Junibebisar 2016
Välkomna till nya tråden för oss som väntar barn mer BF under juni månad 2016!
BF/infolista nedan;
6/6 WielkiP (24 år, Skövde, tredje barnet)
Välkomna till nya tråden för oss som väntar barn mer BF under juni månad 2016!
BF/infolista nedan;
6/6 WielkiP (24 år, Skövde, tredje barnet)
[quote=76056773][quote-nick]Wildlings skrev 2015-11-28 19:45:57 följande:[/quote-nick]
Hej
Kul att se att det pratats om EC, jag har gjort det med tidigare barn och kommer absolut köra det på denna skrutt också. Vi körde med tygblöjor och EC i kombo. Funkade fint. Speciellt sommartid. Både mina har slutat med blöjor innan 2 års ålder så det är skönt. Jag har sånt hopp mellan mina barn så jag har gjort mig av med det mesta så det blir till att köpa nya tygblöjor till den här lilla.
[/
Kul.
Det finns trådar om tygblöjor och EC som är blöjfri bebis på fl under forum föräldrar samt på www.blojfribebis.se
Jag köpte boken blöjfri bebis på Adlibris. Det handlar om att lyssna på sitt barns signaler och komma nära sitt barn och man kommer även in på babytecken - nära föräldraskap, attachment parenting. Jag tänker definitivt anamma detta från start med EC:a varför vänja barnet vid blöja och kämpa med potträning 2 år senare eller ännu värre ännu senare.
Tycker även BLW är intressant. Kolla in dom söta små klippen på BLW på you tube.
Åh så roligt att det finns ett intresse för tygblöjor och EC. Jag brukar annars får känna mig som en hippie med mitt sjalande, EC och tygisar.
Tygblöjor har som sagt många alternativ och vad som passar är ju olika för olika människor. Jag har använd en ytterblöja i kombination med en sugande innerblöja och även vikblöjor (riktigt old school
).
Jag tycker babyrino har en del info www.babyrino.se/
EC är elimination communication. Kort och gott så kan man säga att vi försökte undvika att vårt barn behövde bajsa och kissa på sig. Vi märkte att vår bebis kunde säga till när han behövde göra ifrån sig. Så vi tog av blöjan och lät han kissa på pottan eller toalett, bajsa lika så.
Åh så roligt att det finns ett intresse för tygblöjor och EC. Jag brukar annars får känna mig som en hippie med mitt sjalande, EC och tygisar.
Tygblöjor har som sagt många alternativ och vad som passar är ju olika för olika människor. Jag har använd en ytterblöja i kombination med en sugande innerblöja och även vikblöjor (riktigt old school ).
EC är elimination communication. Kort och gott så kan man säga att vi försökte undvika att vårt barn behövde bajsa och kissa på sig. Vi märkte att vår bebis kunde säga till när han behövde göra ifrån sig. Så vi tog av blöjan och lät han kissa på pottan eller toalett, bajsa lika så.
Sjal är jag också intresserad av, inte bärsele då inte barnet sitter ergonomiskt. Vilken sjal passar nyfödd och vad är det för skillnad på trikåsjal och hybridsjal? Vill ha en sval men ändå stadig sjal och som är lätt att knyta då jag är nybörjare på sjala.
Får nog kolla in sjaltrådar och forum.
Sjal är jag också intresserad av, inte bärsele då inte barnet sitter ergonomiskt. Vilken sjal passar nyfödd och vad är det för skillnad på trikåsjal och hybridsjal? Vill ha en sval men ändå stadig sjal och som är lätt att knyta då jag är nybörjare på sjala.
Tygblöjor har som sagt många alternativ och vad som passar är ju olika för olika människor. Jag har använd en ytterblöja i kombination med en sugande innerblöja och även vikblöjor (riktigt old school
).
Angående tygblöjor här är mina tankar. Jag har haft tygblöjor till mina 2 barn, det är 14 månader mellan mina barn.
Fördelar är att billigare, miljövänligare, luktar inte lika äckligt när de kissar i tygblöjan tycker jag. Alltid blöjor hemma behöver inte tänka på att köpa. Samt att barnen blir torra fortare med tygblöjor för de känner mer när de kissar på sig.
Nackdelar: håller kanske inte torrt lika länge så man kan behöva byta lite oftare. Man behöver ju tvätta lite oftare. Man får räkna med att folk tycker att man är lite hippie
Vissa tycker att det är äckligt och man får ofta förklara sig. Vissa tygblöjor tar lite mer plats än engångsblöjor så man kan behöva ta till lite i storlek på kläderna.
[quote=76057118][quote-nick]Wildlings skrev 2015-11-28 21:18:29 följande:[/quote-nick]
Den finns många ergonomiska bärselar men sjal är ju enklast när bebisen är nyfödd. Trikåsjal är bäst med nyfödd tycker jag för den är absolut enklast att knyta och mjuk och skön. Jag bar i trikåsjal när de var nyfödda och sen mei tai som en en blandning av sjal och sele kan man säga men även i vävd sjal när de blev större. På forumet sjalbarn kan du få mycket hjälp. Finns även sjalsidor på facebook.
[/
Blir det inte väldigt varmt med trikåsjal? Är inte så kunnig gälland sjalar ska erkännas.
Tack för tips på forum sjalbarn, ska in där igen och läsa på mer. Det är en djungel som sagt. Kommer inte använda sjal jämt utan även vagn, men hemma tex eller när bebis vägrar vagn är sjal praktiskt och lätt att ta med.