• Wielkip

Junibebisar 2016

Välkomna till nya tråden för oss som väntar barn mer BF under juni månad 2016!

BF/infolista nedan;

6/6 WielkiP (24 år, Skövde, tredje barnet)

Dottern Charlie Mars-12. Sonen Sigge Oktober-13
  • Svar på tråden Junibebisar 2016
  • En del av oss

[quote=76049454][quote-nick]Jeto skrev 2015-11-26 19:00:56 följande:[/quote-nick]

Jippi ostfantasten jag hittade en brieost med pastöriserad mjölk!

[/

Enligt Livsmedelverket ska man inte äta ens Brie på pastöriserad mjölk under graviditet Bubblade het men inte kall.

Inte ens mjukost rek.

Om allt går bra går min dröm i uppfyllelse juni/juli 2016 efter flertalet MF/MA
  • En del av oss

Var på dateringsUL igår och var så trött efter så jag orkade aldrig uppdatera. Bebisen är 21 mm och BF 3 juli 2016. Så v.8+4 idag.

RUL bokat den 9 februari.

Mamma Lotta jo jag vet men eftersom vi inte har någon sjukdomhistorik så trodde vi var berättigade till fullständig.

Nu måste jag skynda mig till PT träningen fast jag är både frusen illamående och trött.

• 2013januari
    En del av oss skrev 2015-11-27 09:23:24 följande:

[quote=76049454][quote-nick]Jeto skrev 2015-11-26 19:00:56 följande:[/quote-nick]

Jippi ostfantasten jag hittade en brieost med pastöriserad mjölk!

[/

Enligt Livsmedelverket ska man inte äta ens Brie på pastöriserad mjölk under graviditet Bubblade het men inte kall.

Inte ens mjukost rek.

Varför inte mjukost? Vart får du allt ifrån?
  • MissJ82
    En del av oss skrev 2015-11-27 09:23:24 följande:

Inte ens mjukost rek.

Enligt 1177 går dessa ostar bra att äta:
    Hårdost, till exempel Grevé®, Präst® och Herrgård
    Parmesanost
    Mjukost och annan bredbar ost i tub eller ask 
    Fetaost gjord på pastöriserad mjölk
    Mozzarella, Ricotta, Halloumi går bra om de är nyförpackade
    Cottage cheese, till exempel Keso®.
  • UK Jennie
    MissJ82 skrev 2015-11-27 09:56:59 följande:
    Enligt 1177 går dessa ostar bra att äta:
    Hårdost, till exempel Grevé®, Präst® och Herrgård
    Parmesanost
    Mjukost och annan bredbar ost i tub eller ask 
    Fetaost gjord på pastöriserad mjölk
    Mozzarella, Ricotta, Halloumi går bra om de är nyförpackade
    Cottage cheese, till exempel Keso®.
    Det dar med halloumi tycker jag ar klurigt - jag at det minst 2 ggr/v innan, men har inte atit det sedan jag blev gravid. 'Nyforpackad' kanns som en valdigt los definition!
  • annieh897
    Mentos89 skrev 2015-11-26 23:57:15 följande:

Hej och ursäkta att jag bara hoppar in i tråden! Råkade klicka mig in och såg att du fått zofran. Blev mest lite nyfiken på om dom talade om för dig varför du bara får ta en tablett om dagen i Max en vecka? Är själv gravid och har ätit 3 st om dagen i 2 månader för mitt illamående och ingen har sagt något om det.. ????

Hej hej! Läkaren som skrev receptet sa att det inte var bra för fostret att äta mer än så. Tycker att det är lite konstigt, för den läkaren som hade hand om mig när jag låg inne lät mig ta fler tabletter om dagen och påstod att det var ofarligt. Så det verkar vara delade meningar!
  • Lutetzia
    UK Jennie skrev 2015-11-27 10:02:12 följande:
    Det dar med halloumi tycker jag ar klurigt - jag at det minst 2 ggr/v innan, men har inte atit det sedan jag blev gravid. 'Nyforpackad' kanns som en valdigt los definition!
    Jag tor att det gäller att hålla koll på "bäst före"-datumet. Obs, tror. :) jag är inte orolig för att äta sådana ostar och särskilt inte Halloumi som värms upp ordentligt. Tillväxt för listeria sker ju i kyla.

Apropå mat. Vad kommer ni att undvika på julbordet? Jag älskar gravad lax men vill jag inte äta vakuumförpackad mat som inte uppvärms, så det blir kanske lite egengravad. 
  • tessan120
    Lutetzia skrev 2015-11-27 10:20:03 följande:
    Jag tor att det gäller att hålla koll på "bäst före"-datumet. Obs, tror. :) jag är inte orolig för att äta sådana ostar och särskilt inte Halloumi som värms upp ordentligt. Tillväxt för listeria sker ju i kyla.

Apropå mat. Vad kommer ni att undvika på julbordet? Jag älskar gravad lax men vill jag inte äta vakuumförpackad mat som inte uppvärms, så det blir kanske lite egengravad. 

Vi var på dietist möte för några veckor sedan och diskuterade just julbord då. 

Jag kommer undvika gravade laxen vilket är min absoluta favorit och tyvärr en craving jag har just nu. Men enligt min BM samt dietisten så ska man inte äta gravad lax alls under graviditeten. Frågade iofs inte om hur det är om man gör egen. 

Sen sa dem även att man ska undvika ris a la malta. Detta är inget jag brukar äta men tydligen samlas det mkt bakterier i denna på julborden. 

• corona

Hur mycket kan man egentligen lita på dateringen på ul så tidigt som vecka 8?
    Jag gjorde ul förra veckan, och blev bakåtflyttad tre dagar. 

Förra graviditeten gjorde jag också ul i vecka 8, och då blev jag bakåtflyttad fyra dagar, mot vad jag räknat ut med hjälp av sista mensen.  
    Men när jag gjorde rutinultraljudet flyttades jag fram de fyra dagarna igen, och fick alltså slutgiltigt samma  BF datum som jag räknat ut först?  

Ska göra FVP, och då är det ju viktigt med rätt graviditetslängd, men jag antar att de gör ett till ul före FVP?   

• En del av oss

[quote=76051384][quote-nick]2013januari skrev 2015-11-27 09:48:49 följande:[/quote-nick]

Varför inte mjukost? Vart får du allt ifrån?

[/

Min bm sa det så sluta påstå att jag kommit på det, det är livsmedelverket som hon tatt det ifrån

Svar på tråden Junibebisar 2016