• Anonym (v)

Vad äter ni kvinnor för att inte gå upp i vikt?

Vad äter ni kvinnor för att inte gå upp i vikt? Oftast har kvinnor en ämnesomsättning på 1500 kalorier/dag.

Hur gör ni för att behålla vikten och inte gå upp i vikt? Det är för mig otroligt för jag är kille och har en ämnesomsättning på 2000 kalorier/dag

• Svar på tråden Vad äter ni kvinnor för att inte gå upp i vikt?
  • Anonym (Tussen)
    Anonym (Håller igång) skrev 2015-09-23 18:55:51 följande:

Havregryn är långsamma kolhydrater som ska mätta länge. Därmed är det nyttigare än bröd med smör och pålägg som innehåller snabba kolhydrater, olika fetter och beroende på pålägg kanske även transfetter. Det är ingenting som kroppen har nytta av. Det mättar dock inte lika bra som havregryn, men ger inte nödvändigtvis mer hull än havregryn. Det beror på kroppens behov och individens livsstil. Havregryn drar däremot ut på mättnadskänslan till skillnad mot mackor. Du behöver inte äta lika snabbt igen. Dock är det rätt vanligt att havregryn i grötform inte ger de förväntade mättnadskänslorna eftersom man i regel inte orkar äta tillräcklig mängd för kroppen att hålla sig mätt på. Tips; kör 2dl (alltså dubbel portoon)i mixer med mjölk, frysta bär och proteinpulver så står du dig åtminstone i 3-4 timmar utan problem.

Med nyttiga pålägg menar jag just nyttiga: jag antog att du hade kunskap om detta och inget jag behövde redogöra men jag antar att du vet vad paprikor,groddar i alla varianter, varför inte ngn trevlig getost, lite Bregott på det! Men gör ett avocadosmör el vad 17 vad som helst, taften. Jag har koll på GI och där ingår de trevliga havregrynen i var o varannan bok/tidning/samtal. Det finns GI-vänligt bröd också! Tvinga mig inte att leta upp det med mest näringsämnen o så lite vete som möjligt. Jag äter havregrynsgröt, och baksidan av paketet har inte gått mig förbi. Jag är fena på att läsa på baksidor, speciellt vid frukostbordet. ÄVEN I BUTIKEN. Det är rätt bastant mat om du vill gå upp lite på ett bra sätt. Havregryn innehåller mineraler osv orkar inte rabbla sånt som förmodligen VARENDA människa har koll på! (PK-pinnen säger: INTE varenda, nu generaliserar du. Och kan pekpinnar ens prata) Fett - ja alltså det beror ju lite på hur man ser på kroppen och då kanske vi ska prata om fettets väg genom kroppen? Måste jag analysera Bregott när det har gjorts i ca 150 tidningar/mun-mot-mun. Jag blir definitivt smalare av att äta havregrynsgröt - OCH mätt. PS. Havregryn är känt för att ge magont. Alla får inte det nej. Lite mumsig frukost ska vi väl ändå unna oss med en skopa gröt. Innan du säger något: ja man kan rosta dem i ugnen och göra sin egen granola. Men gött o vara lat och slänga ner dem i filen naturella. PS. Det bästa är att författa sig kort och koncist - i know. MEN - kan man reglerna får man bryta dem :D mvh en som blev sugen på mannagrynsgrötproteinpulver. Något helt nytt, tack för att du ledde in mig dit. Har varit skeptisk då vissa anabola-killar har ätit sånt men nu får jag äta upp det!!!
  • Anonym (Håller igång)
    Aniiee skrev 2015-09-23 19:05:46 följande:

Nä, jag blir aldrig mätt på havregrynsgröt, däremot på en rejäl macka..... Frukost havregrynsgröt = hungrig igen på 2-2,5 timme, måste äta ngt proteinrikt, Frukost macka = börjar fundera 7 timmar senare om det inte är dags för middag.

Jag behöver både kolhydrater, proteiner och fetter. ca 40/30/30 funkar alldeles utmärkt för mig.

Inget är hugget i sten....

Men precis, det är så olika. Det var därför jag tipsade om drinken. Jag blir inte heller mätt på gröt.
  • Anonym (Håller igång)
    Anonym (Tussen) skrev 2015-09-23 19:34:36 följande:

Med nyttiga pålägg menar jag just nyttiga: jag antog att du hade kunskap om detta och inget jag behövde redogöra men jag antar att du vet vad paprikor,groddar i alla varianter, varför inte ngn trevlig getost, lite Bregott på det! Men gör ett avocadosmör el vad 17 vad som helst, taften. Jag har koll på GI och där ingår de trevliga havregrynen i var o varannan bok/tidning/samtal. Det finns GI-vänligt bröd också! Tvinga mig inte att leta upp det med mest näringsämnen o så lite vete som möjligt. Jag äter havregrynsgröt, och baksidan av paketet har inte gått mig förbi. Jag är fena på att läsa på baksidor, speciellt vid frukostbordet. ÄVEN I BUTIKEN. Det är rätt bastant mat om du vill gå upp lite på ett bra sätt. Havregryn innehåller mineraler osv orkar inte rabbla sånt som förmodligen VARENDA människa har koll på! (PK-pinnen säger: INTE varenda, nu generaliserar du. Och kan pekpinnar ens prata) Fett - ja alltså det beror ju lite på hur man ser på kroppen och då kanske vi ska prata om fettets väg genom kroppen? Måste jag analysera Bregott när det har gjorts i ca 150 tidningar/mun-mot-mun. Jag blir definitivt smalare av att äta havregrynsgröt - OCH mätt. PS. Havregryn är känt för att ge magont. Alla får inte det nej. Lite mumsig frukost ska vi väl ändå unna oss med en skopa gröt. Innan du säger något: ja man kan rosta dem i ugnen och göra sin egen granola. Men gött o vara lat och slänga ner dem i filen naturella. PS. Det bästa är att författa sig kort och koncist - i know. MEN - kan man reglerna får man bryta dem :D mvh en som blev sugen på mannagrynsgrötproteinpulver. Något helt nytt, tack för att du ledde in mig dit. Har varit skeptisk då vissa anabola-killar har ätit sånt men nu får jag äta upp det!!!

Jag har ingen aning om vad av det jag skrev fick dig att bli upprörd, jag ber om ursäkt, det var inte min avsikt.
  • Anonym (Tussen)

Nä, jag blir aldrig mätt på havregrynsgröt, däremot på en rejäl macka..... Frukost havregrynsgröt = hungrig igen på 2-2,5 timme, måste äta ngt proteinrikt, Frukost macka = börjar fundera 7 timmar senare om det inte är dags för middag.

Jag behöver både kolhydrater, proteiner och fetter. ca 40/30/30 funkar alldeles utmärkt för mig.

Bra att du rättar mig!!! Var så himla hungrig :c

Man blir besviken, när det sägs såna saker i media osv. Jag kan även bli supermätt av snabba kolhydrater också. :D behöver inte överäta av dem. Däremot är jag hjärntvättad så att jag tänker: nu kommer jag snabbt bli hungrig av detta och välja ett annat alternativ.
  • Anonym (Tussen)
    Aniiee skrev 2015-09-23 16:44:27 följande:

Som om det skulle vara någon slags allmängiltig sanning.....

Vet att du är rätt så bokstavlig av dig - ibland vill man göra ett statement, då orkar man inte vara korrekt, ingen kommer gråta för att jag skrev så. Så då är det ok. Just idag!! (Kom in i kaloritråden? Du har dissat den jättelänge nu :*)
  • Anonym (Tussen)
    Aniiee skrev 2015-09-23 19:08:52 följande:

Hon.... du menar den du svarade? Ja, klart det kan vara så för henne. Och för dig. Och för 99% av resten av alla på jorden, men finns det en enda person som det inte funkar så för är det inte en allmängiltig sanning.

Det enda man kan göra är att anpassa sitt matintag till sin kropp. Blir du smal av att äta havregrynsgröt istället för mackor så ät havregrynsgröt. Men tro inte att alla blir smalare av att äta havregryns än av att äta mackor.

Jo, jag garderade mig genom att skriva MAN blir smal av havregrynsgröt - därmed ger jag luft åt en kvinna att inte bli smal. MAN syftar på han! Nu innan du börjar säga massa saker - vilken språkstam kommer man från ifrån!
  • Anonym (Tussen)
    Aniiee skrev 2015-09-23 19:08:52 följande:

Hon.... du menar den du svarade? Ja, klart det kan vara så för henne. Och för dig. Och för 99% av resten av alla på jorden, men finns det en enda person som det inte funkar så för är det inte en allmängiltig sanning.

Det enda man kan göra är att anpassa sitt matintag till sin kropp. Blir du smal av att äta havregrynsgröt istället för mackor så ät havregrynsgröt. Men tro inte att alla blir smalare av att äta havregryns än av att äta mackor.

Jo äter havregrynsgröt när jag vill hålla mig smal,
    Anonym (Håller igång) skrev 2015-09-23 19:45:19 följande:

Jag har ingen aning om vad av det jag skrev fick dig att bli upprörd, jag ber om ursäkt, det var inte min avsikt.

Det var din redogörande/föreläsande sätt att skriva på. Skjuter mig i foten när jag "säger" så eftersom jag kan slå hål på mitt aslånga inlägg.
  • Anonym (Håller igång)
    Anonym (Tussen) skrev 2015-09-23 20:07:20 följande:

Jo äter havregrynsgröt när jag vill hålla mig smal,Det var din redogörande/föreläsande sätt att skriva på. Skjuter mig i foten när jag "säger" så eftersom jag kan slå hål på mitt aslånga inlägg.

Men oj, passade inte mitt sätt att formulera mig. Ja ja då ligger inte felet hos mig iaf. Skönt det.

-------------------------------

Fortfarande är det så att hur mätt man än blir på snabba kolhydrater så är de långsamma kolhydraterna bäst ur de allra flesta perspektiven. Utom den individuella smaken då. Vad ens smaklökar föredrar. Varför folk upplever att de lägger på sig av den snabba varianten är antingen att de blir snabbt hungriga igen eller det faktum att snabba kolhydrater lagrar fett och vätska. Så enkelt är det.
  • lövet2

Tja, jag vet inte riktigt. Rätt normalt, tror jag. Eller jag kanske ändå är lite petig i maten. Äter inte fisk och knappt några grönsaker. En normal dag äter jag frukost, lunch, middag och ett par mellanmål. Mycket potatis, relativt lite kött, pasta någon gång i veckan, några mackor om dagen. En eller två frukter också. Mjölk och filmjölk förstås. Inget konstigt alls.

• Aniiee
    Anonym (Håller igång) skrev 2015-09-23 19:43:31 följande:
    Men precis, det är så olika. Det var därför jag tipsade om drinken. Jag blir inte heller mätt på gröt.
    Det var ju dock inte vad du skrev..... Men visst.
    Gire bless me, have I only hot-blooded boys left in my fold?
Svar på tråden Vad äter ni kvinnor för att inte gå upp i vikt?