• Wielkip

Junibebisar 2016

Välkomna till nya tråden för oss som väntar barn mer BF under juni månad 2016!

BF/infolista nedan;

6/6 WielkiP (24 år, Skövde, tredje barnet)

Dottern Charlie Mars-12. Sonen Sigge Oktober-13
  • Svar på tråden Junibebisar 2016
  • Familjen N
    undrar80 skrev 2015-11-26 17:33:30 följande:

Såå irriterande.. jag är spruträdd och var på vårdcentralen i måndags o de tog blod från fingret inför KUB. Nu fick jag brev att det måste tas om pga det var för lite blod.

Tog ni blodprov i fingret eller armen inför KUB?

Tog provet från armen. Hon fyllde ett rör som skulle skickas in.
  • undrar80
    Familjen N skrev 2015-11-26 17:40:14 följande:
    Tog provet från armen. Hon fyllde ett rör som skulle skickas in.
    Ok, tack!
    När jag var där så sa jag att jag var spruträdd osv osv.. hon sa: men det här provet ska tas från fingret..
    Så jag hoppas att jag kan få ta från fingret nästa gång också men att hon bara tar lite mer då..
  • caroline1986
    undrar80 skrev 2015-11-26 17:43:00 följande:

Ok, tack!

När jag var där så sa jag att jag var spruträdd osv osv.. hon sa: men det här provet ska tas från fingret..

Så jag hoppas att jag kan få ta från fingret nästa gång också men att hon bara tar lite mer då..

Tog med från armen ett rör till kub
  • annieh897

Hemma från sjukhuset. Skönt, men illamåendet är tillbaka. Fick Zofran utskrivet men får bara ta en om dagen i max en vecka, och den hjälper bara ett par timmar.

• Jeto

Jippi ostfantasten jag hittade en brieost med pastöriserad mjölk!

• Jennyyyyy

[quote=76049454][quote-nick]Jeto skrev 2015-11-26 19:00:56 följande:[/quote-nick]Jippi ostfantasten jag hittade en brieost med pastöriserad mjölk![/

Åhhh vad för nån???? Älskar!! Fuskade häromdagen :/ så sugen på mackor med brie och salami!

• Jeto
    Jennyyyyy skrev 2015-11-26 19:18:53 följande:

[quote=76049454][quote-nick]Jeto skrev 2015-11-26 19:00:56 följande:[/quote-nick]Jippi ostfantasten jag hittade en brieost med pastöriserad mjölk![/

Åhhh vad för nån???? Älskar!! Fuskade häromdagen :/ så sugen på mackor med brie och salami!

President 200g 14.90 på coop
  • Inheaven
    Jeto skrev 2015-11-26 20:19:20 följande:

President 200g 14.90 på coop

Tyvärr måste jag göra er besvikna där. Även dessa är inte godkända trots att det är pastöriserat.

Men däremot är det okej om den är upphettad :)
  • Micajin

Vaa? Ingen fara med pastöriserad mjölk. De flesta mögelostar såsom brieost och t.ex. Kvibilles ädelost innehåller pastöriserad mjölk. När mjölken är pastöriserad så finns inga listeria/tuberkulos eller ehch -bakterier kvar.

Annars skulle vi ju inte ens kunna dricka vanlig mjölk. Dessutom är det lag på att all mjölk ska pastöriseras. :P

• UK Jennie
    Micajin skrev 2015-11-26 21:01:39 följande:

Vaa? Ingen fara med pastöriserad mjölk. De flesta mögelostar såsom brieost och t.ex. Kvibilles ädelost innehåller pastöriserad mjölk. När mjölken är pastöriserad så finns inga listeria/tuberkulos eller ehch -bakterier kvar.

Annars skulle vi ju inte ens kunna dricka vanlig mjölk. Dessutom är det lag på att all mjölk ska pastöriseras. :P

Oh noooo inte den har diskussionen igen!! Haha forra gangen fick jag pa kaften ordentligt nar jag skrev om det har, ar dock beredd pa att ta risken

Livsmedelsverket sager:
    Undvik mögel- och kittost även om den är gjord på pastöriserad mjölk, till exempel brie, gorgonzola, chèvre, vacherol och taleggio.  Hårdost gjord på både pastöriserad och opastöriserad mjölk går bra att äta, det gäller även fetaost gjord på pastöriserad mjölk. Ost i matlagning som upphettas till bubblande het går bra att äta. Färskost i ask går också bra att äta, eftersom den upphettas vid tillverkningen.

Sa bast att undvika, enligt radande rekommendationer - MEN man gor saklart som man vill, och JA, Listeria ar ovanligt, sa i de flesta fall gar det ju bra - men om man vill vara helt saker sa ska man halla sig borta. Hoppas jag garderat mig ordentligt nu
Svar på tråden Junibebisar 2016