• Wielkip

Junibebisar 2016

Välkomna till nya tråden för oss som väntar barn mer BF under juni månad 2016!

BF/infolista nedan;

6/6 WielkiP (24 år, Skövde, tredje barnet)

Dottern Charlie Mars-12. Sonen Sigge Oktober-13
  • Svar på tråden Junibebisar 2016
  • AnnaSaraJolene

Hej jag har också bf i juni men har inte fått datum än. Har haft två ultraljud ett för jag var orolig i början och så kub de flyttade nån dag fram å tillbaks. Men sista mensens första dag var ungefär den 18 september.

Om jag går på det de sa på Kub så borde jag va 15+4 nu alltså håller på med v 16. Jag undrar om man kalalr det graviditetsvecka 15 eller 16 då? Hur barnmorskor å ultraljud räknar där de säger bara en vecka. Om rul ska va v 18-20 t.ex är det då 17+4 t.ex eller 18+4 som de räknar?

När de räknar med att barnet från v 22 kan överleva är det då 19+3 t.ex eller 20+3. Förstår ni hur jag menar?

Har ni fått mkt mage än? För mig går det rakt ut där nere me för övrigt känns det mjukt och lite som jag har fläskt kvar bara haha. tycker den syns mer ibland så vet inte om jag mest är svullen. Är det konstigt om man inte ser magen än tydligt?

• frucgsvensson
    AnnaSaraJolene skrev 2016-01-04 08:19:56 följande:

Hej jag har också bf i juni men har inte fått datum än. Har haft två ultraljud ett för jag var orolig i början och så kub de flyttade nån dag fram å tillbaks. Men sista mensens första dag var ungefär den 18 september.

Om jag går på det de sa på Kub så borde jag va 15+4 nu alltså håller på med v 16. Jag undrar om man kalalr det graviditetsvecka 15 eller 16 då? Hur barnmorskor å ultraljud räknar där de säger bara en vecka. Om rul ska va v 18-20 t.ex är det då 17+4 t.ex eller 18+4 som de räknar?

När de räknar med att barnet från v 22 kan överleva är det då 19+3 t.ex eller 20+3. Förstår ni hur jag menar?

Har ni fått mkt mage än? För mig går det rakt ut där nere me för övrigt känns det mjukt och lite som jag har fläskt kvar bara haha. tycker den syns mer ibland så vet inte om jag mest är svullen. Är det konstigt om man inte ser magen än tydligt?

Man räknar t.ex om du är i vecka 15+3 enligt en app eller sp, sp har du alltså gått 15 HELA veckor och 3 dagar. Du har alltså gått 3 dagar in i vecka 16. Så du säger då att du är i vecka 16.

Om barnet överlever i vecka 22 så är det nog ingen speciell dag egentligen, utan rätt och slätt i vecka 21+någonting. Eller 22+någonting. Det du har skrivit som t.ex 19+3 då är man 19 hela veckor gången plus 3 dagar in i vecka 20, så alltså kan man säga att man är i vecka 20. Hoppas du förstår.
  • doktorquinn

Hallojsan, ny i tråden!

Jag är i vecka 16+2 med första och har RUL 15:e januari. Jag vet när jag hade ägglossning så jag tror BF är 17/6, men vi får se om jag blir korrigerad på UL. Barnet ska komma två veckor efter min examen :)

Är en av dem som inte mått det minsta illa, ätit vadsomhelst och magen har inte växt synbart än. Men jag kan själv känna livmodern med händerna utifrån, äntligen, så det är betryggande! Jag tycker att magen putar så jag har skaffat mammabyxor :)

Det som varit jobbigt är alla bråk med sambon. Jag tror det kommande föräldraskapet ställt mycket på sin spets och vi har alldeles för ofta haft rejäla högljudda bråk. Vi har bara varit ihop lite mer än ett år, och även om barnet är planerat och önskat så var vi inte beredda på att det skulle ske så fort (första försöket, hade ägglossning typ dagen efter att vi bestämde oss).

• Velveteen

Hej!

Just gjort RUL! Är i v 19. Inte direkt så att vi tjoade och skojade i undersökningsrummet utan var mer tysta och nervösa innan vi sett det viktigaste på skärmen och kunde pusta ut lite. Allt såg bra ut och eftersom vi gjort IVF så ändras inte datumet utan det är fortfarande1/6 och det stämde också med mätningarna.

Allmänt intressant att veta var att sköterskan sa att 1 mm motsvarar 2 dagar, så håller hon ultraljudsapparaten lite snett så den mäter 1 mm fel på exempelvis skallen så kan BF flyttas fram eller tillbaka 2 dagar. (Men görs som sagt inte i vårt fall.)

Överlag så är min mage fortfarande svullen samt börjar puta ut där nere där livmodern växer. Livmodern är halvvägs upp till naveln nu känner jag. Jag har varit täppt i näsan ett par dagar och stämmer ju med att man ska få svullna slemhinnor. Tar saltvattenspray ibland på nätterna och det hjälper bra. Har lite ont i trakten av svanskotan från och till men åkte bil i 6 timmar igår utan att känna så mycket så hoppas det inte försämras.

• Lutetzia

Veveteen: Vad skönt att allting såg bra ut på VUL! Vi har också gjort IVF och det där med BF är något jag har funderat på. Jag tycker ju inte heller att datumet borde ändras vid RUL eftersom vi vet exakt när befruktning skedde. Men min BM sa att datumet kan komma att ändras vid VUL, jag ifrågasatte inte det då men tänkte att det skulle vara konstigt eftersom vi fått BF från kliniken. 

• Tiana

Ibland är man bara bara dum, bjuder på denna. Skrattar gott åt min egen dumhet!

På väg hem från jobbet idag började jag få ont i magen på ett konstigt och nytt sätt. Hann redan börja tänka de värsta tankar (orolig själ som en är). Problemet löste sig när jag kom hem. Tydligen får det inte plats både en full blåsa, bebis, och en massa luft i magen samtidigt längre! :D

• Linda_

Idag fick jag reda på att jag föreliggande moderkaka, visst var det någon mer här inne som hade det?

• AnnaSaraJolene

Hej igen. Jo jag vet vad t.ex 19+3 betyder, ????det jag har märkt är att när barnmorskan eller de inom vården säger t.ex v19 så menar de 19+ nånting och inte vecka 19 som håller på (18plus nånting) Kan bli missförstånd då det kan skilja en hel del på de olika sätten att prata.

Åh känner igen detta med oro. Jag är orolig nästan jämt.

Det första jag gjorde var att lösa MAMA nret som handlade om missfall, d.r flera hade fått missfall sent. Även om det är ovanligt skrämde det mig, Även gbs är jag livrädd för. Har testat å hade inget på provsvaren men jag blir så kissnödig fort å har nästan inget i blåsan i balnd å det svider och gör ont när jag är kissnödig. Har tagit medicin mot vaginos ochdet hjälpte mot den. Så borde inte vara det.

Sen åt jag gränna polkagriskarameller innan jag insåg att pepparmyntolka ska man undvika, Började läsa om örter man ska undvika och det är visst även persilja! Vågar inte smörja med aloe vera heat gel för läst att man ska undvika linement.

Idag bad jag att få lyssna på hjärtat men hon hade svårt att hörs det. Hon sa hon hörde det kort otydligt som det swischade förbi å hennes doppler hade gett utslag då sa hon och lyste rött el nåt. Men jag blev orolig ändå att det var så otydligt. Är 15+4 å har sett många här som hört redan.

• AnnaSaraJolene

ooops de där frågetecknena skulle va efter persilja och inte där, vad fel det ser ut nu. Är inte sur ????????????????

Svar på tråden Junibebisar 2016