• Anonym (v)

Vad äter ni kvinnor för att inte gå upp i vikt?

Vad äter ni kvinnor för att inte gå upp i vikt? Oftast har kvinnor en ämnesomsättning på 1500 kalorier/dag.

Hur gör ni för att behålla vikten och inte gå upp i vikt? Det är för mig otroligt för jag är kille och har en ämnesomsättning på 2000 kalorier/dag

• Svar på tråden Vad äter ni kvinnor för att inte gå upp i vikt?
  • Iowhannah
    HäckHäxan skrev 2015-09-24 12:36:19 följande:

Jag har svårt att förstå att folk inte begriper det alls. Det är väl helt logisk att den som äter kalorisnålt, tänker på vad den sätter i sig kan äta mycket mer i ren mängd föda än den som lever på färdigrätter, kexchoklad och kaffe. Rent generellt alltså och definitivt om den som tänker på vad den äter tränar.

Jag håller med. Upphör aldrig att förvånas över min omgivnings reaktioner.
  • K grrl
    HäckHäxan skrev 2015-09-24 12:36:19 följande:
    Jag har svårt att förstå att folk inte begriper det alls. Det är väl helt logisk att den som äter kalorisnålt, tänker på vad den sätter i sig kan äta mycket mer i ren mängd föda än den som lever på färdigrätter, kexchoklad och kaffe. Rent generellt alltså och definitivt om den som tänker på vad den äter tränar.
    Helt ärligt är det inte alls förvånande, för det är otroligt många som saknar begrepp om vad de äter och hur energirik eller energisnål maten de äter egentligen är. Se till exempel hur många som är rädda för att äta potatis, trots att potatis både är ganska snålt på både energi och kolhydrater. Här på mitt jobb är det populärt att äta avokado istället för frukt på kafferasten, för "avokado är ju så nyttigt". Jo, det är det, det innehåller jättefina fetter som är bra för kroppen, men det är ju inte direkt kalorisnålt. 
  • Aniiee
    K grrl skrev 2015-09-24 08:25:26 följande:

Det finns ju smala människor som äter på många olika sätt:
    - Dels finns de som har ett väldigt högt energiuttag och därför äter mycket och kaloririkt.
    - Dels finns de som äter mycket nyttigt och kalorisnålt, och därför håller nere kalorierna trots mättande mat med stor volym.
    - Dels finns de som säger sig kunna "äta vad som helst" men i själva verket slarvar rätt mycket med maten, hoppar över mål, kompenserar överhoppade måltider med godsaker osv.
    - Dels finns det de som äter mycket nyttigt och kalorisnålt, men generellt mycket små portioner, och därför får i sig ganska lite energi.

Isf är jag en kombo av 1, 3 och 4. Eller något sånt....
    Gire bless me, have I only hot-blooded boys left in my fold?
  • Rafael90

Det här äter jag vanligtvis:

Frukost: 1.5 portion fiberhavregrynsgröt med frysta körsbär och skivad banan.
    Förmiddag: en banan, eventuellt nötter eller mandlar.
    Lunch: mackor oftast, tex en med leverpastej och gurka, en med ost
    (Eventuellt mellanmål: oftast några bananchips eller mer nötter)
    Middag: hemlagad mat, varierar vad det blir och vilken mängd
    Kväll: två ostmackor, en stor skål special K med mjölk, oftast nån kaka eller nåt annat sött.

Äter godis och chips utöver detta ca 3 ggr i veckan. Är 168 cm lång och pendlar mellan 48-53 kg.

• Anonym (2500)

Jag äter inga 1500 kcal. Tippar på runt 2500 och tränar inte. Är 180 och väger 68 kg. Beror mkt på ämnesomsättning. Äter allt möjligt

• Seven Costanza
    Iowhannah skrev 2015-09-23 14:49:35 följande:

Du menar de som tror att "bara jag börjar träna så går jag ner i vikt"? Och sen äter som innan.

Haha, påminner mig om en tränare jag hade - när jag och övriga i gruppen tyckte att vi höll på att dö av trötthet skrek hon rakt ut att "ni har inte ens förbränt ett KNÄCKEBRÖD!" Det brukar jag tänka på ibland när jag ska balansera hur jag äter och rör på mig, för jag tror det är väldigt vanligt att överskatta hur mycket man gör av med under vanlig vardagsmotion eller medeltuff motion.
  • Seven Costanza
    Aniiee skrev 2015-09-23 15:21:50 följande:

Jag höll på att säga att om du tycker att godis 2-3 gånger i månaden är mycket så skulle du få dåndimpen av mitt 2-3 gånger om dagen, men....  2-3 gånger om dagen var kanske lite överdrivet. 1-2 gånger om dagen räcker gott. Eller snarare ungefär 1,5 gång varannan dag. Typ.

om man räknar bara godis ock snacks då 

Håller med. För mig går det i vågor men för tillfället äts det något onödigt varje dag, vid fikatid på eftermiddagen eller på kvällen framför teven efter vi ätit middag. Jag är däremot noga med att aldrig äta godis/glass/annat skit före lunch för det känns fel att äta skräp som nästa intag efter frukost... Vet inte om det direkt gör någon skillnad för egentligen menar ju många att man borde äta mer under den första tiden av dagen och mindre sent på kvällen, men det KÄNNS bättre i alla fall att vänta till efter lunch. Nu KAN man ju argumentera för att man kan låta bli helt och hållet, men men...

Stort plus också för ordet "dåndimpen" - det borde användas mer flitigt! Jag gillar även "stora skälvan" .
  • Anonym (50+)

1500 resp 2000 låter bra lite, då får man sitta bra stilla? Jag googlade nu och 2000 verkar vara en vanlig siffra för en kvinna. Vanlig mat och ta det lugnt med onyttiga grejer som godis chips och fikabröd har funkat för mej hela mitt vuxna liv.

• Aniiee
    Anonym (50+) skrev 2015-09-24 21:22:53 följande:

1500 resp 2000 låter bra lite, då får man sitta bra stilla? Jag googlade nu och 2000 verkar vara en vanlig siffra för en kvinna. Vanlig mat och ta det lugnt med onyttiga grejer som godis chips och fikabröd har funkat för mej hela mitt vuxna liv.

Egentligen ska man inte hålla på att googla snittmått som gäller för "alla", man kommer få olika svar beroende på hur de räknatm vad de räknat på och med, och man får typ aldrig veta hur de tänkt. Det är mycket bättre att beräkna det man själv behöver (på ett ungefär) med tex Mifflin-ekvationen och en pal-beräkning.

2000 kcal kan vara mycket för en person, och lite för en annan, även om båda är stillasittande, Att man bara skulle sitta stilla på 2000 kcal är dock inte realistiskt, om man inte är typ 2 meter lång och väger 105 kg.
    Gire bless me, have I only hot-blooded boys left in my fold?
  • Anonym (50+)

@Anniiee Jag googlade "kalorier kvinna och hittade en massa exempel som passade in på mej och de sa 2000. Ca 60 kg och medel aktiv. Jag antar att flera sajter valt det exemplet som nån slags "medelkvinna ". Klart det varierar. Miffling och pal har jag ingen aning om vad det är. Jag kör egentligen helt på min aptitreglering som funkar bra.

Svar på tråden Vad äter ni kvinnor för att inte gå upp i vikt?