• Anonym (v)

Vad äter ni kvinnor för att inte gå upp i vikt?

Vad äter ni kvinnor för att inte gå upp i vikt? Oftast har kvinnor en ämnesomsättning på 1500 kalorier/dag.

Hur gör ni för att behålla vikten och inte gå upp i vikt? Det är för mig otroligt för jag är kille och har en ämnesomsättning på 2000 kalorier/dag

• Svar på tråden Vad äter ni kvinnor för att inte gå upp i vikt?
  • Anonym (Tussen)
    Anonym (K) skrev 2015-09-23 13:51:47 följande:

Jag äter allt. Kyckling, pasta, pizza, hamburgare, godis, fisk, sallad, frukt, nötter, feta såser osv.. Det handlar om mängden mat man äter kontra hur aktiv man är. Jag är så långt ifrån LCHF man kan komma men är ändå smal, på gränsen till underviktig. Jag hoppar aldrig över måltider, äter tills jag blir mätt och lite till (eftersom jag försöker gå upp i vikt)

Ska man ner i vikt så gäller det att hålla koll på kalorierna och hitta den maten som är mest mättande per kcal och det kan vara väldigt olika för olika människor. Däremot så är det ju helt okej att slänga i sig snabba kolhydrater (brukar vara något som mättar dåligt för många) om man sedan inte kompenserar hungern med att ta en till portion eller ett extra mellanmål.

Och om man lägger till träning så ska man inte kompensera med att äta mycket mer för träning förbränner inte SÅ mkt kalorier som många tror..

Vad vi äter påverkar hur vi mår, hur mycket vi äter påverkar vår vikt.

Exakt!!! Allt bra sagt! Tomma kalorier vs fyllda kalorier! Vad väljer man!!
  • Aniiee
    Anonym (Tränar) skrev 2015-09-23 14:00:40 följande:

Jag är helt enkelt liten i maten (vilket jag alltid varit). Jag äter också inte så mycket skräpmat och väldigt sällan godis, chips och glass. Mer nu än förr dock. Jag har kommit in i någon form av dålig vana där jag köper godis 2-3 gånger i månaden, förut var det ungefär 2-3 per år. Jag gillar inte godis så värst mycket heller men när sötsuget dyker upp så händer det ändå att jag köper hem.

Väger inte så värst mycket, 52 kg på mina 156 cm. Tränar 5-6 dagar i veckan, mestadels styrketräning då, så det är väl det som gör att jag kan äta mer. 

Jag höll på att säga att om du tycker att godis 2-3 gånger i månaden är mycket så skulle du få dåndimpen av mitt 2-3 gånger om dagen, men....  2-3 gånger om dagen var kanske lite överdrivet. 1-2 gånger om dagen räcker gott. Eller snarare ungefär 1,5 gång varannan dag. Typ.

om man räknar bara godis ock snacks då Oskyldig
    Gire bless me, have I only hot-blooded boys left in my fold?
  • tulip79

Äter det jag känner för, det jag är sugen på. Lagar mycket mat med både grädde o smör i. Väger 65 kg till mina 174 cm o har gjort det i bra många år. Tränar inte heller, mer än aktivering av två småbarn o annan vardagsmotion. Har aldrig bantat). Har noll koll på vad 1500 eller 2000 kalorier som du nämner, innebär.

• Anonym (Matvrak)
    Anonym (Tussen) skrev 2015-09-23 15:05:39 följande:

Du får mkt motion av hunden. Har omvärderat hundägare. Varit hundvakt. Fy fan vilket jobb! Nu var det iofs en stor valpig hund.

Jaha det här är en chihuahua hahaha ???? en aktiv och rolig sådan förvisso, men det händer rätt ofta att det blir 4 stycken 20-minuters lunkande promenader om dagen. Det blir ju några långpromenader i veckan också såklart men har tränat mycket mer förut med gym och löpning så trodde verkligen att den här livsstilen skulle sätta spår efter ett drygt år.
  • Iowhannah
    Anonym (Matvrak) skrev 2015-09-23 15:03:39 följande:

Efterförbränningen är väl ändå högre efter ett högintensivt pass, dvs konditionsträning där man får upp pulsen. Dessa pass bränner dessutom mer under själva passet än styrkepass som bränner runt 300 kalorier på en timme.

Däremot när du tränat styrka så du byggt upp mer muskelmassa så kommer dessa muskler bidra till att du har högre förbränning. Men det var kanske det du syftade på.

Vi kan säga att det var det jag syftade på :P Det var ett tag sen jag var inne i svängen och hade aktiv koll på allt sånt där.
  • Anonym (Håller igång)

Det gäller att vara medveten om vad man stoppar i sig men det är inte unikt för kvinnor. Det är viktigt att veta att den vardagliga maten endast ska fylla ett par grundläggande funktioner. Att mätta och att ge energi. De goda middagarna för njutnings skull får vänta till speciella tillfällen. Godis kan man absolut unna sig. Ibland. Så även om man inte har lätt att gå upp i vikt utan även för energin och orkens skull.

Jag själv styrketränar 5-6 gånger i veckan. Äter hälsosam mat men räknar sällan kalorier. Människan är inte gjord för att äta regelbundet även om det för blodsockret är en god idé att göra. Jag är 167 och väger för tillfället 58. När jag inte tränade på ett år pga skada så vägde jag 50-51 men drog samma storlek på kläder. 34-36, small.

• Anonym (Tussen)
    HäckHäxan skrev 2015-09-23 13:58:09 följande:

Fast så måste det inte vara. Finns ju folk som menar att mina värde måste vara kassa för att jag är tjock men mina världen är bra trots att jag är fet.

Jag tror man helt enkelt är olika. Förbränner olika och tål olika mat olika bra. Även om det liksom finns ett medel någonstans så finns det alltid folk som sticket utanför det där medelvärdet liksom.

Tror inte mitt ex har dåliga världen. Han jobbar arslet av sig och har ett fysiskt arbete. Tror han bara förbrukar skiten helt enkelt.

Jag kan också äta skit mat och gå ner i vikt. Det viktiga är att jag äter regelbundet varje dag mer än vad jag äter. Jag har bantat ner mig själv 27-30 kg på att äta hamburgare flera gånget om dagen. En kompis jobbade i ett gatukök 2 minuter ifrån min lägenhet.

Men då, jättesugen på det nu med amerikansk hamburgerdressing.
  • HäckHäxan
    Anonym (Tussen) skrev 2015-09-23 16:30:08 följande:
    Men då, jättesugen på det nu med amerikansk hamburgerdressing.
    Haha jag äter sällan sånt men ibland är det jäkligt gött. Var bara så praktiskt att käka där och kompisen fick sällskap på jobbet och kompisen sa jämt du får fan steka den själv vara så du vet och så slapp jag betala haha.
  • Anonym (Tunnis)

Jag har hög ämnesomsättning och kan vad jag vet äta vad som helst utan att gå upp i vikt, har haft perioder av pizza/godis/nada grönsaker osv där jag vräkt i mig, har t o m kunnat gå ner något kilo då :p Jag äter "vanlig" mat, mycket grönsaker och frukt, inte så mycket kolhydrater, alltid havregrynsgröt till frukost. Vågen står stadigt på 58 kg till mina 174 cm ;p Inte så jävla kul när man skulle vilja ha lite mer hull.

• Anonym (Tussen)
    Anonym (Tunnis) skrev 2015-09-23 16:35:05 följande:

Jag har hög ämnesomsättning och kan vad jag vet äta vad som helst utan att gå upp i vikt, har haft perioder av pizza/godis/nada grönsaker osv där jag vräkt i mig, har t o m kunnat gå ner något kilo då :p Jag äter "vanlig" mat, mycket grönsaker och frukt, inte så mycket kolhydrater, alltid havregrynsgröt till frukost. Vågen står stadigt på 58 kg till mina 174 cm ;p Inte så jävla kul när man skulle vilja ha lite mer hull.

Tips: havregrynsgröt blir man smal av. Mackor med nyttiga pålägg får man hull av.
Svar på tråden Vad äter ni kvinnor för att inte gå upp i vikt?