• Anonym (v)

Vad äter ni kvinnor för att inte gå upp i vikt?

Vad äter ni kvinnor för att inte gå upp i vikt? Oftast har kvinnor en ämnesomsättning på 1500 kalorier/dag.

Hur gör ni för att behålla vikten och inte gå upp i vikt? Det är för mig otroligt för jag är kille och har en ämnesomsättning på 2000 kalorier/dag

• Svar på tråden Vad äter ni kvinnor för att inte gå upp i vikt?
  • Anonym (Njae)
    straw2008 skrev 2015-09-23 08:23:31 följande:

De jag känner som är smala äter knappt alls, de har iaf en väldigt avslappnad inställning till mat. Kan äta en avocado till lunch eller hoppa över middag.
    De dricker te men äter som sagt MKT lite o absolut inte lika ofta som mig som är normalviktig.

Sen säger de gärna "jag kan äta VAD jag vill utan att gå upp i vikt" men det gör de aldrig, o OM de gör det så är det en gång i veckan o det klarar deras magra kropp.

Om de hoppar över måltider eller äter så lite har de knappast en _avslappnad_ inställning till mat. Snarare skulle jag misstänka att det är precis tvärt om, att de har otroliga behov av att kontrollera vad de får i sig. Att hälla i sig mängder med te eller kaffe för att döva hungerkänslor och hålla energin uppe är vanligt bland ätstörda. Att de dessutom påstår att de äter vad de vill är ett sätt att för omgivningen försöka visa och övertyga att de inte har problem.
  • straw2008

Om jag ska utveckla... de kan äta en slät tallrik fil till frukost, en avocado till lunch o en mkt mager middag.
    De kan skjuta på lunchen till 14.30 för att sen inte vara så hungrig till middag utan bara ta ett par frukter då.
    De har en avslappnad inställning till mat jämfört med mig, jag blir TOKIG om jag inte får mat var 3e timme de chillar o tar en banan.
    De kan äta 3-4 chips eller 1 kula sorbet i plastbägare, jag tar 2-3 kulor gräddglass med sås o strössel.
    De har liksom lättare att säga "nej" till frestelser...
    Äter de wook så petar de ut kött o grönsaker o äter, jag blandar sås o ris o äter det först.
    Jo, vidhåller att alla smala jag känner äter minimalt.

I kinamockaskogen.....
  • sextiotalist
    straw2008 skrev 2015-09-23 08:23:31 följande:

De jag känner som är smala äter knappt alls, de har iaf en väldigt avslappnad inställning till mat. Kan äta en avocado till lunch eller hoppa över middag.
    De dricker te men äter som sagt MKT lite o absolut inte lika ofta som mig som är normalviktig.

Sen säger de gärna "jag kan äta VAD jag vill utan att gå upp i vikt" men det gör de aldrig, o OM de gör det så är det en gång i veckan o det klarar deras magra kropp.

Vi kanske inte vräker i oss mat. De flesta runtomkring mig är smala, mycket få är tjocka eller överviktiga.
    De jag känner som är överviktiga har antingen en osund relation till mat (matmissbruk) eller äter helt enkelt för mycket.
    Men så är det genetiken. Jag har ärvt pappas genetik, dvs har aldrig pendlat i vikt, varit stabil oavsett om jag ätit mycket eller lite, mina syskon får tänka sig för lite extra, de har ärvt min mammas ämnesomsättning och kroppsform.

Så har min svåger, som äter rejält, men är väldigt smal, precis som hans pappa.

Jag brukar i sådana här trådar jämföra med hur det var när jag växte upp, då åt man generellt mindre portioner av allt, och inte svalt man. Man kan också se hur tallrikarna har blivit större. Vi har kvar tallrikar från 50-talet i stugan och de är betydlig mindre än tallrikarna idag.
    När jag växte upp så gjorde man köttbullar på 400 gram färs till fyra personer, idag tippar jag på att det är c:a 600 gram. Två potatisar var också en lagom portion för en normal vuxen.

Så jag skulle tippa på att vi smalisar äter mindre, men vi äter fullt tillräckligt och så är vi nog rätt duktiga på att lyssna av vår kropp, vi äter tills vi är lagom mätta, inte övermätta.
  • sextiotalist
    straw2008 skrev 2015-09-23 08:49:42 följande:

Om jag ska utveckla... de kan äta en slät tallrik fil till frukost, en avocado till lunch o en mkt mager middag.
    De kan skjuta på lunchen till 14.30 för att sen inte vara så hungrig till middag utan bara ta ett par frukter då.
    De har en avslappnad inställning till mat jämfört med mig, jag blir TOKIG om jag inte får mat var 3e timme de chillar o tar en banan.
    De kan äta 3-4 chips eller 1 kula sorbet i plastbägare, jag tar 2-3 kulor gräddglass med sås o strössel.
    De har liksom lättare att säga "nej" till frestelser...
    Äter de wook så petar de ut kött o grönsaker o äter, jag blandar sås o ris o äter det först.
    Jo, vidhåller att alla smala jag känner äter minimalt.

OK, när jag var mellan 20 och 30 så var jag tvungen att äta ofta det gick inte att hoppa över någon måltid. Dessutom pluggade jag så det var väldigt mycket pasta och jag älskar smör och grädde så var det nog rejäla energibomber jag åt.
    Som smal så har jag alltid smör eller grädde när jag lagar mat. Mina såser innehåller säkert ett par dl grädde (och den här familjen älskar såser). Vi har inga lättprodukter hemma, utan det är helfeta produkter.
    Men däremot stämmer det nog med glass och sådant. Jag är nöjd efter ett par bitar mörk choklad (som jag gillar mest), är nöjd med en kula (och gillar sorbet bäst). Men det är inte för att jag motstår någon frestelse, utan för att jag är nöjd, behöver inte mer och det blir inte godare för att det är mer.

Men jag äter vanligtvis en halv mindre pizza, då är jag mätt och håller mig mätt. Jag kan hoppa över lunchen, men ofta beror det på att jag då ätit en väldigt stadig frukost så jag står mig på en sådan.

När man är på konferenser så är jag så mätt att det står mig upp i halsen med mat och det kan ta flera dagar innan jag får upp aptiten igen.

• sextiotalist
    straw2008 skrev 2015-09-23 09:37:05 följande:

Exakt sextiotalist.. liksom skllnaden på tjocka o smala.

Men det beror inte på att vi avstår, motstår frestelser, utan att vi inte överäter. Sedan finns det självklart de som inte är naturligt smala, som hela tiden behöver ha en form av diet för att hålla vikten.
    När vi säger att vi kan äta så mycket vi vill, så gör vi det, det är ingen lögn. Själv hade jag inte stått mig på en tallrik slät fil och en avocado, det hade inte fungerat för mig.
  • elin1989
    Anonym (Njae) skrev 2015-09-23 08:34:28 följande:

Om de hoppar över måltider eller äter så lite har de knappast en _avslappnad_ inställning till mat. Snarare skulle jag misstänka att det är precis tvärt om, att de har otroliga behov av att kontrollera vad de får i sig. Att hälla i sig mängder med te eller kaffe för att döva hungerkänslor och hålla energin uppe är vanligt bland ätstörda. Att de dessutom påstår att de äter vad de vill är ett sätt att för omgivningen försöka visa och övertyga att de inte har problem.

Fast det är klart man kan ha en avslappnad inställning till mat och hoppa över måltider. Jag väger ca 50kg (164cm) och gör ofta det. Jag blir inte så hungrig och äter ofta inte förrän på kvällen, jag glömmer liksom bort det. Säger inte att det är bra men jag har ingen ätstörning eller kompenserar med energidrycker, jag äter bara inte så mycket och har lätt för att slarva. Om man mår dåligt om man inte har ätit på ett par timmar så är man säkert mindre benägen att hoppa över måltider, smal eller inte. Vet både smala och normalviktiga som aldrig hoppar över måltider och andra som jag.
  • HäckHäxan
    Furstinna skrev 2015-09-23 08:30:37 följande:
    Har precis motsatt uppfattning. Att de som är smala äter mycket mer och gärna inte det nyttigaste. Många av oss är matälskare. Jag äter myckt mer än de flesta jag känner och går ändå aldrig över 50 sträcket
    Det är min uppfattning också alltså de som bara är naturligt smala och inte tränar eller tänker på vad de äter. Kvinnor som män, de ätet allt rakt av. Mitt ex är sådan, han kunde äta vilken skit som helst men det hände inte ett skit på honom, han bara var smal oavsett.
  • HäckHäxan
    sextiotalist skrev 2015-09-23 09:03:23 följande:
    OK, när jag var mellan 20 och 30 så var jag tvungen att äta ofta det gick inte att hoppa över någon måltid. Dessutom pluggade jag så det var väldigt mycket pasta och jag älskar smör och grädde så var det nog rejäla energibomber jag åt.
    Som smal så har jag alltid smör eller grädde när jag lagar mat. Mina såser innehåller säkert ett par dl grädde (och den här familjen älskar såser). Vi har inga lättprodukter hemma, utan det är helfeta produkter.
    Men däremot stämmer det nog med glass och sådant. Jag är nöjd efter ett par bitar mörk choklad (som jag gillar mest), är nöjd med en kula (och gillar sorbet bäst). Men det är inte för att jag motstår någon frestelse, utan för att jag är nöjd, behöver inte mer och det blir inte godare för att det är mer.

Men jag äter vanligtvis en halv mindre pizza, då är jag mätt och håller mig mätt. Jag kan hoppa över lunchen, men ofta beror det på att jag då ätit en väldigt stadig frukost så jag står mig på en sådan.

När man är på konferenser så är jag så mätt att det står mig upp i halsen med mat och det kan ta flera dagar innan jag får upp aptiten igen.

Sån där är jag också, fast jag är tjock.
    Jag blir mätt på en halv pizza utan problem och set ingen mening med att försöka pressa i mig resten då mår jag bara illa. Föredrar någon bit mörk choklad framför godis, gärna till en kopp kaffe. Kan inte vräka i mig glass får brain freeze direkt om jag skulle göra det.

Tänkte på vad du skrev om stora tallrikar innan, den delen köper jag, tallrikar verkar vara jättestora nu för tiden, själv har jag mindre, skulle nog inte ens kunna stänga skåpen om jag köpte större för skåpen är gamla och gjorda för mindre helt enkelt.

Mitt problem är ju att jag sällan känner hunger och äter för sällan. När jag får bråkat i mig mat regelbundet så brukar jag gå ner i vikt av mig själv utan att göra annat än att äta 3-5 gånget om dagen hyfsat regelbundet där en banan eller för all del avokado kan vara ett mål. Men det är skitsvårt när man faktiskt inte är sugen eller hungrig alls.

Så jag har ju någon form av ätstörning eller så är jag bara så glömsk att jag helt enkelt glömmer av att äta och kommer på det när det känns som att jag skall tuppa av. :-/
  • sextiotalist

Lägger till, i min ålder så ligger min kalorinivå på 1700 om jag ska behålla min vikt (jag kan med all säkerhet säga att mitt intag ligger betydligt högre)
    Hade jag varit 30 och rört mig ännu mer, så hade den legat på dryga 2000 (och jag äter mer än så)
    Så trots att jag äter mer än vad jag egentligen ska förbruka, så behåller jag min vikt.

Svar på tråden Vad äter ni kvinnor för att inte gå upp i vikt?