straw2008 skrev 2015-09-23 08:23:31 följande:
De jag känner som är smala äter knappt alls, de har iaf en väldigt avslappnad inställning till mat. Kan äta en avocado till lunch eller hoppa över middag.
De dricker te men äter som sagt MKT lite o absolut inte lika ofta som mig som är normalviktig.
Sen säger de gärna "jag kan äta VAD jag vill utan att gå upp i vikt" men det gör de aldrig, o OM de gör det så är det en gång i veckan o det klarar deras magra kropp.
Vi kanske inte vräker i oss mat. De flesta runtomkring mig är smala, mycket få är tjocka eller överviktiga.
De jag känner som är överviktiga har antingen en osund relation till mat (matmissbruk) eller äter helt enkelt för mycket.
Men så är det genetiken. Jag har ärvt pappas genetik, dvs har aldrig pendlat i vikt, varit stabil oavsett om jag ätit mycket eller lite, mina syskon får tänka sig för lite extra, de har ärvt min mammas ämnesomsättning och kroppsform.
Så har min svåger, som äter rejält, men är väldigt smal, precis som hans pappa.
Jag brukar i sådana här trådar jämföra med hur det var när jag växte upp, då åt man generellt mindre portioner av allt, och inte svalt man. Man kan också se hur tallrikarna har blivit större. Vi har kvar tallrikar från 50-talet i stugan och de är betydlig mindre än tallrikarna idag.
När jag växte upp så gjorde man köttbullar på 400 gram färs till fyra personer, idag tippar jag på att det är c:a 600 gram. Två potatisar var också en lagom portion för en normal vuxen.
Så jag skulle tippa på att vi smalisar äter mindre, men vi äter fullt tillräckligt och så är vi nog rätt duktiga på att lyssna av vår kropp, vi äter tills vi är lagom mätta, inte övermätta.