Junibebisar 2016
Välkomna till nya tråden för oss som väntar barn mer BF under juni månad 2016!
BF/infolista nedan;
6/6 WielkiP (24 år, Skövde, tredje barnet)
Välkomna till nya tråden för oss som väntar barn mer BF under juni månad 2016!
BF/infolista nedan;
6/6 WielkiP (24 år, Skövde, tredje barnet)
[quote=76049454][quote-nick]Jeto skrev 2015-11-26 19:00:56 följande:[/quote-nick]
Jippi ostfantasten jag hittade en brieost med pastöriserad mjölk!
[/
Enligt Livsmedelverket ska man inte äta ens Brie på pastöriserad mjölk under graviditet Bubblade het men inte kall.
Inte ens mjukost rek.
[quote=76051384][quote-nick]2013januari skrev 2015-11-27 09:48:49 följande:[/quote-nick]
Varför inte mjukost? Vart får du allt ifrån?
[/
Min bm sa det så sluta påstå att jag kommit på det, det är livsmedelverket som hon tatt det ifrån
[quote=76051623][quote-nick]corona skrev 2015-11-27 11:04:19 följande:[/quote-nick]
Hur mycket kan man egentligen lita på dateringen på ul så tidigt som vecka 8?
Jag gjorde ul förra veckan, och blev bakåtflyttad tre dagar.
Förra graviditeten gjorde jag också ul i vecka 8, och då blev jag bakåtflyttad fyra dagar, mot vad jag räknat ut med hjälp av sista mensen.
Men när jag gjorde rutinultraljudet flyttades jag fram de fyra dagarna igen, och fick alltså slutgiltigt samma BF datum som jag räknat ut först?
Ska göra FVP, och då är det ju viktigt med rätt graviditetslängd, men jag antar att de gör ett till ul före FVP?
[/
Ska med göra FVP den 14 januari i v.15+4 och dom gör UL innan.
På julbordet äter jag lax fryser man den egengjorda så är det ingen fara. Är inte så förtjust i julmat öht.
[quote=76051912][quote-nick]2013januari skrev 2015-11-27 12:47:32 följande:[/quote-nick]
Eller så slutar du veta allt som du inte har en aning om. Så sjukt trött på att läsa dina uppmaningar och fakta helt utan substans!!
Bara att kolla på 1177 och Livsmedelsverket så ser du att mjukost går utmärkt!!
[/
Lägg av det var min bm som sa det inte sitter jag och kollar upp allt heller sedan är jag ingen ostfantast heller. Sluta klanka på mig hela tiden.
[quote=76051384][quote-nick]2013januari skrev 2015-11-27 09:48:49 följande:[/quote-nick]
Varför inte mjukost? Vart får du allt ifrån?
[/
Min bm sa det så sluta påstå att jag kommit på det, det är livsmedelverket som hon tatt det ifrån
Livsmedelsverket nämner inte ens mjukost. 1177 skriver att mjukost går bra att äta. Alla BM kanske inte har uppdaterat sig. Råden ändras. Förut fick en inte äta gravad lax. Sen fick en äta gravad lax men inte sushi. Den logiken förstod jag inte så då åt jag sushi med gott samvete. Nu får en en äta sushi.
Eller får och får. Det är rekommendationer. Även gravida får äta vad de vill. Till syvende och sist är det den gravida som bestämmer.
Det är så himla lätt i dagens läge att kolla upp exakt vad Livsmedelsverket rekommenderar. Så det gör mig lite sur att folk skriver/säger fel.
Det hjälper inte mot listeria att frysa, dock andra bakterier. Jag tror dock att det gör bra för bebis om man äter mycket fisk eftersom det är så nyttigt, så jag har valt att inte avstå från egengravad och sushi. Men alla gör ju som de vill och vad som känns bäst. :) Själv äter jag t ex inte vakuumförpackad fisk och charkuterier. Hittade bra info på 1177:
"Listeriabakterien kan växa i kylskåpstemperatur och den överlever frysning. Den dör däremot vid matlagningstemperaturer över 70 grader.
Rökt och gravad fisk kan innehålla listeria. Om bakterien får möjlighet att föröka sig i en vakuumförpackning med flera veckors hållbarhet kan bakteriemängderna bli stora. Nyrökt, nygravad och hemgravad fisk är därför säkrare att äta. Även sushi går bra om den är nygjord med fräscha råvaror."
Källa: www.1177.se/Uppsala-lan/Tema/Gravid/Graviditeten/Halsa-under-graviditeten/Bra-mat-nar-man-ar-gravid/