• Anonym (v)

Vad äter ni kvinnor för att inte gå upp i vikt?

Vad äter ni kvinnor för att inte gå upp i vikt? Oftast har kvinnor en ämnesomsättning på 1500 kalorier/dag.

Hur gör ni för att behålla vikten och inte gå upp i vikt? Det är för mig otroligt för jag är kille och har en ämnesomsättning på 2000 kalorier/dag

• Svar på tråden Vad äter ni kvinnor för att inte gå upp i vikt?
  • Anonym (K)

Jag äter allt. Kyckling, pasta, pizza, hamburgare, godis, fisk, sallad, frukt, nötter, feta såser osv.. Det handlar om mängden mat man äter kontra hur aktiv man är. Jag är så långt ifrån LCHF man kan komma men är ändå smal, på gränsen till underviktig. Jag hoppar aldrig över måltider, äter tills jag blir mätt och lite till (eftersom jag försöker gå upp i vikt)
    Ska man ner i vikt så gäller det att hålla koll på kalorierna och hitta den maten som är mest mättande per kcal och det kan vara väldigt olika för olika människor. Däremot så är det ju helt okej att slänga i sig snabba kolhydrater (brukar vara något som mättar dåligt för många) om man sedan inte kompenserar hungern med att ta en till portion eller ett extra mellanmål.

Och om man lägger till träning så ska man inte kompensera med att äta mycket mer för träning förbränner inte SÅ mkt kalorier som många tror..

Vad vi äter påverkar hur vi mår, hur mycket vi äter påverkar vår vikt.

• sextiotalist
    Anonym (K) skrev 2015-09-23 13:51:47 följande:

Jag äter allt. Kyckling, pasta, pizza, hamburgare, godis, fisk, sallad, frukt, nötter, feta såser osv.. Det handlar om mängden mat man äter kontra hur aktiv man är. Jag är så långt ifrån LCHF man kan komma men är ändå smal, på gränsen till underviktig. Jag hoppar aldrig över måltider, äter tills jag blir mätt och lite till (eftersom jag försöker gå upp i vikt)
    Ska man ner i vikt så gäller det att hålla koll på kalorierna och hitta den maten som är mest mättande per kcal och det kan vara väldigt olika för olika människor. Däremot så är det ju helt okej att slänga i sig snabba kolhydrater (brukar vara något som mättar dåligt för många) om man sedan inte kompenserar hungern med att ta en till portion eller ett extra mellanmål.

Och om man lägger till träning så ska man inte kompensera med att äta mycket mer för träning förbränner inte SÅ mkt kalorier som många tror..

Vad vi äter påverkar hur vi mår, hur mycket vi äter påverkar vår vikt.

Om du tycker 740 kcal inte är så mycket (som jag bränner under ett mil-lopp) så undrar jag vad du anser är mycket.
    Nej, jag springer inte en mil om dagen, men när jag gör det så går det åt en del
  • HäckHäxan
    Iowhannah skrev 2015-09-23 11:16:33 följande:
    Min bror är också en sån person. I sådana lägen kan man trösta sig med att de människorna är feta på insidan. Vilket så klart är farligare, eftersom det inte syns, men deras kroppar mår inte bra.
    Fast så måste det inte vara. Finns ju folk som menar att mina värde måste vara kassa för att jag är tjock men mina världen är bra trots att jag är fet.

Jag tror man helt enkelt är olika. Förbränner olika och tål olika mat olika bra. Även om det liksom finns ett medel någonstans så finns det alltid folk som sticket utanför det där medelvärdet liksom.

Tror inte mitt ex har dåliga världen. Han jobbar arslet av sig och har ett fysiskt arbete. Tror han bara förbrukar skiten helt enkelt.

Jag kan också äta skit mat och gå ner i vikt. Det viktiga är att jag äter regelbundet varje dag mer än vad jag äter. Jag har bantat ner mig själv 27-30 kg på att äta hamburgare flera gånget om dagen. En kompis jobbade i ett gatukök 2 minuter ifrån min lägenhet.
  • Anonym (Tränar)

Jag är helt enkelt liten i maten (vilket jag alltid varit). Jag äter också inte så mycket skräpmat och väldigt sällan godis, chips och glass. Mer nu än förr dock. Jag har kommit in i någon form av dålig vana där jag köper godis 2-3 gånger i månaden, förut var det ungefär 2-3 per år. Jag gillar inte godis så värst mycket heller men när sötsuget dyker upp så händer det ändå att jag köper hem.

Väger inte så värst mycket, 52 kg på mina 156 cm. Tränar 5-6 dagar i veckan, mestadels styrketräning då, så det är väl det som gör att jag kan äta mer. 

• Anonym (K)
    sextiotalist skrev 2015-09-23 13:56:20 följande:
    Om du tycker 740 kcal inte är så mycket (som jag bränner under ett mil-lopp) så undrar jag vad du anser är mycket.
    Nej, jag springer inte en mil om dagen, men när jag gör det så går det åt en del
    Jag syftar generellt på folk som börjar träna för att gå ner i vikt.. som går på något pass på gymmet, hänger lite vid löpbandet osv..inte dom som löper en mil... (det är väldigt få som börjar motionera som ligger på den nivån)
    För det är ett misstag väldigt många gör.
  • Iowhannah
    Anonym (K) skrev 2015-09-23 14:01:46 följande:

Jag syftar generellt på folk som börjar träna för att gå ner i vikt.. som går på något pass på gymmet, hänger lite vid löpbandet osv..inte dom som löper en mil... (det är väldigt få som börjar motionera som ligger på den nivån)

För det är ett misstag väldigt många gör.

Du menar de som tror att "bara jag börjar träna så går jag ner i vikt"? Och sen äter som innan.

Annars så handlar det även om träningens intensitet. Och ett hårt styrkepass kanske inte förbränner en hel hög kcal NÄR du tränar, men efterförbränningen är desto högre.
  • Anonym (Tussen)
    Anonym (v) skrev 2015-09-23 02:37:15 följande:

Jag erkänner, jag är ett jävla fetto... Jag blir inte mätt på 3 laxfiléer trots det är 750 kalorier, om man äter 3 måltider per dag blir det 2000 kalorier, jag kan bara inte fatta hur ni kvinnor behåller er vikt... Ni måste ju nästan svälta er ihjäl herregud.

Du har tänjt ut magsäcken! Det händer oss också. Vadå vad har du till dessa? Mitt bästa tips är ju att ösa på med grönsaker. Göra de så goda som möjligt.
  • Anonym (Tussen)
    Anonym (v) skrev 2015-09-23 02:37:15 följande:

Jag erkänner, jag är ett jävla fetto... Jag blir inte mätt på 3 laxfiléer trots det är 750 kalorier, om man äter 3 måltider per dag blir det 2000 kalorier, jag kan bara inte fatta hur ni kvinnor behåller er vikt... Ni måste ju nästan svälta er ihjäl herregud.

Det finns bara en väg för dig att gå - sporta mycket. Sug efter mat kommer dämpas! Eller?!
  • Anonym (Matvrak)
    Iowhannah skrev 2015-09-23 14:49:35 följande:

Du menar de som tror att "bara jag börjar träna så går jag ner i vikt"? Och sen äter som innan.

Annars så handlar det även om träningens intensitet. Och ett hårt styrkepass kanske inte förbränner en hel hög kcal NÄR du tränar, men efterförbränningen är desto högre.

Efterförbränningen är väl ändå högre efter ett högintensivt pass, dvs konditionsträning där man får upp pulsen. Dessa pass bränner dessutom mer under själva passet än styrkepass som bränner runt 300 kalorier på en timme.

Däremot när du tränat styrka så du byggt upp mer muskelmassa så kommer dessa muskler bidra till att du har högre förbränning. Men det var kanske det du syftade på.
  • Anonym (Tussen)
    Anonym (Matvrak) skrev 2015-09-23 13:29:09 följande:

Massa prat om att smala inte äter. Jag är natuligt smal och har BMI som touchar undervikt. Har även haft ätstörningar för flera år sen som ej berodde på en önskan om att gå ner i vikt och blev såklart ännu mer underviktig. Under den perioden nyttjade jag den där te-dieten som någon skrev om och skjuta upp lunchen till 14:30-dieten likväl.

Idag gör jag inget sånt, äter tre stora mål om dagen samt mellanmål, steker i smör och allt tillagas i såser med grädde, har ätit pasta och kolhydrater i överflöd hela sommaren och äter choklad eller fikabröd varje dag. Tränar inte, går bara ut med hunden och är dessutom hemma hela dagarna sen ett halvår tillbaka. Fortfarande smal, så det här pratet om att smala inte äter är tröttsamt. Trodde jag skulle sabbat min ämnesomsättning under de åren jag åt så lite men jag inser nu att jag har en hög ämnesomsättning naturligt.

Du får mkt motion av hunden. Har omvärderat hundägare. Varit hundvakt. Fy fan vilket jobb! Nu var det iofs en stor valpig hund.
Svar på tråden Vad äter ni kvinnor för att inte gå upp i vikt?