hålla vikten om man inte är fullständigt stilla i vardagen. 100-125 gram av kött/fisk/fågel+ den mängd potatis/ris/pasta som räknas som en portion + en portion grönsaker detta under förutsättning att man inte öser på en halvliter sås eller dressing på allt och inte dricker 1 liter Cola till detta.

Men så äter inte många idag, man skyller på socker, fett etc, men inser många gånger inte att det är portionen som ligger på deras tallrik som ofta är grunden.
    Sedan finns vi, som har utrymme till mer, och de som inte har det utrymmet alls. Livet är orättvist.
    Jag skulle troligen vara en av de första som skulle ryka i en svältkatastrof, eftersom min kropp är en maskin en låg effektivitet (dvs instoppad energi inte utnyttjas så bra, utan bara försvinner iväg någonstans). Men en annan, där alla extrakalorier sparas snällt i kroppen i fettceller, troligen skulle överleva.

Svävar ut lite, men USA är ett land med många överviktiga och jag är gissar på att de som överlevde färden över havet under svåra förhållande, hade en bättre förmåga att tillvara ta maten de åt och nu straffar det sig, då deras kroppar tar upp maten väldigt effektivt (och sedan gör det inte saken bättre att deras portioner är gigantiska)
  • Anonym (Matvrak)

Massa prat om att smala inte äter. Jag är natuligt smal och har BMI som touchar undervikt. Har även haft ätstörningar för flera år sen som ej berodde på en önskan om att gå ner i vikt och blev såklart ännu mer underviktig. Under den perioden nyttjade jag den där te-dieten som någon skrev om och skjuta upp lunchen till 14:30-dieten likväl.

Idag gör jag inget sånt, äter tre stora mål om dagen samt mellanmål, steker i smör och allt tillagas i såser med grädde, har ätit pasta och kolhydrater i överflöd hela sommaren och äter choklad eller fikabröd varje dag. Tränar inte, går bara ut med hunden och är dessutom hemma hela dagarna sen ett halvår tillbaka. Fortfarande smal, så det här pratet om att smala inte äter är tröttsamt. Trodde jag skulle sabbat min ämnesomsättning under de åren jag åt så lite men jag inser nu att jag har en hög ämnesomsättning naturligt.

Svar på tråden Vad äter ni kvinnor för att inte gå upp i vikt?