• Wielkip

Junibebisar 2016

Välkomna till nya tråden för oss som väntar barn mer BF under juni månad 2016!

BF/infolista nedan;

6/6 WielkiP (24 år, Skövde, tredje barnet)

Dottern Charlie Mars-12. Sonen Sigge Oktober-13
  • Svar på tråden Junibebisar 2016
  • gr0

Jag kände en puff utanpå magen idag i v 19+0! Har känt rörelser och senare puffar inuti magen sen nåra veckor tillbaka men varit osäker på om jag verkligen känt rätt. Är dessutom rätt tjock/fluffig om magen så trodde det skulle dröja flera veckor till innan jag skulle känna utanpå. Vad mycket lugnare det känns nu när jag känner själv att bebin lever! Har RUL den 13/1 och hoppas allt är okej då.

• Ajvar
    Micajin skrev 2016-01-07 13:11:13 följande:

Går in i vecka 16 idag! Har börjat få mage och går knappt att dölja även om jag har pösiga kläder. Tänkte vänta med att berätta tills RuL är gjort vilket är den 28/1!

Vi tänkte ta reda på kön, hur har ni andra gjort?

Jag har också rul 28/1 och är i 15+2 idag :). Magen kom som en nyårspresent här så jag berättade lite smått på jobbet idag :). Känns skönt. Var i Spanien över nyår och shoppade loss på Primark, dom hade såå grymma gravidunderkläder (strumpbyxor, tights, trosor, bh-ar).
    Vi kan inte hålla oss, ska kolla kön på RUL :).
  • tessan120
    Micajin skrev 2016-01-07 13:11:13 följande:

Går in i vecka 16 idag! Har börjat få mage och går knappt att dölja även om jag har pösiga kläder. Tänkte vänta med att berätta tills RuL är gjort vilket är den 28/1!

Vi tänkte ta reda på kön, hur har ni andra gjort?

Vi hade RUL den 5/1 och vi kollade kön, vi är alldeles för nyfikna. Det är en liten Ellen i magen. Känns mer verkligt nu.  

I samband med RUL gick vi även ut med det officiellt på facebook och ryktet sprider sig nu på jobbet. Har fått en massa grattis idag och alla på jobbet verkar otroligt glada för min/vår skull. 

Jag är i vecka 19 (18+4) och det har börjat synas. Jag är väldigt liten från början så för mig syns det stor skillnad. 

• frucgsvensson
    Tiana skrev 2016-01-07 08:21:08 följande:

Tänk på att om du inte har betalvarianten före RUL så täcker den inte det som ev upptäcks då. Har du betalat försäkringen före RUL så täcks även dessa.

Vad menar du ska täckas om man upptäcker något fel på RUL? förstår inte riktigt vad skillnaden är. Man får väl ändå inte ut något ersättning förrän bebisen är född?
  • annieh897

Tänk på att om du inte har betalvarianten före RUL så täcker den inte det som ev upptäcks då. Har du betalat försäkringen före RUL så täcks även dessa.

Jag kollade på ifs hemsida och där får man inte teckna betalvarianten förrän efter RUL. Kan det verkligen skilja så mycket på en sån grej mellan olika bolag?
  • gr0
    annieh897 skrev 2016-01-07 14:21:13 följande:

Jag kollade på ifs hemsida och där får man inte teckna betalvarianten förrän efter RUL. Kan det verkligen skilja så mycket på en sån grej mellan olika bolag?

Jag tecknade länsförsäkringsars betalförsäkring och enligt dem skulle man betala innan RUL för att den skulle täcka ev missbildningar el liknande som de hittar då. Men försäkringen börjar inte gälla förrän v 22 ändå. Antar att de gärna vill komma undan betalansvar för sådant som upptäckts tidigare. Verkar ju skilja en del sinsemellan bolag då.
  • Ellaria
    Nej. Dubbelkollade nu och varken gratisvarianten eller den andra gäller förrän v.22 så det spelar verkligen ingen roll.
    You know nothing, Jon Snow
  • tofslan
    gr0 skrev 2016-01-07 14:27:13 följande:
    Jag tecknade länsförsäkringsars betalförsäkring och enligt dem skulle man betala innan RUL för att den skulle täcka ev missbildningar el liknande som de hittar då. Men försäkringen börjar inte gälla förrän v 22 ändå. Antar att de gärna vill komma undan betalansvar för sådant som upptäckts tidigare. Verkar ju skilja en del sinsemellan bolag då.
    Exakt så tolkade jag trygg hanss också. Försökringen gäller inte förrän 22 (dvs inga utbetalningar möjliga innan dess) men fortfarande bra att teckna själva försäkringen innan RUL. För om man upptäcker nåt fel på RUL så kommer försäkringen täcka detta sen efter vecka 22 givet att man tecknade innan RULet. Tecknar man försäkringen efter att man har fått veta ev fel så täcks inte dessa av försäkringen efter vecka 22 heller. Så tolkade jag det. I vilket fall är det väl rätt fiffigt att teckna innan RUL så man tar det säkra före det osäkra.
  • tofslan
    tessan120 skrev 2016-01-07 13:33:18 följande:

Vi hade RUL den 5/1 och vi kollade kön, vi är alldeles för nyfikna. Det är en liten Ellen i magen. Känns mer verkligt nu.  

I samband med RUL gick vi även ut med det officiellt på facebook och ryktet sprider sig nu på jobbet. Har fått en massa grattis idag och alla på jobbet verkar otroligt glada för min/vår skull. 

Jag är i vecka 19 (18+4) och det har börjat synas. Jag är väldigt liten från början så för mig syns det stor skillnad. 

Åh grattis! Vad härligt med avklarat RUL och att ni fick se kön också! En liten Ellen, vad fint! Vi ska också be att få veta kön vid RUL om de kan se!
  • Tiana
    Ellaria skrev 2016-01-07 14:45:10 följande:
    Nej. Dubbelkollade nu och varken gratisvarianten eller den andra gäller förrän v.22 så det spelar verkligen ingen roll.

Citerar TryggHansa:

"Gravidförsäkring Gratis börjar gälla dagen efter den dag du tecknat den. Tillägget Gravidförsäkring Extra börjar gälla dagen efter den dag du betalat premien. Båda gäller tidigast från graviditetsvecka 22. Försäkringen gäller inte för sådant som visat symtom innan du tecknade den. Därför är det viktigt att teckna den tidigt i graviditeten. Om du tecknar Gravidförsäkring Extra innan graviditetsvecka 22 kan barnet senare få ersättning för vissa sjukdomar och funktionsnedsättningar som upptäckts före vecka 22, till exempel vid ultraljud. Förutsättningen är att försäkringen var betald senast dagen innan upptäckten."

Med andra ord: Har du betalat försäkringen före RUL och de ser en avvikelse på tex klumpfot kan det täckas av försäkringen. Upptäcker man detta först och tecknar försäkring efter RUL så gäller inte försäkringen längre för just klumpfot, utan det blir undantaget

Så fungerar försäkringsbranschen tyvärr. Du kan aldrig försäkra ett fel som du redan har upptäckt vare sig det gäller människor eller varor.

Svar på tråden Junibebisar 2016